PDA

View Full Version : Detter er helt vanlig, eller har D blitt verre...?

komodo dragon
30-11-2002, 22:04
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2069906

Forstår du hvor ille dette har blitt, eller driter du i det?

Actinia
30-11-2002, 23:18
Ille er det og værre skal det bli..
Vet relativt lite om denne saken, men: Et nytt oljefelt under planlegging i russland, og oljen skal fraktes forbi norskekysten.. Flere russiske båter har gått på grunn her på få år, og tankere med olje kan jo aldri ha noe heldig utfall..

Yamarin
01-12-2002, 01:28
Kan ikke skjønne at oljeindustrien ikke har nok penger til å bygge ordentlige båter...mye av de båtene som det skjer noe med er enten rene rustholkene eller for dårlig konstruert...eller så har de dårlig mannskap. Men alt handler vel om penger som vanlig >:(

Stopp verden jeg vil av!

Triton
02-12-2002, 08:44
Kan ikke skjønne at oljeindustrien ikke har nok penger til å bygge ordentlige båter...mye av de båtene som det skjer noe med er enten rene rustholkene eller for dårlig konstruert...eller så har de dårlig mannskap. Men alt handler vel om penger som vanlig >:(

Stopp verden jeg vil av!

Det er klart oljeindustrien har penger nok. Men så lenge man kan flagge ut gamle båter og fortsette og benytte de til en lavere kostnad så er det klart de gjør det. Tyn båtene til siste krone - for det krever aksjeeierne som skal ha utbytte sitt.

picasso
02-12-2002, 12:03
Etter hva jeg har hørt prøvde kapteinen ombord å søke nødhavn i en spansk havn før de virkelig store problemene begynnte for tankeren,men fekk avslag.Og en søker ikke Nødhavn uten grunn(spesielt ikke med en slik båt).Jeg har ikke kjennskap til hva grunnen for avslaget var,men eg føler at dette er et poeng som tross alt bør tas med i denne debatten.Og et poeng til slutt.Ikke ta meg til inntekt for at gamle rustholker av noen tankskip skal krysse havene våre.Jeg har Mongstadraffeneriet i midt imellom de gode dykkeplassena mine.Og våre myndigheter forsøker jo å redusere bemanningen ved losstasjonen på Fedje fra 3 til 2.Er litt vannskelig å få døgnbemanning da.

Triton
02-12-2002, 12:07
Ikke ta meg til inntekt for at gamle rustholker av noen tankskip skal krysse havene våre./quote]

Hva mente du med det?

Darth
03-12-2002, 14:32
Hmmmm !

En ting er de gamle rustholkene som farter langs kysten, men jeg stiller meg stor forbauselse over beredskapsplanene til forskjellige land. Spania burde ha tatt kontakt med Portugal, Frankrike, Italia, Norge og England med en gang båten begynte å få problemer. På denne måten kunne mye nødvendig utstyr ha hvert tilstede når den først sank. Norge sendte vel utstyr først en uke etter at den var sunket. Holdningen til lokalbefolkningen er heller ikke den beste med å ta siesta i en slik situasjon ??? ???

Tarantino
03-12-2002, 23:42
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=449669

Hvis alle land gjør dette må snart selskapene kjøpe nye båter!

Laffen
03-12-2002, 23:51
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=449669

Hvis alle land gjør dette må snart selskapene kjøpe nye båter!
Enig, Eneste måten å få bedre skip på, er å nekte de adgang.
Krevde ikke USA dobbelskrog på oljetankere som skulle til amerikanske havner etter Exxon Valdes-ulykken? ???

Actinia
04-12-2002, 00:30
Dersom alle båter med et skrog skal ut innen...2015(?) så må det vel være marked for i allefall noen av de norske skibsverftene som faller som fluer for tiden?!

Darth
04-12-2002, 10:46
Etter hva jeg har hørt prøvde kapteinen ombord å søke nødhavn i en spansk havn før de virkelig store problemene begynnte for tankeren,men fekk avslag.Og en søker ikke Nødhavn uten grunn(spesielt ikke med en slik båt).Jeg har ikke kjennskap til hva grunnen for avslaget var,men eg føler at dette er et poeng som tross alt bør tas med i denne debatten.Og et poeng til slutt.Ikke ta meg til inntekt for at gamle rustholker av noen tankskip skal krysse havene våre.Jeg har Mongstadraffeneriet i midt imellom de gode dykkeplassena mine.Og våre myndigheter forsøker jo å redusere bemanningen ved losstasjonen på Fedje fra 3 til 2.Er litt vannskelig å få døgnbemanning da.
Båten skal hvist ha fått avslag p.g.a at de ikke ville ha olje søl ved EN havn ??? Resultat = nå har de fått det i flere havner :P