PDA

View Full Version : Grottedykking- Kurs- tips

leash
19-05-2004, 22:43
Har egentlig ikke satt meg så mye inn i grottedykking annet en at det er dykking som krever sitt av dykkeren og buddy/team.
Hvordan går man fram ang kursing, utstyr og trening.
Hvilke ferdigheter bør man tilegne seg før event kurs og hvordan forbereder man seg best mulig ..
Det jeg er spesielt interresert i er IANTD sin vei med Vebjørn og Plura grotten. Kunne selvfølgelig gjort det enkelt og slått på tråden, men jeg vil høre andres erfaringer med grottedykking i Norge.

Selve utstyrskonfigurasjonen og den delen er grei.

Noen her som har planer om å ta Cave kurs her i Norge med tiden ?

salo
19-05-2004, 23:32

Jeg er muligens interessert om tid og penger er i rett fase. Finner du ut noe, så kan du jo tipse meg.

Har et par i klubben som tok IANTD grottekurs hos Vebjørn her om året, men de er "tapt" til GUE nå. De antyder i forsiktige ordelag at man kan dra inn GUE-folk for å ha grottekurs når jeg har luftet emnet. Men er en ærlig vurderingssak om hva som er best.

Jeg er såpass hovmodig at jeg ville ønsket IANTD fordi det ikke er DIR, og vet en del syntes det er fryktelig barnslig holdning (noe det også er).

vegjoh
20-05-2004, 11:27
Har egentlig ikke satt meg så mye inn i grottedykking annet en at det er dykking som krever sitt av dykkeren og buddy/team.
Hvordan går man fram ang kursing, utstyr og trening.
Hvilke ferdigheter bør man tilegne seg før event kurs og hvordan forbereder man seg best mulig ..
Det jeg er spesielt interresert i er IANTD sin vei med Vebjørn og Plura grotten. Kunne selvfølgelig gjort det enkelt og slått på tråden, men jeg vil høre andres erfaringer med grottedykking i Norge.

Selve utstyrskonfigurasjonen og den delen er grei.

Jeg kan varmt anbefale IANTD Full CAVE kurset til Vebjørn i Plura. Jeg og 3 kamerater tok kurset i august 2002 og vi var enige om at det var et utrolig bra kurs for vår del. Vebjørn er en fantastisk fyr, som vet hva han driver med :)

Mvh
Vegard

nilsmitt
20-05-2004, 11:54
Vi drar tre stykker til Florida i begynnelsen av desember for å gjøre Cave 1 med den O'største ;)
... men vi har nå tenkt oss en tur i Plura før eller siden. Kanskje helst siden :)

Litt OT, men vi følger opp med Cave 1 + dykking i tre uker i Mexico i Januar.. ser fort for meg at det kan bli en tur nordover så tidlig som mulig etter det.. :)

--nj

oyoz
20-05-2004, 12:30
Vi drar tre stykker til Florida i begynnelsen av desember for å gjøre Cave 1 med den O'største ;)
... men vi har nå tenkt oss en tur i Plura før eller siden. Kanskje helst siden :)

Litt OT, men vi følger opp med Cave 1 + dykking i tre uker i Mexico i Januar.. ser fort for meg at det kan bli en tur nordover så tidlig som mulig etter det.. :)

--nj

Hvor mange er dere på dette kurset? Hvem er instruktør? Er det plass til flere? Osv...

Har planer om Cave 1 selv, men vet ikke om det blir i vinter eller om jeg skal vente ett år til.

Send meg gjerne en mail da dette er litt OT.

Øyvind Osdal (oyvind [at] osdal.net)

nilsmitt
20-05-2004, 13:10
Send meg gjerne en mail da dette er litt OT.

Øyvind Osdal (oyvind [at] osdal.net)

Mail er sendt

--nj

scubaole
21-05-2004, 09:48
Hei

Noen som vet hvor jeg kan få fatt i Vebjørn, hvilken priser han har osv.

Videre noen som har formening om hvor en bør ta kurset med tanke på det miljøet en primært skal bedrive den type dykking i?? :diver_smiley:

Hvis planen er å drive primært grottedykking i Plura er det da ikke lurt å lære seg å dykke der? Vil tro det er stor forskjell på Florida vs Plura, da med tanke på temperatur, sikt, lokale forhold osv???

Mvh
Ole

olafb
21-05-2004, 11:56
Hei

Noen som vet hvor jeg kan få fatt i Vebjørn, hvilken priser han har osv.

Ring Vebjørn. Du finner nummeret hans på http://www.telefonkatalogen.no

Hvis planen er å drive primært grottedykking i Plura er det da ikke lurt å lære seg å dykke der? Vil tro det er stor forskjell på Florida vs Plura, da med tanke på temperatur, sikt, lokale forhold osv???

