PDA

View Full Version : Hvor bra sikt har du opplevd under vann?

komodo dragon
26-11-2002, 07:53
Ikke engang i Mexico på ihvetfall 60 meter greide jeg å slå Picasso (spørs om ikke han hadde dybderus da, og var på 70meter) ;) Har hørt at Island har også over hundre meter. har hørt at å dykke der oppe er som å kunne fly. Lurer på hvor bra Sikt har du opplevd her hjemme eller i utlandet ;D

Divegirl
26-11-2002, 08:27
Da det regnet som verst på Østlandet (var det i fjor?) gikk det rykter om 60 meter sikt her på Sunnmøre. Det er en liten mulighet at dette var mest for å terge østlandske dykkere. Det er nå en gang slik, at ikke en gang vi dykkere er større mennesker enn at vi koser oss litt når det er "skitvær" der nede og fint her oppe....

For en uke siden var det rapporter om dykkere fra Ålesund som lå på Fisser'n utenfor byen og så hvem som gikk på dekk - over 40 meter lenger opp.

Mitt beste dykk var i Tyrkia av alle plasser - 40 meter+.
Ellers var det en bisarr opplevelse å dykke i grotter i Florida - vannet var så klart at man skulle tro det var luft. På grunn av alle "svingene" er det umulig å anslå hvor god sikten var.

Divegirl :)

Ars
26-11-2002, 08:34
For noen år siden dykte jeg i kildene ved Thingvellir på Island. Der var det 150 - 200m sikt. Vannet var forurenset av regnvann fra dagen før, under gode forhold kunne sikten komme over 200m!

Så god sikt vil i praksis si at du ikke ser vannet i det hele tatt. På lang avstand var det et svakt blå-lilla skjær men det føltes som å sveve i ingenting.

Kristian

Oystein
26-11-2002, 11:22
For noen år siden dykte jeg i kildene ved Thingvellir på Island. Der var det 150 - 200m sikt.

Skjønner hva du mener.....

Fant en veldig interessant link fra en svensk dykker: http://w1.554.telia.com/~u55403095/Dykresor/

picasso
26-11-2002, 15:06
Ikke engang i Mexico på ihvetfall 60 meter greide jeg å slå Picasso (spørs om ikke han hadde dybderus da, og var på 70meter) ;) Har hørt at Island har også over hundre meter. har hørt at å dykke der oppe er som å kunne fly. Lurer på hvor bra Sikt har du opplevd her hjemme eller i utlandet ;D

Er alltid på en måte i rus når dykket er fint nok.Ellers så er synet bra.Med så pass mange dykk som jeg har skulle jeg ha noen dykk å velge imellom når det gjelder god sikt.Beklageligvis så hører ikke meterstokk med blandt mitt obligatoriske utstyr. ;)

Actinia
26-11-2002, 15:28
I Norge: 30 meter for halvannen uke siden (ta det med ro, sikten skal bli bedre, og dere skal få vite om det ;)

I Florida: fantastisk sikt, men jeg var bare 11 år, og derfor kun fascinert over å fridykke på det åpne hav i varmt vann blant farlige og snille fisker, ikke opptatt av hvor mange meter sikt det var...

vaa
26-11-2002, 16:33
Det er på Island i Thingvellir. Har noen bilder og litt tekst på hjemmesiden min.

vaa

vthise
26-11-2002, 18:11
Hei,

40 meter på Gozo, Malta. ;D
0,5 meter sikt på maksdybde 4 meter utenfor Rønneby, Sverige. :-[

Eivind
27-11-2002, 03:09
Klarer ikke a dy meg: Dykker daglig i sikt pa 150 m+ :D ;D

Jobber som cave- og cavernguide i Tulum, Mexico :)

Sa det spors om du ikke var pa feil sted da du besokte Mexico, Komodo Dragon ;)

Dykkingen her er bare helt utrolig; masse grotter, alle rikt dekorert med dryppsteinsformasjoner overalt, beskjedne dybder, behagelig temperatur, lett tilgjengelighet og krystallklart vann... a dykke her foles som a fly... under bakken..

