PDA

View Full Version : Sikkerhet før i tida....

ViLar
09-12-2002, 10:18
Vi hadde julebord i klubben vår i helga. Og "gamlekaran" fortalte historier fra klubbens spede begynnelse (ble stiftet i -74). Det var jo historier om en annen sikkerhetsmentalitet enn hva vi har i dag.

Sitat: "Vi dykka itj med vest nei - hadd itj det - Vi dykka berre med våtdrakt og blybelte".

Og så fortalte de om en historie om da de, litt ukontrollert, havna på 44m som nybegynnere. Våtdrakten var så "skvisa" av trykket at de ikke hadde noe oppdrift..... (og ingen vest).
Sitat: "Drakten va så skvisa at den hadde krøpe 7-8 cm oppover arma... Æ prøvd å hopp så høgt æ kunn fra bunnen der, for så å svøm oppover. Æ villa helst slepp å dropp blybeltet slik at æ skaut som en rakett i været.. Vi sto nå å hoppa ei stund, men så fikk vi da te slutt te å svøm oppover - det va en lang svømmetur kan æ sei dæ..."

På sett og vis er jeg glad for at jeg er dykker av dette århundret :P :P

Sigve
09-12-2002, 10:34
Hei

Vi hadde også en litt tvilsom dykker på besøk i sommer. Johnen dykket med ham...

Han hadde våtdrakt og lite bly (mest sannsynlig for å slippe å bli negativ når han var nede). Dette resulterte i at han måtte svømme seg nedover i begynnelsen av dykket. Når han kom til 10 meter på slutten av dykket, spratt han opp til overflaten fordi han var altfor positiv. Det er jo ikke bra med rakettfart på slutten av dykket når du skal ta det rolig med sikkerhetsstopp o.l...

Hadde kanskje vært en idè for slike dykkere og oppdatere seg på utstyrssiden også, og ikke bare påstå at det utstyret de bruker fungerer godt nok.

Sigve

Actinia
09-12-2002, 11:02
Er mye sikkerhet som ikke var som det burde ha vært.. Pappa har fortalt mang en skremmende historie fra metningsdykkingen i Nordsjøen, som ikke var helsemessig sikker..

(Hei igjen, forresten, ViLar, lenge siden jeg har sett deg her)

komodo dragon
09-12-2002, 17:20
Hahaha !!!Artig å høre slike historier da. Men enig med Sigve.

Streve seg nedover, så formye luft i vesten .Siden rundt 10 meter å rett opp som en hval. Ingensikkerhets-stopp opp ;D

Dette er ikke til å tøyse med. ;D

johnen
09-12-2002, 17:38
Hei

Vi hadde også en litt tvilsom dykker på besøk i sommer. Johnen dykket med ham...

Han hadde våtdrakt og lite bly (mest sannsynlig for å slippe å bli negativ når han var nede). Dette resulterte i at han måtte svømme seg nedover i begynnelsen av dykket. Når han kom til 10 meter på slutten av dykket, spratt han opp til overflaten fordi han var altfor positiv. Det er jo ikke bra med rakettfart på slutten av dykket når du skal ta det rolig med sikkerhetsstopp o.l...

Hadde kanskje vært en idè for slike dykkere og oppdatere seg på utstyrssiden også, og ikke bare påstå at det utstyret de bruker fungerer godt nok.

Sigve

han dykket foresten me en av dei gamle fancy vestane der han justerte oppdriften kun me vastflaska og utventilen.
pusteventilenventilen var av et merke eg aldri før hadde sett, såg gammal ut, yokekoblinga på førstetrinnet var litt for stor slik at skruen ikkje kom heilt inn, men for å løyse dette så brukte han berre to o ringer for å få de tett....
han var og marinejeger og instruktør i gamle dager.....

johnen

komodo dragon
09-12-2002, 17:53
Hei

Sigve

han dykket foresten me en av dei gamle fancy vestane der han justerte oppdriften kun me vastflaska og utventilen.
pusteventilenventilen var av et merke eg aldri før hadde sett, såg gammal ut, yokekoblinga på førstetrinnet var litt for stor slik at skruen ikkje kom heilt inn, men for å løyse dette så brukte han berre to o ringer for å få de tett....
han var og marinejeger og instruktør i gamle dager.....

