PDA

View Full Version : Dykkebåt med 4 glemte igjen en...

scu_bi_2
30-04-2004, 11:57
http://www.cnn.com/2004/US/West/04/29/forgotten.diver.ap/index.html

:o

:-) Arne

Helgeland
30-04-2004, 12:25
Hvis jeg ikke husker helt feil tror jeg Harstad sportsdykkerklubb for noen år siden glemte igjen et dykkerpar på båttur. Tror de oppdaget det da de fant skoene til den ene eller noe sånt...

panicdiver
30-04-2004, 12:44
I Australia for noen år siden ble et par dykkere glemt igjen på en dykketur langt til havs (husker ikke hva de heter, men dette er godt kjent i dykkermiljøet i Australia..). De ble aldri sett igjen. :o

Dette er grunnen til at det etter denne episoden har blitt mye strengere inn og ut rapportering av dykkere (med skjema, signerer seg inn og ut..) Straffen for å glemme å signere seg inn er forøvring mange steder kjøkkentjeneste... ;D

Må være litt kjipt å bli etterlatt slik...

L

Lillepia84
30-04-2004, 13:12
Enn er bra sløv om man klarer å glemme av en buddy!
Da må jo folk begynne å bruke mellomline for sikkerhets skyld!!

Lillepia

Froskemannen
30-04-2004, 13:36
Enkelte burde vel nesten bruke line på land også...

Zauron
30-04-2004, 14:00
Skal dette i teorien gå ann?

Tarantino
30-04-2004, 18:46
but he was 400 feet down current from an oil platform where the boat was anchored.

Kan ikke fyren svømme? 400 fot er ca. 135 meter! (Med mindre det var veldig sterk strøm der da...)

Geir
30-04-2004, 20:55
Vi hadde en sånn historie her i byen også, for mange år siden...
http://www.dykkesiden.com/forum/index.php/topic,1094.msg7517#msg7517
:nono:

Edit: Rull ned til inlegg 7 hvis man ikke kommer direkte dit!

Creppy
06-05-2004, 23:52
Rimelig tulling han karen og da... Holdt på i 15 minutter under vann uten kontakt med buddyene sine? Jeg følger slavisk regelen med '1 minutt leting - så opp'. Hvertfall hvis man, som denne karen, dykker i strøm!
Har forresten hørt en annen 'vandrerhistorie' fra Australia, om noen som var ute på noen av de ytterste revene på Great Barrier og ble glemt igjen. Da 'uhellet' ble oppdaget noen dager senere og man sendte ut søkemannskap, var det eneste man fant, to flasker med bitemerker i. Moahaha!!!

En annen historie, som er sann, er fra Thistlegorm (Sharm). Der var det en hel gruppe med dykkere som mistet sin hyperaktive guide under vann, og rotet seg bort på vei tilbake til båten. Under oppstigningen holdt gruppen sammen, men i og med at de ikke helt visste hvor de skulle, ble de drevet langt vekk av strømmen i det frie vannet. Da de kom opp, viste det seg at de var langt unna dykkebåtene, og de fikk ingen kontakt med noen av dem. Det ble sendt ut søkebåter for å finne de forsvunne dykkerne, men ingen søkte så langt ut som der gruppen befant seg. De ble ikke oppdaget før tidlig neste morgen (levende), av en fiskebåt på vei ut fra Hurghada! Gruppen hadde holdt tak i hverandre hele natten, og brukt dykkelyktene sine på skift for å signalisere om hjelp. Kan tenke meg de lurte på hva som befant seg under overflaten i mørket...

Scheen
28-05-2004, 05:44
but he was 400 feet down current from an oil platform where the boat was anchored.

Kan ikke fyren svømme? 400 fot er ca. 135 meter! (Med mindre det var veldig sterk strøm der da...)
Som du siterer...
DOWN Current, nedover strømmen... så han sleit nok litt med å svømme motstrøms ja......

seahorse
28-05-2004, 09:30
utrolig at det i det hele tatt er mulig !!

Tror jeg hadde klinka hele riggen i skallen på buddy og båtfører når jeg traff dem igjen :headache:

Shakti
28-05-2004, 10:44
Har sjøl opplevd någe lignande...

