PDA

View Full Version : SV: Spekkhogger safari til Lødningen i mnd skifte okt/nov

Einar
10-04-2004, 21:12
Hei Svenn
Jeg kunne virkelig tenke meg å bli med, men er litt usikker pga skolen.
Om jeg kan bli med avhenger på om når det blir, og om jeg kan ta meg fri fra skolen da. Dette vet jeg ikke før den begynner til høsten.
Men vil heilt klart være med om alt klaffer!!!
Gikk jo glipp av Berlevåg da >:(, og vil ikke gå glipp av denn å!!! ;)

Så jeg hiver meg med om jeg kan gjøre det med ett lite forbehold... ???

ew

oletrud
11-04-2004, 23:03
Jeg vil bli med! :D

Vennligst før meg opp i protokollen :) ;D

-ØL

Helene
12-04-2004, 00:58
Ja får vel si meg sikker i denne også.

Einar.....en dag eller to kan du vel ta deg fri fra skolen.
Det skal nå jeg! Btw...begynner på Biologi m/ kjemi istedet for foredlinga.

Men hvordan er det lettest å komme seg dit da?

Hva med å dele på kjøring Einar?

Einar
12-04-2004, 02:18
Ja får vel si meg sikker i denne også.

Einar.....en dag eller to kan du vel ta deg fri fra skolen.
Det skal nå jeg! Btw...begynner på Biologi m/ kjemi istedet for foredlinga.

Men hvordan er det lettest å komme seg dit da?

Hva med å dele på kjøring Einar?

Kjør opp!?
Tja det er nok ikke det letteste, men går jo sikkert. Vi får sjekke opp med fly og sånt også å se hva som er lettest-billigst-best.
Om vi kjører får jo vi med alt utstyr vi trenger å da....

Fri fra skolen går jo sikkert, om det ikke er noen prøver i den helgen vi skal avgårde.
Synd du ikke skulle ta samme faget, men men... Hadde vert kjekt å gå på skolen med noen man "kjenner". ER jo noen år siden jeg gjorde det, så.....
Men treffes gjør jo vi i og med du kommer hit likevel...

Spekkhoggerne er jo hovedpri, men litt vanlig dykking må jo vi få med...? Dere har vel mange flotte dykkemål der oppe?

baldrian
12-04-2004, 07:26
Jeg er med på tur sørover 8)

Einar
13-04-2004, 18:01
Svenn; det blir vel lagt opp til "vanlig" dykking også under turen?

ew

Einar
13-04-2004, 18:05
Svenn; det blir vel lagt opp til "vanlig" dykking også under turen?

ew

Selfølgeli Einar, har du ikke lest alt som står med liten skrift ;)?

Sgl

Trodde ikke du klarte å skrive smått med pølsene dine.... ;)

ew

Einar
13-04-2004, 18:13
Heter det virkelig Lødningen?
Har prøvd å finne det på kjørerute på gule sider, men får ikke opp noe på Lødningen.
Lødingen derimot får jeg opp, og det er vel i området der det skal være.

Noen som har en adresse der opp som jeg kan bruke? Til et eventuelt overnattingssted, klubbhus eller noe slikt, som jeg kan bruke for å finne kjøreruten raskt på nettet?

ew

Einar
13-04-2004, 18:22
Heter det virkelig Lødningen?
Har prøvd å finne det på kjørerute på gule sider, men får ikke opp noe på Lødningen.
Lødingen derimot får jeg opp, og det er vel i området der det skal være.

Det heter LØDINGEN :loveu:

Du har vel ikke noe adresse/navn til overnatting eller noe sånt der oppe?

