PDA

View Full Version : Dykking og astma?

MAGNUM
16-12-2002, 15:48
Hei.
Seriøst spørsmål:
Jeg har planlagt å ta privatdykkersertifikatet til våren. Nå lurer jeg på om astma i noen grad bør påvirke denne avgjørelsen. (Jeg har en veldig lett grad av astma .)

Mvh
Terje

dirk
16-12-2002, 17:35
Det er nesten bare en måte å finne det ut på.... Ved å prøve.
Husk at det er vanskeligere å fylle lungene under trykk, så det kan gå bra, eller det kan gå mindre bra.....
Men sjekk hva du kan få av medisiner, for det kan ha positiv effekt !

Pompel
16-12-2002, 17:36
Det er en del som dykker med astma og som berger fint. Om disse hadde det da de begynte vet jeg ikke. Uansett så må du klareres av lege før du får lappen så det vil bli et svar der.

Arne K.

MAGNUM
16-12-2002, 18:04
Hjertelig takk for kjapp respons :D
Jeg har i dag ingen problemer med å holde dette i sjakk med lav medisinering, så jeg er fryktelig spent på hva legesjekken vil resultere i.

Mvh
Terje

Ars
16-12-2002, 18:54
Det vil nok til en viss grad avhenge av hvilken lege du går til. Asmaen din må vurderes individuellt av legen og føler han seg usikker er jo det enkleste å si nei. En lege med erfaring og oppdaterte kunnskaper om dykkemedisin vil ha lettere for å gi et kvalifisert svar.

Kristian

komodo dragon
17-12-2002, 00:00
I ditt tilfelle. Ta lappen i Norge og sørg for at du går til en lege som har peiling ;D

ragnar
17-12-2002, 21:36
Finnes særinger som NEKTER oss stakkars undertrykte astmatikere å dykke ..

ligg unna dem .. de har ødelagt alt for mange mennesker allerede!!

:-)

MAGNUM
18-12-2002, 09:48
Er en slik undersøkelse noe de fleste allmennpraktiserende leger kan ta? F.eks. fastlegen? Eller er det noen som spesielt anbefales i Trondheim?

Mvh
Terje

komodo dragon
18-12-2002, 17:29
De fleste leger, (allmennpraktiserende leger) gjør dette. Men ikke alle leger gjør undersøkelsen nøye nok. Dykkeskoler kan sikkert anbefale deg en lege de mener er flink, og da er det stor sansynlighet for at han gjør dette på en grundig måte. "Tror nok jeg" ;)

Disse legene finner du her som der.... ;D

Amasone
19-12-2002, 02:05
Hei
det ;res rart ut men jeg hadde asma, var ganske plaget i pollen perioder. S[ ble jeg anbefalt og g[ til homopat av en annen som ogs[ hadde store plager. dette var for ca 8 mnd siden og jeg har ikke hatt et eneste snev av syntomer siden. Men g[ til en som er seri;s forh;r deg gjerne litt rundt.
Jeg har ikke allergi plager eller asma lenger. Engste meg n[r jeg dykker er ikke tema lenger.

komodo dragon
19-12-2002, 07:06
Hei
det ;res rart ut men jeg hadde asma, var ganske plaget i pollen perioder. S[ ble jeg anbefalt og g[ til homopat av en annen som ogs[ hadde store plager. dette var for ca 8 mnd siden og jeg har ikke hatt et eneste snev av syntomer siden. Men g[ til en som er seri;s forh;r deg gjerne litt rundt.
Jeg har ikke allergi plager eller asma lenger. Engste meg n[r jeg dykker er ikke tema lenger.

Dette var gøy å høre. tro flytter fjell ;)

Johnny_S
19-12-2002, 14:45
Har selv en dårlig erfaring med "dykke lege". Fikk et foredrag om hvor kort bunntid jeg ville få, så det beste var nok å la være.

Hva mener instruktører om astma og dykking?

Oystein
19-12-2002, 21:46
Jeg husker den gang jeg gikk på rekruttskole på Værnes flystasjon. Det var noen i min tropp som hadde astma. De fikk lov å jukse-puste litt under gassmaska da vi hadde simulerte gassangrep !!! Dette anbefales ikke i real life gassangrep, ikke under vann for den saks skyld heller.

Hmm, morsom øvelse når man tenker på det.... (Those were the days...)