PDA

View Full Version : Hvor lenge skal man vente???

SøtSild
12-12-2002, 10:40
Jeg ønsker bare å høre hva andre mener om hvor lenge man skal vente på dykkere som ikke kommer opp til avtalt tid, før man ringer etter hjelp.

Andre
12-12-2002, 10:54
Jeg ønsker bare å høre hva andre mener om hvor lenge man skal vente på dykkere som ikke kommer opp til avtalt tid, før man ringer etter hjelp.

Det kommer veldig ann på. I utgangspunktet med en gang tiden har gått ut og man ikke ser dykkerene, men det er en del unntak. Hvis man ser bobler så er det ikke nødvendig å sette igang en stor rednnigsaksjon, men heller sende ned en "standby" dykker for å sjekke at alt er ok. Hvis man ser at deco-bøyen er skutt opp, er det jo rimelig å anta at dykkerne har pådratt seg ekstra deco og ikke kommer til overfalten av den grunn. osv. osv.

Jeg foreslår at dette diskuteres før dykket slik at alle vet hva som skal gjøres. I en dykkerulykke teller hvert eneste sekund.

Darth
12-12-2002, 11:39
Viktig som Andre sier her at man bør diskutere dette på forhånd.

Man kan jo bruke deco bøye på vanlig sikkerhets stopp også.

Skulle det være noe spesielt så ville jeg ha ringt samtidig som standby dykkeren gjorde seg klar til å gå i vannet.

Det er bedre med en unødvendig aksjon for mye en for lite.
Den som ikke respekterer tiden får jo betale for gildet

SøtSild
12-12-2002, 11:47
Hvordan fungerer en deco bøye?

Darth
12-12-2002, 11:55

Det er en ca 1 m lang plastik pølse som man fyller med luft.
Er gjerne orange og m/ 5m lang line festet til.
Den er rullet inn i en liten bag (10*20 cm) som du kan feste til vesten

SøtSild
12-12-2002, 12:21
Da vet jeg hva det er. Takker :)

Diver_DAD
12-12-2002, 17:46

Det er en ca 1 m lang plastik pølse som man fyller med luft.
Er gjerne orange og m/ 5m lang line festet til.
Den er rullet inn i en liten bag (10*20 cm) som du kan feste til vesten
Skal man da sende den opp når man er på deco stopp ?

Andre
13-12-2002, 09:01

Normalt sett er dette en reserveløsning som brukes hvis man av en eller annen grunn ikke kommer seg tilbake til bunnlinen/decotauet. Avhengig av hvor dypt man er og hvor mye tau man har med skyter man den opp og tar oppstigninen og deco langs dette tauet. Båten man dykke rmed kan da følge hvor man er, og man slipper at båter kjører rett over hodet på en.

Det er ikke morsomt å ligge i 20 min. i fritt vann på 3 meters dyp og lure på hvor man er på vei og om de i båten vet hvor man er.

Normalt sett skyter jeg den opp fra bunnen hvis jeg har mulighet.

Vegardso
13-12-2002, 09:42

Normalt sett er dette en reserveløsning som brukes hvis man av en eller annen grunn ikke kommer seg tilbake til bunnlinen/decotauet. Avhengig av hvor dypt man er og hvor mye tau man har med skyter man den opp og tar oppstigninen og deco langs dette tauet. Båten man dykke rmed kan da følge hvor man er, og man slipper at båter kjører rett over hodet på en.

Det er ikke morsomt å ligge i 20 min. i fritt vann på 3 meters dyp og lure på hvor man er på vei og om de i båten vet hvor man er.

Normalt sett skyter jeg den opp fra bunnen hvis jeg har mulighet.

Jeg har aldri brukt en slik selv, men har vært båtfører der folk har brukt slike. Topp! :) Å sitte og speide etter luftboblene i sjø med litt bølger er jo ikke det en helst gjør, så da var dekopølse suverene greier! Vi drev fort av gårde med lettbåten, og da var det greit å se dykkerne på rundt 100 m i bølger på rundt en meter.
Har for øvrig vært på tur, og har sett engelske dykkere (15-20 stk. samtidig på et større vrak) bruke disse slavisk i stedet for å gå på bunntauet. Det så litt dustete ut når sjøen var full av slike pølser i alle mulige farger, og enkelte kom faktisk opp like ved bunntauet. ;D
Men å bruke sine sikkert nyinnkjøpte deko-pølser skulle de tydeligvis uansett hvor de endte dykket. :o
Vet ikke om båtføreren hadde instruert de slik, men det var litt komisk der og da.

Andre
13-12-2002, 10:03
Jeg har aldri brukt en slik selv, men har vært båtfører der folk har brukt slike. Topp! :) Å sitte og speide etter luftboblene i sjø med litt bølger er jo ikke det en helst gjør, så da var dekopølse suverene greier! Vi drev fort av gårde med lettbåten, og da var det greit å se dykkerne på rundt 100 m i bølger på rundt en meter.
Har for øvrig vært på tur, og har sett engelske dykkere (15-20 stk. samtidig på et større vrak) bruke disse slavisk i stedet for å gå på bunntauet. Det så litt dustete ut når sjøen var full av slike pølser i alle mulige farger, og enkelte kom faktisk opp like ved bunntauet. ;D
Men å bruke sine sikkert nyinnkjøpte deko-pølser skulle de tydeligvis uansett hvor de endte dykket. :o
Vet ikke om båtføreren hadde instruert de slik, men det var litt komisk der og da.

Det kommer jo helt ann på hva båtfører og dykkerne foretrekker. Hvis det f.eks. dykker 20 stk samtidig og alle har planlagt lik bunntid, kan det bli VELDIG trangt på bunntauet når de skal ta deco'en (2 og til nød 3 stk på ett bunntau er mer enn nok...). Alternativet blir da f.eks. en decostige (veldig behagelig) eller at alle skyter opp sine deco-pølser. Hvis man f-eks. ikke har mulighet til å ankre fast i vraket, eller man ikke er sikker på om ankringen holder, er deco-pølse løsningen glimrende.

Andreas_E
13-12-2002, 10:06
Var sammen med Vegard på turen der alle engelsmennene fyrte blåse. Det jeg reagerte på var at de brukte både gule og røde/orange bøyer, uten at noen brydde seg. Vanligvis brukes jo gule dekobøyer hvis en mangler deko eller ikke har nok gass til å gjennomføre deko. Men s en rød en betyr at alt er ok

Vegardso
13-12-2002, 10:33

Det kommer jo helt ann på hva båtfører og dykkerne foretrekker. Hvis det f.eks. dykker 20 stk samtidig og alle har planlagt lik bunntid, kan det bli VELDIG trangt på bunntauet når de skal ta deco'en (2 og til nød 3 stk på ett bunntau er mer enn nok...). Alternativet blir da f.eks. en decostige (veldig behagelig) eller at alle skyter opp sine deco-pølser. Hvis man f-eks. ikke har mulighet til å ankre fast i vraket, eller man ikke er sikker på om ankringen holder, er deco-pølse løsningen glimrende.

Ingen tvil om at dette var en god ide under de rådende forholdene med akkurat denne gjengen,men det kan jo også nevnes at bunntauet på dette vraket er tykt og solid (ca 30 mm).
Men det så unektelig veldig ustrukturert ut. ;D
Men i all hovedsak er jo dekopølser som sagt, suverent når de blir brukt i de rette sammenhengene! ;D

Vegardso
13-12-2002, 10:39
Var sammen med Vegard på turen der alle engelsmennene fyrte blåse. Det jeg reagerte på var at de brukte både gule og røde/orange bøyer, uten at noen brydde seg. Vanligvis brukes jo gule dekobøyer hvis en mangler deko eller ikke har nok gass til å gjennomføre deko. Men s en rød en betyr at alt er ok

