PDA

View Full Version : Farlige saker

moped
18-12-2002, 20:04
Fra tid til annen hender det at dykkere kommer over farlige levninger fra krigens dager. Hva gjør du hvis du finner en mine eller en granat, eller kanskje et helt dumpefelt for ammunisjon?

Bildet viser en 155mm sprenggranat fra 2. verdenskrig.

komodo dragon
18-12-2002, 21:11
Lar det ligge i fred.Men jeg har også hørt om dykkere som har tatt med ting opp og bort til skole (sløyden) for å slipe det rent på sandpapir bånd. Ja fingrene ble sprengt bort ja.

Jeg kjenner noen som har vært nede i gamle båter å hentet opp ammunisjon. Jeg har sagt at dette bør de ikke gjøre. Men til svar har Jeg fått. hvor ofte hører du om noe uhell da? Nesten aldri (har de svart selv).

Så, nei Jeg synes det er litt kunst over att det får ligge i fred noe av dette Jeg ;D

Bernt
18-12-2002, 21:12
Hold deg langt unna slike saker, dersom en granat sprenger og det er flere i området så kan det gå ganske galt.
Forsvaret vet nok mere enn oss, men det kan være lurt å si ifra til politi. Men som sagt bare se, ikke rør.

Arnt
19-12-2002, 10:28
Hold deg langt unna slike saker, dersom en granat sprenger og det er flere i området så kan det gå ganske galt.
Forsvaret vet nok mere enn oss, men det kan være lurt å si ifra til politi. Men som sagt bare se, ikke rør.

Sånn i utgangspunkltet er jeg enig i at man må vise varsomhet i forbindelse med slike funn, men hvorfor gjøre vondt verre å fortelle forsvaret og polisen om funnet?
Jeg vil gjerne ha disse underfundelighetene der ved mitt neste dykk også, dette for å vise nye dykkere slike ting og la dem få samme respekten for dette som vi en gang fikk lære hos andre dykkere.

Dessuten... noe av dette gjør seg utrolig godt på peishyllen, nypusset og fin. Som fyrverkeri duger også mye krutt også.
Det er som du sier en ide å påvise varsomhet, og jeg er en av de som kun ser og ikke rører.

Heldigvis kjenner jeg enkelte som jeg bestemt mener har en inngående kjennskap til disse etterlatenskapene og ikke tar unødige sjanser, men faktisk tar opp det som er i slik stand at det lar seg gjøre.

En av mine mindre lure ting(min mening:-) jeg har gjort i så måte er da jeg etter et dykk i Hopseide, ble eier av (da) Finnmarks mest ekslosive bil over en distanse på 300 km.
(den store jæ*** ble meg fortalt var "ufarlig" da :-)

Vær varsom!

Arnt Eirik

ArcticDive
19-12-2002, 10:35
Man bør vel holde seg unna slike ting, selv om jeg godt husker dem dykkene som er merket som "Ammo dykk" og den ene gangen vi satt en gjeng dykkere rundt bålet og åpnet 20 mm skudd for og ta ut kruttet.

<teller> joda, har enda alle fingrene her ;)

Hilsen
Trond

Kaffox
19-12-2002, 10:37
Jøssda her er det berre å raske med seg det ein finne av gamle eksplosiver på havbunnen.

Det er ingenting som skriker "erfaren dykker" som det å ha 6-7 kg halvt nedbrutt sprengstoff innkapsla i 30-40 kg stål stående på peishylla.

Og kronen på verket er jo brannrøret som har lagt i saltvatn i 60 år, at alt av sikringer er borte gjør jo saker og ting berre enda meir spennende.

dirk
19-12-2002, 10:40
Smart å la noe bli liggende da....... :P

Viper
19-12-2002, 11:45
Er vel like greit å la det bli liggende.
Må jo inrømme at jeg har en 75mm på peishylla men det var en som selve granaten var rustet bort på.
Dessuten er det jo greit å ha noe å dykke på når man på senere dykk tar med ferskinger på "granatdykk".

moped
19-12-2002, 13:11

Vær varsom!

