PDA

View Full Version : Fridykkerinstruktør

Fisherman
02-06-2004, 12:30
Hvilke fridykkersertifikat må man ha for å bli fridykkerinstruktør?

Fisherman
02-06-2004, 18:10
Ingen som vet???

Fisherman
02-06-2004, 19:22
OK, men detter er litt merkelig fordi i Dykking nr. 2, 2004 s.16 under klubbmix står dette under Kristiansand dykkerklubb:
Kristiansand dykkerklubb holdt instruktørkurs i fridykking 24. - 25. januar og 7. - 8. februar..... osv.
Det var deltakere fra Kristiansand, Søgne og Mandal i alderen 13- 40 år.... osv.
Nå kan Sørlandet smykke seg med 13 nye aktivitetsledere og instruktører, som sier at man er en "trener 1" (fridykkerinstruktør).... osv.
Kurset er bygget på NDFs fridykkningsopplegg og NDFs grunnverdier.

???

Actinia
02-06-2004, 19:30
De yngste i gruppen du nevner, ble aktivtetsledere, da disse ikke er gamle nok til å være instruktører. Som instruktør har du endel ekstra ansvar..
Dersom du har alle delkursene kan du bli instuktør når du når riktig alder.

Jeg er forøvrig fridykkerinstruktør selv (: Kjempemorsomt!

Fisherman
02-06-2004, 19:35
Hva gjør en aktivitetsleder da? Vurderer å bli dette...

cmas_dykker
02-06-2004, 20:22
En aktivitetsleder er med å hjelper instruktøren...å har IKKE lov til å sertifisere...

Fisherman
02-06-2004, 20:52
Kan man få betalt for å være aktivitetsleder eller er dette en job man gjør gratis... ;D

Eos
03-06-2004, 08:32
Slik den nye trenerstigen for CMAS fridykkerinstruktører nå er så er CMAS *** Fridykkersertifikat det første av i alt 4 delkurs for å bli Fridykkerinstruktør.

Etter fullført delkurs 1 og 2 blir man CMAS * Snorkel diver instruktor eller på norsk Aktivitetsleder. Som aktivitetsleder kan man selvstendig sertifisere CMAS * fridykkere. Riktignok vil de fleste svømmehaller kreve en myndig person som ansvarlig, men det kan godt være en av foreldrene.

Etter fullført delkurs 3 og 4 blir man CMAS ** Snorkel Diver Instructor, eller Trener 1 fridykking på norsk. Trener 1 Fridykking sertifiserer selvstendig CMAS *, **, *** fridykkere.

Siden den nye utdanningsstigen for CMAS fridykkerinstruktører ble gjort gyldig denne våren vil det eksistere noen overgangsordninger minst ut 2004. For din del vil det innebære at 15 år vil være opptakskravet for å bli Fridykkerinstruktør. Kravene til CMAS *** fridykkersertifikat vil bli avlagt i løpet av trenerkurset. men noe erfaring som fridykker er selvsagt en selvfølge. I det minste må du øve på sertifikatkravene, slik at du klarer de i løpet av kurset.

Jeg gjør oppmerksom på at dette gjelder NDF sine kus og utdanningsprogram.

Når det gjelder penger så blir man ikke rik av å være fridykkerinstruktør. Dette er normalt en aktivitet som man gjør i klubbene.

The Fisherman, send meg en IM så skal jeg varsle deg neste gang et sette opp et trenerkurs.

Håper dette var avklarende
MVH
Paul Egil Larsen
Trener 2 Fridykking

lalo
03-06-2004, 09:39
Noe med fridykking og cmas er jo at det mye er lagt opp til en sak for ungene før de blir store nok til å dykke med luft..... Ikke så mye som en aktivitet som står på egne ben på en måte....

Subhuman
03-06-2004, 10:10
fridykking og cmas er jo at det mye er lagt opp til en sak for ungene før de blir store nok til å dykke med luft.....

Det må vel ha mer med lokale forhold/klubbmiljø/pådrivere/instilling å gjøre enn type plastort ::)

lalo
03-06-2004, 10:16
fridykking og cmas er jo at det mye er lagt opp til en sak for ungene før de blir store nok til å dykke med luft.....

