PDA

View Full Version : Driver dykkere med dyremisshandling??

Bertram
15-03-2004, 22:25
I denne tråden http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=8324;st art=15#lastPost kommer det fram til dels sterke beskyldninger om at vi som dykkere driver med grov dyremisshandling.

Har dere sett eller vet noe om slike episoder synes jeg det er greit at vi for en kartlegging og holdningsendring rundt dette.

I tråden jeg nevner over ble en gruppe fra et bestemt område i landet nevndt, men det er vel grunn til å tro at tilsvarende dyremisshandling også skjer andre steder i landet.

Håper det er fler en meg som har synspunkter på dette, og gidder å følge opp tråden. ???

Arnt
15-03-2004, 22:42
Jeg, som kommenterte Lurre's påstander, og også
er moderator(om det har noe å si) har flyttet avsporingen
i den tråden ut som eget emne.. Det leser du her (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=22;action=display;threadid=8414)!

Når det gjelder selve avlivningsprosessen i forbindelse
med kongekrabbe(i mitt tilfelle), gis krabben ett stikk for
å drepe den FØR partering blir foretatt(ja, det gjøres under vann).

I dette kuttet:

I tråden jeg nevner over ble en gruppe fra et bestemt område i landet nevndt, men det er vel ingen grunn til å tro at tilsvarende dyremisshandling også skjer andre steder i landet.

velger jeg tro du har skrevet "ingen" uten helt å lest hele avsnittet?

Kongekrabben er ikke akkurat en truet dyreart, og selv om den
for alle er forbudt å fange, har et par havna i kasserollen min
og til bekjente, mye som sikkert mange med god samvittighet
har tatt en hummer eller to, drept en fredelig steinbit eller to
også det for å ha noe på matfatet.

Så lenge human avlivning av individet forsøkes gjort, ser jeg
ingenting galt i å høste av det naturen gir.. (selvsagt sier loven noe annet)

Arnt Eirik

komodo dragon
15-03-2004, 22:43
Har bare krabbeteiner på samvittigheten ;D

De river jeg opp så fort jeg ser fisk der inne.

Shit happens all the time....

Bertram
15-03-2004, 22:52
Human avliving til eget bruk være seg trollkrabbe eller fisk er helt greit for meg. Det som jeg ønsker å få belyst her er ren plaging og misshandling.

Sitat:
I tråden jeg nevner over ble en gruppe fra et bestemt område i landet nevndt, men det er vel ingen grunn til å tro at tilsvarende dyremisshandling også skjer andre steder i landet. Sitat slutt:

Beklager ordlyden her, det kan helt klart oppfattes på feil måte :(
Ønsker ikke å henge ut noen bestemt gruppe eller landsdel, for det har jeg ingen grunnlag for. Vi bare belyse at vi som dykkere er så heldige og priveligerte å få besøke en verden som egentlig ikke er vår. Når vi er på besøk bør vi også vise respekt for de som lever der.

picasso
15-03-2004, 22:54
Dette må da være noe for DIR leiren.Her kan de lage noen strenge prosedyrer for hvordan sine tilbedere kan unngå brå bevegelser eller bobleutslipp som kan bidra til å skremme vannets urinnvånere.Ikke skremme vannet av dem. ;D

Arnt
15-03-2004, 22:55
Ønsker ikke å henge ut noen bestemt gruppe eller landsdel, for det har jeg ingen grunnlag for.

Da bør du kanskje rette noe opp i dette
avsnittet i ditt opprinnelige innlegg?

I tråden jeg nevner over ble en gruppe fra et bestemt område i landet nevndt, men det er vel ingen grunn til å tro at tilsvarende dyremisshandling også skjer andre steder i landet.

Eller mener du at slikt "kun skjer i denne bestemte delen av landet"?

Arnt Eirik

oyoz
15-03-2004, 23:00
Dette må da være noe for DIR leiren.Her kan de lage noen strenge prosedyrer for hvordan sine tilbedere kan unngå brå bevegelser eller bobleutslipp som kan bidra til å skremme vannets urinnvånere.Ikke skremme vannet av dem.

Morsomt :-X

Bertram
15-03-2004, 23:04
Forstår ikke at mitt innegg kan missforstås på en slik måte, og tror de fleste med litt godvilje forstår hva jeg mener :(

Er det noen som ikke forstår det det som står i mitt innlegg over skal jeg gjerne forklare det inngående i en PM.

