PDA

View Full Version : Video på web-side.

hansi
05-12-2002, 18:25
Jeg har lagt merke til at her er mange som er proffe på web-sider.

Er det noen som kort kan fortelle meg hvordan jeg legger videosnutter på min web-side?

Har web-hotell hos telenor (online 50 Mb) og har en svært enkel hjemmeside beregnet for akkurat det å vise litt bilder og enkle greier.

Men har som sagt lyst å prøve videosnutter (redigerer selv U/V video o.l.) Og har liksom ingen som kan fortelle meg hvordan å lage web-sider.

Alt må jeg lære selv... :P

thostr
05-12-2002, 18:46
Synes sidene dine ser mer proffe ut enn svært mange andre hjemmsider, Hansi.

Når det gjelder video, så er det ikke noe hokus pokus så lenge du benytter deg av digital videoredigering - benytt en kodeks med noenlunde bred støtte (eks MPEG-4), prøv deg fram med rammestørrelse/datarate i forhold til filstørrelse og kvalitet, og legg de resulterende filene på en webserver. Link til filen med en vanlig <a href/>-konstruksjon som for vanlige linker, og overlat resten til nettleser/medialeser hos brukerne. Majoriteten av brukerne benytter windows media player eller quicktime player - disse støtter automatisk nedlasting av dekodere.

Nyere versjoner av Adobe Premiere kommer med MPEG4-kodeks innebygd - hva slags programvare benytter du?

hansi
05-12-2002, 18:52
Synes sidene dine ser mer proffe ut enn svært mange andre hjemmsider, Hansi.

Når det gjelder video, så er det ikke noe hokus pokus så lenge du benytter deg av digital videoredigering - benytt en kodeks med noenlunde bred støtte (eks MPEG-4), prøv deg fram med rammestørrelse/datarate i forhold til filstørrelse og kvalitet, og legg de resulterende filene på en webserver. Link til filen med en vanlig <a href/>-konstruksjon som for vanlige linker, og overlat resten til nettleser/medialeser hos brukerne. Majoriteten av brukerne benytter windows media player eller quicktime player - disse støtter automatisk nedlasting av dekodere.

Nyere versjoner av Adobe Premiere kommer med MPEG4-kodeks innebygd - hva slags programvare benytter du?

Jeg bruker Pinnacle Studio 8, og har renderet filmene over til både DVD og Win Media Player, og har en del filer i wmv. format. Problemet er: Hvordan legge dem inn på video siden min?

Jeg har aldri forstått det der :-[

thostr
05-12-2002, 19:01
hva er det som er problematisk?

1. last opp video-snutt-filene dine til online-kontoen på vanlig vis, på samme måte som du laster opp eksempelvis bilder

2. rediger aktuelle HTML-filer, legg inn link til filene, eks:

<html>
<head>
</head>
<body>
<a href="http://home.online.no/~harnejac/dykkesnutt.mpeg">DykkeSnutt</a>
</body>
</html>

3. voilá?