PDA

View Full Version : Dypeste dykk først... eller?

Arnt
19-12-2002, 14:02
Det er jo nevnt flere plasser at man bør holde seg til det grunneste dykket sist ved flere dykk om dagen.

Noen mener derimot at dette ikke er så relevant...

I forbindelse med mitt innlegg "immun mot bends" der jeg mener vi her oppe tåler mere enn dere pyser sør i landet, har jeg her et eksempel på et slikt dykk jeg og en buddy hadde. (Det skal sies at vi ikke har opplevd negative effekter etter dette dykkemønstret)

Dykk 1: 15 meter, 15 minutt bunntid
*deretter gå til neste dykkemål 300 meter lengre sør,
overflateintervall ca. 15 minutter.
Dykk 2: 22 meter, 18 minutter
*gå over en bakketopp til neste mål, ca 200 meter,
overflateintervall ca. 15 minutter
Dykk 3: 12 meter, 25-30 minutter
*lang overflatetid med mat og hvile, ca. 5 timer
Dykk 4: 45 meter, 15 minutter bunntid+ deco

Ideelt sett burde man nok gjort siste dykket først og
HADDE vi gjort det, ville vi sikkert ikke gjort de 3 andre.
Men man opplevde ingen negative effekter etter dette.

Det anbefales selvsagt ikke, men dette er nok et eksempel
på hva man er blitt vant til og kroppen har tilpasset seg.

Arnt Eirik
Dr. krabbedødar Himself

Triton
19-12-2002, 14:30
Jeg leste en artikkel for en tid tilbake som omhandlet nettopp dette.
Konklusjonen der var at det ikke er noen påviselig forskjell i på antall bends e.a. på de som dykker dypt først enn på de som dykker dypt sist.
Men opp, ned, opp, opp, ned ,opp er fortsatt ikke å anbefale.

Arerj
19-12-2002, 17:14
Er det noen som fremdeles anbefaler dypeste dykket først ?

På Padi OW i vår gjorde instruktøren det iallefall.
Og det står jo i OW-boka. :)

På første klubbtur etter kurset kommenterte jeg det når noen tok grunt dykk først, og fikk til svar at nå dykker vi ikke Padi lenger.. ;D

Are

Actinia
19-12-2002, 17:59
Vi tar alltid det dypeste dykket først..

komodo dragon
20-12-2002, 07:02
Vi tar alltid det dypeste dykket først..

Der er Jeg desverre helt enig med Actinia. Dypest først.

Tror det er forsket litt på dette gjennom åra. Men klart er du en søring må du gjennomføre det dypeste først ;D

Andre
20-12-2002, 09:32
Der er Jeg desverre helt enig med Actinia. Dypest først.
Tror det er forsket litt på dette gjennom åra. Men klart er du en søring må du gjennomføre det dypeste først ;D

Flåsete kommentarer fra nordlendinger med super-ego og stor trang til å skape diskusjon skal jeg la være å kommentere, men det går faktisk an å følge med på nyere forskning innen dykkerteori selv om man har sterke motforestillinger mot siste års dykkerutstyr. Men det er jo klart, har man problemer med å fullføre en Hardy-guttene bok er kanskje ikke dykkerteori på engelsk det man bør bryne hjernen sin med...

Nyere forskning viser at det er ingenting som tilsier at "dypeste dykket først" har noen som helst effekt. At Padi ikke har fått med seg dette og oppdatert grunnkursbøkene sine er vel ikke veldig sjokkerende.

dirk
20-12-2002, 09:49
DIR !

Sånn da var det sagt.......

Triton
20-12-2002, 10:02
PADI har fått det med seg, og det har vært artikkel om det i Undersea Journal.

Arnt
20-12-2002, 10:21
Nyere forskning viser at det er ingenting som tilsier at "dypeste dykket først" har noen som helst effekt. At Padi ikke har fått med seg dette og oppdatert grunnkursbøkene sine er vel ikke veldig sjokkerende.

Er det vel det jeg ville frem til...
Det er vel faktisk nyere forskning som viser til
at det ikke er de store forskjeller på rekkefølgen.
(vistnok såfremt du ikke skal gjøre flere, 3-4, gjentatte)

Arnt

Arnt
20-12-2002, 10:22
DIR !

Sånn da var det sagt.......

Nu fikk æ jammen hodepine igjen...

Arnt

Pompel
20-12-2002, 12:59
I følge dykkemedisin-guruen Alf Brobakk så er det mye med trykkfallssyke vi ikke forstår. Det er ingen eksakt vitenskap.

