PDA

View Full Version : kvordan få dama i sjøen?

johnen
19-11-2002, 22:06
hei ::)
for et halvt år sida so hadde dama mi kjempelyst å begynne å dykke, og de vart til slutt slik at ho meldte seg på kurs om sommaren.
men de som skjedde her var for de første at instruktøren planla heile dette kurset veldi dårleg og ikkje ordna me basseng før kursstart.

Scubagirl
19-11-2002, 22:13
ta henne med deg på snorkletur,så blir kanskje lysten til et skikkelig dykk større enn frykten... :)

komodo dragon
19-11-2002, 22:27
1, Snorkle der det er varmt, noe å se og veldig bra sikt.
2, Du må være Sammens med henne under snorkleturen(e).
3, La henne se filmen "Big Blue"
4, Ta Lappen i Norge ( ja Jeg sa det );D.
5, Sjekke om hun har noen veninner som også kanl ta dykkelappen samtidig med henne.

McGregory
19-11-2002, 23:35
Noen gode forslag her.

Big Blue er ikke dumt.

Veninner er heller ikke dumt.

Vise henne noen videoer og bilder fra dykkinga så hun ser at det er morro! og at det er masse fint å se på!

Kanksje la henne fikle litt med "utstyret" ditt i stua ;D
legg frem litt dykkeblader, så kanksje hun titter litt, og etterhvert legger du frem teori boka.

johnen
20-11-2002, 13:08
johnen:

Dersom dere bor i nærheten av Bergen , inviterer jeg dere herved til gratis prøvedykk (for du kan jo være med ) i behagelige 32 grader , med litt norsk teoriundervisning først.

Vidar :D (9130 9210)

takker for et kjempetilbud Vidar. :)
Bur ved stadt så de ekje langt med hurtigbåt ;)
Men eg har prøvd å få ho me på prøvedykking på grunn av at eg er instruktør sjøl (cmas), prøvde og en teoriprøve på ho, og den klarte ho uten feil i de heile tatt, de va den orginale A prøva til cmas.
så teorien den kan ho.
ho seie at ho vil, men får de ikkje til :(

kan de kanskje vere lurt å berre la ho få tid på seg kanskje? ???

johnen

komodo dragon
20-11-2002, 15:06
Press er 0 respekt. Masing er waysted!

Men finting er lov. ;D Tror du skal spørre noen om veninnene hennes, om de kunne tenke seg dette også? Så når hun ser at de vil eller har alt tatt dykkelappen. Da kommer de indre følesene på at dette var sikkert ikke så farlig likevel.

Verd ett forsøk!

Divegirl
20-11-2002, 15:37
johnen:

Men eg har prøvd å få ho me på prøvedykking på grunn av at eg er instruktør sjøl (cmas),
johnen

Det har tidligere vært referert til NDF's Ulykkeskommisjon v/Per Ragnar Jensen. I de aller fleste ulykker hvor kvinner har forulykket de siste 10 år, har de dykket sammen med kjæreste/samboer/ektefelle. Uten at det er mulig å trekke bastante konklusjoner har diskusjonene - også jenter i mellom - dreid seg om hvorvidt "kjærestedykking" indirekte kan gjøre jenter til mindre dyktige/sikre dykkere?

Før jeg fortsetter: Alle er vi forskjellige, og de aller fleste kvinner dykker med typen sin uten problemer. De er selvstendige dykkere på lik linje med alle andre.

Så til de som kanskje ikke tilhører denne gruppen: Hvis man er i et forhold hvor han har dykket lenge/er instruktør, anbefaler jeg på det sterkeste at man velger en annen til instruktør. Likedan hvis man går på kurs sammen - velg en annen buddy på kurset. Både som instruktør og dykker har jeg obeservert par hvor han er "dominant" og par hvor hun aldri dykker med andre. Jeg er sikker på at dette er koselig for dem det gjelder, men hva hvis noe skulle skje?

Ulykkesstatistikken sier ikke mye om årsaker. Jeg tror:hvis noe skulle skje med den kvinnelige parten, vil hun da være selvstendig nok til å komme seg ut av det?

Jeg tror jenter har lettere for å stole på partneren sin, også under dykking. Tenk over følgende - hvem har det mest avanserte utstyret (kompass, computer mm), hvem har den høyeste sertifiseringen, hvem leder oftest dykket, hvem sørger for vedlikehold på utstyret. Hvem kjører bilen........
???

