PDA

View Full Version : Lang slange til andre trinnet

christpe
09-04-2004, 22:34
Hei driver å dykker med dobbel 12, har fundert på å skifte ut slagne min på andre trinnet mitt til en lang slange, så det jeg lurer på er hvorfor bør jeg skifte til en lang slange på andre trinnet mitt??? Forslag?? Gode grunner??? Forslag mottas med takk :)

Elmek
09-04-2004, 22:45
Har du prøvd å dele luft med buddyen din ??
Da skjønner du hensikten med langslange ;)

RH

christpe
09-04-2004, 22:47
Yepp, har prøvd det, jeg skjønner vitsen, men er ute etter andres meninger også. ;)

leash
09-04-2004, 23:17
synes den er ganske hærlig å dykke med. Ligger inntil kroppen hele tiden. mindre motstand osv.
Vet alltid hvor jeg har den dvs slipper å gjøre spedalske PADI armbevegelser for å finne igjenn primær og backupventil.

Største fordelen er luftdeling som sagt..
Trenger ikke dykke teknisk for å ha fordeler av langslange.
Den er ikke så dyr heller.. Langslange ca 300kr
strikk eller staseslange til backup = 15-70 kr.. alt etter

Arnt
09-04-2004, 23:22
Vet alltid hvor jeg har den dvs slipper å gjøre spedalske PADI armbevegelser for å finne igjenn primær og backupventil.

Jeg er "padi" dykker og har alltid dykka med normal
slangelengde.. Aldri hatt behov for å gjøre det du kaller
"spedalske padi bevegelser" under vann, fordi mine ventiler
befinner seg AKKURAT på samme plass som dine..

Hvem har du egentlig tatt kurs hos :headache:

Arnt Eirik
Som har langslange på dobbelsettet, men (enda) ikke på singelsettet.

leash
09-04-2004, 23:40
2 av de OWD kursene jeg var DM hang hadde de en octopuss løsning der ventilen hang løst.
For å finne ventilen lærer man å legge seg på siden og sveive med arma for å finne ventilen som henger løst.
Altså ingenting i veien med å lære seg teknikk for å finne en bortkommen ventil, men det er ikke en øvelse man bør bassere seg på for å kunne dele luft med sin buddy.. altså en spedalsk manøver..

Arnt
09-04-2004, 23:44
2 av de OWD kursene jeg var DM hang hadde de en octopuss løsning der ventilen hang løst.

Synes du som DM burde grepet inn å anbefalt en smartere løsning.

For å finne ventilen lærer man å legge seg på siden og sveive med arma for å finne ventilen som henger løst.

Joda, samme lærte vi også, men da med primærventil som
"den bortkomne" ventilen.. Octo hang på sin vanlige plass.

Altså ingenting i veien med å lære seg teknikk for å finne en bortkommen ventil, men det er ikke en øvelse man bør bassere seg på for å kunne dele luft med sin buddy.. altså en spedalsk manøver..

Som jeg sa... Hvem har du egentlig tatt kurs hos :headache:
, må jeg nu forandre til: hvem er det du kurser med :headache: :headache:

Arnt Eirik

Arnt
09-04-2004, 23:49
Men for ikke å ødelegge saken til Christpe så liker
jeg godt langslangen på dobelsettet og ser klart fordeler
med den. Men blir nok ikke å skifte på singelriggen for
jeg klarer meg med standard også.

Arnt Eirik

leash
09-04-2004, 23:49
la oss sette punktum på dette nå.. ganske OT og kjedelig :sleepy:
1 som DM skal man ikke motsie de allvitende instruktørene
2 kurser ikke med noen, det var 2 ganger i forbindelse med DM kurset.

christpe
10-04-2004, 14:28
Slenger ut et spm til i denne sammenheng, er det ikke lurt å ha en "stressa " buddy som er tom for luft så nærme deg som mulig?? Hvis så hva er da vitsen med langslange??( Skal kjøpe meg en selv :))

Zauron
10-04-2004, 14:52
la oss sette punktum på dette nå.. ganske OT og kjedelig :sleepy:
1 som DM skal man ikke motsie de allvitende instruktørene
2 kurser ikke med noen, det var 2 ganger i forbindelse med DM kurset.

Vi hadde med en DiveMaster på kurset som jeg gikk på, kan huske at han kom med flere forslag på hvordan det gikk ann og forandre og løse ting.