Har en mistanke om at skipperen hadde instruert de om å gå på dykkersjappa og skaffe seg en dekopølse før turen, og at slike ting som farger ikke ble tenkt på. Folket på dykkersjappa burde kanskje visst bedre, men "vi tager hva vi haver"- prinsippet er vel greit for enkelte når det gjelder å få unnagjort et salg. 8)

Darth
13-12-2002, 10:51

Har en mistanke om at skipperen hadde instruert de om å gå på dykkersjappa og skaffe seg en dekopølse før turen, og at slike ting som farger ikke ble tenkt på. Folket på dykkersjappa burde kanskje visst bedre, men "vi tager hva vi haver"- prinsippet er vel greit for enkelte når det gjelder å få unnagjort et salg. 8)

Farge valgene som blir nevnt her er det noen faste regler eller er det bare praksis ???
Kan fort bli litt mange å feste til vesten :)

Andre
13-12-2002, 11:22
Farge valgene som blir nevnt her er det noen faste regler eller er det bare praksis ???

Fargevalgene blir brukt i mange miljøer, men praksisen er ikke veldig utbredt. De fleste har kun med seg en ballong. Uansett må praksisen avtales før dykket slik at alle er oppmerksomme på den.

Det kan også være problemer å få tak i deco-pølser i andre farger enn rød/orange.

Darth
13-12-2002, 11:26

Fargevalgene blir brukt i mange miljøer, men praksisen er ikke veldig utbredt. De fleste har kun med seg en ballong. Uansett må praksisen avtales før dykket slik at alle er oppmerksomme på den.

Det kan også være problemer å få tak i deco-pølser i andre farger enn rød/orange.

Sant nok :)

Arnt
13-12-2002, 12:15
[quote=Vegard

Hei Vegard...
Høres nesten ut som du har vært på Scapa å fått med deg
det latterlige synet av "tekniske dykkere" som gjør dette :-)

Samme opplevelsen hadde jeg på min tur med Moby Duck, forøvrig en opplevelse jeg gjerne tar igjen...

Arnt

Vegardso
13-12-2002, 12:29
Hei Vegard...
Høres nesten ut som du har vært på Scapa å fått med deg
det latterlige synet av "tekniske dykkere" som gjør dette :-)

Samme opplevelsen hadde jeg på min tur med Moby Duck, forøvrig en opplevelse jeg gjerne tar igjen...

Arnt

Hei Arnt! Jepp, jeg var med Moby'en på årets Scapa-tur, og vi hadde det morsomt med å se på de engelske "tech-diverne". Og enig med du: Tar gjerne en tur igjen. Bra vær, men til dels dårlig sikt var et minus,da. Vi havnet der midt i "shopping-week"-festivalen, så Stromness var jo virkelig livat. ;D ;D ;D

SøtSild
13-12-2002, 12:41
La oss si at de som dykker ikke har deko bøye....

Laffen
13-12-2002, 16:01
La oss si at de som dykker ikke har deko bøye....

..... og strøm/bølger gjør at du ikke ser boblene.....

Laffen
13-12-2002, 16:40
Da skal vi vel egentlig anse dykkeren som savnet når tiden er gått ut!

Har vært båtfører med dykker som kom opp 11 minutter for seint, men meldte han ikke savnet da han var troendes til å gjøre slikt (attpåtil dykket han solo på slutten av dykket!). Han har heldigvis sluttet med den type overtredelse av tiden, etter diverse påtrykk! >:(

SøtSild
17-12-2002, 07:27
Dessverre ser det ut som om at dette emne har tatt en helt annen vending enn det jeg ønsket med den :-X
Jeg ønsket helt enkelt å høre hvor lenge dere ville vente før dere tilkalte hjelp. Dette gjelder like mye om du er dykkeleder på land eller i båt.

Darth
17-12-2002, 10:07
Vi bruker å ha som en regel at når tiden er ute så skal en reservedykker ta på seg drakten og i det han går i vannet ringer man etter hjelp.

SøtSild
17-12-2002, 10:45
Vi bruker å ha som en regel at når tiden er ute så skal en reservedykker ta på seg drakten og i det han går i vannet ringer man etter hjelp.

Takk for et greit svar. :)