PDA

View Full Version : Isdykking

komodo dragon
21-11-2002, 06:46
Er det noen her som har prøvd isdykking og kan anbefale å prøve dette? Synes dette ser spennende ut. Jeg skal ihvertfall melde meg på et slikt kurs ;D

Det ser helt sjef ut. :)

picasso
21-11-2002, 09:46
Hei,Liker ikke du bedre varmere strøk da.Jo jeg har brukt dynamit for å sprenge meg gjennom metertjukk is for å dykke men nå trives eg bedre med litt mere temperert dykking.Ser at du dykker en del i Indonesia.Du har gjerne noe annet som binder deg til stedet også?Jeg har jo et forhold til filippinene(der jeg har ene siden av familien min)Holder blandt annet på å bygge meg et hus der nede.Hva med deg?

SøtSild
21-11-2002, 10:04
Er isdykking et emne i Padi systemet??

picasso
21-11-2002, 10:07
Fortell meg gjerne hva padi ikke greier å lage kurs av.Ja di peeeenga.

SøtSild
21-11-2002, 10:08
Er isdykking et emne i Padi systemet??

Ja , (men jeg har ikke det kurset selv)

Vidar :'(

Hvorfor ikke? :o

Blue Note
21-11-2002, 10:08
Ja det er i systemet.

Is-dykking er gøy. Jeg har vel en 20 isdykk nå. Det er en helt annen form for dykking. Det krever litt mere utstyr, og jeg anbefaler på det sterkeste å ta kurs før en begynner å kutte i isen på egenhånd.

SøtSild
21-11-2002, 10:11
Fortell meg gjerne hva padi ikke greier å lage kurs av.Ja di peeeenga.

Er du her ennå ;D ;D ;D ;D ;D

SøtSild
21-11-2002, 10:15
Ja det er i systemet.

Is-dykking er gøy. Jeg har vel en 20 isdykk nå. Det er en helt annen form for dykking. Det krever litt mere utstyr, og jeg anbefaler på det sterkeste å ta kurs før en begynner å kutte i isen på egenhånd.

Tror ikke det ligger for meg. Frysepinne som jeg er. :)
Samtidig er det jo litt skummelt. Tenk om du skulle få en ukontrollert oppstigning. Knalle rett i isen.

Laffen
21-11-2002, 10:17
Ja det er i systemet.

Samtidig er det jo litt skummelt. Tenk om du skulle få en ukontrollert oppstigning. Knalle rett i isen.
Alt kan fikses, litt ekstra polstring i hetten skulle gjøre jobben ;)

SøtSild
21-11-2002, 12:32
Når man dykker under is. Hvordan er lyset der? Og evt. liv?Bare lurer. :)

smari
21-11-2002, 14:42
Når man dykker under is. Hvordan er lyset der? Og evt. liv?Bare lurer. :)

Vi sagde et trekant- hull i isen på et lite vann, og prøvde oss litt på isdykking der. For å få lys borret vi seks- syv hull utover fra hjørnene.
Det var mest for å prøve, var ikke noe å se, siden det var et grunt vann med mye humus...maksdybde på ca. 9m, da var du omringet av grums.
Men det morsomme var å gå opp ned under isen:)

JET
21-11-2002, 15:41
Har endel isdykk og synes det til tider er en stor opplevelse, men er i dag flinkere med Whisky og is.. 8)

smari
21-11-2002, 18:45
whisky on the rocks funker det og 8)

komodo dragon
21-11-2002, 18:59
whisky on the rocks funker det og 8)

Men du må ikke ødelege god Whisky med altfor mye is i !!
Det er også fy-fy. ;D

komodo dragon
21-11-2002, 19:53
Hei,Liker ikke du bedre varmere strøk da.Jo jeg har brukt dynamit for å sprenge meg gjennom metertjukk is for å dykke men nå trives eg bedre med litt mere temperert dykking.Ser at du dykker en del i Indonesia.Du har gjerne noe annet som binder deg til stedet også?Jeg har jo et forhold til filippinene(der jeg har ene siden av familien min)Holder blandt annet på å bygge meg et hus der nede.Hva med deg?