Vi satser vel på en campingplass eller noe sånt, eller hva Svenn?

ew

Einar
13-04-2004, 18:45
Helene: Det er over 1100 km å kjøre fra Ålesund til Lødingen, og det tror jeg kan bli litt mye... kanskje...
Tror kanskje det kan bli bedre å fly, eller kanskje ta hurtigruten om den ikke bruker for lang tid opp dit. Skal sjekke opp litt.
Hva er nærmest, Harstad eller Bodø?

ew

Einar
13-04-2004, 18:55
Hurtigruten bruker ca, 2 1/2 døgn opp dit fra Ålesund, så det blir vel litt i meste laget...
Blir vel kanskje fly som blir det beste alternativet.
Narvik har vel kanskje flyplass også? den er vel kanske nærmest?

ew

Helene
13-04-2004, 19:01
Ja har sjekka det ut jeg og, men vurdere å kjøre allikevel. Er det snakk om 2000+ i billett så kjørere jeg heller og betaler det det måtte koste ekstra med ferjer å sånn. Da kan jeg ta meg en tur innom noen kjente i Moskenes i samma slengen. Får heller skolen vente noen dager ekstra ;D

Slitsomt sikkert, men fritt!

Edit: Bare ikke bilen konker ??? hehe

tomslett
13-04-2004, 19:33
Ja har sjekka det ut jeg og, men vurdere å kjøre allikevel. Er det snakk om 2000+ i billett så kjørere jeg heller og betaler det det måtte koste ekstra med ferjer å sånn. Da kan jeg ta meg en tur innom noen kjente i Moskenes i samma slengen. Får heller skolen vente noen dager ekstra ;D

Slitsomt sikkert, men fritt!

Ja det er ikke allverdens å kjøre den biten. To stykker kjører på 12-15 timer maks.

Sgl

du bruker ikke 12 timer fra alta til lødingen.. er snakk om 9 timer kjøring fra alta.

Einar
13-04-2004, 19:38
Bre fra Oslo, så koster det 2600 tur/retur Evenes, så kommer flyet fra Ålesund - Oslo - Ålesund i tillegg.
Kan bli dyrt ja...

Tror ikke du skal bli redd for at bilen skal koke Helene... Mer sjanse for at den fryser... :D
Vi får se når det nærmer seg litt mer hva vi gjør.
Bilen min kan vi ikke bruke, for den må kjærringa ha for å frakte unger....
Kunna jo altids sjekket opp med leiebil også da, om du er redd for bilen ikke holder....

Tomslett, tror nok det var fra Ålesund Svenn mente.

ew

tomslett
13-04-2004, 19:41
ja skjønte det når jeg hadde lagt til innlegget.

Btw. så ser det dårlig ut forøyblikket når det gjelder båt kjøp til lsdk, og det grunnet at SND og FD ikke er enige om ting å tang, så det er vell lagt på is intil videre, men jeg håper vi finner en annen båt snart.....

Einar
13-04-2004, 22:46
Finner bare ett overnattings sted i lødingen på guke sider, og det er Brygga hotell.

Er det noen andre som vet om andre plasser der oppe?
Eller kanskje like utenfor som har ett annet possted?

ew

tomslett
14-04-2004, 10:09
overnatting så har vi Brygga hotell i lødingen, så har vi Offersøy Feriesenter, der har di fine store Rorbuer, til en ok pris, men i November tiden bruker det å være en del Film team og turister på feriesenter, så jeg vet ikke om det er no ledige rorbuer, mendi har jo hytter også. det er ca 35 min kjøring fra offersøy og inn til lødingen, men det kan jo være like greit å bruke offersøy base/utgangspunkt. :thumbup:

Tom

seahorse
14-04-2004, 11:54
Halla halla,
er det plass til meg? :duck:

Trille
14-04-2004, 12:24
Transport: Hvis noen kjører oppover kan jeg kanskje hoppe på i Trondheim.
Ellers er det aktuelt med fly opp torsdag morgen og retur med båt/tog sånn at en kan dykke mer. (?)