johnen

Hva sa Rambo til deg da du kom opp da Johnen ?? ;D

picasso
09-12-2002, 18:28
Hei.Jeg dykker og med den gamle fenzyen,men eg har aldri brukt vestflaska til å justere oppdrift.(la gå fri oppstigning er jo på sett og vis å "justere" oppdrifta) Til det bruker jeg pustemunnstykket.Gjør det av og til mest for trening og utstyrssjekk, samt trening på og bytte ventiler,pustemunnstykke.Må dessverre gå til anskaffelse av jakkevest også for bruk på Filipinene som er mitt "andre" hjem.Er lei av å demontere en gammel flaskebackpack for å bringe med nedover.Men liker bedre å dykke med Fenzyen min.Liker også gamle Scuba Visionmaska mi enn de nye "Ugleauene".Har også en Kinugawa Wide Angle maske som eg av og til bruker.Pusteventilene mine er av typen Poseidon Csu 300,har også fulgt med meg i vel 25 år.Den er egentlig nesten uforandret siden 1956.Alikevel så når eg kommer til Filippinene så sikler de etter de der.De har gjerne funnet ut at Plastic is not fantastic.Foresten så er jeg helt enig at det er forskjell på sikkerhet no og da.Men her er noe som kan være litt viktig i så henseende.Det vil alltid være et brytningspunkt mellom sikkerhet og det som gjerne er en utfordring.Innrømmer gjerne at jeg er ikke sikker på at jeg ville begynnt med dykking i dag.Alle gjør det jo,og normal dykking(slik den praktiseres i dag) gir meg dessverre ingen kick.Strømdykking fx er å la seg drive med strømmen fra begynnelse til slutt.(det klarer en trekloss også).For meg er det å planlegge en rute under vann,som slett ikke nødvendigvis er enkleste rute,men som garantert lar deg see så meget mer av livet der nede.

vaa
09-12-2002, 19:06
Hei.Jeg dykker og med den gamle fenzyen,men eg har aldri brukt vestflaska til å justere oppdrift.(la gå fri oppstigning er jo på sett og vis å "justere" oppdrifta) Til det bruker jeg pustemunnstykket.Gjør det av og til mest for trening og utstyrssjekk, samt trening på og bytte ventiler,pustemunnstykke.Må dessverre gå til anskaffelse av jakkevest også for bruk på Filipinene som er mitt "andre" hjem.Er lei av å demontere en gammel flaskebackpack for å bringe med nedover.Men liker bedre å dykke med Fenzyen min.Liker også gamle Scuba Visionmaska mi enn de nye "Ugleauene".Har også en Kinugawa Wide Angle maske som eg av og til bruker.Pusteventilene mine er av typen Poseidon Csu 300,har også fulgt med meg i vel 25 år.Den er egentlig nesten uforandret siden 1956.Alikevel så når eg kommer til Filippinene så sikler de etter de der.De har gjerne funnet ut at Plastic is not fantastic.Foresten så er jeg helt enig at det er forskjell på sikkerhet no og da.Men her er noe som kan være litt viktig i så henseende.Det vil alltid være et brytningspunkt mellom sikkerhet og det som gjerne er en utfordring.Innrømmer gjerne at jeg er ikke sikker på at jeg ville begynnt med dykking i dag.Alle gjør det jo,og normal dykking(slik den praktiseres i dag) gir meg dessverre ingen kick.Strømdykking fx er å la seg drive med strømmen fra begynnelse til slutt.(det klarer en trekloss også).For meg er det å planlegge en rute under vann,som slett ikke nødvendigvis er enkleste rute,men som garantert lar deg see så meget mer av livet der nede.

Hvis jeg tipper har du Thommes finn svarte gummiføtter? ;) eller jetfin?

picasso
09-12-2002, 19:38
Nix Jeg har et par gamle Scubapro jet fin,men de er ikke i bruk.bruker et par gamle mares power plana.de gir litt bedre fremdrift.det er også grunnen til at eg ikke bruker de nye forcefin.det føles liksom som a bruke bare første gir.sikkert greit nok i medstrøm men men ;D ;D.Du må likevel være litt av en menneskekjenner.nesten litt gudelig ;D ;D ;D.men alikevel jeg er jo klar over at jeg må representere et mareritt for dykkebransjen.Tenk en som ikke må ha siste mote(les gjerne farge).

vaa
09-12-2002, 20:17
Nix Jeg har et par gamle Scubapro jet fin,men de er ikke i bruk.bruker et par gamle mares power plana.de gir litt bedre fremdrift.det er også grunnen til at eg ikke bruker de nye forcefin.det føles liksom som a bruke bare første gir.sikkert greit nok i medstrøm men men ;D ;D.Du må likevel være litt av en menneskekjenner.nesten litt gudelig ;D ;D ;D.men alikevel jeg er jo klar over at jeg må representere et mareritt for dykkebransjen.Tenk en som ikke må ha siste mote(les gjerne farge).

Jeg jobba i dykkerbutikk i 197? og da husker jeg vi solgte scuba vision, Fenzy og svarte gummiføtter csu-ventiler.Har hatt det selv kvalitetsutstyr! At dykkerutstyret er blitt så mye bedre med årene kjøper ikke jeg heller.Klikk på hjemmesia mi på dykking i 70 årene så ser du Fenzyen :)

picasso
09-12-2002, 21:12
Flott det vaa.jeg skal se over sida di senere jeg.At forsvaret brukte Fenzy i en generasjon regner eg som et kvalitetsstempel.Har vert aktiv siden jeg startet dykkinga mi i 77,og har vore igjennom denne forandringa sidan eg starta.Hva skjer i dag.Jo gutta boys de klager over at en 15liter veier for mye,de får vondt i ryggen av blybeltet,kommer opp og sier hele dykket ødelagt maska lakk,etc etc.Jeg har dykket en del med 2x15,men drev no ikke og søt for det.Og har de samme lodda som jeg støpte når jeg begynte,2x7kg.Har riktignok slitt ut 2 belter underveis.Og jeg verken ser ut som eller regner meg som noen machotype.Men jeg har alltid likt utfordringer(dersom det er noe jeg interreserer meg for)Så jeg kan jo til en viss grad skjønne at forsvaret klager over at kvaliteten er ikke hva den var.Vi kunne jo starte en diskusjon om grunnen til dette,(eller om dette bare er innbildning fra min side) hvis så er skal jeg være den første til å be om unnskyldning. ;)

Geir
09-12-2002, 21:13

Power plana graphite ruler!! ;D

picasso
09-12-2002, 21:22

Å nei du bare første utgave duger ;D ;D

Pompel
09-12-2002, 23:34
Dykking har blitt en snillere og tryggere sport med årene. Personlig synes jeg det er flott og savner egentlig ikke tiden uten octupus osv. Cowboy-dykking er ikke lengere min greie.

Picasso, du er antagelig en dugandes dykker, men som forbilde er du blitt antikk. ;) ;) Selv har jeg nå skiftet ut frontvesten med en Rec Tek og har snart ikke noe av det gamle skrotet igjen. ::) Min gamle blikkboks av en M5 går snart over i pansjonistenes rekker den også. Buddyen fortjener en bedre octupus. Så lenge livet mitt er avhengig av utstyret, så er nostalgi en luksus jeg ikke unner meg.

Når det gjelder diskusjonen om dagens ungdom som ikke duger så er jeg tilbøyelig til å være enig. MTV generasjonen er ikke like solid.

Arne K.

Geir
10-12-2002, 00:19

Jammen, de er så bleike og veike! ::)

thostr
10-12-2002, 00:21
Når det gjelder diskusjonen om dagens ungdom som ikke duger så er jeg tilbøyelig til å være enig. MTV generasjonen er ikke like solid.

Monster-agn! La nå ikke denne tråden spore av i feil retning, fortell heller oss jyplinger mer om hine hår(d)e dagers dødsforakt! Er det f.eks. riktig at man tidligere gjorde ihopp med hodet først (nedover i vannet) - gjerne fallende baklengs ut fra kanten sånn bare for å maksimere muligheten for å få brukt treskallen som rambukk mot evt flytende objekter?

Pompel
10-12-2002, 08:13
De ungdommene som tiltrekkes av dykking er forhåpentligvis rimelig oppegående. Men det er et sørgelig faktum at kravene til sertifikat er blitt senket med årene. Dette fordi det begynte å bli vanskelig å få folk igjennom kursene. Feil utvikling spør du meg.

Selv om utstyret er blitt mye bedre med årene burde ikke kursene bli lettere. Det kan forlede noen til å tro at dykking er enkelt. Hvilket det faktisk er fram til noe uventet skjer. Da derimot er det en svært krevende sport vi bedriver, når sekundene teller og alt avhenger av hva du har lært.

Nei jeg gidder ikke å legge ut om allle de feil vi gjorde.Men det ble gjort en del merkelig stunt i hine hårde dager. En del av dem var fin trening. Når det gjelder ihopp så har jeg alltid ramlet på sjøen litt tilfeldig.... Ser meg bak og faller ut... Men det jeg lærte på kurs var baklengs rulle og så langt jeg ser er da den på mote fremdeles.

Om noen bestrider mitt monsteragn om at MTV generasjonen er svakere fysisk så kan de jo ringe forsvaret og få det bekreftet.

Arne K.

Laffen
10-12-2002, 10:53
Er det f.eks. riktig at man tidligere gjorde ihopp med hodet først (nedover i vannet) - gjerne fallende baklengs ut fra kanten sånn bare for å maksimere muligheten for å få brukt treskallen som rambukk mot evt flytende objekter?

På AOW brukes baklengs rullende ihopp fremdeles(båtdykk, vel å merke).
Det kan jo bli litt hardt fra en kai, ikke alltid like dypt der..... ::)

thostr
10-12-2002, 15:07
Ja jeg mente ikke baklengs rullende ihopp, men "baklengs dalende fall". I følge faderen var idéen at flaskesettet skulle treffe vannet først og ta av støtet, mens virkeligheten ofte var at hodet traff først, evt. også ble dunket bakover i flaskesettet. Høres ikke så fint ut for en fysisk degenerert MTV-descentant som meg selv ihvertfall.