Hva har du ikke gjort !? ;D Jo Jeg liker aller best Ekvator grensen. Jeg er gift med ei hærlig dame i fra Bali. Så vi begge er hindu nå ;D. Jeg reiser også like mye inn i regnskogen som jeg dykker. Elsker å se dyreliv,folkeslag,kulturer,gamle ruiner og det som er sprøtt og eventyrlig. Jeg har ikke reist til så veldig mange forskjellige land. Føle meg mest hjemme i sør øst Asia. Ikke ett land i verden har så mye variert å tilby som IndONEsia. Jeg har sett folk danse på flammer,gått på brennende kull, sett små unger danse i transe til de besvimer, vært på blåserør jakt på øya Borneo. Sett værdens minste apekatt "Tariusen" som ikke er større enn en 10pk. sigaretter. Borte fra den hvit mann på over
2 mnd. Nesten pisset på meg av redsel ,inne i grotter fulle av giftige eddekopper, Raffta på bambusflåte nedover elv i fra Shang-mai ,etter noen timer møtte vi en elefant rundt en sving.Vi hadde god fart og playde flåta rett inn i en stein så bambusen haglet. Vært hjemme hos familier som har slektningene døde under stuebordet i over 4 år. Sett krybbedøde barn bil begravd inne i trær. Overnattet på guesthouse i Jakarta hvor oppebevarings bokser er fulle av slanger og andre krypdyr. o.s.v.. Så vi har sikkert litt felles Picasso ;) Jeg har drit lyst til å oppleve Filippinene. t.o.m Thailand importerer jo havskjell derifra. Hvilken øy tilhører du Picasso? Hvis du finner Øya Sulawesi i Indonesia, så har jeg vært mye på nordspissen ider.Utenfor byen Manado. En marin nasjonal park ved øya: Bunaken island. Det er der de fisker med blondt hår etter Tuna og Barracuda. ;D ;D

Scubagirl
21-11-2002, 21:34

Er vel ikke såååå kaldt i vannet selv om det er is på :) isdykking virker artig det :) kunne godt tenkt meg å dykke på svalbard :)

smari
21-11-2002, 22:03
Er vel ikke såååå kaldt i vannet selv om det er is på :) isdykking virker artig det :) kunne godt tenkt meg å dykke på svalbard :)

Har hørt at det ikke er noe særlig å dykke på Svalbard....? Uklart vann og lite liv. Noen som vet? ???

Actinia
21-11-2002, 22:16

Isdykking er som å dykke her om vinteren.. den delen av fjorden som har mange elveutløp fryser om vinteren, så det er bare saltet som gjør at det ikke fryser der vi dykker..

picasso
21-11-2002, 23:55
Hei Komodo.Er ikke kommet så langt at jeg har konvertert enda.Og kommer vel heller ikke så langt.Det måtte i så fall være til humanetiker.Øya som eg bygger på heter Negros og nermeste by Dumaguete.Den er på størrelse med Stavanger i folketall og har vel alle fasiliteter.Plassen eg bygger på ligger ca 3,5 km utenfor.Vil komme til å bo ca 5km fra en undevanns marine park.Denne heter Apo Island og har vert beskrevet i mange dykkeblader.Faktisk også i gamle marmenell for noen år siden.Dette er en liten øy som ligger like utenfor Negros,og takket være strømforhold så er det blitt et supert dykkested.Det er også et dykkesenter på øyen så en får fylt luft så mye en vil.En kan også overnatte hvis en vil det.Du snakker om Sulawesi.Jeg vet hvor det ligger og har studert litt bunnforhold der.Har et sjøkartprogram over hele verden.Det heter Sea map.Ellers så må du gjerne komme og besøke meg når jeg er der nede.hilsen Picasso

DKD
22-11-2002, 00:44
Har egentlig stusset på det ved flere anledninger, men hva er galt med mellomrom etter punktum ???

