PDA

View Full Version : fridykking i stavanger området...

flyndrefangeren
29-04-2004, 12:05
Er det noen som har tips om fine fridykkingsteder i Stavanger området. Har fra før av prøvd ut områdene rundt mekjarvik, tungenes o.s.v.
Tips om hvor steinbit og breiflabb kan fanges på grunt vann er interesant.

exiton
09-05-2004, 14:42
Det er fint på Mekjarvik ja. Har tatt 15-20 flyndrer der. Lite frittsvømmende synes jeg, bortsett fra en oppdrettslaks jeg tok en gang.

Kjør til enden v/ferjeleiet, så finner du en liten grus-vei som går helt ut til moloen. Kjempe fin plass.

Skulle gjerne hatt flere tips til plasser selv, hvis noen har noen!

PS: Det skulle vært en klubb-aktivitet lik den de har i bergen (Hordaland Undervannsjegere) for oss UV-jegere i Stavanger! Har andre tanker rundt dette? Har hørt at stavanger dykkerklubb har hatt tanker om å starte et fridykker-miljø....

Zauron
09-05-2004, 16:11
frittsvømmende synes jeg, bortsett fra en oppdrettslaks jeg tok en gang.

Merk deg til senere at blank fisk er fredet for UV-jakt..

tomsl
09-05-2004, 18:58
Problemet er vel mer sikten i Stavangerområdet nå. Du må under 20 meter for god sikt. Over 20 meter er det fra 2 - 3 meter sikt.

Oluf
09-05-2004, 20:01

Kansje den ikke så så blank ut da han skjøt den!!

Zauron
09-05-2004, 20:06

Dette skal en UV-jeger klare og bedømme, hvis ikke lar han være og skyte fisken..

exiton
09-05-2004, 20:26

Dette skal en UV-jeger klare og bedømme, hvis ikke lar han være og skyte fisken..

Til alle som er bekymret for min kjære laks: Det var klart som ett egg at den var oppdretts-laks da jeg skjøt den. Mao: Dere skylder meg en 10`er hver for tjenesten! ;D

apropop sikt: Pleier faktisk å være bra på Mekjarvik..

ang dykkeplasser: Ser ikke noen forslag til dykkeplasser. Ikke kom med den "hemmelig.." greia her! Sånt er for unger. Har noen forslag og erfaringer fra gode plasser utenfor stavanger?

flyndrefangeren
10-05-2004, 10:09
Enig... hadde vært flott med et uv jakt miljø.
Vi er allerede en liten gjeng, aktiviteten er litt ymse. Noen som har proevd seg nedover jæren , heelstø og slike steder, eller nedover mot vigrestad.

Stavanger DK
10-05-2004, 12:29
Hei,
Stavanger Dykkerklubb arrangerte fridykkerkurs i fjor vår, og jeg hadde håpet på at vi skulle fått til et kurs i år og.

Men vi mangler pådrivere for fridykking i klubben, så foreløpig blir dette ikke så høyt prioritert.

Det er imidlertid fullt mulig for fridykkere å være med på våre ordinære dykketurer onsdag/søndag.

Håper at vi får til et fridykkermiljø i klubben etterhvert...

mvh
Bjørn Forshei
Formann SDK

N-20
10-05-2004, 12:58
Hei Stavanger uv-jegere! ;D

Tok meg den frihet å kikka litt i kartet. Har som hobby å finne ny aktuelle steder der jeg drar og jakter.
Så hvis jeg skulle ha sjekket ut Stavanger området har jeg ville prøvd på følgende steder.

1. Kjørt E39 Nord for Stavanger til øya Sokn, der er det hele 3. sund med bruer. Dette er normalt steder med strøm og dermed muligheter for fisk.

Først Askøysundet ser bra ut med noen skjer på den ene siden, og ikke så langt fra veien.

Så er det Soknasundet, Fra E39 så er det bare å kjøre Bruveien fram til sundet. Der er det to grunner på hver side av brua. Maks dybden er ca.15-18m og her bør det være muligheter for fisk.

Så er det brua over til Åmøy. Der er det to store moloer som er bygget på hver side. Normalt så følger jeg ut på den ene siden og den andre siden på veien til bake. Ofte så er det masse liv ved slike moloer. På begge sider av broa så er det grunner og ca midt på så er det ikke mer en ca 10-12m dypt. Er det strøm her så er det som oftest fisk.

Så er det en Øy som ligger i utløpet av Ide fjorden, i kartet står det Bergsholmen den ser spennende ut. På utsiden ligger det også en holme med et fyr, mellom den og øya ser det ut til å være et godt sted.

Idsesundet er ser også spennende ut i kartet, fin dybde med dype fjorder på begge sidene.

Så er det skjeret som heter Prestskjeret og som ligger i utløpet av Hafrsfjord. Rundt den kan det være bra med fisk.

Det en skal passe på ved jakt i trafikkerte steder er: til en hver tid passer på båt trafikken, ha bøye og flagg slik at en ikke blir rent i senk.

Har en ikke erfaring med strøm så må dette tilegnes først.

Det er alltid enklere og tryggere og jakte når det er god sikt.

Men det kan også være forhold som er lokale og som gjør de foreslåtte stedene u egnet til jakt. Har dessverre ikke noen lokal kunnskap og forslagene er kun basert ut fra kart og tidligere erfaring fra andre steder i Norge.

Lykke til.
Hører gjerne om tilbakemeldinger fra de som har prøvd noen av stedene.

arquebus
11-05-2004, 07:43
Så er det en Øy som ligger i utløpet av Ide fjorden, i kartet står det Bergsholmen den ser spennende ut. På utsiden ligger det også en holme med et fyr, mellom den og øya ser det ut til å være et godt sted.

Hei N-20,

Har lest anbefalingene dine med stor interesse og kommer nok til å prøve dem etter hvert. Men når det gjelder denne er jeg ikke helt med. Mener du utløpet av Idsefjorden? Det er en fyrlykt der (Knibringen) men jeg finner ingen Bergsholmen. Eller er det utløpet av Lysefjorden? Der er en holme som heter Store Bergsholmen og et fyr som står på Lille Bergsholmen rett ved siden av.

Ellers i distriktet er jo Kvitsøy et utmerket sted. Litt tungvindt med en dagstur dersom man ikke har tilgang til egen båt, men det går jo an å planlegge en helgetur.

N-20
14-05-2004, 14:28
Hei
ja der er en holme som heter Store Bergsholmen og et fyr som står på Lille Bergsholmen rett ved siden av.

lalo
16-05-2004, 21:22
Tonny:

Hva er det du ser etter når du gransker kartet?

Vh Lasse

RSV
16-05-2004, 21:53
Hei

Det er endel fine strender på nord-øst enden av Hundvåg der det går an å stikke litt flyndre.

Var ute med eldstemann ( 10 år ) i dag og han tok 3 skrubber i Sandvågen. Litt kaldt i vannet og en del strøm, men god sikt.

Det var faktisk jeg som ville opp etter ca 30 minutter.

Rudolf

N-20
24-05-2004, 09:09
Tonny:

Hva er det du ser etter når du gransker kartet?

Vh Lasse

Hei Lasse
Først og fremst er det muligheter for at det kan være strøm i området.

En av de reglene en lærer på uv-jakt kurs er: der det er strøm, er det fisk ;D