PDA

View Full Version : Luftfylling

Erik Matre
25-08-2002, 23:06
Jeg er veldig nybegynner, og lurer bare på hvordan man fyller luft i flaskene??

Har lest at man bruker kompressor, men er det helt vanlig luft man fyller på, og kan man gjøre det selv med en vanlig kompressor???

Glad for svar!!

Erik Matre
26-08-2002, 15:45
Nei, eg har ikke sertifikat.Da ville eg nok visst det!

Har bare prøvd dykking en gang, men har planer om å ta sertifikat snart.

Det var bare det at eg var nysgjerrig på hvordan man fyller luft i flaskene.

Pompel
26-08-2002, 16:39
Hei Erik
Som en liten advarsel! Dykking er tilsynelatende enkelt, men det er kun når alt går uten problemer av noe slag. Dykker du uten kursing og får problemer da har du virkelig problemer da! Ta kurset før du prøver igjen.

Fylling av luft? Tja vi bruker ikke sykkelpumper... :D

Arne K.

Sigve
26-08-2002, 17:38
Hei Erik

Det er vel ikke noe krav til dykkersertifikat for å fylle luft, men man bør ha opplæring på kompressoren før man bruker den. Det er som oftest vanlig luft som blir fylt på flaskene ja. Du kan fylle selv også. Men som sagt tidligere så får du helt sikkert info om dette når du tar et dykkerkurs.

Mvh
Sigve Slagnes

Erik Matre
26-08-2002, 18:45
Jeg dykket selvfølgelig ikke alene når eg dykket!!
Jeg var med på en arrangert tur på kreta med guider og instruktører. Tror ikke jeg hadde tørt å dykket alene uten sertf.!!!

endelig så fikk eg svar på spørsmålet mit: Det er LUFT man fyller i flaskene! Takk sigve!!

Ta det helt med ro folkens, eg skal ikke dykke alene før eg har tatt sertf.+at eg må ha utstyr først..

Sigve
27-08-2002, 11:14
Hei

Må man ta dykkersertifikat for å få fylt opp en flaske? Hvis man bare skal bruke flasken til å fylle opp et paintballgeværet da?

Mvh
Sigve Slagnes

Sigve
27-08-2002, 16:04
Du kan jo kjøpe din egen kompressor og fylle så mye du vil. Finnes det noen regler som stopper deg? Så jeg tror ikke man trenger et dykkersertifikat for å få fylle en dykkerflaske...

Mvh
Sigve Slagnes

Erik Matre
27-08-2002, 17:11
Takk for svarene Sigve!

Du er den eneste somhar svart på spørsmålet mitt!

Fikk vite at etter at eg har tatt sertf. og kjøpt utstyr, så kan eg fylle luft med min kompressor.Det var det eg lurte på!

Tusen takk

Pompel
27-08-2002, 19:57
Hei igjen Erik

Er det slik å forstå at du har egen kompressor? I såfall så vit at for å få luft egnet til dykking så kreves det flere filtre på kompressoren og nøye vedlikehold. Så ikke sett igang med det før du er sikker på at alt stemmer.

Arne K.

Ellers så ønsker jeg deg lykke til med kurs og velkommen til en sport som vil gi deg mye.

Sigve
27-08-2002, 22:28
Erik:
Og når det er sagt, så hjelper det ikke med en "garasjekompressor" som man fyller hjulene på bilen med. Man må ha en egnet høytrykkskompressor. Men det visste du sikkert.

Level_1
28-08-2002, 20:20
Ser ut som det er vanskelig å få svar på enkle spørmål her.

Dykkeflasker fylles med kompressor opp til 200 og 300 bars trykk. (kg/cm2)

Det spesielle med kompressorer som brukes til fylling av pusteluft er at luften som kommer inn på flasken må være ren. Derfor er det en rekke vann/olje utskillere og filtere. Virkningen av "dårlig" luft vil øke med dybden du dykker på. Derfor er det viktig at filterene byttes ofte og kompressoren er i god stand alltid.

Det er ikke krav til dykke sertifikat for å fylle luft. Det er flaskene som fylles som skal være godkjente og ikke dykkeren. Derfor kan også paintball entusiaster fylle luft på dykke flasker.

Flaskene kan være stemplet med "Å" for åndedrett eller "D" for dykking. Forskjellen er at dykkeflasker må gå igjenom trykktesting hvert 2. år fordi de brukes i vann, mens åndedretts flasker bare brukes på land trykktestes de kun hvert 5. år.