Dessuten handler denne tråden ikke om at en eventuell gruppe et sted i landet føler seg truffet, men om dyremisshandling som generelt utføres av dykkere.

Arnt
15-03-2004, 23:08
Vel...

I tråden jeg nevner over ble en gruppe
fra et bestemt område i landet nevndt,
Finnmark

men det er vel ingen grunn til å tro
at tilsvarende dyremisshandling
Skjer slik dyremishandling her?

også skjer andre steder i landet.
Mener du at "resten" av landet er skinnhellig?

Arnt Eirik

Arnt
15-03-2004, 23:13
Hva med å ta bort "ingen" i ditt opprinnelige
innlegg, så er jo vi enige... ;)

komodo dragon
15-03-2004, 23:24
Det er vel alltids noen dykkere som dreper fisk for morro skyld (som f.eks stikker en rognkjeks med kniv eller slynge) eller tror de har tatt gullfisken! Dette er noe jeg har sett ferske dykkere har gjort. Jeg tror ikke det er så stort antall av dykkerne som driver pining og slakt. Da spesielt ikke noen jeg kjenner til. Tror også at jo mere og bedre man lærer. Og jo mere aktiv man er, jo bedre oppførsel får man.

Men i fra starten så viste Robert en video som han senere var rask ute med å si han fikk dårlig samvittighet. Jeg sitter igjen med en følelse at Robert har lært mye av det Rudolf har fortalt her inne. Ser da posetivt på innlegget's start.

Håper nå at flere dykkere heller lærer av det å ta vare på den fine naturopplevelsen, dyrelivet og den fine hobbyen vi sammen har. Så ha såpass kompasskurs i nesa at vi respekterer hverandre og at vi oppfatter hverandre som seriøse dykkere til det motsatte er bevist

Takk og god natt!

Bertram
15-03-2004, 23:28
Vel...

I tråden jeg nevner over ble en gruppe
fra et bestemt område i landet nevndt,
Finnmark

men det er vel ingen grunn til å tro
at tilsvarende dyremisshandling
Skjer slik dyremishandling her?

også skjer andre steder i landet.
Mener du at "resten" av landet er skinnhellig?

Arnt Eirik

Vel, tydligvis noen som ikke forstår, ikke vil forstå, bare vil kverulere, eller........

Selv om dette viktige tema for lengst har sporet av, og blitt en diskusjon om ordlyden i et seriøst innlegg, skal jeg for ente gang forsøke å forklare dette.

1. Jeg vet ikke om slik dyremisshandling skjer i Finnmark. Noen påstod det, og Arnt hevder noe annet. Håper og tror at avlivingsmetodene til Arnt er de som benyttesJeg har aldri vært der, og har ingen motforestillinger mot humane avlivingsmetoder.

2. Mener på ingen måte at resten av landet er skinnhellig, og dette stod også i mitt første innlegg selv om det med mye motvilje kanskje kan tolkes på en annen måte. Tror fortsatt at for de fleste kom meningen klart fram, ellers så vil jeg beklage dette.

Slik jeg tolker det er det kanskje noen som har motvilje om å snakke om at dykkere bedriver dyremisshandling. Den beste måten er vel da å rive tråder som dette i småbiter.

Er det fortsatt noen som tør å stikke hodet fram å snakke om dykkere og dyremisshandling så kom igjen.

Arnt
15-03-2004, 23:33
Dette fikk meg til å fly i spader...

det er vel ingen grunn til å tro at tilsvarende dyremisshandling også skjer andre steder i landet.

Skriv innleggene dine på en slik måte at ikke folk
finner på å "tolke det slik de vil". Hva er det egentlig
du mener da, med det jeg nettopp siterte?

Arnt Eirik
Som gjerne er for en seriøs debatt om et slikt tema, men
ikke på de premisser du legger opp til i ditt opprinnelige innlegg.

