PDA

View Full Version : Snusing og dykking?

MortenMinsteMann
23-09-2004, 21:11
Kan snusing påvirke dykkingen din i noen vesentlig grad?

Walle
23-09-2004, 21:32
Har ikke merket noe særlig fra de gangene jeg har hatt meg en feit saftig god pris mellom dykkene, og når jeg ikke har hatt snus i....

:loveu:

cecca_i
23-09-2004, 22:37
Nei, trur ikke det. har ikke noe vitenskapelig viten å støtte mæ til ,men har ikke merket forskjell. Men røyk merker æ..

lalo
23-09-2004, 22:41
Rent fysiologisk så får man mye nikotin i blodet. Nikotin får blodårene til å snevre seg sammen....

siggizz
23-09-2004, 22:42
Snusing er bra
Dykking er bra

Så hvorfor skulle ikke snusing og dykking ilag bli bra?;)

Røyking derrimot er en annen sak.....

siggizz
23-09-2004, 22:57
Det er veldig masse som kan få blodårene til å trekke seg sammen.

kulde,

hvis man har trent før kroppen og fått restitusjon vil blodårene trekke seg veldig sammen,

dårlig trente vil ha dårligere blodsirkulasjon generelt fordi slagvolumet ikke er særlig godt.

Snus(nikotinet) påvirker blodsammentrekning i veldig liten grad, mens det nikotinet som er i røyken binder seg fra 210-til 250 ganger lettere til hemoglobinet i kroppen enn oksygenet gjør, noe som med andre ord ikke er særlig gunstig.

Sigbjørn

blomstrand
23-09-2004, 22:57

Så lenge du ikke donerer luft med langslange, hvor halve prisen sitter i 2. trinnet, ser jeg ingen problemer med det. :thumb:

siggizz
23-09-2004, 23:02

Så lenge du ikke donerer luft med langslange, hvor halve prisen sitter i 2. trinnet, ser jeg ingen problemer med det. :thumb:

altså, hehe, røyking og dykking ilag, ikke samtidig...
Det må jo bare bli tull =) Alt for mye inni kjeften på en gang liksom ;)

DivePack
23-09-2004, 23:08
Men røyk merker æ..
Ikke merket noen forskjell etter jeg slutta jeg. Hverken på land eller i vannet.
Begynner vel å bli et par mnd. nå. Og jada, nå kommer selvsagt noen og sier noe om at virkningen kommer om 1mnd. 6 mnd. 2 år eller noe sånt! ;D

Til alle dere der ute som fortsatt røyker:
Det har ikke hjulpet meg noe som helst hverken i den ene aller den andre sammenhengen å slutte å røyke.
Røyking er jo helt ufarlig så fremt du ikke pådrar deg noen av de hyggelige sykdommene røyking beviselig høyner oddsen for å få.

Jeg så plutselig en kveld bare ikke poenget med å øke sjansen min for å få dem... :-\\

mvh
-En røykfri Ståle-

(Jada picasso...du fikk rett ;) )

subsea79
23-09-2004, 23:10

kulde,

hvis man har trent før kroppen og fått restitusjon vil blodårene trekke seg veldig sammen,

dårlig trente vil ha dårligere blodsirkulasjon generelt fordi slagvolumet ikke er særlig godt.

Snus(nikotinet) påvirker blodsammentrekning i veldig liten grad, mens det nikotinet som er i røyken binder seg fra 210-til 250 ganger lettere til hemoglobinet i kroppen enn oksygenet gjør, noe som med andre ord ikke er særlig gunstig.

Sigbjørn

VET du dette??

hilsen snuser

blomstrand
23-09-2004, 23:15

kulde,

Sigbjørn

VET du dette??

hilsen snuser

Nikotinet får blodårene til å trekke seg sammen med høyere blodtrykk som resultat, for en kort periode. Det er CO som binder seg til hemoglobinet.

Svein Petter

blomstrand
23-09-2004, 23:19

kulde,

Sigbjørn

VET du dette??

hilsen snuser

Nikotinet får blodårene til å trekke seg sammen med høyere blodtrykk som resultat, for en kort periode. Det er CO som binder seg til hemoglobinet og det får du ikke ved bruk av snus.