Tviler på at en PADI instruktør eller hvilken som helst intstruktør er alltvitende som du kaller de..

christpe
10-04-2004, 16:17
Jeg tror at alle kan lære litt av hverandre, og man PADI, TDI, IANTD,CMAS eller hoddi buddi instruktør. :) Men tilbake til mitt utgangspunkt med langslange!!! ;D

Geir
11-04-2004, 00:25
Jeg bruker langslange selv, uten å ha noe særlig problemer med det, men jeg klarte meg godt uten også, det er fullt mulig å dele luft med en vanlig octopus, eller å dele en regulator som funker for den saks skyld. Langslangen gjør det bare litt mer komfortabelt. Hvis man er noen hundre meter inne i ei (trang) grotte, derimot, er langslange helt nødvendig, men hvem vil vel utsette seg for noe sånt 8)

christpe
11-04-2004, 14:22
Hva koster en slik slange???

Zauron
11-04-2004, 14:24
Her er noen priser (http://massefri.com/webshop/catalog/index.php/cPath/24_58) hos divestore.no

210cm koster 350,-

thostr
11-04-2004, 21:23
Alternativt 295,-
http://fue.no/product_info.php?cPath=25_40&products_id=78

tomsl
14-04-2004, 11:54
Jeg tror at alle kan lære litt av hverandre, og man PADI, TDI, IANTD,CMAS eller hoddi buddi instruktør. :) Men tilbake til mitt utgangspunkt med langslange!!! ;D

HAHAHA meget bra kurs dette. Hvor kan vi ta det?

WaterGate
14-04-2004, 12:18
Slenger ut et spm til i denne sammenheng, er det ikke lurt å ha en "stressa " buddy som er tom for luft så nærme deg som mulig?? Hvis så hva er da vitsen med langslange??( Skal kjøpe meg en selv :))

Hvis du klarer å få en ventil inn i munnen på din buddy, så er han ikke STRESSA ;)

christpe
14-04-2004, 12:29
Sant nok!! ;)

salo
14-04-2004, 12:37
Er det noen formeninger om at langslangen må være 210cm eller vil man få like mye glede av en på 150cm?

210cm (7fot) er for å kunne svømme etter hverandre i rekke, typisk ved penetrering eller hule. Da kan man sende slangen framover eller bakover ved luftdeling uten å måtte snu seg eller drive akrobatikk.

Det finnes nokså mange attraktive hull og smårom hvor man absolutt ikke kan drive padi-øvelser ved siden av hverandre med luftdeling. Dessuten er det vanskelig å svømme langs line hvis man ikke kan svømme på rekke.

Og ja, er sikkert mye enklere i teorien enn i praksis...

150cm (5fot) er også en vanlig slangelenge for langslange, men da ikke til penetrering. Med denne lengden oppnår du mange av fordelene som med en 7fots slange, bare ikke å kunne svømme på rekke. Dvs denne er fint til alt som ikke innebærer trange rom/passasjer.

Også ved plassering på kropp er 5fot enklere for et sportsdykkersett uten lyktekasse på høyre hofte, da man enkelt fører den under armen og rundt hodet.

7fot-slangen tar seg absolutt bedre ut når man kan legge den under lyktekassa, uten den så er den litt mer fri og utstikkende. Er vel en stående regel at til syvende og sist når alle andre argument er brukt, så gjelder et siste argument; "Always look good"... :)

Kjos
14-04-2004, 14:32
Jeg kan ikke med god samvittighet anbefale folk å kjøpe 150 cm slange til dobbeltsett. Knappest til enkeltflasker.... Har du dobbeltsett er du på god vei til teknisk dykking og til det duger kun 210cm uavhengig av om du skal ha cannisterlykt (som er anbefalt av de fleste store organisasjonenene) eller ei. Jeg har forholdsvis mange dykk med 210 cm uten cannisterlykt og så lenge jeg enten stapper overskytende slange ned i webbing foran på magen, eller bruker en løs knivslire uten kniv på høyre side for å rute langslangen under blir det pent. Hvis du i tillegg ruter langslangen langs flaskene, bak vingen er du på god vei mot en meget ren og pen og gjennomprøvd slangeruting.

Kjøp 210 så har du en slange som også virker når/hvis du kjøper cannisterlykt..

Eirik Kjos