Muligens har pompel det på en annen måte? "Det er hardt, men gutan like det!"

dirk
10-12-2002, 15:23
:o Kjeks og Cola generasjonen sitter og påberoper seg store sikkerhetskunnskaper ??? Ikke alle er like flinke med tanke på sikkerhet, men jeg må nok si meg enig i at MTV generasjonen er generellt slappere en andre, selv om det er å skyte spurv med kanon og alt det der..... :-X :-X

picasso
10-12-2002, 16:14
Dette med dødsforakt kjenner jeg meg ikke igjen i,men for desergenerasjonen er gjerne det vi betegner som en liten utfordring, det samme som dødsforakt for dere.Det kan jo være litt av forklaringen på prestasjonene deres.Håper alikevel dere forstår at jeg setter en del på spissen med spissformuleringen min.Foresten så lærte jeg å rulle baklengs ut fra lav båt, og hoppe ut fra kai eller større høyde med bena først hode frem for å ikke få flaska/ene i hodet og å holde på maska,samt å blåse ørlite ut i det ventilen treffer vannet,for å hindre ventilblås.har praktisert det siden,med bra resultat

Actinia
10-12-2002, 16:23
:o Kjeks og Cola generasjonen sitter og påberoper seg store sikkerhetskunnskaper ??? Ikke alle er like flinke med tanke på sikkerhet, men jeg må nok si meg enig i at MTV generasjonen er generellt slappere en andre, selv om det er å skyte spurv med kanon og alt det der..... :-X :-X

Jeg tror andelen "slappe" er like stor i den eldre garde som i colagenerasjonen. Ser vi på historiene som ble skrevet først i denne tråden, antar de ikke var av colagenerasjonen, og sikkerheten var ikke på topp..

Jeg elsker cola, og det er som regel jeg som står for kjeksen på lørdags formiddag før vi skal dykke, men har jeg en ørliten tvil om sikkerheten, min egen eller andres, så kommer det ut. Andre velger selv om de dykker etter at jeg har sagt ifra, for jeg kan ikke hindre dem, men jeg dykker ikke dersom jeg er i tvil.

Andre i min generasjon som også dykker, er minst like opptatt av sikkerheten som jeg er; kanskje er det fordi vi gikk på samme kurs og hadde samme instruktør, eller kanskje er det fordi vi har samme sikkerhets- og livsverdi-oppfatning.

Men; sikkerhet er personavhengig, ikke om du er 20 eller 50 år gammel.. Det gjelder dykking så vel som andre idretter/hobbyer.

oldrol
10-12-2002, 19:11
følger med interesse med på diskusjonen og kan vel kalle meg en nostalgiker. Først vil jeg si at utdanninga av dykkere i dag er, etter min mening bedre enn før. For 15-20 år siden var det kun folk med genuin interesse for dykking som utdannet seg og instruktørene var ofte ifra forsvaret som "peste" elevene skikkelig. Om de lærte mer er så sin sak. Nå er dykkingen mer "allment" lagt opp, og folk med kun et snev av interesse kan bli dykkere. Uansett tror jeg til syvende og sist, at en sitter igjen med et "likt antall av den harde kjærne" som i gammel-tida.

Jeg dykker selv med fenzy og bakplate. octo er en m4. Ikke akkurat fordi jeg mener at dette er mere sikkert en jakkevest, men fordi at jeg vil vise at det faktisk fungerer utmerket!!!! , er minst like sikkert, og ikke minst at det eksisterer. Færreste har jo sett en fenzy, og det er morro. Er som å ta ut veteranbilen 17. mai. Forstå meg rett da. ;)

Hero
10-12-2002, 20:22
Cola er digg. Kjeks smaker dritt. MTV har jeg ikke. Slapp? Ikke sist jeg sjekket. Men hva har egentlig dette med sikkerhet å gjøre?? Er det en universell lov at hvis man er feit som en julegris så gir man beng i sikkerhet?

Cola og kjeks generasjon... Pffhhh! Værste jeg har hørt.

-I

picasso
11-12-2002, 21:11

Jammen, de er så bleike og veike! ::)

Du er herved invitert med til et dykk i fosenstraumen med meg.Jeg tar med harpun(du trenger ikke) hvis du klarer å slå følge på turen skal eg gi deg godkjent karakter.Du kan jo være unntaket som bekrefter regelen.(desergenerasjonen)
Og til din fordel,jeg har astma og kun 80% lungekapasitet.

Darth
12-12-2002, 09:41
Vet ikke helt når dere beregner disse generasjonene men jeg er vel en tidlig MTV generasjon og jeg må nok desverre si meg enig i en god del av det eldrebølgen mener.

Dagens ungdom er generelt mindre ute enn tidligere (cafe' besøk regnes ikke som ute :P) Ser jo at mange dykker klubber synker i antall, mindre folk går i fjellet og det er nesten ingen igjen på bortoverski (langrenn).

Jeg trur at problemet ligger i at dagens generasjoner er litt slappe men vekten ligger på mangel av kreativitet og impulsitet.