Gunn

michaels
14-04-2004, 12:31
Hei Einar. Var nylig i nevnte område med bil fra Ålesund og det var et godt stykke å kjøre. Det er fint gjennomførbart, men du bruker jo fort en 15-20 timer å kjøre. Når du kommer fram da er du rimelig kjørt og må vel sove en halv dag hehe.
Verdt å se litt på alternativene både kronemessig, tidsmessig og hvilken tilstand du er i når du kommer frem. Får du en fartsbot på veien eller noe annet krøll med bilen eller noe har du trolig kommet på minus i forhold til alternativene. Men det er jo fryktelig kjekt å ha med bil og ALT utstyr og annet man måtte ønske å ha med. Har inntrykk av at Saltfjellet kan være guffent om vinteren, usikker på hvordan det vanligvis er i November.

seahorse
14-04-2004, 14:51
Da melder jeg meg på. Men med forutsetning om at de endelige datoene ikke faller slik at jeg må si opp jobben for å være med ;)

seahorse
06-05-2004, 13:36
Hei igjen,
er det fastsatt noen dato?

Einar
09-05-2004, 12:57
Den datoen tror jeg nok passer bra for meg.

ew

seahorse
13-05-2004, 13:02
Jeg skifter jobb til sommeren, så med det som eneste mulighet for at det skjærer seg så satser jeg på at den helgen er Ok.

Grytøy-Dykkeren
17-05-2004, 19:14
Hvordan blir det eventuelt for oss dykkere fra Harstad, hvis vi vil bli me? Trenger vi å melde oss på? Siden det bare er 1time kjøring fra Harstad til Lødingen....Eller er det her begrensninger på båtplass??Hvordan er turen lagt opp??

-Bengt-

Grytøy-Dykkeren
18-05-2004, 14:12
Jeg tenkte nå egentlig bare ganske "løst"....Ville egentlig bare forhøre meg litt om hvordan opplegget var, og om det eventuelt er muligheter for oss bare å bli med på enkelte deler av turen, hvis det skulle vise seg at det passer. Men det er jo selvfølgelig ting man eventuelt kan komme tilbake til.

Bengt

Einar
26-06-2004, 15:43
Svenn, er daton spikret?
I så fall, bestiller jeg biletter.
Må gjørte det før kjærringa stikker av med skattepengene.... ;)

ew

Einar
27-06-2004, 21:38
Da er flybilett bestilt!
1640 spenn er jo ikke ille det. Fra Ålesund til Evenes...

Må eventuelt ha skyss fra Evenes til Lødingen eller går det busser dit?

Så var det ditta med flasker da! Må låne flasker!!!

Jeg lander på Evenes klokken 18.50 den 11 november om alt går etter planen.
Drar igjen den 14 nov klokken 14.45 fra Evenes.

Er alle som meldt seg på turen fortsatt klar for dette, eller er det forandringer i planene?

Regner med vi rekker ett nattdykk på torsdagen når vi kommer opp/ned.....?

Og så over til overnattingsplass da. Er det noe som er spikret der eller?

ew

Einar
28-06-2004, 20:25
Toppers Svenn! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

ew

hansi
28-06-2004, 23:25
Vi trengte bare hoppe uti nedfor stuedøra vår her forrige helg... ikke det at jeg gjorde det, sto kun på land med lillejeinta og så på spekkhoggerfamilien som var på besøk her i Tromsø.

Einar
30-06-2004, 00:28
Høres bra ut Svenn.

Boplass, håper ikke leiligheten ligger høyt oppe i noen blokker.... ::) Må tenke på alt dykkerutstyr som skal bæres.

Er det mange rom der?
Blir vi boende i samme kompleks? (bør nesten det når vi er på tur sammen....)

Safarin høres topp ut! :thumbup:

Når det gjelder båt, er det for at vi da skal klare å komme oss til dykkemål på egenhånd? Eller blir det med guide?

Luft prisen er jo forsåvidt grei da, men klart om en kan få pressa prisen litt, så ville jo det vært bedre 8)

dykkemål er jeg klar for det meste, bare det ikke blir for dypt.... (har mine psykiske begrensinger der ja.... :P )

Flott jobbet Svenn!!!

ew

Einar
03-07-2004, 15:30
Et av dykkermålene blir vraket av D/S Karmøy.