Mvh Eivind

www.cenotedive.com

komodo dragon
27-11-2002, 04:01
Klarer ikke a dy meg: Dykker daglig i sikt pa 150 m+ :D ;D

Jobber som cave- og cavernguide i Tulum, Mexico :)

Sa det spors om du ikke var pa feil sted da du besokte Mexico, Komodo Dragon ;)

Dykkingen her er bare helt utrolig; masse grotter, alle rikt dekorert med dryppsteinsformasjoner overalt, beskjedne dybder, behagelig temperatur, lett tilgjengelighet og krystallklart vann... a dykke her foles som a fly... under bakken..

Mvh Eivind

www.cenotedive.com

Vel hvis du har 150m sikt der, var jeg vel så nerme. Men alikevel lang unna. Ser du på reiser ved Mexico, så hadde Jeg kjempe dykk som jeg var svært fornøyd med. Cenote dykk hadde Jeg også. Dykket Dod ojos sammens med dykkere i fra Scubapro. Den tiden Jeg var der, var muligens sikten mere en 60. Karnsje 80-90m Men tror nok vi ble enig at 60m stemte. (Liker å holde meg til fakta når Jeg ikke kvervlerer) ;D. Men Mexico synes Jeg var dyrt. Men Jeg kunne godt tenke meg å besøke deg engang også.

Er det du som driver sentret? Er sikten så stor forskjell mellom Tulum og Playa del Carmen og øynene rundt? Høres merkelig. Er det Cenote som har sikt på 150m + eller er dette i sjøen?

Bombadil
27-11-2002, 08:09
Har dykket i Lofoten et par vintrer da jeg gikk på folkehøyskole der, vi hadde opp imot 60 meter sikt. Da ble det ikke det samme da divemasteren i Egypt skrøt av opp imot 30 meter sikt der. Kanskje de i fra Østersjøområdet blir imponert; Når de har vrakdykking ser de ikke vraket, men føler det!

moped
27-11-2002, 09:31
Har ikke hatt gleden av å dykke i Lofoten selv, men venner forteller at 50-60m sikt ikke er uvanlig på vinteren. 50m sikt er sinnsykt stilig, selv når dykket ellers er innholdsløst. Har opplevd 40m sikt i Øst-Finnmark noen ganger på vinteren, og noe lignende i Rødehavet.
Men hvordan måler man sikten egentlig? :)

Hero
27-11-2002, 10:03
Har dykket i Tulum-grottene som Eivind snakker om. Jeg for min del kunne ikke se 150 meter, men det var fordi grotte-systemet var svingete. Men vannet var vel stort sett nesten like klart som det som er på Imsdal flaskene. Helt høvding!

Bombadil
27-11-2002, 11:07
Hvordan man måler sikt? Når en driver med ferskvannsfiske prøver og vil måle sikten, senker man en hvit plate som er 1m2 og ser hvor langt ned en kan se den. Men dette er vel ikke helt aktuelt med tanke på dykking.

komodo dragon
27-11-2002, 16:18
Har dykket i Tulum-grottene som Eivind snakker om. Jeg for min del kunne ikke se 150 meter, men det var fordi grotte-systemet var svingete. Men vannet var vel stort sett nesten like klart som det som er på Imsdal flaskene. Helt høvding!

Slikt hadde vi alle sammen da vi var i Mexico grottene ;D

Yamarin
27-11-2002, 18:59
Har hatt 1-2m sikt i Oslofjorden...noen verre :P

picasso
27-11-2002, 20:00
Hei hei her er jeg igjen.Jeg vil være best og verst hele tiden.
For en del år tilbake hadde jeg service og reparasjon av åpne og lokkeventiler i et drikkevannreservoar.Desse er lokalisert i et rom inne i demningen og er fyllt med vann normalt.Det skal kunne gå an å tømme dette rommet ved å stenge en ventil og åpne en annen.men dette var ikke mulig fordi denne ventilen hadde satt seg fast.For å komme ned i dette rommet må en løfte opp en kumlokk klatre ned en stige,ta på seg flaskesettet mens en står i stigen(hadde selvsagt hjelp oppe)klatre ned stigen som er i en sjakt(ca 75 cm og kvadratisk). og ca 10m dyp. Der nede er dette rommet og desse ventilene.Når jeg kom ned var det så noenlunde sikt men etterhvert som jeg jobbet med reparasjonen så ble vannet helt brunt av rust.Sikten var nok ikke mer enn en tre fire cm.Lykta jeg hadde med slo jeg av,fordi jeg kunne ikke se den selv om den var på mellom beina mine.Dette viste jeg om at ville bli slik,så vei tilbake og opp sjakta var memorert til minste detalj.og det og kunne jobbe i blinde med ventilen var og trent på.Så etter en halv time var den reparert og overføringen til toppen av demningen var på plass.så kunne jeg starte tilbaketuren som forløp som planlagt.