Arnt Eirik

Den var ufarlig. Brannrøret var borte, og den inneholdt heller ikke overdrager. Men skepsisen var vel naturlig likevel! ;)

moped
19-12-2002, 13:35
Man bør vel holde seg unna slike ting, selv om jeg godt husker dem dykkene som er merket som "Ammo dykk" og den ene gangen vi satt en gjeng dykkere rundt bålet og åpnet 20 mm skudd for og ta ut kruttet.

<teller> joda, har enda alle fingrene her ;)

Hilsen
Trond

20mm og 37mm Flak-ammunisjon er noen av de mest ustabile sprenglegemene en dykker kan finne. Hvis brannrøret er inntakt, bør du holde deg langt unna. Disse granatene har tidsbrannrør eller trykkfølsomme nærhetsbrannrør. Tar du granaten opp av vannet utsettes den for en betydelig trykkendring (større enn trykkforskjellen fra bakken og opp til flyet den er ment å skyte ned), og du risikerer spontandetonasjon av sprengstoffet. Da er du mest sannsynlig død, eller i beste fall fri for hender og ansikt.

Alt sprengstoff er i teorien farlig, men noen typer er mer stabile enn andre, selv etter snart 60 år i sjøen. Luftvernammunisjon (Flak) er farligst. Hvis du ikke har inngående kjennskap til hva som er hva, gjør du lurt i å holde fingrene av fatet!

(For de uvitende: 99.9% av ammunisjonen som finnes langs norskekysten er tysk. Flak betyr Flieger abwehr kanone - luftvernkanon. Brannrøret er mekanismen som utløser detonasjonen, og utgjør som regel "spissen" på granaten.)

Kaffox
19-12-2002, 13:47

Vær varsom!

Arnt Eirik

Den var ufarlig. Brannrøret var borte, og den inneholdt heller ikke overdrager. Men skepsisen var vel naturlig likevel! ;)

Og hvilket sprengstoff inneholdt så denne "ufarlege" granaten da?

moped
19-12-2002, 14:16
.

Kaffox
19-12-2002, 14:26
Og hvilket sprengstoff inneholdt så denne "ufarlege" granaten da?

Trinitroanitol.

Har ikkje høyrt om det.

Korleis er det med krystallisering o.l etter 60 år?

moped
19-12-2002, 14:37
Sprengstoffet er ikke-hygroskopisk, og blir derfor ikke krystallisert i vann. Det reagerer heller ikke kjemisk med metaller, og er således relativt stabilt. Når jeg sier relativt er det fordi stoffet påvirkes av alkalier, og saltvann kan derfor endre de kjemiske egenskapene over tid.

P.S Sprengstoffet brenner med en rød-gul flamme.

Bernt
19-12-2002, 18:18
Til dere dykkere som tar med ferskinger på "granat dykk".
Hvordan vet du at vedkommende ikke blir fristet til å fortelle om plassen til sine buddier og vips så vet "hele" norge det, og da kan det lett gå galt når klåfingrete dykkere skal ha med seg noe hjem, la det ligge og ta heller med deg ei 17 eller 1800 talls flaske eller lignende med deg hjem på peishylla, det er mye finere og ikke fullt så farlig. Amunisjon har vi nok av.

Arnt
19-12-2002, 19:30
Er det forresten noen som har ei intakt 88mm messinghylse (Flak)? Jeg samler på tyske granathylser og har alle kalibere fra 20mm til og med 280mm, med unntak av 88mm. Jeg vet om slike, men har ikke lyst å gjøre meg til uvenner med de lokale dykkerne... ;)

Du kan jo få 1 om du oppfører deg :D

Arnt

moped
19-12-2002, 20:00
Hvordan vet du at vedkommende ikke blir fristet til å fortelle om plassen til sine buddier og vips så vet "hele" norge det, og da kan det lett gå galt når klåfingrete dykkere skal ha med seg noe hjem, la det ligge og ta heller med deg ei 17 eller 1800 talls flaske eller lignende med deg hjem på peishylla, det er mye finere og ikke fullt så farlig. Amunisjon har vi nok av.

