PDA

View Full Version : Re:Lyn og torden

SøtSild
25-11-2002, 14:18
Årstiden vi er inne i nå , gir meg visse relasjoner til et dykk jeg hadde for noen år siden. Det var blikk stille sjø - og det lynte og tordnet som det holdt.
Smarte meg la på svøm over et lite strekk , for så å starte nedstigningen ved en molo. (Natt-dykk).
I ettertid er det slike ting jeg lærer bort til elevene mine at de ikke skal gjøre ! Hva med deg - har du vært like "smart" ?

Vidar :o

:)
Hva skjedde?

SPEEDY6
25-11-2002, 14:30
Jeg vet hva jeg hadde gjort,vist det hadde lynt og tornet før et dykk.Hadde snudd på femøringen,avgårde kåre,med høye kneløft hjemmover.

Divegirl
25-11-2002, 15:09
På hvilken måte vil lynnedslag kunne påvirke oss dykkere når vi oppholder oss under vann?
Jeg har aldri tenkt på eller hørt at dette kan utgjøre en fare
- men får nå masse rare bilder i hodet......

Divegirl :)

DagD
25-11-2002, 15:23
På hvilken måte vil lynnedslag kunne påvirke oss dykkere når vi oppholder oss under vann?
Jeg har aldri tenkt på eller hørt at dette kan utgjøre en fare
- men får nå masse rare bilder i hodet......

Divegirl :)

Neppe noen fare under vann, men en glimrende lynavleder straks du stikker hodet opp !

komodo dragon
25-11-2002, 15:53
Slike tips er fint å få frem i lyset igjen. ( ikke i lynlys nei ) ;D

errem
25-11-2002, 21:38
Fikk en liten stuss engang jeg var nede. Det paserte over oss mens vi lå på ca 15 m. Plutselig ble alt blått rundt oss. Fikk oss en skikkelig støkk men vi tok det bare med ro til det gikk over. Forstod heldigvis hva som skjedde. Om vi hadde vært i overflaten ville det ikke ha betydd noe. Vi lå langsmed Runde broen, den er 25 m høy. (litt mer enn meg) ;) ::)
Erlend

errem
26-11-2002, 09:02
:o
Lynet søker jo det høyeste punktet , men dersom broen ikke hadde vært målområdet - ville jo hue vært perfekt.

Vidar :D

Dette var et lite tordenvær som kom på et øyeblikk o9g det var forbi før vi kom opp, det varte bare 10-15 min
Om det hadde treft meg i hodet ville ikke skaden blitt stor ;)
Erlend

ViLar
26-11-2002, 09:14
Ehh - er det ikke slik at vann leder strøm utmerket godt da??

Det høres ikke spesielt smart ut å være under vann heller da.. :o

komodo dragon
27-11-2002, 04:30
Under vann er et trykt sted å være !
Lynet vil fare i vannets overflate.

Så da er vi enig om at å reise på dykke tur når det lyner er i å for seg veldig .......

Du kan få lov til å si det du ;D

Sigve
27-11-2002, 10:20
Ehh - er det ikke slik at vann leder strøm utmerket godt da??

Det høres ikke spesielt smart ut å være under vann heller da.. :o

Sitat fra Ole Nielsen, DNMI:
Jeg har aldri hørt om at lyn har skapt problemer for dykkere som befinner seg nede i vannet. Lyn er en gnist som utløses når spenningen blir stor nok mellom en sky og underlaget. Lynet tar alltid korteste vei. Derfor er det gjenstander som stikker opp som er utsatt: høye bygg (kirketårn), trær, master (på seilbåter).

Om lynet skulle slå ned på en havoverflate, ville det for det første rent statistisk være liten sjanse for at noe (en dykker) under havoverflaten ville treffes. Dernest er vann en meget dårlig leder for elektrisk strøm. Lynet vil gå mellom sky og det aller øverste vannlaget og vare en brøkdel av et sekund. Det vil ikke gå noen elektrisk strøm i vannet. Den farlige posisjonen vil være når dykkeren stikker hodet opp over vannoverflaten. Da vil han være "det høyeste punktet" ved smul sjø, og lynet kan slå ned. I neddykket tilstand kan jeg vanskelig se at det er noen risiko for dykkeren.

komodo dragon
27-11-2002, 16:42
Under vann er et trykt sted å være !
Lynet vil fare i vannets overflate.

Så da er vi enig om at å reise på dykke tur når det lyner er i å for seg veldig .......

Du kan få lov til å si det du ;D

Hei hei hei - jeg sa ikke at det var ok å dykke under lyn og torden - snarere tvert i mot ! (Les mitt første innlegg)

Vidar >:D

Hahahaha!

Ble stressa nå! ;D