Selv ser jeg ingen grunn til å snu en inarbeid vane så lenge den tilsynelatende gir meg størst tryghet. Så lenge det alltid har fungert i mitt tilfelle så fortsetter jeg med det dypeste dykket først. Det er vell ingen her som påstår at det er skadelig, er det det?

For min del så kan dere andre godt eksprimintere i noen år for så å gi meg tilbakemelding. ;) ;)

Arne K.

thostr
20-12-2002, 13:01
Nyere forskning viser at det er ingenting som tilsier at "dypeste dykket først" har noen som helst effekt.

Kan vi få noen referanser?

Andre
20-12-2002, 14:48
Kan vi få noen referanser?

Tja, tec02 ga vel en god del gode referanser litt lenger opp her...

her er de:
http://www.wkpp.org/decompression.htm
http://www.wkpp.org/articles/Decompression/repetitive_dives.htm

http://www.soc.soton.ac.uk/OTHERS/SDSC/dn1_00a.html
http://www.ssiusa.com/articles/reverseprofiles.htm
http://www.phys.hawaii.edu/~dey/rdpw/rdpw.htm

Og tross all fanatismen som WKPP/DIR/GUE avspeiler, er de faktisk langt fremme når det gjelder utrpøving av nyere decoteorier.

AlCapone
20-12-2002, 14:54
det med dypeste først er for at det skal være mulig å lage en kompakt tabell... ellers ville ikke tabellen fungert.
med computere er det samme f. hvilken rekkefølge an tar det i ...

Andre
20-12-2002, 15:15
det med dypeste først er for at det skal være mulig å lage en kompakt tabell... ellers ville ikke tabellen fungert.
med computere er det samme f. hvilken rekkefølge an tar det i ...

så så.... Computere baserer seg på alogritmer og fungerer hvis man følger computerens anbefalte dykkerprofil. Det er ikke noe problem å dykke slik at computerens utregninger blir like sikre som en lottotrekning.

Å stole blindt på en computer er en fin måte å avslutte dykkerkarrieren. (Men de er et fint verktøy hvis man bare kan litt om hvordan de fungerer.)

Molde
05-01-2003, 08:45
Hei
Skjønner at en ikke skal stole blindt på computere,
så det hadde vert fint om de som har en del greie på computere, ville delt en del informasjon til oss andre.

Jeg vet det er mange som lever etter komouteren, og for noen uker siden diskuterte jeg dyp dykking og deco tabeller med en yrkesdykker ( i 8 år )jeg kjenner, han mente att så lenge jeg hadde komputer og ikke drev med dyp dykking 45m+ og flere flaskesett, var det ikke noe problemer og stole på computeren.

Helsing martin

ingvaldm
05-01-2003, 11:18
Tabeller og komputere er laget ut i fra teoretiske modeller og kan kun stoles på så langt så det er testet og prøvd ut.
Så det er ikke noe eksakt vitenskap. Slik er det med de andre reglene for hvordan en skal dykke også. Matematisk så kan en klare flere gjentatte dykk til 40m med en halv times overflate intervall i mellom, men praksis har vist at det ikke helt rett -> Gjentatte dykk skal være til 30m eller grunnere, men ikke dypere en første. Det samme gjelder for sagtann profiler eller også kalt jo-jo dykking, og gjentatt dykk skal være grunner en det før. I CMAS systemet er et tredje gjentatt dykk kun tillatt til 9m.

Som sakt grunnen til at en skal ta dypeste dykk først er også det at det i praksis har vist seg at det er mindre sansynlig å få trykkfallsyke eller noe mere farlig.

La si at vi gjenom fører to dykk. På første dykket får en litt boble dannelse som en ikke nødvendigvis fører til trykkfallsyke. Neste dykke går vi dypere en på første dykket. Da vil disse bobbleene vi fikk på første dykket bli presset i sammen til enda mindre bobbler en de var. Vanlig vis vil de bli tatt opp i vevet og skilt ut i lungene når vi går opp igjen. Men hvis vi er uhellig vil disse boblene bli trykt sammen og ført videre til lungene og passere disse og komme inn i den arteriele blod strømmen. Da vil de sette seg fast der under opp stigningen. I verste til felle i hjerne -> cerebral luft embolisme -> Slag -> død. Så absolutt ikke helt bra.

Disse reglen skal/bør en følge om en dykker tabell eller med komputer

:o

Dykkern
05-01-2003, 12:00
Jo dypere du kommer, jo flere ting kan gå galt.
Og "jeg" blir i allefal litt sliten etter et dykk. ::)
Ved første dykket er du som regel uthvilt, og mye
mere oppmerksom enn det man er ved andredykket,
så derfor mener jeg at førstedykket bør være det dypeste.