Min erfaring er at de som har tatt gode kurs i utlandet er godt rustet til å dykke i Plura. Glem argumentet om temperatur og særnorske forhold. På gode kurs i utlandet kan du bli eksponert for større variasjon i sikt, strøm, linesystemer og kompleksitet, halocline, etc. Det er normalt å dykke minst 4-5 forskjellige systemer/grotter på kurs. Kurs i Plura omfatter hovedsaklig dykking i ett system. Det er selfølgelig også mulig å få dårlige kurs i utlandet som vil fremstå som helt klart unnerlegne hva Vebjørn presterer.

Vebjørn er en bra mann med mye erfaring, men jeg forstår folk som drar lang vei eller hanker inn instruktører langveisfra for å lære fra noen med en mer fyldig grotte-cv enn hva Vebjørn kan skilte med. Spesielt gjelder dette hvis du vil DIR.

Du vil nok likevel klare deg bra hvis du har respekt for omgivelsene, lytter til andres erfaringer og opparbeider egne i et sunnt tempo.

leash
21-05-2004, 11:59
Er det noen her som har tatt kurs hos VK i plura og ved senere anledninger dykket i mere kompliserte grottesystemer som for eks Mexico, florida osv ?

For min del er det kun snakk om grottedykking i Mo . Koster peng å reise rundt for å ta kurs og dykke grotter i mexico. Nå har jeg ikke hastverk så det er kanskje lurt av meg å opparbeide meg litt erfaring blandt andre flinkere dykkere.
Først skal jeg ta DIR-Fundamentals, regner med jeg kommer til å innse at jeg trenger litt mere tid på meg. :)

olafb
21-05-2004, 12:20
Er det noen her som har tatt kurs hos VK i plura og ved senere anledninger dykket i mere kompliserte grottesystemer som for eks Mexico, florida osv ?

For min del er det kun snakk om grottedykking i Mo . Koster peng å reise rundt for å ta kurs og dykke grotter.

Skal du drive med grottedykking må du holde det vedlike. Det gjør du knappest ved en liten årlig tur til Mo. Med kun en håndfull grottedykk i året og full speed inn i trange grotter og/eller lang penetrasjon øker du oddsen din for å legge på røret ganske bra.

Husker ikke i farten om Jan Arild Aaserud (Mixgas) har tatt kurs med Vebjørn, men jeg trodde det. Han har siden vært tre turer i Mexico og har erfaring fra mange typer grotter. Var der sammen med han i 2001 på tur. Du kan jo spørre han.

Jeg husker i fra turen i 2001 at innehaveren av senteret vi dro til ikke var spesielt imponert over ferdighets- og kunnskapsnivået hos enkelte av oss. Sjøl var jeg rusten i kunnskapene den gangen og hadde ikke helt 100% koll på greiene mine, men jeg foretok ikke noe totalt uforsvarlig.

Når jeg siden har sett folk som har gått GUE-stigen og sett hvor kort tid de har brukt på å nå et sinnsykt høyt nivå både på ferdigheter og kunnskap, så må jeg si det er er imponerende og god reklame for den måten å gå kurs på.

Du kan også spørre Per Thomsen. Han har kurs fra Vebjørn. Per Thomsen har mye erfaring fra dykking i Mexico og Florida også, hvis jeg husker rett.

leash
21-05-2004, 13:51
Nå er jeg så heldig at jeg har muligheten til å dykke på mo litt oftere enn en håndfull. Har også muligheten til å ta kurs sammens med 2 kompiser, event at jeg vente litt senere. Denne muligheten
ønsker jeg å benytte meg av, ikke for å sprenge nye grenser og leke pioneerdykker men fordi jeg
er moden nok som dykker til å gjøre utforske plura
som grotte etter kursing.

Som sagt i første innlegg så har jeg ikke satt meg så mye inn i hvordan grottedykking foregår ang IANTDs kursing med vebjørn. Har blitt endel klokere nå..
Takker for alle tips og tar dem til eteretning. Jeg har gjort meg forstått med at grotting krever sitt.

PS. Vet det er mange flere her som driver med grotting kom gjerne med innspill !!

Kjos
21-05-2004, 23:15
Har tatt kurs med Vebjørn og gjort omtrent de samme observasjonene som Olaf. Virkelig fornøyd etter kurset med Vebjørn. Lærte mye på kort tid og var heldig fordi vi stort sett endte opp med å være to elever som ga bra fokus. OG en kontinuerlig strøm av små og store instruktørpåførte problemer som måtte løses.

Men likevel tenker jeg at hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg tatt kurs med en instruktør som jobber fulltid og som fremdeles er aktiv utforsker, på et sted der variasjonsmulighetene under vann er større. Spesielt mulighetene for å lære navigasjon i et komplekst system er viktig hvis man skal dykke slike steder senere. Florida eller Mexico, gjerne litt begge steder. Rett og slett fordi jeg har sett hvor mye bedre enn meg de som har valgt det har blitt rett ut av kurs enn det jeg var. Det blir helt klart dyrere å gjøre det slik, men jeg vil jo likevel ønske å dra på ferie for å dykke grotter i Mexico, Frankrike og Florida.

Eirik :)