D/S Karmøy ble bygget i 1921, og var god for en toppfart på 9 knop. Hun er 97 meter lang, og 14 meter bred.

Hun ble senket av engelskmennene 28 oktober 1944, 6 av mannskapet omkom.

Dykkedybden varierer fra 9-25 meter, og således et vrak alle kan dykke på. Og ikke minst gir det en lang bunntid :thumb:

Deler av overbygget er fjernet for å gi en akseltabel dybde for båtrafikken i omådet.

Dette vraket vil det nok bli arangsjert både dag og natt dykk på. Så ta med ei god lykt.

Sgl

Holder på no å sjekke opp lykt, og den skal være i havn i god tid før turen.

Går kanskje mot ei 50W HID, så da skal det vel bli nok lys.... ;D ;)

Ellers noe andre dykkemål som kan være interessant?

Noe side en kan gå inn på for å sjekke/se dykkemål i området der oppe?

ew

Einar
06-07-2004, 22:21
Luft prisen er jo forsåvidt grei da, men klart om en kan få pressa prisen litt, så ville jo det vært bedre 8)

Har snakket med lederen i klubben nå, og dere kan mest sannsynlig belage dere på en fast pris for lyftfylling :) Hva prisen blir er dog ikke bestemt :deal: ;D Når vi var i Berlevåg fikk vi luft for 250,- per stk.

dykkemål er jeg klar for det meste, bare det ikke blir for dypt.... (har mine psykiske begrensinger der ja.... :P* )

De fleste dykkemålene ligger på denne siden av 30 meter.

250,- og da fikk dere fylle så mye luft dere ville? Om så, var jo det en grei deal...

30meteren er grei, men når det begynner å bikke mot 40 og over, så er foreløpig min grense ikke så dyp....

ew

Arnt
06-07-2004, 22:27
250,- og da fikk dere fylle så mye luft dere ville? Om så, var jo det en grei deal...

Ja, 250,- for fri luft under denne langhelgen.
50,- pr pers for vrakdykket fra båt.. Dekke bensin u know.

Så for de som var med på det, ble det totalt 300...

Arnt Eirik
Berlevåging

Einar
07-07-2004, 00:51

Ja, 250,- for fri luft under denne langhelgen.
50,- pr pers for vrakdykket fra båt.. Dekke bensin u know.

Så for de som var med på det, ble det totalt 300...

Arnt Eirik
Berlevåging

Ikke noe å klage på der nei....(foruten Cristian S. da som kanskje syntes dette blir dyrt... ;) )
Blir prisen for oss liggendes rundt der i Lødingen, så er det topp. :D 8)

ew

Einar
07-07-2004, 18:09
Jeg må låne/leie bly og flasker der oppe, håper det ikke er noe problem da.?

Om ikke Helene fortsatt skal kjøre da, for da kan kanskje ho ta med seg mitt....? Helene? :angel:

ew

baldrian
08-07-2004, 00:00
Noen som kjører fra Finnmark?

T

sazha
25-07-2004, 19:15
Noe ny informasjon for de som enda er på stadiet at dette bare frister veeeeldig? :headache:

skal - skal ikke - skal - skal ikke - skal ......

sazha
26-07-2004, 10:56
Tenker du på noe spesielt?
Sånn som at gutta må love å oppvarte jentene under hele hælga? ;)

Nå kommer det seg....* ;D

Vet ikke helt hva jeg lurer på, men f.eks:

- Hvordan er dykkeforholdene der oppe, med tanke på at det er Lødingen i november og at været sikkert kan være lunefullt?

- Finnes det alternative plasser å dykke på for de forskjellige vind- og strømforholdene?

Vil bare sikre meg at dersom jeg drar så langt så er det muligheter for å komme i vannet! En kan selvsagt ikke gjøre noen dersom det blir skikkelig styggevær, men ....