Svein Petter

siggizz
23-09-2004, 23:26

kulde,

Sigbjørn

VET du dette??

hilsen snuser

Nikotinet får blodårene til å trekke seg sammen med høyere blodtrykk som resultat, for en kort periode. Det er CO som binder seg til hemoglobinet.

Svein Petter

Nja, liker ikke å være påståelig men det står i boka mi =)
Det jeg gjør i livet er nu å lære om dette, så om jeg vil eller ikke så VET jeg det nok.....

Røyking begrenser blodets transportkapasitet fordi karbonmonoksidet binder seg mye lettere til hemoglobinet enne oksygen. Men det er rett som du sier at det er CO (karbonmonoksid) som binder seg med blodet.... var bare en skrivefeil....min feil....

Sigbjørn

blomstrand
23-09-2004, 23:52
Nå har jeg tatt opp en del ting i røykeposten, men kan ta noe av det på nytt.

- Bruk av snus øker risikoen for skader ved fysisk trening.

- Nikotin gjør at blodårene trekker seg sammen. Det fører til økt puls og høyere blodtrykk. Det er rapportert økt risiko for hjerteinfarkt ved bruk av snus.

- En gjennomsnittlig snuser får i seg omtrent like mye nikotin som en som røyker 30 sigaretter om dagen. Blant snusbrukere flest er avhengigheten av nikotin svært høy og høyere enn blant dem som røyker.

Men for all del, vi kan godt si at snus er ufarlig for dykkere. :P

Killer som røyker uten at han synes det heller er så lurt

Jeg har sett dine innlegg og er ikke helt enig. Hvis dine påstander er riktig, hvorfor står det en advarsel om at snus KAN være helseskadelig, mens røyk ER helseskadelig?
Det stemmer at blodårene trekker seg sammen og du får økt blodtrykk, men det er kun kortvarig. Tror det bare er noen minutter før det stabiliserer seg. Mange toppidrettsutøvere som snuser. Hvis det er økt risiko for skader, tror jeg de enkelt ville legge bort snusen.

Svein Petter

Walle
24-09-2004, 00:39
Her (http://www.lommelegen.no/art/art847.asp) står det noe som snusing og kreft

Og det nevner om "føre var" prinsippet som KillerBee nevner, (ang det at røyken før var merket "kan være helsefarlig") og som han sier, det er neppe lenge igjen før produsentene må klistre "Er helseskadelig" på undersiden av snusboksen også.....

MortenMinsteMann
24-09-2004, 01:30
Nå har jeg tatt opp en del ting i røykeposten, men kan ta noe av det på nytt.

- Bruk av snus øker risikoen for skader ved fysisk trening.

- Nikotin gjør at blodårene trekker seg sammen. Det fører til økt puls og høyere blodtrykk. Det er rapportert økt risiko for hjerteinfarkt ved bruk av snus.

- En gjennomsnittlig snuser får i seg omtrent like mye nikotin som en som røyker 30 sigaretter om dagen. Blant snusbrukere flest er avhengigheten av nikotin svært høy og høyere enn blant dem som røyker.

Men for all del, vi kan godt si at snus er ufarlig for dykkere. :P

Killer som røyker uten at han synes det heller er så lurt

Jeg har sett dine innlegg og er ikke helt enig. Hvis dine påstander er riktig, hvorfor står det en advarsel om at snus KAN være helseskadelig, mens røyk ER helseskadelig?
Det stemmer at blodårene trekker seg sammen og du får økt blodtrykk, men det er kun kortvarig. Tror det bare er noen minutter før det stabiliserer seg. Mange toppidrettsutøvere som snuser. Hvis det er økt risiko for skader, tror jeg de enkelt ville legge bort snusen.

Svein Petter

Jeg kan heller ikke si meg helt enig i dette. Jeg husker for ca 1 år siden at det stod i VG eller Dagbladet at det var gjort en uavhengig test som ble gjort ved et toppiderttsenter. Der kunne man ikke påvise noen som helst fordanringer på kondisjon eller helse. Kan ikke huske over hvor lang tid denne testen gikk men syntes og erindre at det var bortimot ett år.