Level 1

Jostein
31-08-2002, 00:12
Først vil jeg bare komentere det at det tok 13 - TRETTEN postinger før spørsmålstiller fikk svar på sitt spørsmål !!
Nå er det like før denne diskusjonsgruppen faller ned til samme nivå som den offisielle newsgruppen for dykking :-(

Jeg vil bare komme med en kommentar vedr. lover og regler i forbindelse med luftfylling.
Det opprinnelige spørsmålet er jo besvart bra nok !

Først så må det sies at reglene er for de som driver med "offentlig " luftfylling, ikke for privatpersoner som fyller til seg selv.
Dette vil si at alle dykkerklubber, brannstasjoner, dykkesentra mm. må følge disse reglene.

I flg. arbeidstilsynets regler SKAL den som fyller luft ha "nødvendig" opplæring :-)

Alt om dette kan leses i forskriften som er utgitt av Arbeidstilsynet - best.nr. 441
§ 25 regulerer hvilke krav som stilles til luftfyller.

Men helt ærlig, så er ikke det rare greiene.
Det er ikke nevnt noe om hva som er minstemålet for opplæringen. Så i praksis så holder det å bare kunne lese manometertrykk, og kunne bruke en av og på knapp :-(

Så jeg vil annmode alle brukere å ha øynene oppe, og følle med på hva som skjer før - under og etter fylling.
Det er desverre ikke alle som fyller luft som engang fyller de minstekravene skissert ovenfor !!!

Jostein B.

Pompel
31-08-2002, 15:47
Jostein B

Jeg er en av de som sørget for en smule utglidning... Luftfyllinga og vedlikehold av kompressoren anser jeg ikke for stoff som kan læres bort gjennom dette forumet. Så om Erik M har behov for det bør han lære det direkte, av kvalifisert personel. Et alt for teknisk svar her har kunne forledet han til å tro at han har sett lyset.

Som en selvkritikk så burde jeg ha vært direkte på dette i svaret, men det var jeg ikke. OM det ikke protesteres for mye så anser jeg dette som mitt siste innlegg på dette temaet.

Arne K

Jostein
04-09-2002, 21:32
Å nei du, jeg håper da at du vil la deg provosere litt til :-)
Å påstå det du sier er som å dra inn mye litteratur fra bokhyllene med begrunnelse at folk kan lære for mye, og deretter finne på uautoriserte ting !
Det er min oppriktige mening at mange av postingene på den offisielle newsgruppen for dykking er totalt på jordet mht. det opprinnelige spørsmålet. Jeg skal være den første som deltar i en diskusjon som er matnyttig og strukturert. Men når det stilles ett konkret spørsmål så er det egentlig ikke min eller din sak å opptre som politi.
Skal vi nekte f.eks. personer som driver med oppgaver på grunnskolen svar på direkte spoørsmål om dykking, bare fordi de er for unge eller ikke har sertifikat.
Skal vi nekte en PADI OWD, eller CMAS * opplysninger om redningsøvelser fordi de ikke er Rescuedivere e.l. ?
Som det viser seg så fikk Erik M svar på sitt spørsmål, men desverre etter mange etter min mening tullete omveier. Og det virker som Level_1 er kvalifisert, svaret var i hvert fall greit nok !
Jeg er selv godkjent trykkprøver og dermed en " kvalifisert " person. Jeg godkjenner svaret :-)

Pompel
05-09-2002, 01:40
Jostein B.

Sier meg enig i at vi er bortimot manisk digresive i enkelte diskusjoner og forflytter oss langt bort fra temaet. Men jeg holder fast på at kompressor lære ikke er egnet til brevkurs. vbh og jeg synes å være mer enige.

Den opprinelige spørsmåls stilleren hadde ikke den minste kompetanse. I det øyeblikket han starter på kurs så vil svarene komme. Starter han ikke på kurs så vil ikke jeg være den som har veiledet han ut i uføret. Vil du vise en 15 åring hvordan han starter en bil om du mistenker han for å ville tjuvlåne den samme natt? Denne forsvarstalen synes å kunne draes langt og lengere enn langt.... best jeg gir meg her før jeg sporer mere av. ::)
Arne K

Thomas Torjusen
05-09-2002, 19:55
Den nye diskusjonen til vbh på dette temaet finnes her:

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=565;star t=0

Ved ytterligere posting i denne tråden er det fint om dere holder dere til hovedtemaet.

/Thomas