Personlig har jeg heller ingen motvilje for å snakke om
det jeg gjør under vann, og har ikke på noet tidspunkt "prøvd"
å rive i stykker noen diskusjon, ei kverulere, selv om dette
kanskje oppfattes slik.

kimjokela
15-03-2004, 23:37
Dette må da være noe for DIR leiren.Her kan de lage noen strenge prosedyrer for hvordan sine tilbedere kan unngå brå bevegelser eller bobleutslipp som kan bidra til å skremme vannets urinnvånere.Ikke skremme vannet av dem. ;D

Pablo, om du ønsker å bagatellisere denne viktige saken har du mislykket. Også det å blande DIR inni dette blir bare dumt, i stedet for å være morsomt.

Du med så mange års erfaring kunne sikkert bidra med noe konstruktivt til denne tråden? ;)

Bertram
15-03-2004, 23:41
Slik Komodo skriver har jeg også sett dykkere med slynge stikke sjøstjerner, rognkjeks og alt annet de måtte komme over, for så å kaste det vekk. Har bare sett slik fra ferske dykkere, og når jeg fikk forklart at vi ikke synes noe særlig om slikt har det roet seg ned. Sliks skyldes, får jeg håpe, ren uvitenhet.
Robert gir også uttrykk for at de handlet i uvitenhet, og jeg tror han lærte noe av dette. Kan vi også innformere mere, og flere om hvilke holdninger vi dykkere bør ha, tror jeg vi kommer litt lengre i å ta vare på den verden vi alle er så glad i.

Bertram
15-03-2004, 23:53

det er vel ingen grunn til å tro at tilsvarende dyremisshandling også skjer andre steder i landet.

Ser ingen grunntil at du skal fly i spader over dette. ???

Uten å kunne legge fram bevis for det tror jeg dykkere over hele landet driver dyremisshandling, og da dessverre av uvitenhet og ubetenksomhet. Synes du med din innsikt og erfaring bør la dette tåplige munnhuggeri ligge, og heller komme med noe konstruktivt i denne tråden ;)

Arnt
15-03-2004, 23:59

Ser ingen grunntil at du skal fly i spader over dette. ???

Uten å kunne legge fram bevis for det tror jeg dykkere over hele landet driver dyremisshandling, og da dessverre av uvitenhet og ubetenksomhet. Synes du med din innsikt og erfaring bør la dette tåplige munnhuggeri ligge, og heller komme med noe konstruktivt i denne tråden ;)

Du skriver at jeg driver dyremishandling, og så mener du
jeg skal la det ligge... Du valgte å la formuleringen stå slik
at "alle" finnmarkinger fremstår som dyremishandlere, og
resten av landet er skinnhellig...

Forklar en gang til er du snill

og kanskje du kan fortelle litt om hva du legger bak
dine uttalelser om disse dyremishandlerne fra nord?

Arnt Eirik
Bare til ettertanke..
Når jeg skriver ett innlegg, spesiellt et som kan
komme til å "støte" enkelte folkegrupper, bruker
jeg være sikker i min sak, eller svært ydmyk når jeg
tar feil... men du durer på du... morromannen. ;)

Bertram
16-03-2004, 00:12
Synes du skal lese innlegg nr. 11 en gang til. Dette blir bare dumt.

Er det andre fra Finnmark som mener at jeg har hengt dere ut som dyremisshandlere i denne tråden ??? så beklager jeg selvfølgelig dette, men hører gjerne fra dere.

Arnt
16-03-2004, 00:15
Næh.. enda ikke enig..
Jeg dreper(prøver iallefall) før jeg deler opp.
Jeg driver ikke dyremishandling, selv om du sier så.

Hmm..

Nei, nå gidder jeg ikke mere :)

Arnt Eirik

Bertram
16-03-2004, 00:18
God natt!!! :)

Står fortsatt på at jeg aldri har kaldt deg dyremisshandler, selv om du påstår noe annet :)

Svein

Busdiver
16-03-2004, 02:22
Nå begynner'e å bli litt uoversiktlig her. Tilsvarende tråd som denne går også på Fridykking og Undervannsjakt-siden. Jeg har postet et langt innlegg der på:
http://tinyurl.com/34yfj .
Håper nå at mine to gode venner Bertram og Arnt Eirik kan sette seg ned på hver sin stubbe og tenke over hva som egentlig er skrevet, - før to kjernekarer som dere river ut øya på hverandre helt uten grunn! Imidlertid har jeg forståelse for at Arnt ble så irritert denne gang. Det er ikke første gang han uten grunn blir forsøkt hengt ut som dyremishandler i denne kongekrabbesaken. Har en følelse av at for noen er "misunnelsen sterkere enn kjønnsdrifta" når vi snakker om dette her. Og da er det for noen "takknemmelig" stoff å komme med vage eller sterkere hentydninger som man med litt sunn tankevirksomhet på forhånd burde skjønne at kan misforståes eller piskes ytterligere opp av enkelte. Men kanskje det var nettopp derfor slikt blir framsatt?? >:(

Og da mener jeg ikke av Bertram, - in the "first place"!

