PDA

View Full Version : Sertifiseringsnivå?

Divegirl
22-11-2002, 15:19
;D
Det blir ofte diskutert hvorvidt det er erfaring eller "plastikk" som teller. Er det slik at folk flest tar grunnkurs og dykker slik de vil, eller er vi en kunnskapssøkende rase som utvikler oss gjennom nye kurs?

Til slutt: Burde ikke vi dykkere være stolte av sertifikatene våre - de er jo et bevis på hva vi kan?

Divegirl :)

Scubagirl
22-11-2002, 15:25
Hvor er divemaster gonnabe? måtte krysse av på rd eg... ;)

Laffen
22-11-2002, 15:32
;D
Det blir ofte diskutert hvorvidt det er erfaring eller "plastikk" som teller. Er det slik at folk flest tar grunnkurs og dykker slik de vil, eller er vi en kunnskapssøkende rase som utvikler oss gjennom nye kurs?

Til slutt: Burde ikke vi dykkere være stolte av sertifikatene våre - de er jo et bevis på hva vi kan?

Kursene gir vel en grunnballast, men det er først med aktiv dykking og erfaringer at viten setter seg, mener nu jeg da. Det finnes jo mange måter folk utdanner seg innen dykking, noen raser gjennom "alle" kursene så fort som mulig, uten fler dykk imellom enn absolutte krav. Snakket med en del Istr. som nesten ikke dykker utenom kurs, de blir jo helt dritlei av dykking til slutt. Jeg er kommet til Padi RD og synes jeg har nok for mitt bruk. Lot det også gå 1 år mellom hvert kurs (OW-AOW-RD). Følte jeg måtte ha litt "praksis" mellom teorien. :)

Elmek
22-11-2002, 17:26
Eller bli DM og kun kjøre kurs. :-[

Pompel
22-11-2002, 18:00
Til syvende og sist teller erfaring mer enn kurs. Men det er under kursing du kan få testa grensene dine under kontrolerte former... Mye er avhengig av instuktøren og hans vilje og evne til å lære bort. Personlig så føltes det som en seier å greie ¤¤¤ i min alder. Det krevde sitt og ga meg som tidligere nevnt i dette forumet noen aha oplevelser.

Arne K.

Ars
22-11-2002, 18:53
Personlig så føltes det som en seier å greie ¤¤¤ i min alder.
Arne K.

Enig, det er en prestasjon å ta *** som 0 åring (i følge profilen din) ;D

Kristian

Pompel
22-11-2002, 21:56
Du vet noen av oss er vidunderbarn...

Arne K.

picasso
22-11-2002, 23:13
Vel Jeg har dykket i 25+år og har bare det gamle tostjerners cmas sertifikatet.og har mer enn en gang dykket med folk,som hvis de fikk striper for hvert sertifikat,ville sett ut som om de var i fangedrakt.Og når det gjaldt dykking datt helt igjennom.Nå sier ikke jeg, at en blir ikke dummere jo flere sertifikater en har. En blir bare ikke serlig smartere heller.Men kursholderen blir rikere.Ingenting kan erstatte erfaring.Samtidig betinger det at en holder seg oppe å gå når det gjelder teori også.

komodo dragon
23-11-2002, 00:22
Vel Jeg har dykket i 25+år og har bare det gamle tostjerners cmas sertifikatet.og har mer enn en gang dykket med folk,som hvis de fikk striper for hvert sertifikat,ville sett ut som om de var i fangedrakt.Og når det gjaldt dykking datt helt igjennom.Nå sier ikke jeg, at en blir ikke dummere jo flere sertifikater en har. En blir bare ikke serlig smartere heller.Men kursholderen blir rikere.Ingenting kan erstatte erfaring.Samtidig betinger det at en holder seg oppe å gå når det gjelder teori også.

Man blir ikke smartere av å drikke alkohol heller, men man får jo en kjempe erfaring :-X

Actinia
23-11-2002, 00:27
Man blir ikke smartere av å drikke alkohol heller, men man får jo en kjempe erfaring :-X

...litt drøy sammenlikning, da...

komodo dragon
23-11-2002, 00:32

...litt drøy sammenlikning, da...

Ja nettopp!!! Det var derfor den kom. NEMLIG
Så seriøs du er da kl. 00:34 på en fredags natt ;D ;D

Actinia
23-11-2002, 00:35
Ja nettopp!!! Det var derfor den kom. NEMLIG
Så seriøs du er da kl. 00:34 på en fredags natt ;D ;D

Æh.. ingen sammenhen forøvrig. Bare god og mett og døsig og gleder meg til morgendagens dykk (: - selv om det er kaldt ute /:

JET
23-11-2002, 15:03
Jeg er enig med de andre posterene:
Har mange instruktørsertifikater og er nok flinkere til å kommunisere med elever enn dem som ikke har samme utdannelsen. Men om jeg er noe flinkere til å dykke enn de
andre som har dykket aktivt i mange år tviler jeg på. Uansett
vilke sertifikat de har i lommen.

jet

Buddy
23-11-2002, 16:17
[, jeg kjenner til eksempel hvor en person tok OWD i slutten av januar , og på høsten var vedkommende instr. ?? (Har man ikke selvrespekt ? )

Prøver du å formidle at den instruktøren jeg hadde på mitt første møte i sjøen kanskje selv lærte å dykke kun noen måneder før han hadde ansvar for mitt liv i vannet ?

Hvilke forp... opplegg er det ... Er han seriøs ? Eller kun et
stupid resultat av et enkelt system?

picasso
23-11-2002, 17:04
Vel Pedagogikk meg både her og der.Nå har da jeg egentlig dårligest erfaring med padidykkere jeg da.Og da kan jo opplæringsmåten kalles pedagogisk så mye den vil for meg.Nå sier jeg ikke at jeg har bare dårlig erfaring med padidykkere.Men de er såvist i flertall når det kommer til å brife med en hel haug av sertifikater.Eg er jo av den mening at en begynner først å lære å kjøre bil når en har fått ut kjørelæreren.

vaa
23-11-2002, 19:35
;D
Oppskrift til å ødelegge verdens beste hobby :

Bli heltids instruktør.

Vidar >:D

Ikke enig med deg! ;)

Dragen
23-11-2002, 21:31
[, jeg kjenner til eksempel hvor en person tok OWD i slutten av januar , og på høsten var vedkommende instr. ?? (Har man ikke selvrespekt ? )

Prøver du å formidle at den instruktøren jeg hadde på mitt første møte i sjøen kanskje selv lærte å dykke kun noen måneder før han hadde ansvar for mitt liv i vannet ?

Det er nok dessverre ganske ofte slik ja....

Dragen

Snoopy
25-11-2002, 22:48
Antall måneder/år man har dykket forteller egentlig veldig lite om hva en dykker kan.....

En som dykker 10-20 dykk i året lærer trolig ikke like mye som en som dykker 250 i året (det går an ja).

Triton
26-11-2002, 10:04
Nå har da jeg egentlig dårligest erfaring med padidykkere jeg da.Og da kan jo opplæringsmåten kalles pedagogisk så mye den vil for meg.Nå sier jeg ikke at jeg har bare dårlig erfaring med padidykkere.Men de er såvist i flertall når det kommer til å brife med en hel haug av sertifikater.

