PDA

View Full Version : Tur til Lygnstøylvatnet 18.4

rune1973
14-04-2004, 13:56
Volda Dykkerklubb satsar på tur søndag! Turen går til det spanande Lygnstøylvatnet i Norangsdalen! :diver_smiley:
Ta kontakt med Robert på 70079579 / 95041162 for avreise tidspunkt, ferjeruter og liknande. :thumb:

christpe
14-04-2004, 14:32
Har dere overnattningsmuligheter for eventuelle dykkere fra Stavanger???

per1
14-04-2004, 14:44
Har dere overnattningsmuligheter for eventuelle dykkere fra Stavanger???

Spar pengene!!! skyll heller utstyret hjemme!!! ,enn å bruke 60 mil og 900 kroner i bom og fergepenger, ta deg heller et dykk på D/S Nesoddtangen :)

rune1973
14-04-2004, 15:42
Kanskje litt langt å kjøre til Norangsdalen bere for å dykke en dag på Vestlandet!
Det kostar mykje meir enn 900,- i bompengar!
Sikta er som andre plassar, dårlegare når det er varm i været/mykje sol.

Janh
14-04-2004, 15:59
Kombiner det med dykking på Runde, da får du skylt utstyret på tur hjem.

per1
14-04-2004, 16:45

Hva skjer på Runde?, dykker folk der ennå? Trodde det var bra å dykke der fra 1972-1973 etter funnet... kanskje jeg har misforstått 8)

panicdiver
14-04-2004, 17:04
Hva er nærmeste flyplass (helst med direkte forbindelse til Oslo/Gardermoen), hvis man skal komme på besøk å dykke i Lygnstøylvannet? Og er det da langt å kjøre derfra?

Det er flyplass i Ørsta, (Hovden). Det går direktefly (Widerøe) frå Oslo Gardermoen dit dagleg. Dei har og "mjølkeruter" som stoppar eit par gongar på vegen, men det går altså mange direktefly. Dette ligg ca 1 times køyring frå Lyngsstøylsvatnet...

Ålesund (Vigra) er også* eit alternativ viss ein vil kombinere
med dykking på Runde...men då er det ca 1 time og 30 min lenger til vatnet! ;) (dersom ein treff på fergene osv...)

Lill ; )

Einar
14-04-2004, 17:22

Hva skjer på Runde?, dykker folk der ennå? Trodde det var bra å dykke der fra 1972-1973 etter funnet... kanskje jeg har misforstått 8)

OT, men det er folk som har funnet mynter der dem seneste årene også.
Så litt kjekt kan jo det å være....

ew

rambo
14-04-2004, 22:20
du burde få r**a i gir ja, sikten er best like etter isen er vekk, vi var der og dykket for 2 veker siden og vi hadde kjempesikt.
der låg litt is rett over hustuftene, men den er sikker vekk no.
john sindre

komodo dragon
15-04-2004, 09:00
Jeg dykket der selv i påsken for 1 år siden. Dagen etter at isen hadde smeltet helt.

Sikten og det krystallklarevannet var toppers. Hadde bare 1 dykk der oppe. Å anbefale er å ikke være mere enn 2-3 dykkere i vannet samtidig, da det fort vrimler opp død mose på bunn.

hvis du vil se på de bildene jeg tok der oppe i fjor, kan du klikke på siden min :)

http://www.steinexplorer.com/

remi
21-04-2004, 17:32

neimen super da! du vet jo godt at runde har mer å tilby enn Akerendam.

bare sjekk på vrakdykking.no, plenty av vrak i området, som feks Brand V. Elfi, Bodia, Arisan og alle på Juklebåane, for å ikke snakke om grottene, selkoloniene, kamskjellplassene, hummerplassene(for fotografering selvsagt), castillo negro og tareskogene.

remi

B-L
21-04-2004, 17:50
hvordan var sikten?

Eivind
21-04-2004, 22:31
Jeg dykket der selv i påsken for 1 år siden. Dagen etter at isen hadde smeltet helt.

Sikten og det krystallklarevannet var toppers. Hadde bare 1 dykk der oppe. Å anbefale er å ikke være mere enn 2-3 dykkere i vannet samtidig, da det fort vrimler opp død mose på bunn.

hvis du vil se på de bildene jeg tok der oppe i fjor, kan du klikke på siden min* :)

* http://www.steinexplorer.com/

Flotte bilder! Må se å få somlet meg dit en gang jeg også... virker som et sted som har absolutt mest for seg med bra sikt...

Eivind

sico
16-05-2004, 17:20
Turen den 18.4 vart avlyst grunna lite påmelding men vi dykka der i dag og det var knall sikt heilt til vi møtte tre andre dykkere som ikkje kjarte å unngå å svømme på botnen slik at alt slammet blei virvla opp :headache:

bilder fra turen kjem sikkert snart på www.dykkerklubben.com :diver_smiley:

Eirik87
16-05-2004, 17:37
Eg var på lygnstøylvatnet 9mai, då var det bra sikt, men pass på å ikkje virvle opp mudder for då blir det helt for j****g sikt, da vakje noke is der då vi var der.
Fant forresten noke som såg ut som myrgass eller noke sånt som låg og rota ned i muddere noken som veit kan de kan være?

Flott vatn å dykke i :thumb: