PDA

View Full Version : Finne steinbitt

SNDIVER
03-11-2004, 15:27
Lurer på om det er noen som kan gi meg noen tips om hvor steinbitten befinner seg , og hvor dypt? Har væert litt ute på jakt i det siste , men har tilgode å finne steinbitt.

Murdoch
03-11-2004, 15:47
Gråsteinbiten (Anarhichas lupus) som er den vanligste å se langs kysten, forekommer hovedsaklig på tangbevokst steinbunn.

Personlig har jeg sett den ligge på åpen steinbunn uten at den var tangbevokst. (skodjestraumen)

november - februar er det gytetid så da befinner den seg som regel fra helt opp i fjæra og ned til 200m. Men der befinner den seg også resten av året???

Noen andre her kan sikkert gi deg mer info om andre steder den kan dukke opp.

SNDIVER
03-11-2004, 16:06
OK! Takk for et bra svar.
Får bare fortsett å lete så dukker den nok opp en dag.

Stein Ivar
03-11-2004, 16:11
I Oslofjorden kan man finne steinbitt fra påsketider og ut mot ca. juli. På dybder som er tilgjengelig for en dykker, 10-12 meter og nedover
Den finnes ofte på helt ren sandbunn. ligger også gjemt under store steiner.
På denne tiden av året er den på flere hundre meters dyp, og relativt uoppnåelig for oss "normale" dykkere.

Er dermed ikke helt enig med Murdoch...

Mvh. Stein Ivar

Murdoch
04-11-2004, 16:29
Må komme med en liten edit:

Det er selvfølgelig helt rett at gråsteinbit også som oftes finnes på sandbunn eller leirholdig bunn med steiner spredt omkring.
De kan også finnes på vrak.

Selv om man ikke kan se de i oslofjorden på disse tider, så kan du fortsatt komme over steinbiten flere andre steder i landet selv på vinterstid, men dög sjeldent.

Det finnes alltid unntak for regelen om at alle steinbiter trekker til dypere vann vinterstid.

Men steinbiten trekker som regel dypere om vinteren mot varmere vann.

jensarne37
04-11-2004, 16:32
Tok ein på 25 meters djup for ei veke sidan...

Dette var på sunnmøre

roydahl
19-11-2004, 11:24
Lurer på om det er noen som kan gi meg noen tips om hvor steinbitten befinner seg , og hvor dypt? Har væert litt ute på jakt i det siste , men har tilgode å finne steinbitt.

Steinbiten er som med annen fisk, noen ggr der,
andre ggr ikke...
Det som vi ihvertfall har sett her ytterst i Oslofjorden er at når man har et 'bra sted' og
fanger mye der et par år, blir fisken borte.
Kan se ut som om Steinbiten er stedbunden og
at det derfor vil ta tid for nye eksemplarer
å'finne' stedene som har vært okkupert av de
fiskene vi har spist...
MAO: Når du finner et sted som har steinbit, så
begrens deg.
....Og så er den et veldig takknemlig objekt
for foto...

Asle_Tromsø
24-12-2004, 10:11
På denne tida av året syns jeg man skal la dem være i fred, siden de man finner, vanligvis er hanner som ligger i skjul og passer på egga sine. Dessuten smaker den visst ikke noe særlig før den kommer skikkelig i gang med beitinga på vårparten. Steinbit er sommerfisk, på denne årstida burde du heller satse på torsk. Den er god om vinteren:)

siggizz
31-12-2004, 02:09
torsk?
Du skal være ganske dyktig hvis du skal klare å fange torsk under vann.
med mindre du drar med deg teleskopstanga og ambassadeuren under vann ::)

roberts
31-12-2004, 02:23
torsk?
Du skal være ganske dyktig hvis du skal klare å fange torsk under vann.
med mindre du drar med deg teleskopstanga og ambassadeuren under vann ::)

Det er ikke noe problem å fange torsk med kniv eller slynge under vann.
Man finner som oftest torsken sovende på bunnen, eller gjemt inne i sprekker.

siggizz
31-12-2004, 02:28
sovende ?

hva slags feig taktikk er det?
må jo ta han når han er våken, så han har en sjangs i hvertfall ::)

roberts
31-12-2004, 02:39
sovende ?

hva slags feig taktikk er det?
må jo ta han når han er våken, så han har en sjangs i hvertfall ::)

Det er vel ganske feigt å angripe en forsvarsløs fisk med våpen.... :P

Diving4Life
16-12-2006, 03:54
og fange torsk er ikke noe problem en dykker bare når det er mørkt, da er det også lettere og få øye på den siden lyset er konsentrert på en plass...når en først har funnet en er det bare og holde lyset på den, så kan du nærmest ta den i sporen og putte den i nette, men den kvikkner fort til ;D
Torsk er faktisk en av mine favoritt fisk og jakte på, rundt påske tidene kommer en gjerne over individ på 15++ siden den trekker opp på grunnt vann for og beite på nvg silden og skal gyte

krill
16-12-2006, 19:31
Selv om man ikke kan se de i oslofjorden på disse tider, så kan du fortsatt komme over steinbiten flere andre steder i landet selv på vinterstid, men dög sjeldent.

Ikke helt enig der..
Har sett steinbitt 2 ganger de siste ukene i drøbaksundet.
Tok de ikke, så de ligger der kanskje enda. alltid fint å ha no liv å se på.

psyko
16-12-2006, 19:41
Ja torsk er ganske enkelt å ta på nattdykk, når de 'sover'.

Tok en på ca. 4 kilo på det nasjonale nattdykket i Rongesundet utenfor Bergen. De andre kom over breiflabbene (som jeg ville ha), men måtte nøye meg med torsken. Svigers klaget definitivt ikke på kvalitet eller størrelse.

Men steinbitt finner man på mange steder utenfor Bergen. Vet om et par plasser der jeg 'garantert' finner noen fine ekseplarer, men vil helst ha breiflabb jeg da.. :lol:

cato..

Diving4Life
17-12-2006, 01:32
Noen som har gode tips hvor en kan møte på steinbit og breiflabb rundt Tysnes område?

Drumworks
05-04-2007, 13:11
I Saltstraumen finner du steinbit fra ca.15 meter og nedover. De holder til på samme plass hele tiden, og er derfor enkle å ta. Har vel ikke så mange naturlige fiender. Eneste problem er at det er en uskreven regel om at man ikke tar steinbit i selve straumen. På denne måten får alle sett dem.

Så i går en "baby". Nesten helt hvit med svarte striper. Liten og aktiv, ganske morsomt.

m-stridh
05-04-2007, 13:14

Hvis du finner en kloakkledning, vil du svært ofte finne en steinbit under den på 10 - 50m.

Feite er de også...........

Drumworks
05-04-2007, 13:23
Hvis du finner en kloakkledning, vil du svært ofte finne en steinbit under den på 10 - 50m.

Feite er de også...........
Snadder :-\\