Va ude ein ca 10 stk å sko ha to dykk. Meg å buddy va siste par opp å me kom opp et lide stykke fra båden. Me såg de starta å kom kjørande mod oss, så me trodde jo de sko henta oss, men neida... De kjørte bare rett forbi ca 100m fra oss! Me vurderte om me sko svømma inn te land ellår ud te ein stage å derme få signaliset te ein fiskebåd litt lengre ude. De blei siste alternativ siå de va kortast. Stagen viste seg å ver i någe plastmateriale, så de ga ikkje någe lyd, har me svømte vidåre mod fiskebåden. Me hørrte de snakke TYSK å begynte å roba å vinka te de, å de presterte å vinka tebage å kjøra sin vei :o Då va de jo ikkje aent å gjørr ennå svømma mod land.. Når me va komt ca halvveis kom dykkebåden tebage for å se itte oss... De hadde varma pylsår å dår va to te overs... Me hadde bare låge ca ein time i sjåen itte dykke å heldigtvis va dår lide vind iverfall. Ein småstressa bådførår, så itte dette allti har opptelling!! Men me hadde et fint 2. dykk ;)

KnutG
28-05-2004, 11:25
I Australia for noen år siden ble et par dykkere glemt igjen på en dykketur langt til havs (husker ikke hva de heter, men dette er godt kjent i dykkermiljøet i Australia..). De ble aldri sett igjen. :o

Den historien er kjent ja. Det var to amerikanere som ble etterlatt ute på Outer Barrier Reef, dvs utenfor Great Barrier Reef. Og fra der er det laaaangt til land. Som nevnt de ble aldri funnet men jeg har hørt rykter om at deler av utstyret ble funnet samt en skriveplate med teksten: "Help! Sharks around us!" Sikkert ingen artig opplevelse, men det er ikke sikkert at det siste er sant.

Det er som med trafikken; må som oftest en ulykke til for at sikkerheten skal bedres. Og det er synd!

moped
28-05-2004, 13:33

Va ude ein ca 10 stk å sko ha to dykk. Meg å buddy va siste par opp å me kom opp et lide stykke fra båden. Me såg de starta å kom kjørande mod oss, så me trodde jo de sko henta oss, men neida... De kjørte bare rett forbi ca 100m fra oss! Me vurderte om me sko svømma inn te land ellår ud te ein stage å derme få signaliset te ein fiskebåd litt lengre ude. De blei siste alternativ siå de va kortast. Stagen viste seg å ver i någe plastmateriale, så de ga ikkje någe lyd, har me svømte vidåre mod fiskebåden. Me hørrte de snakke TYSK å begynte å roba å vinka te de, å de presterte å vinka tebage å kjøra sin vei :o Då va de jo ikkje aent å gjørr ennå svømma mod land.. Når me va komt ca halvveis kom dykkebåden tebage for å se itte oss... De hadde varma pylsår å dår va to te overs... Me hadde bare låge ca ein time i sjåen itte dykke å heldigtvis va dår lide vind iverfall. Ein småstressa bådførår, så itte dette allti har opptelling!! Men me hadde et fint 2. dykk ;)

Noen som gidder oversette til norsk eller engelsk?

decade
28-05-2004, 14:20
Når eg kjørte teksten gjennom eit stavanger filter ble det bra ;D ;D ;D ;D

Spiralis
30-06-2004, 02:59
Angående de folka i Australia.

De ble gjenglemt på Hastings reef, to timer med hurtigbåt øst-nordøst for Port Douglas/Cairns, et populært dykkemål.
Mange rykter herjer, og og konspirasjonsteorier er spesielt populære.

Jeg kan ikke påstå at _jeg_ kommer med fasit, men jeg jobbet i området og har snakket med folk som var i bransjen når det skjedde.

Det ble funnet en skriveplate i etterkant. Det stod ikke "Help, sharks around us!" (hva skulle vel det kunne hjelpe dem med?) men navn og stedet de var etterlatt.

Plassen var ikke så langt unna en slik kunstig øy som er plassert på revet for å lette tilgangen for turister, men de svømte hvist feil vei...