Fidelio
24-09-2004, 12:28
HEHE, sjekk hvordan teksten om snus på lommelegen avsluttes:

"Men sørg for at den er oppbevart i kjøleskap!"

Nydelig ;D

Hilsen Frederik, som aldri kunne tenke seg å slutte å snuse.

MortenMinsteMann
24-09-2004, 13:00
Hehe. Utrolig bra ;D

Slutte å snuse er uaktuellt!

øybrator
24-09-2004, 13:14
MEN en klar fordel med snus, du skader ikke andre fysisk med det. Men det var vel ikke temaet

Seriøst; det teller da for noe at du ikke skader dine egne lunger heller. Det utgjør en temmelig stor forskjell mellom røyk og snus, vil nå jeg si - både i dykkesammenheng og utenom.

Selv opplevde jeg at luftforbruket mitt raste nedover etter at jeg kvesta siggen...

skovheim
24-09-2004, 13:17
Snus=minus kullos som gjør at man ikke forpester lungene like jæ...som røyk, men snus er ikke akkurat sunt for blodomløpet uansett da ;D
Er vel en del tusen ndre stoffer som bryter enn ned der ;D

Mellom to onder, snus er vel den "beste" av de to kanskje ???

blomstrand
24-09-2004, 13:38

Røyking er langt farligere enn snus!
Det er ikke påvist et eneste krefttilfelle pga snus i Norge. Ikke et eneste dødsfall knyttet til snus. At en får dårligere tenner er også bare tull. At blodårene trekker seg sammen og blodtrykket øker er en akutt reaksjon. Kroppen utvikler toleranse og har heller lavere blodtykk enn de som ikke bruker snus. Eneste ulempen med snus er at jeg er avhengig av en jæv.... plante :headache:

Nå kommer vel KillerBee og slår tilbake :duck:

Men les denne først:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/08/19/405944.html

Svein Petter

siggizz
24-09-2004, 15:36
snus kan jo ikke måle seg mer røyking.

Det værste snus påfører kroppen er sideeffektene av røyking. ikke rart folk bruker snus til å slutte å røyke....

Sigbjørn

lalo
25-09-2004, 12:53
Man har knapt forsket på effektene av snus. Men for all del, snuserne kan godt tro det er ufarlig for meg..

Mr. Hansen
25-09-2004, 15:41

Det er ikke påvist et eneste krefttilfelle pga snus i Norge. Ikke et eneste dødsfall knyttet til snus.
Svein Petter

Wrong :duck:

Min bestefar døde av kreft. Han snuste, la den ikke der normalt å legge den, han la den lenger bak så ingen så den. Der fikk han en kreft svuls, og døde av det. Familien har ingen kreft tilfeller tidligere!

Så detsverre Svein der har du feil.
Men mye bedere at dere snuser for da slipper jeg den j...la røyken.

anarhichas lupus
25-09-2004, 16:10
Man har knapt forsket på effektene av snus. Men for all del, snuserne kan godt tro det er ufarlig for meg..

Man har forsket ganske mye på snus. De to største studiene med ca 15000 snusere (Tror de gjort i Sverige) har ikke kunnet påvise noen sammenheng overhodet mellom snus og munnhulekreft. Man kunne se en tendens mot en økt risiko for diabetes type 2 og hjerte-karsykdom, men disse tallene var ikke statistisk signifikant. Alle som kan litt statistikk vet at hvis man i et så stort materiale ikke får statistisk signifikante forskjeller, så er den risikoen SÆRDELES liten, hvis den overhodet er der. Det var INGEN økt dødelighet av noen som helst årsak i snusgruppen sammenliknet med ikke-snuserne.

Det er ikke uten grunn at det ikke lenger står "Kan forårsake kreft" på snuseskene. Det har Statens tobakkskaderåd selv innsett at de måtte fjerne pga manglende dokumentasjon på at så er tilfelle. Det er erstattet med "Snus KAN skade din helse", men dette er altså heller ikke dokumentert.

