PDA

View Full Version : Livsforsikring/ulykkesforsikring og dykking

thostr
23-12-2002, 13:23
Tenkte jeg skulle tegne en ulykkes/livsforsikring nå som jeg har tatt steget inn i risikosportens domene og blitt sportsdykker samtidig som jeg er småbarnsfar...

Bruker forsikringsselskapet "If" fra før, og det var derfor naturlig å sjekke deres vilkår først. Mener å ha hørt at det ikke var noe problem å få livsforsikring ved dykking, og ble derfor litt overrasket over at de i sine dekningsvilkår gjør unntak for dykking. Null dekning for herr Dykker der i gården!

Skal sjekke andre selskaper, men har hvaslags livs/ulykkesforsikring benytter dere?

Bombadil
23-12-2002, 15:00
Har reiseforsikring hos Gjensidige og de dekker dykking ned til 30 meter. Hvordan det er med ulykkes/livsforsikring hos dem er jeg ikke sikker på.

leash
23-12-2002, 16:39
Ska man få noe utbytte av forsikringa vis det skulle gå gærnt må man dykke etter boka ??

Diver_DAD
23-12-2002, 16:41
Jeg har reise forsikring hos "Europeiske" og den dekker dykking ! (både her og der) :D

thostr
23-12-2002, 17:34
Reiseforsikringer gir ofte svært lavt erstatningsbeløp ved død, i motsetning til livsforsikringer hvor man typisk velger et erstatningsbeløp likt minst 3 årslønner. Kostnadsmessig er det selvsagt også dyrere enn vanlige reiseforsikringer - 5000,- per år er ikke unormalt.

Ad Gjenstridige og dybdegrense ved 30 meter: det er ikke noe problem for meg, men hva hvis man blir funnet dypere enn 30 meter selv om man dykket grunnere? Må man passe på å dø før 30 meter, på en slik måte at post mortem obduksjon kan fastslå at man døde på et tidligere tidspunkt enn da computeren oversteg 30 meter?

Festlige tanker i en førjulstid. God jul!

Scubagirl
23-12-2002, 20:26
finn også ut hva selskapet definerer som ulykke
stod en artikkel om dette i Dykking (www.dykking.no) for en tid siden

I forsikringsmessig sammenheng er en "ulykkesskade": "…en skade på kroppen forårsaket av en plutselig ytre fysisk begivenhet (ulykkestilfellet) som inntreffer..." Det er overveiende sannsynlig at trykkfallsyke (= DCS = decompression sickness) ikke vil bli godkjent. Forsikringsselskapene ser på dette som en sykdom eller tilstand som langsomt bygges opp under dykket. Ikke sjelden kan dette skje uten at dykkeren har opptrådt uaktsomt - og brutt dybde/tidstabeller eller computergrenser! Arteriell gassemboli (= AGE) sees ofte etter hurtige eller ukontrollerte oppstigninger. Sannsynligvis vil forsikringsselskapene også påstå at dette ikke er en ytre, plutselig begivenhet.

thostr
18-01-2003, 08:23
Jeg endte opp med gruppelivsforsikring fra Gjensidige (via fagforening (Norske Sivilingeniørers Forbund)). Dette var rimelig (1300,- i året for livsforsikring + uføreforsikring, dekningssum 22G (1.1M)) og uten spesielle unntak for dykking. Forsikringsselskaper aksepterer generelt en høyere risiko ved gruppelivsforsikringer, men det er rimelig å anta at tolkningspraksis er den samme i forhold til f.eks dykkesyke.

Studentmedlemmer av ovennevnte fagforening har forøvrig også anledning til å tegne samme forsikring. Rimelig forsikring for student-dykkere med familie/forsørgeransvar.

Dykkern
18-01-2003, 12:37
Sjekk med forsikring gjennom banken din.
Jeg har livsforsikring gjennom Nordea, og den
dekker dykking ned til 20 meter...

Betaler 139.- i månten for den..

DeepC
18-01-2003, 12:50
Hei Thostr :D
Jeg har forsikring i Europeiske, de dekker det meste & har for det meste hørt posetive ting om dem. MEN det er ved dykking i utlande...Her i Tromsø kan jeg jo bare love at jeg iallefall skal leite etter deg vis noe skal skje ;)
Men jeg vet nå ikke hvor mer rolig dama di blir utav den"forsikringen" :D
-DeepC-"I be there"

Diver_DAD
18-01-2003, 18:02
Hei Thostr :D
Jeg har forsikring i Europeiske, de dekker det meste & har for det meste hørt posetive ting om dem. MEN det er ved dykking i utlande...Her i Tromsø kan jeg jo bare love at jeg iallefall skal leite etter deg vis noe skal skje ;)
-DeepC-"I be there"
Sikker på at den ikke dekker noe her i landet ?
For det gjør min forsikring hos Europeiske !

thostr
18-01-2003, 18:39

Hei, kommet deg ti posisjon for studiene i Tromsø nå?

Vedr. damen, så er hun faktisk mer opptatt av at jeg skal få meg pony enn livsforsikring. Det er vel et godt tegn for samlivet - hun foretrekker i å få meg opp i levende tilstand...

Ellers gir ofte reiseforsikringer (Europeiske o.a.) svært lave utbetalinger ved død og elendighet, sammenliknet med tradisjonelle livs- og uføreforsikringer. Vet du hva forsikringssummen er? Hva med Nordea bank?