PDA

View Full Version : Båtførerprøve, et tillegg til dykkelappen

DKD
19-11-2002, 01:19
Sikkerhet er viktig! Det er ikke nok at dykkere kjenner til regler og flagg, men det er en start. Vi kan ikke forvente at hvermannsen skal ta "båt-lappen" :(

Men som dykkere som tar sikkerhet på alvor, hva kan vi gjøre når fritidsbåtførere "viser fingeren" og driter i flagg og andre signaler. Er det for slapp holdning fra vår side som har skapt denne "trenden" blant båtførerene ?

/DKD

PS Svarer du noe annet enn alt 1, føl deg fri til å grunngi svaret i denen tråden

Laffen
19-11-2002, 01:36
Hvis du dykker organisert med ett dykkesenter skulle det være unødvendig med båtførerkurs, det bør holde at båtføreren fra dykkesenteret har kunnskapen. Men i klubbsammenheng blir det ofte til at "alle" kjører lettbåten, og da kan en viss opplæring være bra å ha med. Om ett fullstendig båtførerkurs er det riktige; tja, kanskje litt vel omfattende, men en del av kurset bør alle som fører en båt ha med seg.

PS. jeg svarte: Ja, med forbehold

Hammer70
19-11-2002, 02:29
Vet ikke om jeg oppfattet spørsmålet riktig, men jeg mener nei. For dykkere som ikke selv er båtførere er dette et urimelig krav. Om man generelt burde stille strengere krav til ALLE båtførere, kan heller diskuteres. En viss basiskunnskap i sjøvett er viktig, og en kan nesten undre seg over at det går såpass bra som det gjør med all den uvettige kjøringen en ser til stadighet (Folk som kjører på flaggbøyen i vannvare, skuelystne som legger seg helt inntil etc. >:() Selvsagt kan man kreve båtførerprøve av hvermansen!

Mer bevisstgjøring for dykkere om hvor man ikke bør dykke, kan ha noe for seg. Har sett dykkere hoppe i vannet i overtrafikkerte leier. Det er fali det!

komodo dragon
19-11-2002, 05:52
Det burde heller vært strengere krav på bruk og kjøp av HARPUN ;)

Actinia
19-11-2002, 16:22
1. Båtførerprøven kan gjerne være et tillegg innebefattet i dykkelappen lik førstehjelp er i billappen (dette fører til at kurskostnaden blir høyere).

2. Alle dykkere som vil føre klubbåten må ha båtførerbevis - og det må være minst to stk med bevis med på tur (i tilfelle ulykke e.l.).

3. Prøven må kunne avlegges på flere måter; som privatist, slik at kostnadene blir lavest mulig, men man har skriftlig og praktisk eksamen som viser at man kan sjøvettregler og kjøre båt. I tillegg også kurs med kursleder, forelesninger, veiledning og vurdering etterhvert..

errem
19-11-2002, 18:33
Nei det vil være det samme som å kreve at alle som sykler skal ha førerkort for bil.
Det er utrolig frustrerende når folk kommer opp på siden for å se på når det er dykkere i sjøen og det er klart at det er mange, som ikke kan eller vil forstå hva et dykkerflagg er.
Mange av disse er ikke mulig å få kontakt med uansett hva du forsøker. Folk har passert 5 meter fra en dykkerbåt med dykkerflagg oppe (1X1.5 m) Vi ropte så vi var blå i trynet uten at føreren gadd å snu på hodet. (selv om jeg hadde kystskipper hjalp det ikke)
I sånne tilfeller nytter det ikke å ha en godt utdannet person i dykkerbåten.
Det burde heller ha vært en viss fare for straff forbundet med det å bryte sjøveisreglene tilsvarende trafikkreglene. Kjører du på rødt lys får du 3000 i bot, og fortjener det. Forstår du ikke, og følger de mest elementære sjøveisregler bør du få lærdommen på den harde måten.
Utenom de mest traffikerte delene av Oslofjorden og litt på Sørlandet er det ingen kontroll.

Actinia
19-11-2002, 19:09
Det er utrolig frustrerende når folk kommer opp på siden for å se på når det er dykkere i sjøen og det er klart at det er mange, som ikke kan eller vil forstå hva et dykkerflagg er.
Mange av disse er ikke mulig å få kontakt med uansett hva du forsøker. Folk har passert 5 meter fra en dykkerbåt med dykkerflagg oppe (1X1.5 m) Vi ropte så vi var blå i trynet uten at føreren gadd å snu på hodet. (selv om jeg hadde kystskipper hjalp det ikke)
Derfor trenger man båtførerprøven, og ikke bare for dykkere!