komodo dragon
28-11-2002, 06:54

Etter at Jeg kom hjem i fra Mex dykket Jeg i Oslo med lånt utstyr. Dybdemåleren virket ikke. Sikten var garantert ikke bedre en 50cm. :-[

Tredje
28-11-2002, 10:50
Jeg var å dykket litt i Thingvellir på Island i august ifjor og sikten var, ja iallefall ut fra det jeg kunne bedømme, over 100 meter. Hadde med kameraet og tok noen bilder derfra se noen av dem på http://home.no.net/vhj/sjosport/island/

dirk
28-11-2002, 11:11

Har dykket ved Bryggepromenaden i Fr.Stad...... Ca. 30 cm sikt !

Hero
28-11-2002, 15:42
Sånn seriøst, det er liksom ikke noe å skryte av at man har dykket i skamdårlig sikt. (med mindre det var arbeidsdykk ol. som picasso snakker om) Det betyr jo at man frivillig hopper ut i sjøen når vannet er brunt som en sliten banan, svømmer rundt og observerer at man ikke ser et døyt for så å komme opp og si "Øy, gutta boys! Gjett hvor lite sikt jeg hadde da! 35 centimeter!!! Slå den da! Det var dritkult!!"

Jeg kan godt, vederlagsfritt, kjøre et kurs, "Hvordan finne ut om sikten er dårlig ved å se ned i sjøen". Ganske grei sånn sett.

-I

silje
28-11-2002, 16:04
er ikke helt enig i det siste, jeg har vært på dykk hvor de ti første meterne var null sikt, men så ble det 20-30 m sikt etter dette!! ::)

Hero
28-11-2002, 16:32
Det har du helt rett i at kan skje. Men jeg forutsetter at de som skriver om god/dårlig sikt har vært litt dypere en 10 meter...

-I

Tredje
29-11-2002, 10:05
Jeg kan godt, vederlagsfritt, kjøre et kurs, "Hvordan finne ut om sikten er dårlig ved å se ned i sjøen". Ganske grei sånn sett.

Så det du sier HERO er at på kurset som du har planer om å holde for oss helt gratis, kan lære oss å se om det er god sikt under 15 meter bare ved å se ned i vannet. Selv om det er så og si null-sikt i overflaten.... Ja takk, jeg blir gjerne med på kurset ditt.. har alltid drømt om røntgen-syn ala Spiderman... Kursinfo mottas med takk....

Andre
29-11-2002, 10:39

Har dykket ved Bryggepromenaden i Fr.Stad...... Ca. 30 cm sikt !

Hva i granskauen gjorde du i vannet ved bryggepromenaden i Fredrikstad?

komodo dragon
29-11-2002, 15:24
Det har du helt rett i at kan skje. Men jeg forutsetter at de som skriver om god/dårlig sikt har vært litt dypere en 10 meter...

-I

Det er ingen som skryter over å ha dykket med dårlig sikt. Det var ment som en flipp. Så la jeg til fakta om at den enedagen hadde jeg 2 uker med 60m og grotte dykk på 100m. Så kommer jeg til Norge med sikt på 50cm. med den dybdemålaer som ikke virket. Det Jeg vil frem til er at. Fy fa så skuffet jeg ble!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Triton
29-11-2002, 15:28
Jeg husker engang jeg var ute å dykket - da hadde vi flere meter sikt. Skikkelig kult. 8)

(nå er det snart helg)

Hero
29-11-2002, 18:28
Tredje: Synes uttalen din virker litt nedsettende. Ikke bra. Ingenting er bedre enn å kunne være til hjelp! Spiderman og gutta kommer til å bli flau av evnene sine etter dette kurset.

-I