Det er forøvrig en myte at snus skader tennene. Snus skader tannkjøttet, men ikke tennene. Mange tannleger heller faktisk til at snusens lave pH gjør det utrivelig for Karius og Baktus, og snarere forebygger hull i tennene. Men, noe tannkjøtt bør man jo tross alt ha for å dekke tannfestene, så helt sunt for tennene er det jo ikke. Noen kvinner har til og med hevdet at brune tenner er mindre pent, forstå det den som kan...

Einar

(Snus-lege)

Evil Diver
25-09-2004, 18:27
Den undersøkelsen er vel blitt stemplet som heller upålitlig? Mener å ha hørt at den ble sponset av tobakksindustrien.
Å tro at snus ikke er farlig er helt nedsnødd.

Walle
25-09-2004, 18:54
Sakset fra Dagbladet

overlege Tonstad :
- Mange sier at snus er mer nikotinavhengighets-
skapende. Men å være avhengig av et stoff er ikke det samme som å ha en helseskade av det.

- Snus inneholder mange av de samme stoffene som røyk. Derfor er dette et potensielt kreftfremkallende produkt, sier avdelingsdirektør Kari Huseby i direktoratet.
Potensielt kreftfremkallende?
- Ja, det inneholder nitrosaminer, sier Huseby.
Dette potensielt kreftfremkallende stoffet finnes i ketsjup også.

:deal:

he he holder tråden varm.....

picasso
25-09-2004, 20:01
Vi får vel se om GI og DIRgjengen vil nedlegge forbud mot snusing også i dens rekker. ;D

STåle. Selvfølgelig fikk jeg rett. ;D Hvor lenge prøvde du å unngå det. ;D

anarhichas lupus
25-09-2004, 20:47
Den undersøkelsen er vel blitt stemplet som heller upålitlig? Mener å ha hørt at den ble sponset av tobakksindustrien.
Å tro at snus ikke er farlig er helt nedsnødd.

Den er ikke stemplet som upålitelig, men det er riktig at Swedish Match bidro med midler til iallefall den ene av disse to studiene. Det gjorde de nok fordi de hadde godt håp om at man ikke ville klare å påvise noen assosiasjon mellom snusing og alvorlig helseskade. Studiene har derimot blitt kritisert fordi de fokuserte på kreft i munnhule, tunge og svelg, og ikke inkluderte mage/tarmkreft i tillegg. Men, som sagt INGEN forskjell i dødelighet i de to gruppene snus/ikke-snus.

Siden du uttaler deg med slik kraft og pondus venter jeg i spenning på at du gir meg referanse til EN ENESTE studie som har påvist sammenheng mellom snusing og helseskade. Jeg kan love deg at tobakksmotstandere og tobakkskaderåd i alle land har prøvd å finne slike sammenhenger. Jeg har ikke funnet noen, og jeg har lett nokså mye. I mellomtiden sitter jeg her i snøen og slapper av. ;D

God helg

Einar

anarhichas lupus
25-09-2004, 20:55

Det er ikke påvist et eneste krefttilfelle pga snus i Norge. Ikke et eneste dødsfall knyttet til snus.
Svein Petter

Wrong :duck:

Min bestefar døde av kreft. Han snuste, la den ikke der normalt å legge den, han la den lenger bak så ingen så den. Der fikk han en kreft svuls, og døde av det. Familien har ingen kreft tilfeller tidligere!

Så detsverre Svein der har du feil.
Men mye bedere at dere snuser for da slipper jeg den j...la røyken.

Wrong der også. Min bestefar døde også av kreft. Han fikk det i magen. Han spiste mye agurk.

Munnhulekreft er en nokså vanlig kreftform. Snusing er nokså vanlig. Snusere får også munnhulekreft, det er ikke dermed sagt at det er på grunn av snusen.

Eneste måten å vise en slik sammenheng sikkert på er å ta veldig mange snusere og veldig mange ikke-snusere, og følge dem en tid for å se om sykdommen opptrer oftere i den ene gruppen. Dette er gjort, uten at man fant noen slik forskjell.