Erik Kold Bakkevig
19-11-2002, 21:43
Burde fallskjermhoppere hatt flysertifikat?

Bør dykkere ha båtsertifikat ?

To spørsmål med samme svar ;D

Fra spøk til "alvor", klart man kan dykke med god samvittighet uten å ha båtfører sertifikat!

Men skal man føre båten så er det jo klart en fordel, dessuten er det påkrevd ved lov for båter over en viss størrelse.

Har Kystskipper klasse II selv, og har vært ganske oppgitt over uforstand hos en del båtførere. Tror dessverre det er ganske mange som ikke aner hvordan et dykkeflagg ser ut ???

Erik Kold Bakkevig
19-11-2002, 21:52
Du har nok rett i det, men alle dykkere fører ikke båten :)

komodo dragon
19-11-2002, 22:04

Tror man ser oftere at båtføreren dykker enn at piloten hopper...

Vri litt på det da! Tror det er større sjangse for å få en propell i hodet eller en fallskjermhopper og et fly i treskallen ;D ;D

Burde en bærplukker ta jegerprøven ? ;D ;D (Han er også i faresonen på sensommeren).

Actinia
19-11-2002, 23:36

Tror man ser oftere at båtføreren dykker enn at piloten hopper (uten at han må, selvfølgelig)...

Actinia
19-11-2002, 23:38
Du har nok rett i det, men alle dykkere fører ikke båten :)

Det har jeg poengert i et tidligere innlegg: båtfører må ha bevis, og at det må være minst en til i båten med bevis i tilfelle ulykke..

Triton
20-11-2002, 08:29
Er dette et stort problem? Er det mange dykkere som blir truffet av båter i løpet av en sesong?
Vi dykkere må også passe oss - og ikke dykke på populære gjennomfartssteder eller utfluktsteder på st.hansaften - da ber vi om det.

Vi er også inne på en diskusjon alla allemannsretten, med lange tradisjoner for fri bruk av båt. Om det er riktig eller galt og ikke ha obligatorisk båtførerprøve spiller ingen rolle. Et eventuelt påbud må i så tilfelle gjelde alle som skal føre båt, ikke bare dykkere.

Jeg har ført båt hele livet, og føler meg rimelig kompetent - men kan ikke si at jeg er spesielt lysten på å bruke penger på en basisopplæring som ikke gir meg annet enn en papirlapp.

Helt ærlig så tror jeg ikke vi vil oppleve noen bedre kultur om alle må gå kurs - det hele dreier seg om innstilling og respekt for det en driver med. Er man interessert i sjø og båtlivet så vet man hvordan et dykkerflagg ser ut. Selvlæring.
Er man ikke det - landkrabber med stor motor og høy sigarføring - så hjelper det ikke med kurs.

Martin
03-12-2002, 02:18
Under en helgetur med en ikke navngitt dykkeklubb utenfor Bergen, var jeg vitne til noe morsomt.

De tre som hadde mest peiling på sånt brukte med enn 10 minutter på å prøve å starte påhengsmotoren på lettbåten.

Da de tok av lokket på motoren, brøt jeg inn.

Jeg satte på igjen lokket, klipset på DØDMANNSKNAPPEN og startet motoren mens alle så på ;D

Laffen
03-12-2002, 03:50
Under en helgetur med en ikke navngitt dykkeklubb utenfor Bergen, var jeg vitne til noe morsomt.

De tre som hadde mest peiling på sånt brukte med enn 10 minutter på å prøve å starte påhengsmotoren på lettbåten.

Da de tok av lokket på motoren, brøt jeg inn.

Jeg satte på igjen lokket, klipset på DØDMANNSKNAPPEN og startet motoren mens alle så på ;D

;DJo fler kokker, jo mer søl >:D

PS. Hvis eg ikkje tar feil, så var vel det en tur med oss i fjor sommer det, ikkje sant, Martin?? (Kilstraumen, kan det stemme?) ^-^

Tarantino
03-12-2002, 18:33
Hvis alle bruker balong/bøye på sikkerhetsstoppen slipper man problemet med å få propellen i hodet. Slik var det i Thailand hvor jeg akkurat kom tilbake fra nå. Med balong/bøye kunne vi dykke for oss selv også med mange båter i området, uten måtte vi dykke med Divemaster som hadde sin egen.

Med balong/bøye kan man dykke selv på St. hansaften (men seff ikke i skipsleia - men det skal man vel egentlig aldri!)

http://www.scubastore.com/images/fotos/AQ18.jpg

komodo dragon
03-12-2002, 21:13
Hvis alle bruker balong/bøye på sikkerhetsstoppen slipper man problemet med å få propellen i hodet. Slik var det i Thailand hvor jeg akkurat kom tilbake fra nå. Med balong/bøye kunne vi dykke for oss selv også med mange båter i området, uten måtte vi dykke med Divemaster som hadde sin egen.

