PDA

View Full Version : Større flasker eller ekstra stage

Andreas_E
09-03-2004, 13:57
HEI
På tide med en interressant diskusjon igjen her inne. Jeg har et tema:
Hva mener dere er best til dype og/eller lange dykk, å bruke et større
dobbeltsett eller å ta med en ekstra stage med bunngass.

Fordeler med stage:
- økonomisk, billigere med en alu80 enn dobbel 18 / 20
- Hvis noen får luftkutt tidlig på dykket (på både stage og bakgass) får
du hele flasken av buddy og dere returnerer.
- lettere å manipulere en kran på stage enn på ryggen.
- gassplanlegging, hvis hele teamet har 2x12 + alu80 har førstemann brukt
1/3 idet han bytter til bakgass og dykket avsluttes.
- luftkutt, du går til din egen bakgass.
- forenkler logistikken.

Ulemper:
- mere stæsj.
-"unødvendig" ventilskifte på dykkets dypeste del / lengst inn i grotta.
- luftkutt, går du til din egen bakgass? du har jo ikke sjekket at denne
funker siden starten av dykket? skal en gå til buddy, puste litt hos ham
mens du sjekker eller gamble på at bakgassen din funker.
- Mere å gjøre.

Vi pleier å dykke med staget bunngass, men er litt usikker på hva som er
vanlig praksis. Hvis en gjør et sprekt dykk vil jo dette føre til at en
har med seg en stage og to dekoflasker hver (50% + 100%). Da svømmer i
alle fall ikke jeg så veldig fort. Jeg har så langt bare brukt staget
bunngass for å forenkle logistikken og ikke for å forlenge dykket. Da
holder det med en stage og en dekogass.
Ved luftkutt er prosedyren vår å først gå til sin egen backup, men
samtidig signalisere luftkutt for å få oppmerksomhet og svømme mot buddy.
Er det noen som har erfaringer er meninger ang dette?

Andreas

edit:feil bøyning av pronomen

Kjos
10-03-2004, 16:47
100 visninger og ingen svar.... Kom igjen folkens... noen må da ha noen meninger....

Andreas har stort sett dekket alle pro og con ganske godt selv, men det er jo intressant å høre om andre's praksis.

Hvis ikke får Andreas kanskje noen svar av en viss traningdirector i sommer...

Men ved scooterdykking har vi utelukkende brukt bunngass fra stages, dette er stort sett standard prosedyre. 3 stages i sjøen er helt problemfritt hvis man bare neseklipper et par av dem i hofte d-ringen. Da kan man ha 2 stages med bunngass dersom man ikke trenger mer enn 1 decogass eller 1 stage med bunngass dersom man vil ha 2 decogasser pga dybde. 4 stages går også helt fint, det er ofte vanlig å ha begge stagene med bunngass under armene på hele dykket slik at man kan skifte on-the-fly.

I grotte blir deckogass deponert, eller man kan gjøre setup og cleanup før og etter dykket. Ofte har man god tid på vei ut pga deco og tar med alt...

Hvis man skal svømme begrenser antall stages seg selv. Ideelt sett kunne man da alltid fylle et dobbeltsett med den gassen man trengte til dykket og dykke tredjdeler og rockbottom (gassreserve for oppstigningsdelen) på det, samt medbringe nødvendig decogass. På svømmedykk (som generelt er noe herk) har vi prøvd å begrense antall stages totalt til 2. Evt bruke 2 so40 og 1 alu 80. straks du kommer på deco med pølse kan du sende opp alu80en din langs tauet, så har du bare 2 flasker under dekompresjonen. Ved så dyp dykking er det en veldig dårlig ide å ha en for tung bør (co2 opphopning er noe man skal være veldig oppmerksom på) Ved så dyp dykking bør du også kanskje begynne å tenke på support som kan avlaste deg før gasskift.

Eirik Kjos

christpe
11-03-2004, 17:04
Jeg mener at det fint kan holde med 2*12 232 bar pluss en stage, denne kan du ta med deg ned eller henge i et bunntau på en viss dybde. For mye stæsj kan føre til komplikasjoner. Men hvis jeg skulle dykket dypt så ville jeg hatt med meg 1 stage. :) Nå må andre følge opp denne tråden!!! :D

leash
11-03-2004, 18:03
større flasker

Zauron
29-03-2004, 09:30
Det der kan umulig være DIR.. ;D

Rolf-Arne
29-03-2004, 22:59
joda iso kran på alle dobble ;D

Rolf-Arne
29-03-2004, 23:06
beklager spøken egentlig , kan ikke bidra med noe særlig men leser interessert og prøver å lærer.
sorry ;D
litt måtehold må vi vise....

Jørgen N
14-04-2004, 22:04
Dette bildet somWiggo Larsen viser, må jo være en som prøver å komme til nirvana før oss andre ved hjelp av egne pinsler, som veeldig laaaang deco stopp. ;D

Arnt
14-04-2004, 22:05
Dette bildet somWiggo Larsen viser, må jo være en som prøver å komme til nirvana før oss andre ved hjelp av egne pinsler, som veeldig laaaang deco stopp. ;D

Det jeg liker best med den "riggen" er svømmeføttene han bruker... kvalitetsbevist kar det derre...

Arnt

Elmek
14-04-2004, 23:29
Og det ser ut som der er grønne ratt på flaske setta ;D

RH