Bertram
16-03-2004, 08:28
Det var da voldsomt da :)

Jeg har for lengst beklaget ordlyden i mitt første innlegg, som med mye motvilje sikker kan tolkes feil. :( I senere innlegg har jeg med teskjeer forsøkt å forklare hva jeg mener. At Arnt etter alt dette snakk fram og tilbake fortsatt føler seg som en dyremisshandler....... vel jeg vet ikke hva mer som skal skrives.

Bertram
16-03-2004, 08:42
Ordet INGEN i det første innlegget er fjernet, så da er det vel fred i kongeriket igjen ;D

Synd dette ødela en ellers viktig diskusjon om et viktig tema :(

Janh
16-03-2004, 08:43

Håper det er fler en meg som har synspunkter på dette, og gidder å følge opp tråden. ???

Her trur jeg at du Svein har tolket innlegget slik at det skjer slik dyremishandling i "Finnmark" og tatt det for en sannhet. Når det gjelder avliving av kongekrabben så vet jeg at det skjer på en human måte, dette har jeg personlig både sett og lært av Arnt under dykking i Berlevåg. Jeg har dykket både på Østlandet, Vestlandet, Trønderlag og som sagt i Berlevåg og hvis jeg ikke hadde hørt folk prate så vil jeg ikke vist hvor de kom fra. Så min konklusjon er at det er ikke merkbar forskjell på oppførselen vår uansett hvor vi kommer fra, så å begynne å sette forskjellige landsdeler opp mot hverandre er bare dumt. Jeg har dykket med deg også og jeg syntes du også virket som en grei kar.

Actinia
16-03-2004, 08:47
Du valgte å la formuleringen stå slik

Hvorfor kom ikke denne tråden opp da Codkiller Peter la en fremdeles levende, men stukket torsk ned i fangstnettet sitt? (ref. video på video-siden)

Einar
16-03-2004, 09:00
For å pense vekk i fra all "krangling".... ;)

Helt klart at noen dykkere driver med "dyremishandling", men tror nok det er ett fåtall. De fleste dykkere forstår nok å sette pris på livet i havet, men folk som ikke bryr seg det døyt om noe som helst finnes overalt. Både over og under vann. Vi vil aldri bli kvitt dem, men kan kanskje klare å drive med litt holdningskapende "arbeid" med å prøve å lære nye/ferske dykkere litt om livet i havet, og hvordan det foregår der under, og under hvilke premisser dem lever under.

Men få vekk all "misshandling"! Aldri! Det går ikke! Til det er det for mange idioter rundt om kring i verden!

ew

Bertram
16-03-2004, 09:31
For å forsøke å rette/utdype dette for aller siste gang.

Jeg har aldri skrevet eller ment at Finnmarkinger og Arnt spesielt driver med dyremisshandling. I utallige innlegg i denne tråden har jeg forklart dette gang på gang, helt tydelig uten at det har gått hjem eller blitt oppfattet av en del.

Denne tråden startet som en oppfølger til en annen tråd som kom inn på avlivingsmetoder av kongekrabber. Samtidig startet Arnt en tilsvarende tråd, så det ble vel litt smør på flesk her.

Men, altså: Mener ikke at alle Finnmarkinger, Vestlendinger, Trøndere, Sørlendinger, Arnt eller andre generelt driver driver med dyremisshandling. På den annen side tror jeg at dyremisshandling foregår sporadisk både i Finnmark og i resten av landet, uten at jeg kan legge fram noe bevis for dette. Og det var dette jeg forsøkte å få fram.

Hvis noen vil ha dette ennå tydligere så anbefaler jeg at dere skriver en PM til meg med hva det bør stå, så skal jeg legge det ut i mitt navn ;)

For aller, aller siste gang: Jeg har aldri skrevet eller ment at Finnmarkinger driver med dyremisshandling. Det som kom fram i en annen tråd for stå for de som skrev dette.

Edit: Tror vi fortsetter i denne tråden http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=22;action=display;threadid=8414 da den tar opp det jeg egentlig ville fram til.

Froskemannen
16-03-2004, 10:48
Med hensyn til "dyremishandling" synes jeg vi må skille mellom fangst til mat og plaging av dyr for moro skyld (filming, fotografering etc).

Det er rimelig klart at det ikke er noe moro for en torsk eller en kongekrabbe å blir drept, og all dreping kan jo defineres som mishandling om man ønsker det. Men da må vi slutte å gå i butikken, for der er det mye døde dyr, og bli veggiser alle sammen. Men selvsagt skal avliving foregå på en mest mulig human måte. Lurre skriver i en eller annen tråd at f.eks. krabber skal legges i kaldt vann for å "bedøves" under oppvarmingen. Helt feil! Krabber skal legges i fosskokende vann for å gjøre pinen så kort som mulig.

Når det gjelder plaging av dyr á la "steinbitkanonen", representerer dette et lavmål med hensyn til kunnskap og respekt for livet i havet, og er fullstendig forkastelig. Les forøvrig mitt innlegg i den tråden her: http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=8324;st art=25

Min konklusjon er at fangst kombinert med human avlivning (når formålet er at det skal spises) ikke kan sees som mishandling. Dersom formålet ikke er mat, vil både avlivning og plaging kunne sees på som mishandling, og bør derfor unngås.

lurre
16-03-2004, 11:55
Lurre skriver i en eller annen tråd at f.eks. krabber skal legges i kaldt vann for å "bedøves" under oppvarmingen. Helt feil! Krabber skal legges i fosskokende vann for å gjøre pinen så kort som mulig.

Bare for å presisere så var dette mitt poeng også. Men det er slik mange gjør det og slik ble jeg lært opp i "krabbeland", Stavanger...

K

Froskemannen
16-03-2004, 13:42
Var ikke meningen å antyde at du var en forkjemper for "pinemetoden" - men da fikk vi jo ryddet opp i det ;)

Er klar over at mange fortsatt sverger til "gamlemåten" og legger krabbene i kaldt vann i den tro at de da blir bedøvet. Den eneste fordelen med dette er at klørne ikke så lett løsner fra krabben som når den kommer rett i kokende vann - men krabben lider mye lenger enn nødvendig. Da er noen løse klør en liten pris å betale for sin mentale hygiene etter min mening.

De fleste seriøse kokebøker og nettsteder om mat anbefaler koking i fosskokende vann - f.eks. www.aperitif.no, www.hidrakrabber.no og www.seafood.no.

Bertram
16-03-2004, 14:09
Du valgte å la formuleringen stå slik

Hvorfor kom ikke denne tråden opp da Codkiller Peter la en fremdeles levende, men stukket torsk ned i fangstnettet sitt? (ref. video på video-siden)

Tja. jeg kan ikke svare for at andre ikke har tatt opp dette :( La oss heve oss over det nivået der Finnmarkinger føler seg tråkket på, for det er ikke meningen med tråden. Vet ikke hvor i landet Codkiller Peter holder til, og dette er også helt uten betydning. Jeg så ikke filmen før nå, og hadde selvfølgelig tatt tak i dette også hadde jeg vist om det. Andre har jo også lov til å si i fra om slike holdninger, og det er en del som har sett denne filmen :(

Filmen vitner om dårlige holdninger til andre medskapninger, og håper slike diskusjoner som dette vil sette igang tankevirksomheten på de dykkere som utfører slike handlinger. Tror mye av det vi ser nå er tankeløshet, og ikke ren ondskap.

Det som fanges skal spises, og det du skal spise skal avlives på mest mulig human måte. :)

seahorse
16-03-2004, 15:25

Jeg finner ikke denne torskevideoen? Link?

Bertram
16-03-2004, 15:27
http://www.dykkesiden.no/html/video.shtml

EDIT: New codkiller.wmv

seahorse
16-03-2004, 15:35
Takk takk ;)

picasso
16-03-2004, 15:48
Tror vi alle er enig i at havets naturlige "innbyggere"bør plages minst mulig i forhold til motivet med møtet.Fx ikke leke med breiflabb ved å gripe den i halen slik at den får sopp i stedet.Denne torskevideoen er en amatørvideo og viser jo at jakteren også er en amatør.All fisk som fanges bløgges jo.Ikke bare for at dens lidelser skal bli mindre.Men også pga at smaken blir bedre.At noen ikke vet bedre,kan ikke være grunn god nok til å Mistenkeliggjøre dykkere mer eller mindre som sådan.Ekstremister finner du i alle leire.FX vegetarianere ;) DNoen få kansje av medisinske årsaker.