Riktig nok så er dette veldig individuelt så ta ikke alle under en kam ;)

Hilsen en av de aktive ;D ;D

komodo dragon
12-12-2002, 15:30
Men en ting er ihvertfal sikkert..................

Eldre type av dykkerutstyr, er like bra som nytt, hvis ikke bedre ;D

picasso
12-12-2002, 16:11
Er nok redd for at det er vel så pålitelig.Nå har vi nettopp hatt en ventilklikk i klubben min(full stopp)Det påstås at dette kan ha vert kondens i flasken.Jeg dykket med luft fra samme kilde men neste pulje.Har faktisk aldri hat full stopp i leveransen.Blås har eg hatt en del ganger,men det har aldri vert noe problem.Siste gang jeg hadde problem var på grunn av at eg hadde trykt i meg en firkløver sjokolade og under ekstrem pusting gulpet opp en nøttebit som selfølgelig satte seg fast under utåndingsmembranen.Gikk til overflaten av to grunner. Få kontroll over situasjonen.Ville der nede ikke kunne klare å holde den ruta som var planlagt alikevel etter trøbbelet.(Strøm 5-6 knop).Hadde og en 16 kg torsk i beltet,så en svømte vel egentlig som en stein.Med buddy oppe så valgte vi å bli satt ut et annet sted for å fullføre dykket.
Etter denne ventilklikken(Full stopp) så sier en del av de nye i klubben at de har merket rare lyder fra sine ventiler.Felles for disse er jo at alle er av nytt fabrikat.
Lånte foresten ut min antikvariske Csu til en av de nye på et dykk og denne gav meg overstrømmende god kritikk av ventilen.Sågar har en annen skrevet her på dette forumet at jeg ikke tar godt vare på utstyret mitt.Utstyret mitt har vert i aktivt bruk i 25 år og alikevel fungerer som det skal(tross manglende vedlikehold etc etc).Det virker som det må være en del selvmotsigelser her etter min mening.La det være klart at det antikke utstyret mitt tåler gjerne en del mere juling enn dagens fantastic plastic.Jammen har jeg god råd til å være nostalgisk.

hansen
12-12-2002, 16:26
Gøyalt å lese Prostatagenerasjonen mobbe Kjeks & Cola /MTV-generasjonen. Det var tider dengang da, når man dykket med dødsforakt og det var pysete med nytt og moderne utstyr.

Gamle gutter (og jenter) skjerp dere ! Innrøm at sikkerheten når det gjelder utstyr faktisk har kommet noen skritt videre siden sist dere åpnet lommeboka. De holdningene dere viser er livsfarlige. :P

picasso
12-12-2002, 16:54
Gøyalt å lese Prostatagenerasjonen mobbe Kjeks & Cola /MTV-generasjonen. Det var tider dengang da, når man dykket med dødsforakt og det var pysete med nytt og moderne utstyr.

Gamle gutter (og jenter) skjerp dere ! Innrøm at sikkerheten når det gjelder utstyr faktisk har kommet noen skritt videre siden sist dere åpnet lommeboka. De holdningene dere viser er livsfarlige. :P

Heldigvis kom prostataproblemer før folk begynnte å dykke,
Så den hører vel neppe med under kategorien dykkesykdommer,men står det til unge herr Hansen,blir den vel regnet med.Medisineres med MTV,kjeks og Cola?

Sorry,jeg føler meg tryggere med det utstyret som har gitt meg 3000 dykk,uten full stopp.Som jeg kan serve sjøl og bare bytte deler når det trengs.Uten å levere utstyret inn til service for å vente i uvisse når det kommer tilbake.Og ikke minst,måtte sjekke om at det er blitt gjort det som trengs.Har faktisk eksempler på det motsatte i hopetall.

Arerj
12-12-2002, 17:25
Riktig nok så er dette veldig individuelt så ta ikke alle under en kam ;)

Må bare pirke litt.. du skjærer alle over en kam, ikke under ;D

Are - som sjelden går i fjellet eller på bortoverski, men som gjerne medisineres med kjeks og Cola ;D

lurre
13-12-2002, 02:32
Må bare pirke litt.. du skjærer alle over en kam, ikke under ;D

Du skal heller ikke skue hunden på sjøen.

Kyrre
:D

hansen
13-12-2002, 08:19

Så den hører vel neppe med under kategorien dykkesykdommer,men står det til unge herr Hansen,blir den vel regnet med.Medisineres med MTV,kjeks og Cola?

Sorry,jeg føler meg tryggere med det utstyret som har gitt meg 3000 dykk,uten full stopp.Som jeg kan serve sjøl og bare bytte deler når det trengs.Uten å levere utstyret inn til service for å vente i uvisse når det kommer tilbake.Og ikke minst,måtte sjekke om at det er blitt gjort det som trengs.Har faktisk eksempler på det motsatte i hopetall.