Du er jo ikke den eneste Picasso...

/DKD

picasso
22-11-2002, 00:49
sparer papir,og blekk når jeg bare skriver små bokstaver.

DKD
22-11-2002, 00:52
Ja, for ikke å snakke om plass på skjermen ::)

/DKD

Actinia
22-11-2002, 01:02
sparer papir,og blekk når jeg bare skriver små bokstaver.

Mellomrom bruker ikke blekk (;

SøtSild
22-11-2002, 07:29

Hvorfor akkurat på Svaldbard??

picasso
22-11-2002, 09:31
Vel, beklager jeg viste ikke at dette var et kurs i rettskriving.Siden jeg er en Silkestril så har jeg jo litt problemer med skrivinga.Litt bokmål her og litt nynorsk der.Kan ikke si at jeg bryr meg så mye om å forandre på det heller.Har aldri lagt skjul på hva jeg mener om to forskjellige skriftspråk i dette landet(utenom Samisk).Og litt kommafeil og manglende mellomrom,hva gjør vel det.Det får jo dere til å tenke litt ekstra.Og hjernetrim er jo ikke akkurat av det vonde heller.

SPEEDY6
22-11-2002, 10:13
Vel, beklager jeg viste ikke at dette var et kurs i rettskriving.Siden jeg er en Silkestril så har jeg jo litt problemer med skrivinga.Litt bokmål her og litt nynorsk der.Kan ikke si at jeg bryr meg så mye om å forandre på det heller.Har aldri lagt skjul på hva jeg mener om to forskjellige skriftspråk i dette landet(utenom Samisk).Og litt kommafeil og manglende mellomrom,hva gjør vel det.Det får jo dere til å tenke litt ekstra.Og hjernetrim er jo ikke akkurat av det vonde heller.

Nobody`s perfekct ;D

komodo dragon
22-11-2002, 10:38
Vel undervann har man lite brukt for "punktum ,komma og mellom strek" da er det viktigere at man ikke har 10 tommeltotter :o

Synes Picasso fortsatt greier seg bra Jeg ;D

vaa
22-11-2002, 10:39
Isdykk er spenndene og moro,men man må få rett veiledning før man setter igang.Det er mye jobb på isen med saging og måke gater i isen etter et visst mønster fra hullet.Klatresele isskruer masse tau og linemenn hører også med.

picasso
22-11-2002, 11:10
Det er helt greit at de finner på noe å kritisere. Jeg har rygg til å bære det med.Vi kan muligens opprette en link om rettskriving også.Det er et hav av muligheter.Jeg for min del vil heller holde meg til dykkerelaterte emner,ispedd litt mobbing av Spiros medlemmer.For jeg får jo just passet påskrevet selv fra den kanten.

Scubagirl
22-11-2002, 14:59
Hvorfor svalbard leste om noen som dykket der, var bare derfor.. selvfølgelig er jeg med alle andre steder det er is og :D (men søtsild, du som har harpun kan jo bli med til svalbard, bare sånn just in case det kommer en isbjørn ;D)

komodo dragon
24-11-2002, 16:22
Det står noe om Svalbard på temaet "reisebrev og dykkesteder" men det er nok dyrt der oppe tror jeg. Heller ikke dykking året rundt.

SøtSild
25-11-2002, 07:07
Hvorfor svalbard leste om noen som dykket der, var bare derfor.. selvfølgelig er jeg med alle andre steder det er is og :D (men søtsild, du som har harpun kan jo bli med til svalbard, bare sånn just in case det kommer en isbjørn ;D)

;D Ja, hvorfor ikke. Kanskje det kan bli en hval middag på deg oxo ;D

komodo dragon
25-11-2002, 07:54
Hva er prisen på ett slikt emnekurs? Antall dykk? Er det knall god sikt og knall mørkt?

Noen som kan si mere helhet om dette kurset også?