Bertram
16-03-2004, 16:53
Flott Picasso :D

Da vet alle som leser denne tråde, hvordan man best avliver torsk og tar vare på kjøttet. Regner med at dette også gjelder andre fiskeslag ???

moped
16-03-2004, 17:11
Må nok gi min støtte til Lurre i denne saken. Du har helt rett, Lurre, det er grusomme scener som utspiller seg til tider oppe i Øst-Finnmark. Jeg har jo selv dykket endel sammen med dyreplagerne fra Berlevåg, og har derfor 1.hånds kjennskap til hva som foregår. Det er på tide at noen tar opp dette temaet. Stå på!

Morten

KØDDA! 8)

Jeg var bare redd for at det ville bli skjev fordeling i forsvars-/angrepsrekkene, så jeg prøvde å kaste inn ei lita bensinbombe. ;D

Til saken:
Det er nok riktig, slik det er hevdet, at dykkere har slaktet krabber uten å avlive dem først. Jeg var selv en av de som praktiserte slik fangst i stor utstrekning, ikke minst fordi det er uhyre effektivt. Denne praksisen er imidlertid forlatt for flere år siden, og det er flere årsaker til det.

For det første er det bred enighet om at det er "mindre enn humant" å slakte dyr uten forutgående avliving. Nå kan man jo spørre seg hvor humant det er av sportsfiskere å slippe ut igjen fisk som er totalt nedkjørt og opprevet i kjeften. Eller for dykkere å oppbevare levende kamskjell i bagasjerommet på hjemturen osv. Jeg vil påstå at "lidelsen" krabbene utsettes for, er langt mer kortvarig enn i de
forannevnte eksemplene. Krabbene dør etter få minutter.

For det andre finnes det åpenbart endel mennesker som ikke synes ideen om slik slakting av krabber er særlig innbydende. Og det er helt i orden. Folk er forskjellige. Jeg personlig sover godt om natta, selv etter å ha forårsaket seigpining av ei snarefanget rype i flere timer, blåst huet av en hare, eller revet beina av en krabbe under ett dykk. For jeg vet at drap og terror skjer i naturen - hver dag. En ørn tar ikke fem øre for å ete av en hareunge som ennå puster, og kongekrabbene spurte ikke om lov da de fortrengte 90% av trolkrabbebestanden i Kongsfjorden. For meg handler det om å sette ting i perspektiv. Min inngripen i naturen er så mikroskopisk i forhold til helheten, at jeg greit kan forsvare mitt uttak av krabber. Andre mennesker ser kanskje annerledes på saken, og det er greit.

Det er ikke dermed sagt at vi mennesker uten videre skal ta i bruk slike "naturens" metoder. For å hente inn igjen de av dere som tror at dette er en forsvarstale for levendeslakting av krabber, vil jeg si at DET ER DET IKKE. Som jeg nevnte tidligere, har vi forlatt denne praksisen for lenge siden. Dette skyldes altså "den grunnleggende respekt for alt liv" og hensynet til de mest følsomme av tilskuerne, sammen med det faktum at det rett og slett ikke er nødvendig.

Den juridiske siden ved dette er en helt annen sak - som jeg selvsagt også har synspunkter på.

Morten

lurre
16-03-2004, 17:40
Morten!

Der kom det mye vettugt på en gang gitt.

Tiltredes.

Kyrre

Einar
16-03-2004, 17:48
Morten!

Der kom det mye vettugt på en gang gitt.

Tiltredes.

Kyrre

Ikke på en gang, men to gang, for han tok den samme i den andre tråden å.... ::)

ew

picasso
16-03-2004, 17:55
Flott Picasso :D

Da vet alle som leser denne tråde, hvordan man best avliver torsk og tar vare på kjøttet. Regner med at dette også gjelder andre fiskeslag ???

Dette gjelder all fisk.Dyr forsåvidt også.