Einar

Mr. Hansen
25-09-2004, 22:29
Svulsen kom akkorat der snusen lå.
Jeg trenger ikke mere bevis.

Kan ikke se skogen for alle trærene!

picasso
25-09-2004, 23:27
Regner faktisk som en selvfølge at forskere vil påvise at det er overhyppighet til en rekke sykdommer ved snusing.Mange av de samme skadestoffene som er i tobakk er jo også i snus.Men og her er egentlig poenget.Snuserne skader ingen andre enn seg selv.Og det må de få fortsette med.

anarhichas lupus
26-09-2004, 12:26
Regner faktisk som en selvfølge at forskere vil påvise at det er overhyppighet til en rekke sykdommer ved snusing.Mange av de samme skadestoffene som er i tobakk er jo også i snus.Men og her er egentlig poenget.Snuserne skader ingen andre enn seg selv.Og det må de få fortsette med.

Ut fra snusens innhold er det ikke urimelig å tenke at den kan være helseskadelig. Det er heller ikke usannsynlig at det vil kunne påvises helseskadelige effekter av snus. Men det er nå engang slik at det som er gjort til nå ikke påviser assosiasjon mellom snus og helseskade (Men, det er mange sykdommer man ikke har undersøkt for enda). Det som trøster meg er iallefall at total dødelighet er lik hos de som snuser og de som ikke snuser. Hvorvidt eksempelvis 1 av 1000 snusere vil få mindre alvorlige helseskader av snusingen eller ei vil vel ikke være noe stort ris bak speilet for de fleste.

Og som du sier, det går i tilfelle bare ut over den som putter det under leppa, og ingen andre ;D

Einar

DrIver
26-09-2004, 18:54
...Men, som sagt INGEN forskjell i dødelighet i de to gruppene snus/ikke-snus.

Siden du uttaler deg med slik kraft og pondus venter jeg i spenning på at du gir meg referanse til EN ENESTE studie som har påvist sammenheng mellom snusing og helseskade. Jeg kan love deg at tobakksmotstandere og tobakkskaderåd i alle land har prøvd å finne slike sammenhenger. Jeg har ikke funnet noen, og jeg har lett nokså mye.

Jeg vet de kommer ofte og er altfor tykke, men det står ofte noe fornuftig i Tidskriftet (http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon?vp_SEKS_ID=68564) ;)

Gitt innholdsfortegnelsen på snus er det lettere naivt å tro at det ikke er skadelig å snuse. I verste fall kan det ta fra deg mange år med dykking :duck:

Men for all del, folk kan gjøre akkurat hva de vil, bare det ikke går ut over meg >:D

anarhichas lupus
26-09-2004, 19:17
Jeg tillot meg å finne abstract på en litt ferskere artikkel på PubMed:

J Cancer Educ. 2004 Spring;19(1):17-28. Related Articles, Links

Disparities between public health educational materials and the scientific evidence that smokeless tobacco use causes cancer.

Waterbor JW, Adams RM, Robinson JM, Crabtree FG, Accortt NA, Gilliland J.

Department of Epidemiology, School of Public Health, University of Alabama at Birmingham, 35294-0022, USA. [email protected]

BACKGROUND AND METHODS: We reviewed 4 dozen health education brochures on the dangers of smokeless tobacco (ST) use, printed between 1981 and 2001 and available to the public in 2002. Collectively, these brochures state that ST use causes oral leukoplakia, other oral conditions, and cancers of the oral cavity, larynx, pharynx, esophagus, stomach, pancreas, lung, breast, prostate, bladder, and kidney. We then reviewed the scientific literature to determine whether these claims were substantiated. RESULTS: Only for oral leukoplakia and several oral conditions is the evidence persuasive for causation by ST. The evidence that ST causes oral cancer is very suggestive, whereas the evidence for causation of other cancers is either absent or contradictory. CONCLUSIONS: Communication of the health risks of using ST must be done accurately and should be data based. Broadening the message to include additional diseases for which the evidence is inadequate could cause the message about true risks, as well as the messenger, to be discounted.

Publication Types:
Review
Review, Academic

PMID: 15059752 [PubMed - indexed for MEDLINE]

scharnhorst
26-09-2004, 22:11
Hadde nu med meg snusboksen ned på 18 m, og den var like tørr når jeg kom opp ;D. Det går helt fint å dykke og snuse

patric
27-09-2004, 00:10
Snus er beroendeframkallande,og det er vel ikke lurt og vare avhengig av noe stoff?
Men om man først ska bruke tobakk,er nok snus de sundeste.
Sverige bruker like mye tobakk som øvrige eropeiske land,men har den laveste skadefrekvensen pga tobakk i hele europa...
Jag klarte og holde opp i ett år og frøs muligens litt mindre om fingrarne,men det var ikke nok goder samenlignet med en deilig snus etter dykket!
ang snus se: www.swedish-snus.com/se-snus-health.html. :thumbup:

lalo
27-09-2004, 10:19

Man har forsket ganske mye på snus. Einar

(Snus-lege)
Javel? Det er ikke det andre sier og skriver.... Men deg om det..
Her er linker som kan leses...

http://www.idrett.no/t2.asp?p=10988&x=1&a=47091

http://www.kreft.no/dt_singlearticle.asp?gid=2441&aid=901861&amid=901861

lalo
27-09-2004, 10:21
Og som du sier, det går i tilfelle bare ut over den som putter det under leppa, og ingen andre ;D

Einar
Ingen er en øy... Det går ut over de nærmeste om man blir syk f eks...

KnutG
27-09-2004, 14:48
Noen som har noen goooode argumenter en kan bruke for å få tilbake "snus-tillatelsen" igjen? :thumb: Har nemlig slutta og samboeren er veldig fornøyd.... men er jeg???? >:D

anarhichas lupus
27-09-2004, 18:41

Man har forsket ganske mye på snus. Einar

(Snus-lege)
Javel? Det er ikke det andre sier og skriver.... Men deg om det..
Her er linker som kan leses...

http://www.idrett.no/t2.asp?p=10988&x=1&a=47091

http://www.kreft.no/dt_singlearticle.asp?gid=2441&aid=901861&amid=901861

Til det første : Resultater fra dyreforsøk er dessverre ikke alltid mulig å applisere på mennesker.

Til det andre : Det er vel ingen bombe at kreftforeningen ønsker å håndheve "føre-var-prinsippet" og beholde advarselen på snusboksen fordi man mener det senere vil vise seg at snus er farlig. Det er forsåvidt et poeng at de fleste helseskadelige stoffer er mer skadelig hvis man eksponeres i ung alder, og at det ikke er gjort nok forskning på folk som har begynt med snus i veldig tidlig alder.

Mitt hovedpoeng er ikke (selv om det kanskje virker sånn) å påstå at snus er 100% sunt og ufarlig, men å peke på at det faktisk ikke finnes så mye belegg for å hevde at det er så usunt og helseskadelig heller. I motsetning til røyking, hvor det finnes sikker dokumentasjon på stor helseskade og risiko for død. Det kommer sikkert mange nye studier fremover, og jeg blir ikke overrasket om det viser seg at snus ikke er bra for hverken det ene eller det andre. Men, hadde det vært STOR risiko forbundet med snusing, så hadde det kommet frem i den forskningen som er gjort til nå.

Det beste er selvsagt gulrotjuice og daglig trening, sikker sex (evt sølibat), økologisk mat, ingen tobakk eller alkohol, rene tanker og et ellers kjernesunt liv. Vi som faller gjennom får velge det beste av to onder når det gjelder tobakken, og det er snus ;D

Einar

Walle
27-09-2004, 20:14
Sakset fra Dagbladet (http://www.dagbladet.no/sport/2002/08/31/347496.html)

- Snusbruk er ikke forenlig med topp-prestasjoner på idrettsbanen. Jeg vil se den europamesteren som er kronisk snuser - han tror jeg ikke finnes, sier han.

::) ::) ::) ::)

lalo
27-09-2004, 23:09
Ja, slikt er jo bare vås. Er nok av de toppidrettsutøverne som røyker tett også...

MortenMinsteMann
29-09-2004, 12:48
Jeg vil tippe rundt 50% av alle håndball spillere (herrer ASSÅ) her til landts snuser.. og ikke minst svenskene. Svenskene er jo som kjent mange ganger OL, VM og EM mestre.

lalo
29-09-2004, 19:10
sjansen for at de hadde blitt bedre uten snus er der like fullt da..

divehard
30-09-2004, 12:40
Har sjekket vedr snus (røykelovens smutthull) og helseskader hos min faste lege og min tannlege.

Det eneste legen hadde var at det kunne være en mulig sammenheng mellom snusing og diabetesII, ellers hadde han ikke sett rapporter med skadelige effekter.

Tannlegen argumenterte for at snusing reduserte muligheten for hull pga opprettholding av syrebalansen (samme effekt som dagens tyggis).
Skader som følge av snusing var tykkere hud under leppe, samt at tannkjøttet trekker seg tilbake.

Noen som har en god løsning på hvordan snuse når man dykker??
Støter på følgende problemer, maska klemmer på overleppe og munnstykke okkuperer plassen på innsiden av over og underleppe. Har ikke tenkt å bruke helmaske av diverse grunnet (regner med at diskusjon for/mot helmaske er tatt i en tidligere tråd). Noen som har løsningen?

skovheim
30-09-2004, 12:44
Så fastlegen og tannlegen syntes opptaket av ammoniakk ikke gjorde noe? Det var da godt å vite, leger MÅ jo ha rett ;D
Løsningen er vel å la være å snuse under dykk mener nå jeg :thumb:

divehard
30-09-2004, 12:47
Så fastlegen og tannlegen syntes opptaket av ammoniakk ikke gjorde noe? Det var da godt å vite, leger MÅ jo ha rett ;D

Ammoniakken ble ikke nevnt av noen av de!

skovheim
30-09-2004, 12:52
Ikke så uvanlig, folk flest tenker ikke på at snus har en del andre stoffer sigaretter ikke har ( ammoniak er en, flere husker jeg ikke nå...). Men igjen, kullos er det jo ikke noe av i snus ;D

Kunne jo sjekket med noen som har litt kunnskap og erfaring innen baromedisin. Ville ikke engang tatt bryet med å bringe opp en slikt spørsmål til en vanlig lege, tviler på deres viten på mange felt :thumb:

lalo
30-09-2004, 13:31
Nei, hvorfor forske når man har allmenleger??.. ;D

anarhichas lupus
30-09-2004, 15:22

Ammoniakk-opptak? Tror det er noe jeg har gått glipp av her, men ser frem til å få forklaringen.

Lille
01-10-2004, 13:12
Noen som har noen goooode argumenter en kan bruke for å få tilbake "snus-tillatelsen" igjen? :thumb: Har nemlig slutta og samboeren er veldig fornøyd.... men er jeg???? >:D

Jeg lurer mer på hvordan hun fikk deg til å slutte.. Sliter med å få typen til å slutte. Tennene begynner å bli utrolig stygge.. Og det går jo igjen utover kysselysten, som igjen går utover andre lyster. Så dere som snuser, tenk litt på den argumentasjonen.. >:D

DivePack
02-10-2004, 18:29
Tennene begynner å bli utrolig stygge.. Og det går jo igjen utover kysselysten, som igjen går utover andre lyster.
Når kvinnfolka begynner å bli for kresne er det på tide å skifte dem ut! >:D

MortenMinsteMann
02-10-2004, 18:34
Hadde det bare vært så lett :)

Etter div. oppservasjoner på "byen" i det siste har jeg lagt merke til at det er stadig flere hunkjønn som slenger i en "pris" til pilsa.

Det er kanskje ikke det mest feim jeg vet om, men ok...

thearticdiver
04-10-2004, 00:33
Har brukt snus i 13 år og dykket i fire. har ikke merket noe annet en at det er sinnsykt godt med en god pris rett etter dykket... (ikke tatt skade av det til nå)^

Tror ikke det nødvendigvis skader tannkjøttet så mye heller.. diskuterte dette med tannlegen min og han kunne ikke se noen skader etter tretten års bruk, ;D ;D (se så hvit de er)
men at dette som alt annet varierer fra person til person..

Det er vel neppe sund heller da :)

JapZZon
04-10-2004, 20:25
Jeg har hört om mange forskjellige faktorer som har fört til at folk har "ryki me" under dykkeing. Snusing ingår ikke i disse!!

Så lenge du ikke pröver å bake en pris under vann så ser jeg ingen större helserisiko med å snuse i vått miljö.. og ingen kan klage på at det lukter ille heller :thumb:

SNDIVER
05-11-2004, 14:34
Ikke noe er som en orentlig pris
etter dykket!!! ;D

Evil Diver
15-11-2004, 16:59
www.aftenposten.no/forbruker/helse/article912091.ece

Huff da!

Zauron
15-11-2004, 17:03
Står endel på

VG (http://www.vg.no)
DAGBLADET (http://www.dagbladet.no) også..

Evil Diver
15-11-2004, 17:20
Dette er jo litt pinlig for alle snusere som påstår at det ikke er skadelig med snus.

Walle
15-11-2004, 18:29
Sier ikke at det ikke er farlig, men skulle man trodd alt som sto på trykk, kunne man ikke bevegd seg mange meterne som dagen, inne i den isolerte boblen sin.....

Denne siden støtter opp de div avisenes oppslag. (http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon?vp_SEKS_ID=68564)

Ikke spis poteter! Fordi poteter er kreftframkallende, likeledes med stekt mat (http://www.forskning.no/Artikler/2002/april/1019650686.31)

Ikke bruk Olivenolje for da kan du få kreft... (http://www.dagbladet.no/dinside/2001/08/28/277778.html)

Ikke spis sjampinjong for da kan du få kreft.... (http://www.dagbladet.no/pds/1998/08/21/128922.html)

En av grunnene til ikke å røyke marihuana..... (http://www.fmr.no/cparticle72771-9614a.html)

Kanskje en grunn til ikke å gjennomgå den hormonbehandlingen du hadde tenkt å gjøre.... (http://www.novonordisk.no/view.asp?ID=1227)

Kanskje man skal tenke seg om to ganger før man kjøper seg billig kjøkkenutstyr... (http://matportalen.no/Saker/1100093589.38)

Denne siden får deg kanskje til å tenke deg om enda en gang før du kjøper billig kjøkkenutstyr..... (http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1327432.ece)

Og slik fortsetter det med et uendelig antall ting som kan være kreftframkallende!! Er jo en grunn til at det skapes hypokondere...

Ha en fortsatt snus og røykfylt aften ;)

Walle --> som kommer til å fortsette å snuse!

Mmmmm.... :loveu:

Evil Diver
15-11-2004, 18:34
Er vel kanskje litt mer sannsynlig at det er farlig å snuse enn at det er farlig med poteter og sjampinjong?
Dessuten har vel WHO litt mer truverdighet enn en del andre?

Walle
15-11-2004, 18:44
Kan egentlig ikke uttale meg om det, hverken om Verdens HelseOrganisasjon er så troverdig, eller ang kreftframkallende poteter og sjampinjonger. Men vil anslå sannsynligheten som mye større for at snus er mere kreftframkallende en poteter og sjampinjong. Virker logisk :-\\

Men det er selvfølgelig bare ut fra noe jeg har lest...

anarhichas lupus
16-11-2004, 14:13
Dette er jo litt pinlig for alle snusere som påstår at det ikke er skadelig med snus.

Frem til nå har det ikke vært påvist noen sikker sammenheng mellom snus og kreft, men (uten å ha lest studien) dette viser jo at man sannsynligvis må endre oppfatning. Det er vel ellers ikke så pinlig å forholde seg til de fakta som foreligger til enhver tid?

De fleste har vel vært enige om at det ikke er ulogisk å tenke seg at snus er farlig, men en del har pekt på at det ikke er påvist at det er slik (før nå, forutsatt at denne studien holder vann).

Einar