Alternativet er jo at jeg kan stikke innom Harstad der jeg har 20-25 slektninger* om det blir helt umulig å dykke ;)

lurre
26-07-2004, 11:02

Nå kommer det seg....* ;D

Vet ikke helt hva jeg lurer på, men f.eks:

- Hvordan er dykkeforholdene der oppe, med tanke på at det er Lødingen i november og at været sikkert kan være lunefullt?

- Finnes det alternative plasser å dykke på for de forskjellige vind- og strømforholdene?

Vil bare sikre meg at dersom jeg drar så langt så er det muligheter for å komme i vannet! En kan selvsagt ikke gjøre noen dersom det blir skikkelig styggevær, men ....

Alternativet er jo at jeg kan stikke innom Harstad der jeg har 20-25 slektninger* om det blir helt umulig å dykke ;)

- Dykking er veldig bra her oppe i november. Veldig bra sikt, fremdeles litt lys. Snøen har mest sannsynlig ikke kommet og vannet er ikke så verst varmt fremdeles, normalt rundt 7-8 grader

- Fordelen med alle fjordene her oppe er at de går i alle mulige retninger. Det betyr at det ALLTID er en bra plass å dykke på. Det er ikke sikkert man kan gå utaskjærs da.
Tjeldsundet (den dype og interessante delen) er jo bare en halvtimes kjøring fra Lødingen. Fiskfjorden, Offersøy, vraket Karmøy på Lødingen havn. I vannet kommer man uansett.

mvh

Kyrre i Harstad som også dykker i Lødingen

Einar
26-07-2004, 16:58
Noe ny informasjon for de som enda er på stadiet at dette bare frister veeeeldig? :headache:

skal - skal ikke - skal - skal ikke - skal ......

Sgl

Jeg som skulle oppover for å slappe av, dykke og bli oppvartet!!!
Nå blir det bare en masse jxxxa jobb i steden >:(
Svenn du kan detta med å dra en ned i gørra.... >:D

ew ;D ;D

Einar
26-07-2004, 20:56
Jeg som skulle oppover for å slappe av, dykke og bli oppvartet!!!
Nå blir det bare en masse jxxxa jobb i steden >:(
Svenn du kan detta med å dra en ned i gørra....* >:D

ew ;D ;D

;D ;D ;D Har ikke lovet noe enda, men jeg vet jo at DU liker å dulle for damene :angel:

Sgl

Jamen da får jeg som regel noe igjen for jobben..... :o

ew

Einar
27-07-2004, 15:37
Litt opplysninger opp spekkhogere.
Ved fødselen veier de 150-180 kg og er ca 2 meter lang. Sgl

Må passe oss vi da Svenn så vi ikke blir adoptert av en ungeløs mor..... ;D

ew

Einar
05-08-2004, 18:20
Noe mere som er spikret på denne turen nå Svenn?
Dykkeplasser, overnatting, flere påmeldte osv...

Begynner jo å nærme seg styggfort nå ;D ;D ;D

ew

tomslett
09-08-2004, 14:53
ja, det er ikke lenge igjen nå, hva er status nå på antall påmeldte?? her i lødingen jobber vi med mulighetene for en Livabord helg for dere, hvis det er av intresse da? jeg kommer tilbake med det hvis det blir et alternativ. :thumb: dette blir bra.

Tom

Helene
12-08-2004, 16:52
Nei meld meg av....Har ikke råd. Blir fort opp i 5000,- å for meg som nettopp har flytta til Ålesund så har jeg masse nytt og flott å se her, så får heller ta spekkerne senere.

Håper dere får en bra tur hvertfall.

Helene

Einar
15-08-2004, 19:19
Nei meld meg av....Har ikke råd. Håper dere får en bra tur hvertfall.

Helene

Den er grei. Turen kommer nok til å bli kjeeempe fin den :)

Sgl

Da må nok jeg låne bly og flasker der oppe.... Håper det ikke er noe problem.

Men Helene, det koster bare 1400,- opp....

ew