PDA

View Full Version : Ang flaskevalg.

Jimster
15-11-2004, 22:32
Hører strengt tatt hjemme i utstyrskategorien, men hadde jeg satt den der ville nok en kritisk moderator flyttet den hit.

Trenger noen synspunkter på flaskevalg. På lange dykk (feks cave), hvilket flaskesett er det mest fornuftige kjøpet, 2x18 eller 2x20? La nå for guds skyld ikke dette bli en nettbutikkdiskusjon da type fue\divestore, men jeg skulle gjerne hatt noen sysnpunkter på dette. Det er jo noen liter ekstra luft, og jeg ser jo på det som et pluss når man begynner med gassregler og slikt.

Til vanlig bruker jeg en 2x6 til kosedykking så jeg har til å drasse i fjæra på, men hvis det blir noe av et evnt cave kurs til høsten blir det aktuellt med et stort sett også.

Hvilken vinge-størrelse er fornuftig til et slikt sett? Da tenker jeg utifra en ellers standard DIR konfigurasjon.

\J

Kjos
15-11-2004, 23:52
Jeg kan si litt om hva så godt som alle jeg dykker med stort sett er satt opp med så kan du jo finne ut hva du selv satser på.

For kortere og grunne grottedykk er 2x12 nok, i mexico brukes typisk dobbel alu 80. For å få noe lengre penetrering går vi stort sett til en alu80 stage.

For dypere grottedykk og trimix i sjøen dypere enn 55-60 meter går vi til dobbel 18. I praksis vil det gi ekstremt lange svømmedykk på nitroxdybder. Når du er dypt på trimix i grotte skal du neppe særlig langt før du evt kjører scooter og da er standard prosedyre uansett å ha stages. Det tar noen år med dykking før du vokser ut av en samling på noen alu 80 stager et dobbel 12 og et dobbel 18.

Dess tyngre flasker, desss mindre moro er det å bruke dem.

I rekkefølge og brukshyppighet i grotte har jeg kjøpt slik. 2x12, 2 stk alu 80, 2x18, gavinscooter, flere stages, større batteripakke og tube til scooteren, mer helium og tilhenger til bilen. I den senere tid har jeg hatt mange grunne fine morrodykk med en stage dobbel 12 og gavin. Du kommer langt nok inn og dobbelsettet blir da ikke fyllt, dykker bare stagen som er veldig lett å dra med seg til pressa, eller fillstation om man er i Frankrike.

I sjøen kommer du veldig langt med dobbel 12, og et par 7 l 200bar aluflasker til decogassser. Dobbel18 settet mitt fyllte jeg med miks for 2 mnd siden og det har ikke vært tømt. Har gjort alt på dobbel 12.

Se også her:
http://wiki.dir-no.org/tiki-index.php?page=StageFlasker

http://wiki.dir-no.org/tiki-index.php?page=Vinge

Eirik Kjos

oysteinm
16-11-2004, 10:57
For kortere og grunne grottedykk er 2x12 nok, i mexico brukes typisk dobbel alu 80. For å få noe lengre penetrering går vi stort sett til en alu80 stage.

Noen flere erfaringer...

Brukte 2x12 + cu80 stage i Plura og Litjåga i sommer. Svømte inn til luftkammer i Litjåga, samt til 30m i dype løpet av Plura med veldig komfortable gassmarginer, men 2x18 er å foretrekke så det kjøpte jeg meg i høst.

For dypere grottedykk og trimix i sjøen dypere enn 55-60 meter går vi til dobbel 18.

Det kan også være et lite poeng å kjøpe det samme som buddyene har, da det forenkler gas-management en del. Lettere å beregne dersom alle har 2x18 eller alle har 2x20.

øystein

ohegle
27-11-2004, 17:01
Jepp, 2 x 12 og 80 stage gir god margin i plura, dykket til luftkammeret og på innsiden til 30 meter på en 80 stage.

ØH

Jimster
28-11-2004, 16:13
Ingen som bruker 7l stager nu til dags? Synes bare jeg sr disse 80 flaskene nevnt!

Hva er foresten den praktiske forskjellen om de selges med DOT godkjenning eller med CE godskjenning (så det kostet 300 kr mer hos FUE.no)

Gnisten
28-11-2004, 16:31
Jepp, 2 x 12 og 80 stage gir god margin i plura, dykket til luftkammeret og på innsiden til 30 meter på en 80 stage.

ØH

Hvor lange dykk er det i tid snakk om her ? snitt dybde ??

oysteinm
28-11-2004, 22:00
Hvor lange dykk er det i tid snakk om her ? snitt dybde ??

Litt over 1km penetrering, pga at dybden i lujftkammeret er 6-7m blir snittdybden ganske grunn; 11-12m. Vi gjorde det unna på 95 minutt.

øystein

ohegle
28-11-2004, 22:38
Joda, 7 litere er fine, for meg blir 80 ene stort sett brukt til grotter der de forlenger mulig penetrasjon og/eller forenkler gassfylling og har gjort noen forsøk på også stage bunngass ved dypere dykk for å gjøre fyllingen enklere.
Ved de aller fleste dekodykk holder en 7 l (eller 2) til dekogass.

ØH

olepe
28-11-2004, 23:04
Ingen som bruker 7l stager nu til dags? Synes bare jeg sr disse 80 flaskene nevnt!

Jeg har en av de «gamle» Luxfer 7l 232, 8.8kg.

Helt fulle er de ca 0.5kg negative, helt tomme er de ca 1.3kg positiv (luft).

Jeg bruker denne utelukkende til oksygen, fin størrelse.

Luxfer sine nye 7-litere veier ca 10kg, de er for negative etter min mening.

Kjos
29-11-2004, 15:24
Ikke helt nøyaktig Ole Martin. Faktisk finnes den gamle 232 bar 7 litern som du har fremdeles, men nå er den merket om til 200 bar.

Så uansett hva du gjør, ikke kjøp den nye 232 7 literen. Den er negativ hele tiden og noe søppel å svømme med om du skal et stykke.

Har forøvrig tidligere også prøvd litt med 7 liter 200 bar i ferskvann som stage. Det funker vesentlig dårligere enn alu80 fordi de blir såpass negative

frogger
29-11-2004, 15:31
Hva er foresten den praktiske forskjellen om de selges med DOT godkjenning eller med CE godskjenning (så det kostet 300 kr mer hos FUE.no)

Det lurer jeg også på.. ;)

oysteinm
29-11-2004, 15:37

Det lurer jeg også på.. ;)

Noen dykkesenter vil kanskje vegre seg mot å fylle flasker som kun er merket med DOT.

øystein

olepe
29-11-2004, 16:08
Ikke helt nøyaktig Ole Martin. Faktisk finnes den gamle 232 bar 7 litern som du har fremdeles, men nå er den merket om til 200 bar.

Så uansett hva du gjør, ikke kjøp den nye 232 7 literen. Den er negativ hele tiden og noe søppel å svømme med om du skal et stykke.

Har forøvrig tidligere også prøvd litt med 7 liter 200 bar i ferskvann som stage. Det funker vesentlig dårligere enn alu80 fordi de blir såpass negative

Jeg er ikke helt enig med deg.

La oss anta at kran og regulator gir deg 0.4kg negativ oppdrift, og regner med bruk i ferskvann:

Oppdriften i Luxfer S080 som både jeg og du bruker vil da svinge fra -1.4kg når de er fulle ([email protected] bar) til 1.2kg når de er tomme.

Oppdriften i Luxfer 7L/232bar/8.8kg vil svinge fra -0.7kg når de er fulle ([email protected]) til 1.1kg når de er tomme.

Kilde: http://www.luxfercylinders.com/products/scuba/specifications/us_imperial.shtml og http://www.subaqua.co.uk/cgi-bin/cylinder-buoyancy.cgi?units=imperial&material=aluminium&volume=77.4&pressure=3000&weight=31.4&water=fresh

En S080 er altså mer negativ enn en 7L/[email protected]

Den nye 7L/[email protected] svinger mellom -1.4kg og +0.4kg under samme forutsetninger som over.

frogger
29-11-2004, 16:13
Så det du sier er at man gjør dumt i å kjøpe en DOT merket flaske hvis man ikke fyller selv ?

olepe
29-11-2004, 16:17
Så det du sier er at man gjør dumt i å kjøpe en DOT merket flaske hvis man ikke fyller selv ?

Fra enten 2005 eller 2006 er DOT og CE harmonisert, altså godkjente innbyrdes.

Jeg ville tatt rennefart og drite i om ei flaske ikke er «CE»-stemplet. Og jeg har to sånne.

Kjos
29-11-2004, 18:15
Luxfer sine datakart har aldri vært korrekte. En tom alu80 flyter godt i sjøen, en av mine tomme såkalt 8.whateverkgs 7 liter med det samme ventilsettet flyter ikke....

Så kan luxfer ha akkurat det de vil på websidene sine...

oysteinm
29-11-2004, 20:27

Tja, ikke helt ;) Noen dykkersenter vegrer seg ikke for å fylle kun DOT mekede flasker (de forstår vel at det er samme type flaske og at et merke ikke gjør noe fra eller til).

øystein

VannUlven
06-01-2005, 13:57
Er det ikke det samme om flaskene er CE eller DOT merket så lenge de er trykkgodkjent ???

oysteinm
06-01-2005, 14:34
Er det ikke det samme om flaskene er CE eller DOT merket så lenge de er trykkgodkjent ???

Nei, ikke helt :) Mange dykkersenter vegrer seg for å trykkprøve DOT merkede flasker.

øystein

VannUlven
06-01-2005, 15:36

Nei, ikke helt :) Mange dykkersenter vegrer seg for å trykkprøve DOT merkede flasker.

øystein
ok da så :diver_smiley: