PDA

View Full Version : Sidescan og/eller magnetometer...

Arnt
27-12-2002, 11:49
Den harde kjerne i Ishavets Dykkerklubb ønsker å få lånt noe av dette for vår/sommer sesongen 2003. Nå er økonomien ikke den beste etter en periode med lite arbeid,
men om det kunne være ønskelig, så kan vi tilby.. la oss si... 500-1000kg krabber??

Ps! sleng med en lap top for det har vi heller ikke...

Arnt Eirik
Vil finne vrak i år :D

Arnt_Marius
27-12-2002, 14:54
Hva koster det egentlig for slikt utstyr? laptop er jo allemanseie i disse dager, men magnetometer og sidescan, hva anbefales? hva koster det? kan man bygge selv? og hvor kraftig må det være for optimalt resultat?

Arnt
27-12-2002, 18:20
Hva koster det egentlig for slikt utstyr? laptop er jo allemanseie i disse dager, men magnetometer og sidescan, hva anbefales? hva koster det? kan man bygge selv? og hvor kraftig må det være for optimalt resultat?

Joda, det er vel alltids noen i klubben som kunne tatt med den bærbare, og var jo egentlig mest interessert i resten.

Ang. pris er dette litt utenfor mitt område, men har sett(hørt) at lar seg gjøre å få en bra(?) sidescan fra 80 lapper og oppover. Sikkert noen som sitter på byggesett til billigere penge også, men jeg ikke vite.
Magnetometer(om dette er det virkelige navn) har jeg ingen anelse om, og tar i mot råd og vink med stor takk.

Med stor julehilsen
Arnt Eirik Hansen

Bertram
30-12-2003, 14:46
Fant denne gamle tråden :) Er det noen som vet noe mer eller vet hvor man skal starte å lete ???

dymo
30-12-2003, 17:25
hei

er selv på kikk etter slikt utstyr, og deler gjerne erfaringer og tips med trådeier.

jeg vet det finnes en sonar som kalles wreck finder, denne skal være en typisk fattigmanns versjon, men skal etter sigende fungere godt, prisklasse 20k.

ellers så lar det seg gjøre å benytte en vanlig sonar, med farvedifferanse, men igjen her må man bare lære seg å bruke utstyret.

etter den fattige informasjonen jeg sitter inne med vedrørende magnetometer, er dette også en rimelig avansert sak å bygge.

men hvorfor ikke benytte seg av et lavlys kamera, og lage seg en slede til denne, da ser man jo direkte hva som ligger der, såre simpelt å bruke...

hvis noen i klubben din har en cannister lampe liggende, bytter jeg gjerne denne mot et avansert lavlys kamera, men huset til kamera må dere ordne selv.

har selv god erfaring i bruk av kamera i undervannssøk.

Erik

Bertram
30-12-2003, 21:15
Et kamera er sikkert fantastisk hvis det er sikt til det. I Oslofjorden der sikten skjelden er over 10 meter, er jeg skeptisk til om dette er løsningen, selv om det kunne vært moro å prøvd noe slikt.
Har du noen bilder som viser opptak med et slikt kamera ???

remi
31-12-2003, 10:07
Vår erfaring er at man får det man betaler for, som oftest.

Der finnes brukbare protonmagnetometer i fornuftige prisklasser, disse måler magnetiske variasjoner på havbunnen og viser resultatet i form av en kurve der store utslag like gjerne kan være magnetiske felt i berggrunnen, etter mange bomdykk og mye trening vil man kunne lære seg å tolke signalene litt bedre men systemet er ikke fryktelig sikkert.

Sidesøkende sonar/sidescan koster normalt sett rundt 200 høvdinger for et system som virker til vrakleting, sjekk hjemmesidene til J.P.Fisher de har en del gode systemer til konkurransedyktige priser.

Multistråle ekkolodd som fungerer til overnevnte formål koster ca 2 mill, se artikkel i Dykking for en tid siden.

Den mest effektive inretningen er et system med selv oppdaterende ekkolodd koblet til en gps og en kartmaskin, jo flere ganger du går over et område jo bedre bilde får du av bunnen, jeg tror der et system som heter Olex som selges for ca 40 laken, men da må du ha kartprogram og gps fra før, helst DGPS.

Den mest tidsbesparende måten å finne vrak på er å gjøre hjemmeleksene sine godt på forhånd, sjekke alle mulige kilder og sjekke ut eller inn alle eventuelle oppgitte posisjoner, det er skjelden alle posisjoner er feil, nesten uten unntak viser det seg at en eller annen hadde rett.

remi

Bertram
31-12-2003, 12:29
Kunne vært moro å forsøkt et slikt kamera en dag med god sikt. Er det noen som vet hvor slikt utstyr kan kjøpes og hva slikt kan koste?
Hva med sleden, noen som har en ide om hvordan den bør se ut?

Slikkert flere som har hatt slike ideer en gang, men har noen satt slike prosjekter ut i live og virker det?

m-stridh
02-01-2004, 13:53
Kunne vært moro å forsøkt et slikt kamera en dag med god sikt. Er det noen som vet hvor slikt utstyr kan kjøpes og hva slikt kan koste?
Hva med sleden, noen som har en ide om hvordan den bør se ut?

Slikkert flere som har hatt slike ideer en gang, men har noen satt slike prosjekter ut i live og virker det?

Et godt råd: dropp hele videoprosjektet, det blir som å kjøre bil med å se gjennom en kikkert. Bakvendt.

Bertram
02-01-2004, 13:59
Ja, når jeg får/har tenkt meg om så gjør det nok det :-[

dymo
02-01-2004, 19:46
Hei deltakere i tråden.

jeg ser det kommer inn kommentarer til mitt innspill ved bruk av kamera løsning.

utgangspunktet mitt for forslaget var selfølgelig, at hvis en klubb uten midler ønsker å se hva som befinner seg på bunnen, så får man ta i bruk det som finnes av low budget midler og egen innsats, hvis man selføgelig ikke er heldig å får låne noe utstyr.

har man ubegrensede midler kan man jo bare kjøpe seg en rov, eller følge de andre meget ressurs krevende rådene som foreligger, men mitt utgangspunt var low budget og kjærlighet for utfordringene, ikke et industrielt oppdrag.

og for å billedgjøre litt, hva man ser ved bruk av slede, kan man jo bare hente videokamera man har liggende i skufften, og kikke gjennom billedsøkern, eksakt det samme får du under vann.

kamera ser jo i kjøreretningen, det henger jo ikke å ser bakover !

konstruktive tekniske løsninger, som lysforhold, oppdriftskontroll og styring av sleden, diskuterer jeg gjerne.

det å utelukke en billig ide, og drepe den i fødselen det er ikke min stil.

litt av hele spenningen med miljøet rundt dykkingen det er jo akkurat prøv og feil.

decade
24-08-2005, 14:08
Sjekk ut humminbird 981 eller 987. Fint for dykkedybder.

oldrol
24-08-2005, 14:41
sjekk ut www.olex.no
Har kjørt litt med dette men det krever utrolig mye tålmodighet. prisen billigere nå. får programvaren for 28-30 laken med litt pruting. da mangler bare etpar svingere og en laptopp.

remi
24-08-2005, 21:17
Den harde kjerne i Ishavets Dykkerklubb ønsker å få lånt noe av dette for vår/sommer sesongen 2003. Nå er økonomien ikke den beste etter en periode med lite arbeid,
men om det kunne være ønskelig, så kan vi tilby.. la oss si... 500-1000kg krabber??

Ps! sleng med en lap top for det har vi heller ikke...

Arnt Eirik
Vil finne vrak i år *:D

trenger dere sidescan enda? ett tonn krabber høres ut som en fair pris ;D

remi