Det må vel ha mer med lokale forhold/klubbmiljø/pådrivere/instilling å gjøre enn type plastort* ::)
cmas ja.... Det er jo bare å lese siden til norges dykkerforbund for å forstå at fridykking er barnelek...

Actinia
03-06-2004, 11:21

Det må vel ha mer med lokale forhold/klubbmiljø/pådrivere/instilling å gjøre enn type plastort* ::)
cmas ja.... Det er jo bare å lese siden til norges dykkerforbund for å forstå at fridykking er barnelek...

Fridykking er morsomt for store barn også!

lalo
03-06-2004, 15:08

Fridykking er morsomt for store barn også!*
vel.. jeg vil vel si at fridykking er særdeles morsomt for VOKSNE jeg.. ;) Og slett ikke kun er noe en bedriver mens en venter på å bli stor nok til å dykke med luft...

Fisherman
03-06-2004, 21:29
Jeg er stor nok til å dykke med luft.. Har Open Water Diver. Men fridykking er morsomt det og.... Spes. UV- jakt. :D

Gandalv
04-06-2004, 15:04
Jeg er stor nok til å dykke med luft.. Har Open Water Diver.

hvis du alerede er igang på padi stigen, blir du fridykkerinstruktør når du tar divemaster. Har aldri fått bruk for det.

Fisherman
04-06-2004, 15:14
Nei vel....

Men jeg syntes fridykking er kult, og jeg vil gjerne lære mer.... Det er bare fett å være instruktør da.... Lærer sikkert en del også.... (håper jeg..)

lalo
04-06-2004, 20:45
Jeg er stor nok til å dykke med luft.. Har Open Water Diver.

hvis du alerede er igang på padi stigen, blir du fridykkerinstruktør når du tar divemaster. Har aldri fått bruk for det.

JEG kunne NULL om fridykking, og lærte også null..... Så det forstår jeg ikke er mulig....

Fisherman
04-06-2004, 21:05
hVIS DU IKKE VISSTE OM FARENE VED FRIDYKKING SÅ MÅ DU DA HA LÆRT DET....

Dessuten vil jeg det uansett.... (sta det er jeg... og dette har jeg bestemt meg for...)

lalo
04-06-2004, 23:35
hVIS DU IKKE VISSTE OM FARENE VED FRIDYKKING SÅ MÅ DU DA HA LÆRT DET....

Dessuten vil jeg det uansett.... (sta det er jeg... og dette har jeg bestemt meg for...)
mener du meg? Jeg har lest meg til alt på nettet jeg.... samt sett div filmer/videoer...

Littorina
05-06-2004, 14:36
Registrer at selv en CMAS *** instruktør ikke har spesiell trening for å instruere i Apnea øvelser. Dette ser ut til å være en egen gren innen fridykking som det ikke finnes noen formell utdanning for innen for CMAS systemet.

Da blir muligens svaret kurs hos OFK eller Umberto. En kombinasjon av en CMAS *** med et instuktørkurs burde vel holde, men hvor i all finnes den formelle Apnea Instruktør utdannelsen??????? Finnes den i det hele tatt?

MAE
05-06-2004, 14:53
De formelle apnea instruktørutdanningene som fins må du til de formelle organisasjonene aida eller free for å få.
http://www.aida-international.org/
http://www.learnfreediving.com/
De setter ganske høye krav...kan nok lønne seg å ta de forskjellige fridykkersertifiseringene først.
Lykke til !

Fisherman
05-06-2004, 18:06
Hvodan kurs har OFK?

lalo
05-06-2004, 22:11
Registrer at selv en CMAS *** instruktør ikke har spesiell trening for å instruere i Apnea øvelser. Dette ser ut til å være en egen gren innen fridykking som det ikke finnes noen formell utdanning for innen for CMAS systemet.

Da blir muligens svaret kurs hos OFK eller Umberto. En kombinasjon av en CMAS *** med et instuktørkurs burde vel holde, men hvor i all finnes den formelle Apnea Instruktør utdannelsen??????? Finnes den i det hele tatt?
FREE, AIDA, SAFE, og et ektepar i Hellas (jeg har en link et annet sted her inne..) har også slike kurs....

her er link til linkene ;)

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php/topic,10493.15