Når jeg tar med ferskinger på slike dykk, forklarer jeg på forhånd hvorfor de ikke skal klå på granatene, og det er som regel avskrekkende nok. Hvis de likevel ønsker å eksperimentere ved en senere anledning, så er det jo lite jeg kan gjøre med det. Min oppgave er ikke å holde slikt hemmelig, men tvertimot å opplyse så godt jeg kan for at andre skal se og lære på en forsvarlig måte. Det ville være naivt å tro at ingen før eller siden likevel fant granatene. Husk på at slike funn også har en lokalhistorisk verdi.

Jeg personlig synes en blankpolert messinghylse med ørn og hakekors fra Kriegsmarine er vel så pen og historisk viktig som en 1800-talls vinflaske. Men hver sin smak... :)

moped
19-12-2002, 20:03
Du kan jo få 1 om du oppfører deg :D

Arnt

Den einaste hylsa du har e den som julesigarn ligg inni... ;)

Arnt
20-12-2002, 10:29

Når jeg tar med ferskinger på slike dykk, forklarer jeg på forhånd hvorfor de ikke skal klå på granatene, og det er som regel avskrekkende nok. Hvis de likevel ønsker å eksperimentere ved en senere anledning, så er det jo lite jeg kan gjøre med det. Min oppgave er ikke å holde slikt hemmelig, men tvertimot å opplyse så godt jeg kan for at andre skal se og lære på en forsvarlig måte. Det ville være naivt å tro at ingen før eller siden likevel fant granatene. Husk på at slike funn også har en lokalhistorisk verdi.

Jeg personlig synes en blankpolert messinghylse med ørn og hakekors fra Kriegsmarine er vel så pen og historisk viktig som en 1800-talls vinflaske. Men hver sin smak... :)

Som Morten her sa så er jeg helt enig i at det å vise nye dykkere disse gjenstandene er mye viktigere enn ikke å dele noen info om det i det hele tatt. Før eller senere vil disse bli funnet av nye dykkere, og da er det bedre at de allerede vet at dette ikke er noe man skal leke med.
Jeg trur trangen til å utforske disse ville vært større om en "fersking" fant disse aleine, enn om han var med oss på et slikt dykk før.

Arnt

klompen
20-12-2002, 20:41
heia:)
du er smart jappen min! :)

DeepC
21-12-2002, 14:47
Jeg er enig med han Moped at det er ikke noe mer pent enn en blankpolert Krigsmarinehylse, men det er jo en fordel at den ikke står der med en skarp 75mm granat på toppen... :-\
Arti å lese at vi er flere som er på leiting etter 88mm hylser, har en men den er veldi tært...!
Det er jo faktisk en fordel å ta opp hele granata med hylsen å det hele, før da er hylsen fin og hel. Det er nå min erfaring!
Men jeg har nå også lært meg å se ann kulen med hylsa før jeg røre den, hun må angripes som en kjærring:rolig og varsomt :)
-Thomas-

Geir
22-12-2002, 23:46
For mange år siden, må ha vært i 75 en gang fant vi et par 88mm granater på en klubbtur (det står 88mm i loggen min, men det er sansynligvis gjetning basert på amerikansk øyemål) Husker i farta ikke hvem som dro med seg disse opp, ingen ville iallfall ha dem med seg hjem, så de ble liggende ei god stund i skøyta.
Tilsist ble skipperen lei av å ha dem der, så han stappet dem opp i en plastpose og gikk opp på politikammeret.
Han fant det noe vanskelig å kommunisere med politivakta, for han lå plutselig under bordet i den innerste kroken av vaktrommet. Vi som kjenner skipperen vet at han er stort sett harmløs, selv om han på det tidspunktet hadde masse svart hår og skjegg og pleide å gå rundt i ei utvaska feltjakke. Granatene var også stort sett harmløse, for de hadde ligget og skranglet mellom støpejernslabbene på winchen i ukesvis...
Pyse 8)

moped
23-12-2002, 01:03
Har du nummeret til Politivakta? Kanskje de vil selge... ;D

DeepC
25-12-2002, 20:43
Moped??Har vi synke så dypt at vi må begynne å kjøpe hylser?
Nei,ingenting er som selvfanget ting :)
Vi får ta oss en rundtur her oppe til sommer, etter det er det vel vi som har hylser for salg.
-Thomas-