Jeg tror vel at mennesketypen er avgjørende for hvordan dykker man er. Grunne til at du møter flere PADIer som du har dårlig erfaring med, så er vel det et utslag av at PADI utdanner endel flere enn de andre.

Enig med det med sertifikatene, men det er jo produkter som de selger. Og ved å innbille folk at det er like jevt med en "PADI underwater naturalist" tøymerke på jakka som en flyving - så er det ikke rart folk brifer med de. En stund - så oppdager de at ikke alle blir like imponert.

Divegirl
26-11-2002, 10:53
Jeg har arbeidet med undervisning i mange år, fra konsulentvirksomhet til undervisning på høgskole. Med erfaring fra flere typer utdanning og som instruktør selv, har jeg dannet meg en personlig oppfatning om de ulike opplegg.

PADI er så klart det mest utbredte og profesjonelle opplegget jeg har sett. Det må gi en ekstra trygghet for nye instruktører når undervisningsmaterialet er så godt tilrettelagt. PADIs kommersielle side mener jeg kommer frem ved den "gleden" som skal uttrykkes: Dykking er gøy! Du kan dykke, du og!". Samt alle de små kursene (hva er egentlig diff. mellom OW og AOW?)

CMAS-systemet, som jeg selv er instruktør under, er ikke så profesjonelt, hverken når det gjelder pedagogikk eller læremidler. Det kreves kanskje noe mer av en CMAS-instruktør - man må bygge opp en del av opplegget selv. Samtidig er det en mye større vektlegging av fysikk og de fysiologiske aspekt i disse kursene- kan jeg tørre å kalle det sikkerhet og forebygging? Filosofien er at dess mer kunnskap vi har om de forandringer som skjer under vann, dess bedre er vi til å ivareta vår egen sikkerhet.

Ta f. eks rask oppstigning, lært på grunnkurs: Den største forskjellen på dette punktet tror jeg kan oppsummeres med at PADI sier: "Dette er farlig, dette skal du ikke gjøre", mens CMAS sier: "Dette er farlig, det er FORDI.....og dette skal du derfor ikke gjøre".

Min engelske instruktør i syden sa til oss at luft utvider seg, hvis du går for raskt opp, hva skjer da? Jo (så viste han det med håndbevegelser), da havner du i trærne der oppe. Så lo vi alle og skjønte at man går ikke for raskt opp.

CMAS i Norge har prøvd å følge PADI ved at det gamle **-kurset har blitt delt opp i * og **. Og tidligere var det vel 50 % stryk på ***-kurset. Det er også revidert slik at vi andre dødelige kan bestå.

Jeg tror det er tre viktige punkt man bør formidle:
1) Har man tatt OW/AOW/* - har man tatt et begynnerkurs og man kan KUN det grunnlegende.
2) Som lærere generelt er forskjellig, er også instruktører det - selv om vi følger samme rammeplan.
3) Dykker du på andre måter i strid med det du har lært, må du selv ta ansvaret.

Hverken instruktører eller dykkeledere legger begrensinger på folk for å være ekle. Er du sertifisert til å dykke til 20 meter kan det være lurt å tilegne seg mer kunnskap før du går videre.Eller - kjører du trailer fordi du har sertifikat på bil? ???

Helt til slutt: Hvis vi ikke tror at dykking er for alle, hvorfor er det da kun legetesten som avgjør at elever må slutte? Det er veldig få (etter min viten) som blir bedt om å slutte på et kurs på grunn av personlig egnethet. Er vi instruktører vårt ansvar for lite bevisst? Er vi så kine på å sertifisere at vi lar rubbel og bit gå gjennom? Dette kunne jeg tenke meg en god diskusjon på.

Pompel
26-11-2002, 13:01
Her i Trondheim har vi to utdanningssystemer NAUI og Padi. Personlig så har jeg aldri hørt om at noen på et Padi kurs her i byen har strøket... Stedet som kjører NAUI (og et og annet ¤¤¤ kurs) stryker folk ganske ofte. Det er muligens ikke helt tilfeldig?

Arne K.

picasso
26-11-2002, 15:46
Hei VBH.Vi er nok enige om endel ting når det gjelder dykking.men vi har også en del ting vi er uenige om.Det skulle da bare mangle.Du lever gjerne av å utdanne nye dykkere (som er veldig interesante så lenge dei skal kjøpe utstyr og er kanidater for ulike emnekurs)Mens en del andre får en heller småkald skulder innimellom.Nå skal ikke jeg påstå at dette gjelder akkurat deg.Som du sier så er det ulik kvalitet på instruktører.men du kjenner muligens igjen problemstillingen.Selv hører jeg til de som gikk hos froskemannservice Faye og Gjertsen i en generasjon og vel så det.Med unntak av en liten periode på midten av åttitallet var dette en butikk der en kunne gå inn og slå av en prat i et godt dykkemiljø.En tidligere dykkekamerat på den tiden var innom og skulle kjøpe en harpun.Svaret han fekk var dette.Dette er en harpun ,dette er fremme på den og dette er bak.På et lite øyeblikk fekk selgeren vite hvor han kunne gjøre av harpunen.I hopetall flyktet dykkerene over til Condive som lå i sandviken.Men i en periode startet condive også til å vokse og en kunne se den samme utviklingen som en ser i dag.Store sentre som kjører kursrally.Kort tid etter så ser en (Lite brukt utstyr til salgs).Mens du(Padi) har interesse av å utdanne en masse dykkere har jeg mer interesse av at dykkere deler erfaring seg i mellom(fx på klubbturer) slik at de har en genuin interesse for sporten og blir værende dykkere.Og de trenger ikke å fylle opp lommeboken min.Men de må være villige til å dra et felles lass.det er forskjell på kvalitet og kvantitet.

McGregory
26-11-2002, 18:44

man må ha dykket minimum i 6mnd og ha over 100dykk for å kunne bli instruktør i PADI.

Det som er mest skummelt er at man kanskje ikke trenger så veldig mange "ordentlige" dykk, med alle kursene opp til og med IDC blir det ganske mange kursdykk.

Men er en som gjør 100dykk på 6mnd dyktigere enn en som gjør 25 i 4 år??

Er også stor forskjell på folk da, noen er vel de fødte instruktører, mens andre skulle ikke ha vært i nærheta av en elev, selv om de har 1000dykk.

komodo dragon
27-11-2002, 04:15

Prøver du å formidle at den instruktøren jeg hadde på mitt
første møte i sjøen kanskje selv lærte å dykke kun noen måneder før han hadde ansvar for mitt liv i vannet ?

Må si eg fryktelig enig med McGregory her. :)

man må ha dykket minimum i 6mnd og ha over 100dykk for å kunne bli instruktør i PADI.

Det som er mest skummelt er at man kanskje ikke trenger så veldig mange "ordentlige" dykk, med alle kursene opp til og med IDC blir det ganske mange kursdykk.

Men er en som gjør 100dykk på 6mnd dyktigere enn en som gjør 25 i 4 år??

Er også stor forskjell på folk da, noen er vel de fødte instruktører, mens andre skulle ikke ha vært i nærheta av en elev, selv om de har 1000dykk.