Derfor Johnen: Sjekk ut om det finnes et kurs for kvinner (meget gode erfaringer på det), eller, som det er sagt her, forsøk med et prøvedykk (i julegave..?). Men tenk på at hun skal bli en selvstendig dykker og la noen annen ta instruksjonen. :)

Divegirl

Hero
20-11-2002, 15:59
Jeg er instruktør i en annen idrett (dykking er vel kanskje ikke en idrett, men pytt pytt, poenget er like bra), og jeg har som policy å ikke lære opp bekjente. Da spesielt ikke kjæreste! Har faktisk akkurat sagt nei, selv om hun spurte pent.
Når jeg kjører kjører instuktør kurs lærer jeg alle kommende instuktører at det ikke fungerer spesielt godt å lære opp bekjente. Grunnen til dette er ganske enkel. Uansett om man vil eller ikke, har man ikke samme respekten for instruktøren hvis det er en man kjenner godt, og vice versa. Det er veldig viktig at instruktøren er sjefen og at alle på kurset har respekt og gjør som han sier. Hvis man skal lære opp kjæresten er det lett for at den parten som skal lære blir litt "gruffen" og småsur når ikke alt går som det skal og lar dette gå utover instruktøren som igjen tillater seg å slenge kommentarer tilbake, som igjen resulterer i et svært dårlig læremiljø. Ende på visa er: ingenting lært og dårlig humør. (satt litt på spissen)

Men det skal også være sagt at dette ikke gjelder alle. Noen får det til å fungere kjempebra og det er jo fint for dem, men generelt sett vil det nok ikke fungere så bra.

Du har jo fått mange gode tips Johnen, kanskje tilbudet fra vbh er av de bedre ?

-I

ps. Jeg har leid instruktør til kjæresten min :)

stig
20-11-2002, 16:48
;D Fiint At dette emne kom opp, jeg har samme problemet med min kone, litt uheldig på kurset og litt feil utstyr (draktstørrelse). litt "feil" instruktør osv. Endte opp med "null" dykker buddy for meg. ...... litt trist :'(

ViLar
21-11-2002, 00:43
[quote][quote=Divegirl]

Her har Divegirl et meget viktig poeng. Men samtidig synes jeg at vi jenter har et ansvar selv for å sørge for at vi er selvhjulpne. Hvis man har en meget hjelpsom mann, som vil gjøre omtrent alt for deg (for at du skal bli med å dykke), så er det veldig lett å lene seg tilbake og bare være med på moroa (selve dykket). Men det er å lure seg selv!! Vi må selv ta ansvar for at vi har den kompetanse som trengs både om selve dykkinga og om utstyret!

/ViLar

johnen
21-11-2002, 13:10
hadde en liten diskusjon me ho i går, trur nok de e best å berre la ho få litt tid på seg, og når ho kanskje vil seinare en gong, så he Sigve kjempelyst til å prøve å lære ho å dykke på nytt...

Kor får en kjøpt Big Blue?
og kva er de som er på den?

kunne vert kjekt å frista henne litt ;D

johnen
21-11-2002, 13:30
Det store blå , som er på gang i ny versjon er neppe den rette filmen til å få dama i sjøen.

Vidar 8)

veit du om noen andre gode filmar?
??? ???

Dykkern
21-11-2002, 13:53
Hvorfor er det "alltid" sann at vi mannfolk vil ha damene med på alt det vi gjør? Kan det ikke vere fint og ha noe du sysler med selv, der du kan møte venner og bekjente aleine? Er sikker på at i det lage løp vil du kanskje sette ennu større pris på det, enn alltid ha ho "springende" i bena på deg..

Bare en tanke.. :P

Actinia
21-11-2002, 15:14
Trodde forhold var å ha ting felles!? (:

SPEEDY6
21-11-2002, 15:31
Hvorfor er det "alltid" sann at vi mannfolk vil ha damene med på alt det vi gjør? Kan det ikke vere fint og ha noe du sysler med selv, der du kan møte venner og bekjente aleine? Er sikker på at i det lage løp vil du kanskje sette ennu større pris på det, enn alltid ha ho "springende" i bena på deg..

