PDA

View Full Version : Det klør, det klør...

Pompel
09-12-2002, 23:37
Er det flere en meg der ute som sliter med eksem i øregangene pga. dykking og basseng trening? I så fall har noen et godt tips hva man skal gjøre med det? Det er et nytt problem for meg og utrolig irriterendes.

Arne K

komodo dragon
10-12-2002, 07:11
Hei Pompel!

Skjer dette i klorbasseng eller også i sjøen?

Merkelig hvis dette også er på grunn av saltvann?
(karnsje ikke merkelig men skjelden jeg hører om slikt)

Pompel
10-12-2002, 07:57
Det er vell først og fremst klorbassenget som må ta skylda. Men også saltvann har innvirkning.

Arne K.

SøtSild
10-12-2002, 08:43
Hei.
Jeg oxo har/er plaget med at det klør i øre. Var hos legen, men han bare tittet inn i øret og sa det var litt eksem, men jeg fikk ikke noe for det. Hvorfor vet jeg ikke. Har lært å leve med det. Det er ikke alltid like ille.

sjøanemonica
10-12-2002, 13:19
eksem i ørene er ikke noe problem å å få orden på....
bare ta litt hydrokortisonsalve på en Q-tips, og smør inne i ørene.. du får kjøpt slik salve på apoteket uten resept.....

SøtSild
10-12-2002, 13:26
eksem i ørene er ikke noe problem å å få orden på....
bare ta litt hydrokortisonsalve på en Q-tips, og smør inne i ørene.. du får kjøpt slik salve på apoteket uten resept.....

Skal man ikke være litt forsiktig med hva man putter i øret når det gjelder krem/salve??

sjøanemonica
10-12-2002, 13:29
jeg er veldig plaget med eksem inni ørene.. jeg bruker et så kaldt sterkt steroid inni ørene mine, og sist jeg så meg i speilet satt de nå på fremdeles.... ::) og denne kremen får du ikke uten resept.. mye sterkere en hydrokortison

SøtSild
10-12-2002, 13:35
jeg er veldig plaget med eksem inni ørene.. jeg bruker et så kaldt sterkt steroid inni ørene mine, og sist jeg så meg i speilet satt de nå på fremdeles.... ::) og denne kremen får du ikke uten resept.. mye sterkere en hydrokortison

Jeg har bare lest om noen salver som kan skadde trommehinnen. Men man skal ikke alltid tro det man leser. :-\

sjøanemonica
10-12-2002, 13:39
Jeg har bare lest om noen salver som kan skadde trommehinnen. Men man skal ikke alltid tro det man leser. :-\

nå skal det sies at jeg ikke er lege da.... men mine trommehinner har ikke tatt skade av det.. men du skal være forsiktig med å stappe ting for langt inn i ørene.. da kan du skade trommehinnen...

SøtSild
10-12-2002, 13:43
nå skal det sies at jeg ikke er lege da.... men mine trommehinner har ikke tatt skade av det.. men du skal være forsiktig med å stappe ting for langt inn i ørene.. da kan du skade trommehinnen...

Jeg er heller ikke lege, men det er litt dumt å bruke ting som gjør vondt verre.

sjøanemonica
10-12-2002, 13:46
jeg ville prøvd jeg.... jeg har vært plaget med det i flere år, lenge før jeg begynte å dykke, så mine ører har blitt smurt lenge... kortisonsalve uten respt er ganske svak også, så vil tippe på at det ikke skader å prøve....

Tredje
10-12-2002, 16:02
Ble litt mye østrogen representert i den diskuskjonen her, så jeg føyer til litt fra "den andre siden"

Det finnes øredråper som heter : Terra-Cortril Polymyxin B
Benyttes for å forhindre infeksjoner i øret, og også ved kronisk ørebetennelse og kløe/flass i øret..

De er desverre reseptbelagte i Norge (men ikke alle steder i utlandet) Stikk en tur til legen din og si at du er misbruker av slike dråper, så skriver legen sikkert ut en resept til deg. De fungerer iallefall glimrende :)

Amasone
10-12-2002, 16:55
Hei

Et gammelt kjerring råd er å skylle øret med soya olje.
Om jeg ville ha prøvd det, er noe helt annet.
Hvorfor ikke råd før deg med en dykke lege. Han/Hun bør ha noen råd!

komodo dragon
10-12-2002, 17:19

Norske leger hva er det? Folk som sitter med ryggen til kunden og skravler i en diktafon? ;D

Nei reis utenlands, og oppsøk nærmeste medisin mann ;)

Dykkern
10-12-2002, 18:06
Hei

Et gammelt kjerring råd er å skylle øret med soya olje.
Om jeg ville ha prøvd det, er noe helt annet.

Har hørt at det skulle virke.
Men en god ide er ikke å sette seg i badstua på en stund etterpå. 8)

For de som er plaget med dette kan det være en god ide og kjøpe silikon som du former inni øret når du er i svømmehallen. Dette må da ikke brukes når man dykker.
(Silikonen fåes kjøpt på apoteket)

Tarantino
10-12-2002, 18:53
Hydrokortison har den virkningen at den over lang tids bruk gjør huden veldig tynn. Hvis man da fortsetter over lang tid med å bruke dette preparatet kan man til slutt ødelegge huden helt slik at den ikke blir "normal" igjen. Og da kan man få mye værre plager enn eksem.

God og ufarlig virkning av hydrokortison får man ved 1 uke på og en uke av. Egentlig 10 dager, men det blir for tungvint å huske på (egen erfaring og etter konsultasjon med lege).

http://www.elanderspublishing.no/medisinhandboken/preparat/478.htm
http://www.mozon.no/Publish/iFrontInfo.asp?UID=121

Generelt står det her at hydrokortison er ett bra preparat til behandling av eksem, men over lang tids bruk må man kontakte lege.

Blir sagt over her at norske leger ikke kan noen ting. Klart de ikke kan alt, men man får da en henvisning til en annen lege/spesialist. I dette tilfellet en øre/nese/hals- eller hudlege.

silje
10-12-2002, 20:50
denne artikkelen sto i bladet Dykking i sommer....

http://www.dykking.no/wsp/dykking/webon.cgi?func=show&table=CONTENT&func_id=3568&template=uten_heading

silje ;)

Tarantino
10-12-2002, 22:00
-------

... Jeg vil understreke at du sier dryppe ørene med alminnelig rent vann - og ikke skylle! I en lærebok fortelles om 44 deltakere på et dykkemedisinsk seminar på Tahiti for noen år siden. De «kranglet» litt om øreskylling og fjernelse av ørevoks. Heldigvis var det ikke bare forelesninger, men også fritid med SCUBA-aktivitet. Tre deltakere holdt på det gamle rådet om skikkelig rensing av ørene før dykking. Alle tre fikk øregangsinfeksjon - og ingen av de andre seminargjestene!

På dykkebåter finnes det ofte trykkdusjer for spyling av utstyr, og jeg har sett folk sette den kraftige strålen rett i øret etter oppstigning. Derfor var jeg litt redd for å nevne vanlig ferskvann!...

-------
Utdrag fra artikkelen på www.dykking.no