"Unge herr Hansen" er 50 år og hadde sitt første dykk for 32 år siden, men vil ikke tilbake til det utstyret.
Men reservedeler finnes sikkert til det meste av det gamle, hvis ikke: prøv ståltråd og tape. ;D

picasso
13-12-2002, 13:43

"Unge herr Hansen" er 50 år og hadde sitt første dykk for 32 år siden, men vil ikke tilbake til det utstyret.
Men reservedeler finnes sikkert til det meste av det gamle, hvis ikke: prøv ståltråd og tape. ;D

Jeg klarer meg godt med orginaldeler jeg.

Erik Kold Bakkevig
13-12-2002, 14:00
Du er herved invitert med til et dykk i fosenstraumen med meg.Jeg tar med harpun(du trenger ikke) hvis du klarer å slå følge på turen skal eg gi deg godkjent karakter.Du kan jo være unntaket som bekrefter regelen.(desergenerasjonen)

Hei :) hvis Geir får være med så vil jeg også, har hatt samme føtter som deg en hel stund, beste noensinne! men nå har de fått en sånn merkelig bananfasong???

Fenzy vesten er slitt ut for lengst, savner ikke den egentlig, men kunne godt tenkt meg et par nye plana føtter. Er de fremdeles å få tak i??

MVH
Erik :)

picasso
13-12-2002, 18:48

Hei :) hvis Geir får være med så vil jeg også, har hatt samme føtter som deg en hel stund, beste noensinne! men nå har de fått en sånn merkelig bananfasong???

Fenzy vesten er slitt ut for lengst, savner ikke den egentlig, men kunne godt tenkt meg et par nye plana føtter. Er de fremdeles å få tak i??

MVH
Erik :)

Hei Erik.Vil du være med så heng deg på.Eg har aldri nektet noen å være med jeg :DOm de ser ut litt som bananer,so what.Det gjør det vel bare lettere for de andre å henge på.Jeg har gjerne både to og tre steinbiter i beltet, men de klager like mye for det.Så det blir ofte slik at en farer rundt i krabbegir ;D til de andre er tom for luft,og så får en ta seg ut litt i et soloraid(som er avtalt på forhånd) på slutten.

Pompel
13-12-2002, 21:30
Tja picasso... det synes som om dykking for deg er en slags undervanns svømmekonkuranse. Hvor distansen du tilbakelegger er det viktigste. Mitt forslag er å roe det hele ned og se på alle de små detaljene som du reser forbi til vanlig. Når så du sist ei sjøpølse spise?

Dykking som konkuranse er slik jeg ser det farlig dykking, da du presser egne og andres grenser.

Arne K

picasso
13-12-2002, 23:47
Å se ei sjøpølse spise har eg gjort mange ganger,Det er nemlig ganske mange av sorten der eg dykker.Har drevet med Uv foto i ca15 år.Fekk meg nikonos 4a rundt 1980 som eg skiftet ut med en 5 med SB 101 når denne kom på markedet.Hadde denne til intil for 2år siden.Men ærlig talt så må jeg si at eg hadde (og har)en forkjærlighet for å jakte for matauk her hos oss.Men skal nok ha meg en digital video med Uv hus for hovedsakelig bruk i tropiske farvann.
Du skriver at for meg så virker det som en undervannssvømmekonkuranse.Vel når en dykker i strøm på opptil 8knop så må en svømme for å komme seg fra A til B.Men på grunn av de helt spesielle faunaforhold som da dannes så er det faktisk verd det.Og de som ikke klarer det eller ikke gidder,de faktisk mister det.Mest synd for dem.Jeg har fotografert makro i en del år og sorry,det når bare ikke opp for meg.Slik er det bare.det er nå engang slik at noen liker bortoverski,mens noen har litt mer lyst på fart.Eg tvinger ingen til å være med meg,og ingen bør vel heller tvinge meg til å være med dem.For meg så er ikke distansen viktigst.Det er faktisk evnen til å kunne bevege meg der eg har lyst og ikke drive avgårde som en trekloss der nede.Å kunne finne og bruke selv den minste bakevje en plass der dyre og fiskeliv går utenpå det meste.

Erik Kold Bakkevig
14-12-2002, 19:41
Tja picasso... det synes som om dykking for deg er en slags undervanns svømmekonkuranse. Hvor distansen du tilbakelegger er det viktigste. Arne K

Alle har ikke samme gleden av å flyte rundt som et dasspapir ;D Skulle likt å råsvømt litt med picasso jeg, så fikk vi sett hvem som ble hengende etter 8)

Dykker ca halvparten av dykken mine solo nettopp for at da får jeg svømme akkurat så fort som jeg vil, og sett mye mer!

Er forresten ikke helt usosial heller, så resten av dykkene blir med buddy og da tilpasser jeg tempoet etter makkeren.

Erik

picasso
14-12-2002, 20:13
Tja picasso... det synes som om dykking for deg er en slags undervanns svømmekonkuranse. Hvor distansen du tilbakelegger er det viktigste. Arne K

Alle har ikke samme gleden av å flyte rundt som et dasspapir ;D Skulle likt å råsvømt litt med picasso jeg, så fikk vi sett hvem som ble hengende etter 8)

Dykker ca halvparten av dykken mine solo nettopp for at da får jeg svømme akkurat så fort som jeg vil, og sett mye mer!