En god tanke,spør du meg. :D

JET
21-11-2002, 15:34
Hvis hun er med på dykkingen, så kan man jo kanskje finne på noe annet alene,Frimerkesamling osv.. 8)

johnen
21-11-2002, 20:16

kvifor ikkje he me dama på dykking?, de vil no vere kjekt for andre og, at der er me damer på en dykkertur.
eg synest no at de kunne vert kjekt at dama til kompisen min var med ::)

vil eg møte venner eller bekjente aleine, så e no de berre å fare på en fest eller noke lignande, mange andre ting du kan styre me uten å ha me dama............................. >:(

Divegirl
22-11-2002, 12:56
For få år siden (1996), da jeg begynte å dykke, var det helt "dronning" 8)å være med. Som eneste dame på turer, treff og møter var det ikke måte på oppmerksomhet. Klubbens julebord - midtpunkt selvfølgelig. Dette fikk også typen min til å stramme seg opp - på den ene siden ble han litt stolt av å ha ei så kjekk, dykkende dame, på den andre siden måtte ha ta seg sammen, da konkurransen kunne være tøff.

Derfor har jeg ombestemt meg! Jeg vil være "dronning" igjen!
Johnen - gi dama di Playstation i julegave og kom og dykk med meg! ;)

Divegirl ;D

Laffen
22-11-2002, 13:18

Begynner du å føle konkurransen fra Søtsild, no når hon har fått seg harpun, eller.....

SPEEDY6
22-11-2002, 13:21

Begynner du å føle konkurransen fra Søtsild, no når hon har fått seg harpun, eller.....

Konkuranse er en fin ting det. ;DMen hater å tape ;D

Ariana
22-11-2002, 13:27

Trodde det var omvendt jeg....
Det er iallefall min efaring

:)

Scubagirl
22-11-2002, 15:07
For få år siden (1996), da jeg begynte å dykke, var det helt "dronning" 8)å være med. Som eneste dame på turer, treff og møter var det ikke måte på oppmerksomhet. Klubbens julebord - midtpunkt selvfølgelig. Dette fikk også typen min til å stramme seg opp - på den ene siden ble han litt stolt av å ha ei så kjekk, dykkende dame, på den andre siden måtte ha ta seg sammen, da konkurransen kunne være tøff.

Divegirl ;D

ja,var ikke så mange jenter når jeg begynte heller. tror vi var 3 jenter og mange gutter på den første helgeturen jeg var med på.. men no har jeg forsynemeg vært på tur der vi var flest jenter... synes det er gøy når det er flest gutter jeg ;)

Laffen
22-11-2002, 15:17

Divegirl ;D

ja,var ikke så mange jenter når jeg begynte heller. tror vi var 3 jenter og mange gutter på den første helgeturen jeg var med på.. men no har jeg forsynemeg vært på tur der vi var flest jenter... synes det er gøy når det er flest gutter jeg ;)
Ka sier typen din til det da (hvis han hadde visst det)?

Scubagirl
22-11-2002, 15:24
Hehe :D han vet det vel... ikke mitt problem at han ikke dykker og jeg blir nødt til å smile pent og flørte litt for å få gutta til å hjelpe med utstyr ;D

Dykkern
22-11-2002, 19:33
Tror dette med å dra damer med seg i vannet kan være en fin ting, men ta da heller med deg ei veninne. Jeg påstår ikke at rekrutering av damer i dykkemiljø er negativt, heller omvendt...
Og det med å ha felles interesser i et forhold;trenger jo ikke å gjelde ALLE interessene dine actinia? Men selfølgelig, er dykking en av de interessene dine du ønsker å dele med dama di, er det jo helt opp til deg.

Actinia
22-11-2002, 20:01
Tror dette med å dra damer med seg i vannet kan være en fin ting, men ta da heller med deg ei veninne. Jeg påstår ikke at rekrutering av damer i dykkemiljø er negativt, heller omvendt...
Og det med å ha felles interesser i et forhold;trenger jo ikke å gjelde ALLE interessene dine actinia? Men selfølgelig, er dykking en av de interessene dine du ønsker å dele med dama di, er det jo helt opp til deg.

Typen min gjør seg til av og til, men jeg kan ikke akkurat si at han gjør seg så feminin at man kan kalle han ei dame (;

Kverulanten
23-11-2002, 15:39
:(
Skjønner ikke vitsen med å lage noe nummer med å få dama i sjøen ? Kan ikke vi gutta ha noe for oss sjøl ?

K.N

johnen
23-11-2002, 15:48
:(
Skjønner ikke vitsen med å lage noe nummer med å få dama i sjøen ? Kan ikke vi gutta ha noe for oss sjøl ?

K.N

he du noke imot damer som dykker ???, damer kan faktisk vere mykje flinkare en gutter når de gjeld dykking... :P

johnen
23-11-2002, 16:39
Hvis hun er med på dykkingen, så kan man jo kanskje finne på noe annet alene,Frimerkesamling osv.. 8)

frimerkesamling, ekje de et gammalt sjekketriks ute på byen då :D :-*