Dragen
27-11-2002, 13:15
Hei VBH.Vi er nok enige om endel ting når det gjelder dykking.men vi har også en del ting vi er uenige om.Det skulle da bare mangle.Du lever gjerne av å utdanne nye dykkere (som er veldig interesante så lenge dei skal kjøpe utstyr og er kanidater for ulike emnekurs)Mens en del andre får en heller småkald skulder innimellom.Nå skal ikke jeg påstå at dette gjelder akkurat deg.Som du sier så er det ulik kvalitet på instruktører.men du kjenner muligens igjen problemstillingen.Selv hører jeg til de som gikk hos froskemannservice Faye og Gjertsen i en generasjon og vel så det.Med unntak av en liten periode på midten av åttitallet var dette en butikk der en kunne gå inn og slå av en prat i et godt dykkemiljø.En tidligere dykkekamerat på den tiden var innom og skulle kjøpe en harpun.Svaret han fekk var dette.Dette er en harpun ,dette er fremme på den og dette er bak.På et lite øyeblikk fekk selgeren vite hvor han kunne gjøre av harpunen.I hopetall flyktet dykkerene over til Condive som lå i sandviken.Men i en periode startet condive også til å vokse og en kunne se den samme utviklingen som en ser i dag.Store sentre som kjører kursrally.Kort tid etter så ser en (Lite brukt utstyr til salgs).Mens du(Padi) har interesse av å utdanne en masse dykkere har jeg mer interesse av at dykkere deler erfaring seg i mellom(fx på klubbturer) slik at de har en genuin interesse for sporten og blir værende dykkere.Og de trenger ikke å fylle opp lommeboken min.Men de må være villige til å dra et felles lass.det er forskjell på kvalitet og kvantitet.

Det er nok dessverre her bukken passer havresekken....
Helt enig med deg Picasso!

mvh

Dragen

Dragen
27-11-2002, 13:55
Bukken som passer havresekken ??
Alvorlig talt , vi utdanner dykkere mer enn CMAS noen sinne har gjort ! Hva pokker er galt med det ?
Skal vi vi gå tilbake til den tid hvor det var cowboy fakter og damer , pingler og andre ubukelige folk - ikke hadde noe i sjøen å gjøre ?
PADI har fremmet dykking i Norge - som det holder !

Vidar >:(

Oops... ømt punkt?
Hadde dere drevet utdanning, så burde dere i allefall ha hatt ryggrad nok til å STRYKE de av elevene som ikke holder mål. Det gjøres ikke i dag. KAN det være pengene som styrer?

MEN du har rett,- PADI har fremmet dykkesporten i Norge.

Hva mener du med Cowboy-fakter, pingler(!),damer(!!!) og andre ubrukelige folk ??? Hører dere dette DAMER???

Hjelpe og trøste...

Dragen

Divegirl
27-11-2002, 14:26
Nettopp derfor er det så vanskelig å diskutere utdanning og dykking i Norge - man havner fort i skyttergrava hvor gamle historier og fordommer kommer i veien.

Jeg tror ikke poenget er å diskutere selve utdanningen. Den vil variere med instruktørens kompetanse og elevenes egnethet - selv om vi alle(?) er enige at man bør diskutere (høyt der oppe) hvordan man kan kvalitetssikre slik at ikke ALLE blir sertifisert.

At PADI og instruktørene dertil er kommersielle skal vel ikke brukes mot dem? Som jeg har sagt før - jeg har sett instruktørenes materiell for både CMAS og PADI og jeg er misunnelig. Vi har et marked som bestemmer (selv om det i Norge er nesten 0 konkurranse - PADI utdanner 90 % av alle grunnkurselever). At noen er proffesjonelle må jo være en fordel? CMAS er jo en frivillig organisasjon fra topp til tå, som blant mange andre ting driver utdanning. NDF er en frivillig organisasjon fra topp til tå som blant mange andre ting driver utdanning. Det ville vært meget rart hvis en frivilig org. skulle holde samme kvalitet som et verdensomspennende firma?? (Nå snakker jeg ikke om KVALITETEN PÅ KURSENE - her er det både og i begge leire).

Jeg tror heller ikke vi skal være så naive at vi ikke tror at CMAS-instruktører ikke ønsker å tjene penger på dette?! Så mye arbeid det er med et grunnkurs, særlig når man ikke er tilknyttet et dykkesenter, skulle det bare mangle om man ikke satt igjen med noen kroner.

Det som jeg tror er en forskjell mellom mange CMAS-instruktører og PADI-instruktører er at de førstnevnte i stor grad "betjener" klubben sin (eller annen klubb). Dette betyr at man rekrutterer nye dykkere til sitt eget miljø, samt at klubben får ut sårt tiltrengte midler. En PADI-instruktør vil i større grad "betjene" et dykkesenter (ja, jeg vet at mange PADI-instruktører også utdanner lokalt i klubbene), og driver da først og fremst utdanning og ikke rekruttering (selv om mange PADI-instruktører dykker ved de sentrene de jobber og dermed vil møte sine gamle elever som buddyer en dag)

- (Phu! Det er slitsom å diskutere dykking, man må ta så mange forbehold hele tiden, slik at man får svar på poengene i innleggene i stedet for detaljer fordi man glemte å si men-på-den-andre-siden........... - også blir man så redd for å si noe "galt" da det er så mange som står klar til å bite hodet av en....) :)

Det kan også være en av årsakene til at klubbutdannede dykkere (CMAS eller PADI eller NAUI...) raskere blir trygge dykkere, da de med en gang kommer inn i et miljø (blir de det?)? Kanskje har de store dykkesentrene samme effekt, det vet jeg ikke.

Dykkere er en rase med to sider: Den teoretiske hvor man diskuterer, sånn som her, og hvor man ofte ender opp i store uenigheter. Så er det den praktiske, når man møtes for å dykke, og man opplever at man er så like, så like.....

Apropos damer: Det er ikke bestandig man skal bruke energi på å formulere et svar, men her er en liten historie:

Trønder-Lise meldte seg inn i en liten Trønder-klubb. Etter mye om og men fikk hun bli med ut og dykke. Hun ble satt i par sammen med en lokal helt. De kom ut til dykkeplassen. Det andre paret gikk i vannet, mens Trønder-Lise ventet på at de skulle planlegge dykket? Da sa Trønder-helten, mens han pekte utover sjøen: Du dykke den, å æ dykke hen!
Så det stemmer det, det er ikke alle som setter pris på kvinnelig selskap...... ;)

Blue Note
27-11-2002, 14:43
Både Padi Instruktører og CMAS instrutører vil sove godt om natten.
Jeg har strøket flere av mine elever for denne nattesøvnen.

-Blue-

Dragen
27-11-2002, 15:05
Både Padi Instruktører og CMAS instrutører vil sove godt om natten.
Jeg har strøket flere av mine elever for denne nattesøvnen.

-Blue-

Godt å høre !

mvh
Dragen

Dragen
27-11-2002, 15:12
Takk Blue Note !

Kanskje skeptikerne til PADI , etterhvert skjønner at vi også er mennesker - ikke rovdyr på jakt etter lett tjente penger.

Vidar 8)

Er dere ikke?
Hva får deg til å tro at en PADI instruktør har høyere moral enn andre mennesker?
Hvis du drev med dette bare for hobbyens skyld, hvorfor melder du deg ikke inn i en klubb for å utdanne dine egne potensielle dykkepartnere til selvkost?
Er dette mulig gjennom PADI? Eller hensiktsmessig?
Eller er det her kjernen i forskjellen mellom PADI og CMAS ligger?

(fyr opp...)

Dragen

Divegirl
27-11-2002, 15:21
Takk Blue Note !

Kanskje skeptikerne til PADI , etterhvert skjønner at vi også er mennesker - ikke rovdyr på jakt etter lett tjente penger.

Vidar 8)

Er dere ikke?
Hva får deg til å tro at en PADI instruktør har høyere moral enn andre mennesker?
Hvis du drev med dette bare for hobbyens skyld, hvorfor melder du deg ikke inn i en klubb for å utdanne dine egne potensielle dykkepartnere til selvkost?

(fyr opp...)

Dragen

Du må jo lese hva Vidar skriver.....han er ikke ute etter letttjente penger. Vel, med 10-20 grunnkurs i året får man jo jobbe litt for kronene.......At han ikke ønsker å tjene noen kroner i det hele tatt - hvem ønsker det??? Si meg den CMAS-instruktøren som utdanner nye dykkere til klubben sin til SELVKOST og han skal rekrutteres hit!!!

Divegirl ;D

picasso
27-11-2002, 15:51
Joda Vidar.Det er egentlig helt greit at du har litt igjen for å jobbe.Men jeg tror at du sjønner udmerket hva jeg mener.Det blir som først ta sertifikat på bil.For så å ta ulike emnekurs for å svinge til venstre, høyre,oppover osv.Et par av kursene dine er eg forøvrig enig i.Fotokurs og ulike førstehjelpkurs.men når det kommer til ulike advanced ,open water og en haug andre,så begynner eg å falle av. Og når eg så skal dykke med en av innehaverne av disse sertifikatene.Så føler eg at han(det har faktisk vert flere hanner enn hunner)egentlig til nød burde få bruke snorkel. Det er da jeg begynner å lure.Håper virkelig at du har en genuin lyst til å utdanne dykkere for dykkingens skyld.Og at du tener litt penger på dette er heller ikke galt.Men når du har hatt en dykker med på en haug med kurs og denne oppfører seg som en fersking (med stor F)fremdeles så bør du jo ta han til side og fortelle han at dette passer han muligens ikke til.Det er slett ikke for å gjøre dette til noen Machosport.(selv om noen av oss ønsker utfordringer også)Kvinner kan være like gode dykkere som menn,Så kom ikke med den.En god dykker er en god dykker uansett.En annen ting.Eg legger jo merke til at vi menn har en tendens til å dulle med kvinnelige dykkere på en annen måte enn vi ville gjort med en mannlig.Og dette er litt dumt(spesielt for den kvinnelige dykkeren)som blir vant til å la andre ta avgjørelsene for en.Og dykking er jo veldig mye å ta egne avgjørelser(de rette)når og hvis et problem oppstår.

Blue Note
27-11-2002, 16:49
men når det kommer til ulike advanced ,open water og en haug andre,så begynner eg å falle av. Og når eg så skal dykke med en av innehaverne av disse sertifikatene.Så føler eg at han(det har faktisk vert flere hanner enn hunner)egentlig til nød burde få bruke snorkel. Det er da jeg begynner å lure.

Det er jo fint hvis du har erfaringer å dele med din dykke partner!!

Men det å kunne lære vrakdykking sikkert, eller IS dykking sikkert, eller luftdykk til 35meter sikkert OSV OSV
Klart en kan lese på egen hånd, eller prøve å feile. En lærer av alt. Men det må jo ikke være tvil i at det å gå på kurs er en måte å lære på. Og etter mitt syn er den meget effektiv også.
Jeg har hatt flere emnekurs. Og noen av mine elever har i ettertid skolert seg innen milletær dykking. Når jeg snakker med dem i dag, er det ingen av dem som føler at JEG har LURT dem for penger. Tvert i mot. Jeg får inntrykk av at gjennom PADI og gjennom de dykke opplevelsene som de fikk, gav dem selvtelit og et ønske om å lære MERE :D.

Jeg har også lyst til å lære mere, da jeg aldri tror at jeg blir utlært. Noe ingen blir.
Og en ting til. En kan ikke lære ett menneske noe, en kan bare hjelpe dem til lærdom. Men andre ord en kan legge ting til rette for dem, slik at de lærer.

picasso
27-11-2002, 17:02
Nei enige blir vi aldri.Men det ville jo være litt rart om innstruktører sa at det egentlig ikke var bruk for dem.Kunne det være å sage over den greina en sitter på. :D

Blue Note
27-11-2002, 17:54
Nei enige blir vi aldri.Men det ville jo være litt rart om innstruktører sa at det egentlig ikke var bruk for dem.Kunne det være å sage over den greina en sitter på. :D

Nei, det hadde det ikke vært.

I Nepal trenger man ikke fører kort. De greier å kjører bil der for det, den desverre er det litt flere ulykker en i Norge.

Det handler om hvor en legger lista.

-Blue-

picasso
27-11-2002, 18:15
Du sa det. Det er hvor en legger lista.Unnskyld meg ,men lurer virkelig hvor den lista ligger,når jeg tenker på de dykkerene eg har møtt.Som har hatt sertifikater i fleng,men dykker som om de skulle ha vannskrekk.(Det er vel fordi dere lært dem å ha respekt for havet)

Blue Note
27-11-2002, 18:25
Du sa det. Det er hvor en legger lista.Unnskyld meg ,men lurer virkelig hvor den lista ligger,når jeg tenker på de dykkerene eg har møtt.Som har hatt sertifikater i fleng,men dykker som om de skulle ha vannskrekk.(Det er vel fordi dere lært dem å ha respekt for havet)

Nå kan jeg bare snakke ut i fra de jeg har dykket med og kurs jeg har holdt.
Ut i fra det du skriver så virker det som om du er den enste som kan dykke? Har du ikke noe å lære?

Og ja, det er hvor en legger lista.

Kan du komme med noen mere konkrete eks.

picasso
27-11-2002, 18:39
Joda jeg har masse å lære,langt fra utlært.men har lært det jeg kan (bortsett fra grunnkurset i1977)av egen erfaring.Og etter 3000 dykk så klarer jeg udmerket å se om noen føler seg trygge der nede.(stikkord kulerunde øyne og nervøsitet i blikket).Jeg har masse å lære, men få å lære det fra.Hei så lenge.

Ars
28-11-2002, 12:30
"Spørsmål: Hvilket sertifiseringsnivå har du?
Grunnkurs (OW/AOW/* o.l)
Videregående kurs (RD/** o.l)
Dykkeleder (DM/*** o.l)
Instruktør grunnkurs
Instruktør videregående kurs
Vis resultater. "

Jeg synes spørsmålene i avstemningen er dårlig formulert. Det går greit til og med "Vidergående kurs". Spørsmålene videre dreier seg egentlig ikke så mye om dykking men mest om pedagogikk o.l. Skulle man stille spørsmål som målte graden av utdannelse innen dykking ville det f.eks. være naturlig å spørre etter antall emnekurs, utdannelse i dekodykking, blandingsgass, rebreather o.s.v.

Kristian

Divegirl
28-11-2002, 12:37
Ja, du har et poeng. Men det var vanskelig å komme opp med en inndeling som var dekkende uavhengig av sertifikattype. Men du kunne jo laget din egen undersøkelse som tok for seg emnekurs (selv om ikke alle utd.system har det).

Laffen
28-11-2002, 12:57
Picasso :
Jeg har en del kommentarer til deg ! (var du overasket nå ?)

Bare for eksempelets skyld : Ta PADI`s Rescue - diver kurs.
Jeg tviler på at noen ikke har hatt et kjempeutbytte av dette kurset (Det er også mitt favoritt kurs å kjøre) , snakk med hvem du vil , og de som har vært gjennom kurset er meget fornøyd (med mindre de har hatt en dårlig instr.)

Vidar :o
Må bare si meg enig med deg der, Vidar.

Unner alle å ta rescue diver kurset, (Bare hopp i det, Speedy!) derimot synest jeg ikke advance-kurset var noe å rope hurra for, men det kan jo som du sier ha noe med intrtuktøren også? I alle fall, picasso, eg synes du generaliserer litt voldsomt i denne diskusjonen.
Eneste positive med utspillene dine er at du får no fyrt oppunder noen.... >:D

Divegirl
28-11-2002, 14:13
Må bare si meg enig med deg der, Vidar.

Unner alle å ta rescue diver kurset

Enig - RD var veldig gøy, praktisk og lærerikt.
*** er derimot det "tøffeste" kurset jeg har tatt, både fysisk og når det gjelder stimuli av hjerneceller

silje
28-11-2002, 14:40
Kan dere komme med en forklaring eller vise meg en annen vei til dette når det gjelder alle disse forkortelsene og stjernene som dere skriver så mye om...

nybegynner silje ;)

Divegirl
28-11-2002, 15:18
Kan dere komme med en forklaring eller vise meg en annen vei til dette når det gjelder alle disse forkortelsene og stjernene som dere skriver så mye om...

nybegynner silje ;)

Du får sikkert mange svar - så får vi se om de er like.... :)

Alle utdanningssystemer har delt opp utdanningen i flere kurs. Disse kursene blir igjen forkortet for å gjøre det enklere (samt at amerikanerne elsker slike). Jeg tar for meg PADI og CMAS, da disse er mest utbredt i Norge.

PADI operere da med:
OW= Open Water
AOW= Advanced Open Water
RD= Rescue Diver
DM= Dive Master
(+ div. emnekurs)

CMAS bruker ikke ord på kursene sine, men stjerner:
*, ** og *** (+ div. emnekurs). De respektive har blitt enige om hva et kurs i ett system tilsvarer hos den andre.

OW og AOW=*
RD=**
DM=***

Det betyr at en AOW kan begynne på et **, og at en ** kan begynne på DM, at en RD kan begynne på *** osv, osv.

Selv tok jeg OW, AOW og RD, deretter *** og instruktørutdanning. Cave -kurset i Florida var topp, nå ønsker jeg å fortsette på Nitrox (mangler litt), lære mer om trimix og når Lottorekka går inn ;D blir det Rebreather og nærkontakt med fiskene for alle penga!!!

picasso
28-11-2002, 15:35
Helt riktig laffen .Jeg generaliserer en del.Jeg setter en del ting på spissen.Rescue Diver kurset er faktisk blandt de kurs som eg eg mener er ok.Jeg skrev i et tidligere innlegg at det er ok med kurs med vesentlig innhold av førstehjelp.Rescue kommer etter min mening inn under dette.Førstehjelp kan det aldri bli for mye av.
Jeg tror at leserne på dette forumet udmerket godt skjønner at eg både generaliserer og provoserer.Når Vidar og hans likesinnede kan være på dette forumet og på sett og vis reklamere for deres holdninger til kursa,Så må jeg også få utgi mine.Sannheten bruker gjerne og ligge et sted midt imellom.Dette tror eg folk forstår.Ellers har eg for høye tanker om folk.

Sigve
28-11-2002, 15:35

nybegynner silje ;)

Hei Silje

CMAS*: http://www.ndf.no/t2.asp?p=20795
CMAS**: http://www.ndf.no/t2.asp?p=20796
CMAS***: http://www.ndf.no/t2.asp?p=20797

POW: http://www.nemo.no/visKurs.asp?Idkurs=1
PAOW: http://www.nemo.no/visKurs.asp?Idkurs=2
RD: http://www.nemo.no/visKurs.asp?Idkurs=3
DM: http://www.nemo.no/visKurs.asp?Idkurs=5

Divegirl skrev litt om hvordan kursene kan sammenlignes på tvers av organisasjonene.

Sigve

silje
28-11-2002, 15:48
Takk for alle kloke svar ;)

silje

picasso
28-11-2002, 16:53
Og ditt syn er selfølgelig det eneste nyanserte. ;D

Det kan være greit å ta litt i for å få folk til å tenke selv.

Du ser ut til å være positiv til enda flere kurs og jeg er skeptisk.så enkelt er det.
Jeg er ikke i tvil om at dere kommer med flere typer kurs.
mer eller mindre nødvendige.Noen kan være bra.men neppe alle.
Men det er lov å være uenig.Og jeg har ikke monopol på sannheten.Jeg hevder bare min mening,som jeg har opparbeidet meg etter et flersifret antall dykk.Det går faktisk an å finne noe ut selv også.En trenger ikke bare vedtatte sannheter.

Pompel
28-11-2002, 16:54
[quote=Divegirl
Enig - RD var veldig gøy, praktisk og lærerikt.
*** er derimot det "tøffeste" kurset jeg har tatt, både fysisk og når det gjelder stimuli av hjerneceller

Amen Divegirl.

Jeg ble ikke mere pedagogisk av *** og ikke en bedre selger. Men jeg vet at jeg ble en bedre dykker.

Arne K.

silje
28-11-2002, 17:55
Men det er lov å være uenig.Og jeg har ikke monopol på sannheten.Jeg hevder bare min mening,som jeg har opparbeidet meg etter et flersifret antall dykk.Det går faktisk an å finne noe ut selv også.En trenger ikke bare vedtatte sannheter.

Må slenge meg inn i diskusjonen her. :)

Jeg synes det er litt farlig å komme her og være så erfaren som enkelte av dere er, og si at man ikke skal ta kurs i hytt og gevær.
Det jeg mener er at vi nybegynnere skal tenke sjæl !! (det har vi lært av Trond Viggo) ;D
Men det er, synes jeg, meget lærerikt å være på kurs. Selv har jeg snust på Rescue og mener absiolutt jeg skal og kan lære mye, for det må vi om vi skal utvikle oss som dykkere.
Det er kjekt å lære av andres lærdom, ja, og så kan man nyansere eller videreutvikle dette ettersom man drar egne erfaringer.

Synes bare det er litt søkt at dere med langt over 3000 dykk skal si sånn kjekt til oss med langt under 100 dykk at det er bare å lære selv, sett i gang, drit i kursa. Spar pengene osv.

Nei, takke seg til kursene og egne erfaringer i tillegg, sammen med mange gode og hjelpsomme buddyer.

silje ;)

også har jeg fått sagt mitt.

vet ikke om jeg har klippet og limt riktig ved siteringen men det er ikke det som er det viktige.....

picasso
28-11-2002, 18:40
Vel Du lærte gjerne å tenke sjæl av Trond Viggo.Jeg lærte og å tenke sjæl før Trond Viggo dukket opp.Jeg har klart meg bra jeg uten en haug av kurs for gud vet hva der nede.Noen er bra og ha,javel.
Du får ha meg unnskyldt.Men jeg har gjerne overvurdert dere
dykkere av i dag.Jeg har i alle fall trodd at dere har like mye i hodet som meg,noen gjerne mer. Jeg vet at to +to er fire.Men det kan hende at dere er så vant til kalkulatoren at dere ikke greier det selv.
Selfølgelig må du ta hvor mange kurs du føler for.Det gjør da ikke meg noe som helst.Jeg prøver bare å si at det gjerne ikke er den eneste veien som fører frem.Og de andre trenger ikke være selvmord.
Diplomer er fint på veggen.Men de kan og være dyrkjøpt papir.

Blue Note
28-11-2002, 20:27

Må slenge meg inn i diskusjonen her. :)

Jeg synes det er litt farlig å komme her og være så erfaren som enkelte av dere er, og si at man ikke skal ta kurs i hytt og gevær.
Det jeg mener er at vi nybegynnere skal tenke sjæl !! (det har vi lært av Trond Viggo) ;D
Men det er, synes jeg, meget lærerikt å være på kurs. Selv har jeg snust på Rescue og mener absiolutt jeg skal og kan lære mye, for det må vi om vi skal utvikle oss som dykkere.
Det er kjekt å lære av andres lærdom, ja, og så kan man nyansere eller videreutvikle dette ettersom man drar egne erfaringer.

Synes bare det er litt søkt at dere med langt over 3000 dykk skal si sånn kjekt til oss med langt under 100 dykk at det er bare å lære selv, sett i gang, drit i kursa. Spar pengene osv.

Nei, takke seg til kursene og egne erfaringer i tillegg, sammen med mange gode og hjelpsomme buddyer.

silje ;)

også har jeg fått sagt mitt.

vet ikke om jeg har klippet og limt riktig ved siteringen men det er ikke det som er det viktige.....

Dette brude stått som ett Jungel Ord.
Jeg er enig med deg Silje.

Og til deg Picasso. Er du med å dykke TriMix til helgen? jeg skal lære deg det på 10 Minutter? ;D
(Ps jeg er ironisk HVIS du ikke skjønte det)

picasso
28-11-2002, 20:49
Er nok redd for at jeg lærer det raskere på egen hånd enn å la deg lære meg det.For det første,har jeg med min dykking ikke bruk for det,For det andre.Dere blandingsgassdykkere dauer jo omtrent som fluer(sett i forhold til hvor mange dere er)Takke meg til å dykke med luft,enn å la en som deg få fylle flaskene mine med blandingsgass. Enten det er nitrox 30,40 eller trimix(har mer enn nok med mine to flasker). Og så gidder jeg ikke å male flaskene mine heller.

Blue Note
28-11-2002, 20:52
Er nok redd for at jeg lærer det raskere på egen hånd enn å la deg lære meg det.For det første,har jeg med min dykking ikke bruk for det,For det andre.Dere blandingsgassdykkere dauer jo omtrent som fluer(sett i forhold til hvor mange dere er)Takke meg til å dykke med luft,enn å la en som deg få fylle flaskene mine med blandingsgass. Enten det er nitrox 30,40 eller trimix(har mer enn nok med mine to flasker). Og så gidder jeg ikke å male flaskene mine heller.

Ja, Hva du ikke kan lære på egen hånd. Hva med base hopping, er ikke det en ide??
Jeg kan vise deg hvor å hoppe fra.

picasso
28-11-2002, 21:03
Er nok redd for at du ikke kan vise meg så veldig mye,men eg takker for hjelpen til å få en stjerne til(på dette forumet)Denne diskusjonen har vi nok ingen mulighet til å bli enige om.Du får skyfle inn noen flere diplomer,og ikke la meg hefte deg. :D

Actinia
28-11-2002, 21:12
Tilbake til sertifisering...
Hvordan er mulighetene for å gå videre med PADI, når man har CMAS grunnkurs?

Blue Note
28-11-2002, 21:12
kulerunde øyne og nervøsitet i blikket)
Det er godt vi kan være enige om en ting.

Men du skriver som du har vett til ;)

Jeg tuller ikke. Hvis du lærer deg base hopping
så kommer jeg å filmer.
Du lærer det sikkert ;D

Jeg kommer til å ha;:
kulerunde øyne og ikke nervøsitet i blikket ;D ;D

silje
28-11-2002, 21:17
Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du bruker dykkesiden; den er for oss dykkere som ønsker å lære noe: ønsker å snakke varmt om dykking; ønsker å få konstruktive og bra tilbakemeldinger.
. Bortsett fra at du viser oss desverre hvor selvgode og

silje
28-11-2002, 21:20
irriterende enkelte kan være.

Kom med litt mer matnyttig, eller la være >:(

silje

ble litt klabb og babb der, men håper dere andre skjønner hvor jeg vil hen med dykkingen min. ;)

Blue Note
28-11-2002, 21:25
Tilbake til sertifisering...
Hvordan er mulighetene for å gå videre med PADI, når man har CMAS grunnkurs?

Beklager ;)
;D Jeg ble bare "litt" irretert. :P

Hvis du har CMAS, og erfaringen til AOW så kan du gå rett på
RD. Men du bør ta med loggen din.

picasso
28-11-2002, 21:34
Utdebbatert!! :)

Laffen
29-11-2002, 01:19
Utdebbatert!! :)
Hva da; Dykking eller din aversjon mot sertifikater??? ???

Tredje
29-11-2002, 10:17
Vel Du lærte gjerne å tenke sjæl av Trond Viggo.Jeg lærte og å tenke sjæl før Trond Viggo dukket opp.Jeg har klart meg bra jeg uten en haug av kurs for gud vet hva der nede.Noen er bra og ha,javel.
dykkere av i dag.Jeg har i alle fall trodd at dere har like mye i hodet som meg,noen gjerne mer. Jeg vet at to +to er fire.Men det kan hende at dere er så vant til kalkulatoren at dere ikke greier det selv.
Selfølgelig må du ta hvor mange kurs du føler for.Det gjør da ikke meg noe som helst.Jeg prøver bare å si at det gjerne ikke er den eneste veien som fører frem.Og de andre trenger ikke være selvmord.

Hehe... Det har blitt skrevet mange finne minneord om de som har hatt den samme instillingen som deg, fra før.. Ofte får de også en liten notis i avisen... Nå dykker de desverre aldri dypere en 6 fot...

ScubaMan
29-11-2002, 17:17
eg har fulgt med på diskusjonen angående sertifikater og viderutdanning.
eg håper og mener at det piccasso skriver er hans egne meininger!!!
eg er selv utdannet cmas dykker i 89 og konventerte til padi senere, dette p.g.a.etterlengtet kunnskap.eg kan ikkje se at det skal være noe forskjel på en nyutdannet cmas dykker og en padi dykker.alle startet heilt med "blanke ark".kva kunnskap eleven kommer ut med er avhengig av hvor dyktig instruktøren er.noen elever trenger berre litt lengre tid til å mestre det "våte element"enn andre.dei er ikkje mindre klok av den grunn.
om det er padi eller cmas er likegyldene.det er erfaringen etter endt kurs som er viktig, praksis!!!!
det at padi tilbyr emne kurs er berre fint tilbud til elevene.vi"gamle gutta"lerte av"prøve og feile metoden"og læring av andre,ikkje er like godt.dette er ok det,men hvis Padi klarer å eliminere vekk "feil" så er det positivt.
Dykking er for alle, Picasso. Det er ikke nødvendig at alle skal dykke i sterk strøm, ta breiflabb på 20-40 kg, steinbit på 10-20 kg. Dykking er mye mer enn det!
Det finnes så mye der nede, nakensnegl, kreps, smådyr og fisk etc. Foto, arkeologi, biologi etc. Dykkere som liker å studere dette er vel ikke pingler for det.
Spiro DK ønsker alle dykkere med på tur.
Padi, CMAS, viderekommene og helt ferske.
Vi er ikke verdensmestere, og vi har alle litt å lære av en fersking også. Bruk av tabell osv. Vi har alle vært nybegynnere.
PS! Det var meg som tok den "røykende" steinbitungdommen. Spiro medlemmer vet at jeg er motstander av at det blir tatt fiskebarn. Jeg skammer meg!
Alle kan feile! Men dette er noe jeg ikke vanligvis gjør.
Jeg tar også større fisk, sant Laffen.

Hilsen SCUBAMAN.
Formann Spiro Dykkerklubb.

picasso
29-11-2002, 19:38
Et svar til tredje.
Undersøkelser viser at de fleste av oss dør mens vi sover.Jeg er ikke redd for å legge meg av den grunn. Det er nå engang slik at høyere risiko gir høyere dødelighet.Jaggu dør det en del med mange sertifikater også.men du får først prøve og oppnå mitt antall dykk.Jeg håper vi snakkes da.

komodo dragon
29-11-2002, 19:44
Et svar til tredje.
Undersøkelser viser at de fleste av oss dør mens vi sover.Jeg er ikke redd for å legge meg av den grunn. Det er nå engang slik at høyere risiko gir høyere dødelighet.Jaggu dør det en del med mange sertifikater også.men du får først prøve og oppnå mitt antall dykk.Jeg håper vi snakkes da.

I neste liv som fisk da eller? ;D

Pompel
29-11-2002, 20:29
Dette gjelder nok ikke picasso. Men enkelte med hans innstilling som jeg har treft, har pussig nok hatt tunnelsyn og vanskeligheter med å klø seg høyere enn nesa. I løpet av sin livslange prøve og feile metode for dykking har feilene satt sine spor.

Selv tok jeg etter lenger fravær fra dykkingen, et advance kurs (NAUI) som repitisjonskurs. Siden jeg var CMAS ¤¤ fra før og med bra dykke-erfaring så trodde jeg ikke jeg kom til å lære så mye nytt. Sanheten er at ingen, ikke engang jeg er utlært. 8) I tilleg til å bekrefte at mye var på plass lærte jeg sandelig mye nytt den helga også.

Ta for all del kurs, men forhør dere om instuktørene først og ikke godta at deler av pensum blir skviset ut pga. tidspress ol. dette skjer og er høyst beklagelig. Setter PADI opp delkurs 1 og 2 i undervanns blomsterbinding så styr unna. ;)
Put Anhoter Dollar Inn.

Arne K.

picasso
29-11-2002, 20:53
Hei hei.Det vil være synd å si at jeg ikke har fått litt liv i dette forumet. :D ;D.Meninger har vi alle.og det er greit å få hevde dem,også når vi setter dem på spissen.Jeg har ikkeno problem med å se at at jeg er i mindretall med mine.Men ikke desto mindre så er de jo der.Dere andre får bare fortsette å ta padi delkurs 1 og 2 i blomsterbinding(ikke dum den).Har forresten ikke sagt at Padi som grunnkurs er noe dårligere enn Cmas el Naui.De startet bare en haug med hva jeg (fremdeles) mener er unødvedige kurs.Dessverre så måtte de andre følge på.Hilser forøvrig Scubaman velkommen på forumet.

picasso
29-11-2002, 22:20
Etter å ha blitt overtalt av Thomas, mener jeg nå at alle kurs er gode greier,og at denne diskusjonen(for meg) er død.

sjøanemonica
30-11-2002, 13:39
Etter å ha blitt overtalt av Thomas, mener jeg nå at alle kurs er gode greier,og at denne diskusjonen(for meg) er død.

FLOTT!!!

sjøanemonica
30-11-2002, 13:41
eg har fulgt med på diskusjonen angående sertifikater og viderutdanning.
eg håper og mener at det piccasso skriver er hans egne meininger!!!
eg er selv utdannet cmas dykker i 89 og konventerte til padi senere, dette p.g.a.etterlengtet kunnskap.eg kan ikkje se at det skal være noe forskjel på en nyutdannet cmas dykker og en padi dykker.alle startet heilt med "blanke ark".kva kunnskap eleven kommer ut med er avhengig av hvor dyktig instruktøren er.noen elever trenger berre litt lengre tid til å mestre det "våte element"enn andre.dei er ikkje mindre klok av den grunn.
om det er padi eller cmas er likegyldene.det er erfaringen etter endt kurs som er viktig, praksis!!!!
det at padi tilbyr emne kurs er berre fint tilbud til elevene.vi"gamle gutta"lerte av"prøve og feile metoden"og læring av andre,ikkje er like godt.dette er ok det,men hvis Padi klarer å eliminere vekk "feil" så er det positivt.
Dykking er for alle, Picasso. Det er ikke nødvendig at alle skal dykke i sterk strøm, ta breiflabb på 20-40 kg, steinbit på 10-20 kg. Dykking er mye mer enn det!
Det finnes så mye der nede, nakensnegl, kreps, smådyr og fisk etc. Foto, arkeologi, biologi etc. Dykkere som liker å studere dette er vel ikke pingler for det.
Spiro DK ønsker alle dykkere med på tur.
Padi, CMAS, viderekommene og helt ferske.
Vi er ikke verdensmestere, og vi har alle litt å lære av en fersking også. Bruk av tabell osv. Vi har alle vært nybegynnere.
PS! Det var meg som tok den "røykende" steinbitungdommen. Spiro medlemmer vet at jeg er motstander av at det blir tatt fiskebarn. Jeg skammer meg!
Alle kan feile! Men dette er noe jeg ikke vanligvis gjør.
Jeg tar også større fisk, sant Laffen.

Hilsen SCUBAMAN.
Formann Spiro Dykkerklubb.

Bra scubamann! flott noen gir beskjed.
vi sees på tur.

Dykkern
30-11-2002, 17:51
Jeg tror nå at de med minst stjerner på dykkesidens diskusjonsforum er dem med mest dykke erfaring.
Begrunnelse: Bruker tiden i havet, framfor å sitte foran pc-en hele dagen.. ;D

Konklusjon: (Helt usakelig)

DKD
02-12-2002, 01:48
[quote=vbh
Jeg tror nå at de med minst stjerner på dykkesidens diskusjonsforum er dem med mest dykke erfaring.

Spørs om du ikke er på litt tynn is nå Dykkern. ?

Kommer an på om at det knapt er hinne på vannet engang, men vi leser slutt kommentaren din, dykkeren, med fryd ;D

/DKD

Tredje
02-12-2002, 09:32
Et svar til tredje.

Fint å lese at du har så høye tanker om deg selv (stitat fra deg: men du får først prøve og oppnå mitt antall dykk) Overdreven selvtillitt har aldri skadet noen (eller ??)

Når det gjelder hvor mange dykk jeg har, eller hvilken dykkererfaring jeg innehar, så synest jeg du skulle heve deg over å kommentere dette, for det er absolutt et felt du ikke har grunnlag for å uttale deg om :)

OG (Sitat fra deg: Jeg håper vi snakkes da) Det gjør ikke jeg !! For dykkere som ikke tenker lengre en nesetippen sin, og som hever seg over andre på så tynnt grunnlag og har så høye tanker om seg selv, klarer jeg meg fint uten.

Tredje

johnen
02-12-2002, 13:27

lurer litt på ka nitrogengruppe du høyrer til som tilbringer heile dagen i havet ???

ragnar
02-12-2002, 22:39
Hadde samme innstilling som picasso før .. at emnekurs var bortkasta gryn .... Hadde ikke i nærheten så mange dykk .. men hadde noen 100 før jeg tok noe mer enn OW.

Da jeg endelig ble overtalt/plaga til å ta noen flere kurs, så ble jeg SKREMT over hvor lite jeg egentlig visste om dykking.. Drev masse med "dyp" dykking, uten å ha rett type utstyr eller peiling på hva jeg drev på med.. og masse annen dykking som jeg i dag skjønner at hører inn under kategorien Cowboy dykking.

Jeg har overlevd, og har heldigvis ikke all lærdom fra egne feil.. Den lærdommen som sitter best er selvfølgelig den jeg har lært av egne feil, men jeg satser på å i fremtiden lære minst mulig av egne feil .. og heller lære av andre .. For det er kun den erfaringen du overlever, at du lærer noe av :-(

Holdt forøvrig på å drite skikkelig på draget for noen uker siden. Burde ha unngått situasjonen enkelt.. men jeg var IDIOT, og avbrøt dykket alt for sent.

Forøvrig enig i at en del av kursene er unødvendige .. men regner med at jeg kan lære noe uansett. lærdom skader ikke (så veldig mye .. eneste faren jeg kan se er at en blir litt trangere i nøtta, og noen kroner fattigere :-)

Dragen
02-12-2002, 23:41
Hadde samme innstilling som picasso før .. at emnekurs var bortkasta gryn .... Hadde ikke i nærheten så mange dykk .. men hadde noen 100 før jeg tok noe mer enn OW.

Da jeg endelig ble overtalt/plaga til å ta noen flere kurs, så ble jeg SKREMT over hvor lite jeg egentlig visste om dykking.. Drev masse med "dyp" dykking, uten å ha rett type utstyr eller peiling på hva jeg drev på med.. og masse annen dykking som jeg i dag skjønner at hører inn under kategorien Cowboy dykking.

Jeg har overlevd, og har heldigvis ikke all lærdom fra egne feil.. Den lærdommen som sitter best er selvfølgelig den jeg har lært av egne feil, men jeg satser på å i fremtiden lære minst mulig av egne feil .. og heller lære av andre .. For det er kun den erfaringen du overlever, at du lærer noe av :-(

Holdt forøvrig på å drite skikkelig på draget for noen uker siden. Burde ha unngått situasjonen enkelt.. men jeg var IDIOT, og avbrøt dykket alt for sent.

Forøvrig enig i at en del av kursene er unødvendige .. men regner med at jeg kan lære noe uansett. lærdom skader ikke (så veldig mye .. eneste faren jeg kan se er at en blir litt trangere i nøtta, og noen kroner fattigere :-)

Tøft og ærlig innlegg! :)

mvh
Dragen

Dykkern
03-12-2002, 00:09
lurer litt på ka nitrogengruppe du høyrer til som tilbringer heile dagen i havet ???

Full metning.... ALTID! :) :) :)

tarjeiv
23-01-2003, 21:12
Liten avsporing: Sitter og blar gjennom NDFs online manual, og lurer på et par ting; Er hele denne den teoretiske delen av CMAS* ?
Ser at det står NIVÅ*, NIVÅ ** og NIVÅ*** på en del av stoffet, og tolker det dithen at det er teorien for CMAS * tom. CMAS *** ?!

Uansett, jeg driver for tiden med RD og må si at den teoretiske delen av CMAS virkelig er noe jeg savner fra PADI. PADI er veldig flinke til 'å lage dykkere av alle' etter min oppfatning. Dette skjer vel både ved å legge forholdene til rette (feks. med god pedagogikk og bra opplegg), men samtidig er det vel kanskje litt for lett å bli PADI-dykker ?

- Tarjeiv

Dragen
23-01-2003, 22:05
Liten avsporing: Sitter og blar gjennom NDFs online manual, og lurer på et par ting; Er hele denne den teoretiske delen av CMAS* ?
Ser at det står NIVÅ*, NIVÅ ** og NIVÅ*** på en del av stoffet, og tolker det dithen at det er teorien for CMAS * tom. CMAS *** ?!

Uansett, jeg driver for tiden med RD og må si at den teoretiske delen av CMAS virkelig er noe jeg savner fra PADI. PADI er veldig flinke til 'å lage dykkere av alle' etter min oppfatning. Dette skjer vel både ved å legge forholdene til rette (feks. med god pedagogikk og bra opplegg), men samtidig er det vel kanskje litt for lett å bli PADI-dykker ?

- Tarjeiv

Du tolker riktig...

Man må gjerne krangle til dovre faller, men det ER en forskjell på de to utdanningsorganisasjonene når det gjelder grunnfilosofi og innhold.

Den dagen myndighetene nedsatte minstekrav for sportsdykkere i norge, var etter min mening en tragedie for CMAS/NDF i norge.

Hvordan i all verden skulle man få folk til å begynne på et CMAS-grunnkurs som var mere enn dobbelt så omfattende og tidkrevende som det konkurrenten over gata hadde å tilby?

Skylden har de av medlemmene i NDF som ikke forsto (les: gadd å sette seg inn i)hva saken dreide seg om.

Man kan si hva man vil om NDF/CMAS, men her hadde vi sportsdykkere et organ som måtte lytte til sine medlemmer og deres ønsker. Det var medlemmene som bestemte hva som skulle være kravene til å få utsdedt et CMAS-sertifikat, og derigjennom kvalitetssikre nivået på de nyutdannede froskene DU møtte i klubbmiljø og på skjæret.
MAO: klubbene hadde egeninteresse av å holde et høyt nivå på grunnkursene.

mvh

Dragen

Geir
23-01-2003, 22:20
Et svar til tredje.

Jeg vil dø stille og rolig, sovende som kompisen min Bjarne, ikke hylende og skrikende som passasjerene hans 8)

matsbe
08-12-2006, 21:23
CMAS *** inkluderar dykledare

Scubagirl
08-12-2006, 21:41
Hvor er divemaster gonnabe? måtte krysse av på rd eg... ;)

Jøss, gammel tråd dette. Er ikke divemaster gonnabe lengre ;D