PDA

View Full Version : Søppel på bunn!

Triton
19-11-2002, 10:33
I Norge er det lite "ruskenaksjoner" under vann utenfor havneområder o.l.
Mange steder hvor vi dykker kan det være populære bålplasser på land. Det fører ofte til kasting av flsaker o.l. ut i vannet. På populære fiskepklasser er det også en tendens til å ligge søppel på bunnen
Dette synes jeg er noe drit -og har som målsetting å prøve å ta med meg litt hver gang jeg er ute å dykker. Det kan være alt fra en flaske til en plastpose.
Hva synes dere andre?

komodo dragon
19-11-2002, 11:09
Vel hvis det er fine sluker eller fiskekroker med sen i,som andre dykkere kan sette seg fast i. fjerner Jeg det. Ja også hvis det er fine gamle ting inne i vrak, som er i fra krigens dager da.

Sånt er "kjekkt å ha"

Laffen
19-11-2002, 12:20
Heldigvis finner vi lite boss, dykker helst i strømmer, og det er litt utenfor allfarvei for bosskasterene. Men en del gøtt og sluker finner vi jo(folk mister utrolig med sluker i strømmene (ny inntekskilde for Triton?))

Triton
19-11-2002, 12:23
Slukene er så små, så med tid til omsmelting osv. så tar det altfor lang tid.
Det er heller ingen som vil kjøpe brukte sluker.
;D ;D

Laffen
19-11-2002, 12:39
;D ;D
Ok, var bare et forslag. Det er vel mange forskjellige flasker å finne, det gir vel en stor variasjon i dykkeopplevelsen? Hvis du vil ha litt kjedeligere dykk kan du jo plukke kamskjell, for eksempel? :-\

johnen
19-11-2002, 13:21
i sommar så var ægir dykkerklubb med på måløydagane der dei hadde som oppgåve å rydde rusk i havnebassenget i måløy, og de va heilt utruli kor mykje rart vi fant på bunnen, de var alt frå handlekorger til mobiltelefonar.
du kan sjå litt av de vi rydda opp på www.aegir.no (aktiviter/turer).

Laffen
19-11-2002, 22:03
;D ;D
Du får plukke sluker i strøm, der bruker de ganske tunge sluker. ;)

sjøanemonica
19-11-2002, 22:25
[ ;D ;D

Nå vet vi hvorfor du ikke har Harpun, Laffen...

Laffen
19-11-2002, 22:30
[ ;D ;D

Nå vet vi hvorfor du ikke har Harpun, Laffen...
Å ja, koffer det då
??? :-* ???

sjøanemonica
19-11-2002, 22:34
man trenger ikke harpun for å jakte på sluker... :-* :) ;D

Laffen
19-11-2002, 22:49
man trenger ikke harpun for å jakte på sluker... :-* :) ;D

No skjønnar du kordan eg synkar so kjapt

sjøanemonica
19-11-2002, 22:51
Så det er du som dumper slukene??? Har de på innerlommen på vei ned??

Laffen
19-11-2002, 23:16
Så det er du som dumper slukene??? Har de på innerlommen på vei ned??
NeiNei, eg dumper de til våren...

Triton
20-11-2002, 14:45
Ref statistikken her oppe:

FY SKAM DERE!!!!!!

Legg litt søppel i bunnen på nettet, så blir det enda bedre å være under vann, både for folk og fisk!

DKD
21-11-2002, 00:27
Det er ikke ofte jeg er på plasser hvor det er søppel på bunnen, men når det er der, er det ofte så mye at det må en aksjon til.

Klubbene burde prøve å holde slike aksjoner minimum en gang i året. Få med lokal presse / media og synlig gjør problemet ovenfor de som slenger alt mulig på sjøen.

Man kan da ikke ta med alt mulig opp hver gang man dykker, bare fordi det ligger der.

/DKD

SPEEDY6
21-11-2002, 00:33
Det er ikke ofte jeg er på plasser hvor det er søppel på bunnen, men når det er der, er det ofte så mye at det må en aksjon til.

Klubbene burde prøve å holde slike aksjoner minimum en gang i året. Få med lokal presse / media og synlig gjør problemet ovenfor de som slenger alt mulig på sjøen.

Man kan da ikke ta med alt mulig opp hver gang man dykker, bare fordi det ligger der.

/DKD

Helt enig.

Vist man skal ta med seg all driten man ser,ja da blir det ikke mye glede igjen til det man er kommet for. DYKKE,ikke krype rundt å være skrotnisse ;D

komodo dragon
21-11-2002, 07:08
Karnsje noen opplever også dette som kunst?

Nei da. Tror ikke det bare hjelper å fjerne søppel på havbunnen. De som kaster søppel, dykker ganske sikkert ikke. I hvertfall ikke der! De aner jo heller ikke hvor mye det er som ligger der i fra før. Siden de ikke har sett dette selv. Aksjonen må nok starte i fra land tror Jeg.

Laffen
29-11-2002, 02:02
Karnsje noen opplever også dette som kunst?

Nei da. Tror ikke det bare hjelper å fjerne søppel på havbunnen. De som kaster søppel, dykker ganske sikkert ikke. I hvertfall ikke der! De aner jo heller ikke hvor mye det er som ligger der i fra før. Siden de ikke har sett dette selv. Aksjonen må nok starte i fra land tror Jeg.
"Ute av syne', ute av sinn" er det noe som heter.

Gjelder fortsatt Rundt omkring.
Selv der folk lever av havet bruker de det som bosskorg, skulle tro de visste bedre etterhvert.
Ser mange av de gamle, garvede fiskerne som bor oppetter kysten, bor omtrent i sitt eget boss, slenger det fra seg overalt, ser ut som en svinesti mange steder.
Eneste stedet de slipper å se det er jo under vann, klart de dumper det der, de fleste av de kan jo ikke engang svømme, så uti vannet er de jo ikke med mindre de detter uti. Og dykke? Aldri i livet. Bosset vekke, problemet løst.

Spiralis
24-04-2003, 10:46
Ser jo fort at det ikke er noe svart/hvitt svar paa dette.

Jeg plukker med meg ting som kan vaere miljoefarlig (batterier, plastposer, sneiper, bilbatterier, kjemikaleflasker etc. >:() og ting som kan vaere farlige for dykkere (fiskesen etc.)

Andre ting som ikke er i kategoriene over lar jeg stort sett vaere (med mindre de kan vaere kjekke aa ha paa peishyllen ;))

AlCapone
24-04-2003, 12:52
noen av oss overser "normal" søppel og heller satser på å rydde unna "tungmetaller" som f.eks messing.

:)

Tarantino
24-04-2003, 15:10
Kanskje alle klubber skal ha en ryddedag i året. Sende alle dykkerene ned for å rydde opp for så å komme i avisene.

Ser at noen klubber gjør dette av og til, men hvis alle klubbene gjorde dette en dag i året blir fremstøtet et helt annet!

Fint for oss som ikke jakter også å lære oss å bruke fangstnettet... :P

Pysestrikken
01-02-2007, 23:00
Dette med ryddedager under vatn hadde ikkje vert så dumt...har ikkje sjøl som vane å plukke med meg søppel...for mye å drasse på når vi dykker for å kose oss