Utstyret som ble funnet hadde hurtigspennene på plass og luft på flasken og uten noe slags bitemerker (Hvem ville giddet å lukke spennene på utstyr de skulle dumpe? Og hvorfor dumpe utstyr med luft?). Mange mener det er en åpenbar forsikrings-svindel eller arrangert forsvinning p.g.a dette.

Rutinene for dykking i Queensland ble mye strengere etter Det har blitt et mye strengere regelverk etter episoden, men antall slike hendelser har ikke sunket i forhold til antall dykk (og dem er det mange av; 20 000 registrerte dykk på en eneste dykkeplass på ett år (The Cod Hole utenfor Lizzard Island). Et større problem er alle de som bendser på vraket av SS Yongala (30m dypt og alle skal/vil svømme rundt hele det 100m lange vraket, på 10l/200bar. Det er folk i kammeret hver uke).

Alle passasjerer (selv om man ikke har dykket), dykkeleder og kaptein må signere på dykkeloggen før man forlater hver dykkeplass. Det skal være konstant utkikk fra båten ved dykking.

Queensland (den nord-østre staten i Australia) har et ellers et lovverk som er like tungrodd som i Norge når det gjelder dykking.

Kjøkkentjenesten det blir truet med er mest som en spøk. Passasjerer har ikke adgang til byssa p.g.a helseforskrifter og ingen båter gidder å betale ekstra forsikringspolise for passasjerer som skulle finne på å skli på gulvet i byssa...

Noe mer dere ville vite? ;D :P

Esp1
30-06-2004, 08:57

De ble gjenglemt på Hastings reef, to timer med hurtigbåt øst-nordøst for Port Douglas/Cairns, et populært dykkemål.
Mange rykter herjer, og og konspirasjonsteorier er spesielt populære.

Jeg kan ikke påstå at _jeg_ kommer med fasit, men jeg jobbet i området og har snakket med folk som var i bransjen når det skjedde.

Det ble funnet en skriveplate i etterkant. Det stod ikke "Help, sharks around us!" (hva skulle vel det kunne hjelpe dem med?) men navn og stedet de var etterlatt.

Plassen var ikke så langt unna en slik kunstig øy som er plassert på revet for å lette tilgangen for turister, men de svømte hvist feil vei...

Utstyret som ble funnet hadde hurtigspennene på plass og luft på flasken og uten noe slags bitemerker (Hvem ville giddet å lukke spennene på utstyr de skulle dumpe? Og hvorfor dumpe utstyr med luft?). Mange mener det er en åpenbar forsikrings-svindel eller arrangert forsvinning p.g.a dette.

Dykkeindustrien der nede er nok den mest objektive kilden til informasjon ja.

Om de valgte å forsvinne eller ikke er for så vidt uinterresant all den tid mannskapet på båten hverken merket at de var borte eller slo alarm før etter flere døgn... Ingen form for tåkelegging eller ryktespredning fra mannskapet på båten eller andre tilknytte dykkerindustrien i Australia kan dekke over det enkle faktum.

Ingen av lufttankene ble funnet ifølge de beskrivelsene jeg har lest, det er en såpass viktig detalj at det neppe hadde vært utelatt hvis så hadde vært tilfelle.

panicdiver
30-06-2004, 09:28

Kjøkkentjenesten det blir truet med er mest som en spøk. Passasjerer har ikke adgang til byssa p.g.a helseforskrifter og ingen båter gidder å betale ekstra forsikringspolise for passasjerer som skulle finne på å skli på gulvet i byssa...

Hmm...kjøkkenteneste er nok ikkje alltid ein spøk nei...Fleire av mine venner har hatt mange økter i byssa etter å ha latt vere å signere inn eller ut i forbindelse med dykking i Australia... ;D

Lill

Beemer
05-04-2005, 00:57
satt og tenkte det samme når jeg såg innlegget ditt ;)

sandviper
05-04-2005, 01:12
Open water filmen må bare nevnes oppi dette, forøvrig en kjeeedelig film. Og pass på glass maneter er farlige.