Er forresten ikke helt usosial heller, så resten av dykkene blir med buddy og da tilpasser jeg tempoet etter makkeren.

Erik

Helt greit det Eirik,Jeg sier ikke at jeg svømmer fra alle.For tiden(de siste 5 år) har jeg astma og en lungekapasitet på 80% så hastigheten har nok gått en del ned.Men det forandrer ikke det faktum at det fleste fremdeles har problemer til å følge med.Er heller ikke helt usosial og tilpasser en del ganger tempoet etter makkerene.Men setter stor pris på å kunne kjøre et soloraid på slutten.Noe vi avtaler på forhånd.
Ps.Astmaen er en familiesvakhet,så ikke fall for fristelsen å påstå den er en dykkesykdom. ;D ;D :P

Geir
14-12-2002, 21:58
Hva sier du, Erik, skal vi laste opp Gotur med dessert, cola og prostatagenerasjonen og ta en tur til Strilelandet ???

picasso
14-12-2002, 22:15
Hei Geir.Kan du tenke deg hvilket nederlag det må være å bli frasvømt av en gamling(minst en fot i grava)med astma og 80% lungekapasitet.Huffameg, og stril attpå til.Det skal rygg til å bære slikt.Og jeg kan bare påstå at det var en som var ferdig med deseren sin.Herlig. ;D ;D

komodo dragon
14-12-2002, 22:22
Uansett hva dere måtte gjøre, så sørg for at harpunen blir igjen hjemme ...deal ??? ;D

picasso
14-12-2002, 22:33
Uansett hva dere måtte gjøre, så sørg for at harpunen blir igjen hjemme ...deal ??? ;D

Har jeg det bare på følelsen,eller stiger temperaturen her??? :D

picasso
14-12-2002, 23:06
Lurer på om eg skal fortelle mora mi hvor mange nye venner jeg har fått her inne. :D

Ars
15-12-2002, 08:20
Hei Geir.Kan du tenke deg hvilket nederlag det må være å bli frasvømt av en gamling(minst en fot i grava)med astma og 80% lungekapasitet.Huffameg, og stril attpå til.Det skal rygg til å bære slikt.Og jeg kan bare påstå at det var en som var ferdig med deseren sin.Herlig. ;D ;D

Førtiårskrise?

Kristian

picasso
15-12-2002, 10:53

Førtiårskrise?

Kristian

Ser nok at jeg har litt problemer med rettsrivinga mi,så hvis det er er symptomet på denne,så har jeg gjerne et snev.Men på den annen side etter det jeg har sett,er andre angrepet hardere enn meg.og er vesentlig yngre. :D

Pompel
15-12-2002, 15:06
Tror nok ikke det er rettskrivningen Kristian tenker på... Det er heller det noe overdrevne fokus på egne svømmeferdigheter han hinter til. Eller tar jeg feil?

Mitt forslag picasso er at du begynner å røyke så du får ned lungekapasiteten ytterligere og stiller med en svømmefot. Da skal jeg garantert svømme i små sirkler rundt deg.

Ut over det så holder jeg fast på at dykking ikke er en konkuranse idrett slik noen synes å tro.

Arne K.

picasso
15-12-2002, 20:46
Vel.Overdreven tro på egne svømmeferdigheter.Nei egentlig svømmer jeg som en stein.Men når jeg dykker i strøm så må jeg nødvendigvis ha en eller annen form for fremdrift for å komme meg langs den ruta eg velger.Og eg velger gjerne en rute som er relativt krevende fordi jeg liker det slik.Og jeg får vel stadig vekk kritikk fordi jeg dykker alene,som jeg egentlig liker best.Dersom eg er på områder som inviterer til slikt.Og da blir det vanligvis slik at jeg dykker med buddy en stund og tar et soloraid til slutt.For meg er det slett ikke noe konkuransemotiv.Jeg dykker i det store slik jeg alltid har gjort,bare i et lavere tempo enn før.Alikevel får jeg kritikk fordi de andre har problemer å følge.Mitt store ønske hadde faktisk vert at enten lar de meg dykke solo uten kritikk eller så klarer den som vil være buddy å holde følge.Slik det er i dag er det slik at jeg til mesteparten av tiden må tilpasse min dykking etter de andre.Heldigvis ser det ut som en av de nye ser ut til å like min form for dykking også.Og han gjør det relativt bra.Men til slutt så vil jeg si at min solodykking er fra min side en kalkulert risiko jeg tar på eget ansvar.For meg gir den meg faktisk så mye igjen at for meg er det vel verdt den risikoen.
Jeg sier faktisk ikke hvordan dere skal dykke,men dere sier hvordan jeg skal.Og den eneste dette kan gå ut over er meg.
Så får det heller våge seg om jeg har en overdreven tro på egne ferdigheter.Det er nå engang slik at den som er med på leken,må regne med på å få smake steken.Er det meningen at jeg skal ende livet der nede,javel.Så er det det.