Med balong/bøye kan man dykke selv på St. hansaften (men seff ikke i skipsleia - men det skal man vel egentlig aldri!)

http://www.scubastore.com/images/fotos/AQ18.jpg

Ja men tror du ikke at folk her tillands vil ta feil av denne, og en SE OG HØR flask post ?? ;D

DKD
03-12-2002, 21:51
[quote=komodo dragon
Ja men tror du ikke at folk her tillands vil ta feil av denne, og en SE OG HØR flask post ?? ;D

Du er redd for at en desperat sydenjeger skal komme å dra både bøya og deg rett opp av vannet. Skumle greier hvis du ligger på 30m og bendser på en alt for kjapp opptur ;D

/DKD

PS Hvem må betale turen til Håkonsvern da
a) Sydenturjegeren
b) Dykkeren
c) Spleise lag
eller
d) Se & Hør (for å ha spredd falske forhåpninger)

komodo dragon
03-12-2002, 22:04
Det ser ut som om det blir spleise lag og ny runde med( gutta på tur ) "Bøyen beng" ;D ;D ;D

Laffen
03-12-2002, 23:16
Er dette et stort problem? Er det mange dykkere som blir truffet av båter i løpet av en sesong?
Vi dykkere må også passe oss - og ikke dykke på populære gjennomfartssteder eller utfluktsteder på st.hansaften - da ber vi om det.

Vi er også inne på en diskusjon alla allemannsretten, med lange tradisjoner for fri bruk av båt. Om det er riktig eller galt og ikke ha obligatorisk båtførerprøve spiller ingen rolle. Et eventuelt påbud må i så tilfelle gjelde alle som skal føre båt, ikke bare dykkere.

Jeg har ført båt hele livet, og føler meg rimelig kompetent - men kan ikke si at jeg er spesielt lysten på å bruke penger på en basisopplæring som ikke gir meg annet enn en papirlapp.

Helt ærlig så tror jeg ikke vi vil oppleve noen bedre kultur om alle må gå kurs - det hele dreier seg om innstilling og respekt for det en driver med. Er man interessert i sjø og båtlivet så vet man hvordan et dykkerflagg ser ut. Selvlæring.
Er man ikke det - landkrabber med stor motor og høy sigarføring - så hjelper det ikke med kurs.
Kurs kontra selvlært har blitt diskutert under relativ høy temperatur ett annet sted her i forumet (sertifiseringsnivå).

Du kan sikkert det som trengs for å klare å unngå dykkeren, men problemet er at hvem som helst kan komme durende i en 45' fots Princess med ørten hester uten å ha peil.

Da vil ikke jeg være i vannet eller i lettbåten, hoiende og skrikende for å holde ham på avstand....

Spørsmålet blir da; fører av lettbåt, bør han ha en opplæring?
Ja, selvfølgelig,
men hva med råskinnet i Princessen? ^-^

Tarantino
03-12-2002, 23:17
Ballongen/bøyen fyller man med octopusen og den har bare 5-6 meter line slik at den passer til sikkerhetsstoppet. Den blåses opp når man ligger der, og er ikke på overflaten under hele dykket! Altså ingen fare for at noen drar deg opp når du ligger på 30 meter.

DKD
04-12-2002, 00:20
Jeg har en slik bøye selv, og har brukt den på en annen, ikke tiltenkt måte; På kamskjell dykk, når nette begynner å bli fult og tungt, binder jeg tauet i nettet og fyller pølsa passe med luft slik at den akkurat bærer nettet mitt. Så kan jeg leie det hele med meg, og slipper således vekten av tungt fangstnett.

Det skal sies at pølsa har dårlig evner til å miste luft under oppstigingen, så man må være litt obs hvis man har den nøytral på 25m. Da vil den gi noe ekstra oppdrift, så dette er ikke å anbefale for "nybegynnere". Jeg løser problemet med å ha ca 10m tau. Når oppstigingen begyner, holder jeg i tauet helt innmed pølsa, og har dermed mulighet til å slppe ut luft etter behov. Når jeg kommer på 10m, slipper jeg, og den farer opp. Etterpå kan jeg "klatre opp" langs tauet. Er du siker på vær og føre på overflaten, kan man som altids slippe alt, ta en normal oppstiging og hente den etterpå.

Fungerer utmerket for meg, men som sagt; HA KONTROLL PÅ OPPSTIGNINGEN DIN hvis du skal prøve dette.

PS! På bunnen, kan tauet fungere som mellomline!

/DKD