Tror nok dette er et problem som virkelig er tilstedet rundt om i dykke bransjen, men de fleste blir vel funnet etter kort tid. Viktig med føring av tider inn og ut av vannet.

sigstens
05-04-2005, 08:24

Noen som gidder oversette til norsk eller engelsk?

"Nei, ikke gjør det, ikke gjør det nå..."

Fint innlegg, syns nå jeg :).

Vennlig hilsen

Siggen

picasso
05-04-2005, 09:21
Synes vi skal være litt mer optimistiske.
Husk de fekk med seg 75% av dykkerne tilbake. :D

Marie S. Fonneland
20-06-2005, 01:18
Noen som har sett filmen "Open Water"??? Den er ganske elendig. Nesten så det er morsomt. Den ser ut som den er filmet med et amatørkamera og har nesten ikke dialog. Men den handler altså om to dykkere som er med på tur og blir glemt på havet. I tilfelle noen ikke har sett den og gjerne vil se den, skal jeg ikke røpe hvordan den ender. Men ikke bruk penger på den, det er virkelig en dårlig film...

Det burde virkelig ikke være mulig å glemme folk igjen. Men alt kan jo skje. Huff. Skal passe på å ikke være sist opp av vannet neste gang jeg er på reise... Her i Norge er det i hvert fall ikke haier som kan ete oss opp. Men forferdelig opplevelse må det være likevel.

olandale
20-06-2005, 08:16
Noen som har sett filmen "Open Water"??? Den er ganske elendig. Nesten så det er morsomt. I tilfelle noen ikke har sett den og gjerne vil se den, skal jeg ikke røpe hvordan den ender. Men ikke bruk penger på den, det er virkelig en dårlig film...

Det burde virkelig ikke være mulig å glemme folk igjen. Men alt kan jo skje. Huff. Skal passe på å ikke være sist opp av vannet neste gang jeg er på reise... Her i Norge er det i hvert fall ikke haier som kan ete oss opp. Men forferdelig opplevelse må det være likevel

Sa du ikke noe om å ikke røpe hvordan filmen ender? :) :) :) ;)

alexander_skår
20-06-2005, 20:14
skjønner ikje at de går an eg, dei som styrte de greiene burde blitt fengsles synst eg, vertfall frataes retten til å drive dette...
er idiotisk.
skremmer jo folk som har tenkt å ta en tur jo...

tropico
06-07-2005, 11:41
Jeg har IKKE lyst å bli glemt igjen. Har dykket mye i utlandet og vet at mange av dykkelederne osv ikke har oversikt.

På Sipadan f.eks var det flere ganger vår båt plukket opp andre dykkere, eller at vår gruppe ble plukket opp av noen andres båt.
Så tror ikke de som ledet dykkene hadde 100% oversikt over hvem som kom seg inn til land eller ikke.

Har gått til innkjøp av en sånn knall orange signal pølse... (vet ikke helt hva den kalles) så er jeg i allefall sikker på at jeg blir sett hvis jeg kommer opp langt fra båten evt. i bølger.
;D
Den er alltid med... Og fløyte har jeg egentlig også, men den har mista. Så må kjøpe meg ny når jeg reiser til Egypt.

Kan ikke tenke meg noe verre enn å bli glemt igjen langt til havs i utlandet.
:\'(

FredrikB
06-07-2005, 13:10
Queensland (den nord-østre staten i Australia) har et ellers et lovverk som er like tungrodd som i Norge når det gjelder dykking.

Kan skrive under på det, fikk beskjed på en liveaboard at det var påbudt å dykke med snorkel, men det var greit om jeg hadde den i lomma på vesten..? ???

DrIver
06-07-2005, 13:33
Da smiler og nikker man og klapper på (den tomme) vestlomma 8)

Beemer
06-07-2005, 15:39
eller du bare holder den i handa! kan jo glemmes igjen vet du ;)

ps: er garantert aldri sist opp! liker og bruke mye luft tror jeg!! bruker no det i alle fall!!!!

leigde open water her om dagen! kongefilm det, perfekt og døse til når man er trøtt og vil såve på sofan! men såvnet før slutten! blei di eten av hai????