PDA

View Full Version : Prestige,med 77 000 tonn olje ombord

oletrud
20-11-2002, 21:43
Bare for å ha sagt det : Dette er forjævlig! >:(

Men når det er sagt;
Jeg tok i våres POW, og jeg har ikke dykket noe særlig etter det.
Jeg husker ikke helt hvor langt ned jeg har "lov" til å dykke, men noe slo meg når jeg leste :
<<Forhåpentligvis har mesteparten av oljen holdt seg i tankeren, men skipet ligger på 3 500 meters dyp og vi må bare vente og se hva som skjer.>>
Jeg synts det er rart at ingen dykkere har meldt seg frivillig til å ta ett dykk ned for å sette i en propp,
så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på det.
HALLO!
Vi snakker bare om 3500 meter ned da!
WOW! Jeg trodde ikke havet kunne bli så dypt jeg! :o
Da er det jo "nesten" sånn at når man har kommet halveis ned, har man kommet halveis opp igjen på andre siden av jorda.... øhh
Er det noen som hvor dypt havet kan bli, og hvor det er (Så dypt)??

Det hører med til historien at jeg nå har en whiskey i det ene benet :P

Actinia
20-11-2002, 21:59
Etter hva jeg lærte i geografien på ungdomsskolen så er Marianergropen den dypeste.. ca. 10.500 meter..
Regner med at noen andre kommer med utfyllende informasjon (:

komodo dragon
20-11-2002, 22:07
Hvis du har motorsag hode i morgen skal du skynte deg ned til ett dykk på 60m så snart du våkner. Det er den beste medisinen mot fyllesyke. Lykke til ;D

psst!

Undertegnede tar ikke ansvar for problemer som måtte oppstå underveis.Så det er sagt ;D

K.D.

oletrud
20-11-2002, 22:10
Etter hva jeg lærte i geografien på ungdomsskolen så er Marianergropen den dypeste.. ca. 10.500 meter..
Regner med at noen andre kommer med utfyllende informasjon (:

Da begynner vi å snakke! ;D
Men jeg tror vi dykket til ca. 12.500 meter på POW "eksamen", så jeg tror nok ikke at Marianer"pytten" er det dypeste ;)

Nei, nå svader jeg fælt....... ;D

DKD
20-11-2002, 22:12
Mener den er på 11.033 meter og ligger rett utenfor (Atlatersiden) av Sør-Amerika. Får sjekke det en gang jeg har noe oppslagsverk tilgjengelig

PS Ligger ikke Titanic på ganske akkurat 4.000 meter.

/DKD

DKD
20-11-2002, 22:16
Tja, det kan ifølge denne linken http://fag.hint.no/ge606n/undervisning/L01/L1.html se ut som om jeg tok i litt vel mye. Det skulle vert 11.022m (trolig målt på fjære sjø...)

/DKD

oletrud
20-11-2002, 22:18
Mener den er på 11.033 meter og ligger rett utenfor (Atlatersiden) av Sør-Amerika. Får sjekke det en gang jeg har noe oppslagsverk tilgjengelig

PS Ligger ikke Titanic på ganske akkurat 4.000 meter.

/DKD

Se der ja! Vi nærmer oss.....
NB! husk at "eksamensdykket" mitt var på 12.500 meter, men jeg husker ikke hvor det var ;)
Det må da finnes ett sted som er dypere ???
Noen dypere ? ;D

Actinia
20-11-2002, 22:21
Uansett hvor dyp den whiskeyflaska di er, så ikke dykk noe dypere i den idag (;

DKD
20-11-2002, 22:24
Klubben skal jo snart ha Julebord, og måle må jo helt klart være å komme dypere enn dette...

/DKD

Vegardso
20-11-2002, 22:26
Marianergropa er iflg. encyclopedia.com det dypeste punktet på jorda,ja. Jeg siterer:
"It is the deepest (35,798 ft/10,294 m) known depression on the earth's surface. A U.S. navy bathyscape reached its bottom in 1960; a 1995 Japanese probe made what is probably the most accurate measurement of its depth."

Men jeg synes å huske fra Guinness-boka at det var et tall nærmere det DKD nevner her.
Og gropa ligger sørvest for Guam/Micronesia i vestre del av Stillehavet. Cirka rett nord for Australia, trur eg.
Huff, nå drømte jeg meg bort til Truk Lagoon igjen. :-\
Hvorfor måtte jeg nå ramle borti ordet Mikronesia. :( :( :(

oletrud
20-11-2002, 22:27
OK,

De høyeste fjellområdene ligger på vel 8800 meter over havet (Mt. Everest 8848 moh), og de dypeste havområdene er ned til 11000 meter (Marianegropen i nærheten av Guam er 11022 m under havoverflata).

Jeg tror vi testa noe sånn grotte dykking eller no på POW "examen", og det var faktisk på bunnen av Marianegropen i nærheten av Guam ett sted.... hehe
De grottene var utrolig dype, så hvis det var ca. 11022m ned til bunnen, tror jeg grottene var ca.1478m dype......altså.... vi dykket ned til 12.500meter. :-\

Vel.......Hehe, jeg har iallefall fått svar på hvor dypt det er på det dypeste ;) Takk 8)

oletrud
20-11-2002, 22:32

Nei er du gal! :) Var på besøk hos mutter'n i sta, (hu hadde vært ute å reist), og hu hadde med noen taxfree varer til meg.... jeg skulle bare teste varene ;) Jobb imorgen oxo vet du ;D

Jeg står for "Don't drink'n'dive" (Y)

Erik Kold Bakkevig
20-11-2002, 23:05
Marianegropen er jo ganske dyp ja 11.068 meter har jeg lært en eller annen plass. Men like imponerende er det at gjennomsnittsdyben i alle verdenshav er på 3.553 meter. Ganske mye vann det! Synd at vi bare kan ligge å vake i vannskorpen :(

picasso
21-11-2002, 11:28
Ganske riktig så er marianergropa dypest.Med det dypeste punktet som er kallet challengerdypet etter farkosten som var nede.Marianergropa ligger like nordøst for filippinene.

Laffen
21-11-2002, 11:35

Nei er du gal! :) Var på besøk hos mutter'n i sta, (hu hadde vært ute å reist), og hu hadde med noen taxfree varer til meg.... jeg skulle bare teste varene ;) Jobb imorgen oxo vet du ;D

Jeg står for "Don't drink'n'dive" (Y)

Og hvordan står det til i topplokket i dag, da? ;D

Vegardso
21-11-2002, 12:38
Ang. Marianergropa. Jeg ble så revet med at jeg måtte sjekke Guinness-boka i går kveld, og jeg ble bare mer usikker på hva som er rett. I min utgave fra -93 står det 11034 m, og i 2001-utgaven står det 10911 m. ???

Trodde dybden skulle øke nå når miljøfolket roper om at havet stiger.. ;D :) ;D

picasso
21-11-2002, 14:05
Du skal ikke se bort fra at målevektøyet er blitt bedre.Uansett så er det et stykke ned.

Oystein
21-11-2002, 17:33
[jeg tror vi dykket til ca. 12.500 meter på POW "eksamen"

POW er forkortet for "Pure Old Whisky" i dette tilfellet, eller hva? Jeg tror at et slikt kurs kunne faa de fleste til aa synke ned til de dybder som diskuteres her. Personlig har jeg bare vaert paa 6200 meter, Dette skjedde paa siste dag av BBA kurset (Belgian Beer Advanced)