Erik Kold Bakkevig
15-12-2002, 20:52
picasso

He he :) Slapp av Picasso kjenner jeg Geir rett, det burde jeg etter å ha råsvømt sammen med han over en periode på 26-27? år, så tar han det hele like humoristisk som jeg. Alder er ingen hindring hverken for vannfølelse eller humor så vidt jeg vet. Skulle du slenge innom Haugesund så er du hjertelig velkommen til å dykke med oss, jeg har båt med god plass og masse ubrukt bunntid igjen :)

Mvh Erik

Geir
15-12-2002, 22:05
Tja, jeg pleier å kunne holde følge med de fleste, men faren til Erik, det er råskinn det, spesiellt hvis det er snakk om kamskjell. 8)

thostr
15-12-2002, 22:18
Tja, jeg pleier å kunne holde følge med de fleste, men faren til Erik, det er råskinn det, spesiellt hvis det er snakk om kamskjell. 8)

Snakker vi om syvende far i huset her?

::)

picasso
15-12-2002, 22:56
picasso

He he :) Slapp av Picasso kjenner jeg Geir rett, det burde jeg etter å ha råsvømt sammen med han over en periode på 26-27? år, så tar han det hele like humoristisk som jeg. Alder er ingen hindring hverken for vannfølelse eller humor så vidt jeg vet. Skulle du slenge innom Haugesund så er du hjertelig velkommen til å dykke med oss, jeg har båt med god plass og masse ubrukt bunntid igjen :)

Mvh Erik

Flott,Det kan jo hende eg en gang dukker opp.
No hard feelings.Og dere er hjertelig velkomne opp her til oss også.Ta gjerne kontakt.Picasso.Når det gjelder bunntid så gjelder vel de samme regler for meg som andre. :D

picasso
15-12-2002, 23:12

Ja det er jo blitt en del kamskjell også.På midten av 80 tallet leverte vi 1209 skjell til det som dengang var starten på kamskjellopdrettet i Øygarden.Dette var stamskjella for det som er der i dag.Dengang hette firmaet Biomarin og lederen var en marinbioleg som hette Ruth Paulsen.Desse skjella vart tatt opp på ei helg.
Senere samme år leverte vi et par hundre skjell på oppdrag for Slottet i forbindelse med Arne Ness og Diana Ross audiens etter at de ble gift.Sammen med dette leverte vi Oskjell og Kongesnegl,samt stortare som pynt.

Erik Kold Bakkevig
16-12-2002, 10:20

Snakker vi om syvende far i huset her?

::)

Tja? Han er 65år og jeg er 41 så vi har vel noen år/dykk igjen begge to skulle jeg tro.

Nå er forresten sikten så sinnsykt bra her at vi var uti 4 ganger i forrige uke, foreløpig dykkeplaner for denne uke er i dag, onsdag og lørdag ;D

Mvh Erik junior :)

Molde
05-01-2003, 10:27
Her var det mye bra og lese.

Har hatt mange gode latter kikk i dag.

picasso
05-01-2003, 12:54
Her var det mye bra og lese.

Har hatt mange gode latter kikk i dag.

Er det ikke det som er meninga da?????? ;D

Laffen
05-01-2003, 12:59
Er det ikke det som er meninga da?????? ;D

Jo, det er jo det vi alltid har sagt at du ligner Donald Duck >:D

sjøanemonica
05-01-2003, 13:01
Du bare mobber han fordi ikke du heller klarer å holde følge... ;) ;) ::)

picasso
05-01-2003, 13:06
Jo, det er jo det vi alltid har sagt at du ligner Donald Duck >:D

Hei er ikke du på tur idag da? ::)

Donald Duck er en populær figur. Sitter liksom på en måte ikke med den følelsen om meg her inne. ::) ::) ::) 8)

sjøanemonica
05-01-2003, 13:09
Det er jo mange måter å være populær på.. ;D 8) :)

picasso
05-01-2003, 13:14
Det er jo mange måter å være populær på.. ;D 8) :)

Ja Amerikanera sier jo at all pr er god pr så da så. ::)

sjøanemonica
05-01-2003, 13:15
ja, ikke sant.. det positive er jo at alle vet hvem du er... ;) ;)

sjøanemonica
05-01-2003, 13:21
Nei, du picasso.. vi ferskinger som dykker med deg har mye å lære av deg... ;)

picasso
05-01-2003, 13:22
ja, ikke sant.. det positive er jo at alle vet hvem du er... ;) ;)

Ja når en har så bra rygg som meg(etter bruk av tunge flaskesett år etter år) :D,Så må en lete etter nye bører å bære. ;D

sjøanemonica
05-01-2003, 13:23
Du vet å få det sagt.. :D