PDA

View Full Version : Re:Nitrogen narkose - hvor og hvordan ?

ViLar
18-11-2002, 12:15
Jeg kan ikke si at jeg har hatt dybderus jeg... ???
Dette har jeg lurt litt på.. kan det være at jeg har hatt rusen uten å vite det? ville jeg i så fall ha visst det etter å ha kommet på land? eller kan det være slik at jeg har hatt rus og aldri får vite det?? mange spørsmål - få svar... ::)

Jeg har hatt ett dykk ned til 40m, og da tenkte jeg veldig mye på den berømte rusen - er jeg koko nå?? Men jeg syntes jeg fungerte som vanlig jeg - prøvde meg på gangetabell etc.. (men den sliter jeg jo med på land oxo ;D).

Hva tror dere - har jeg hatt rus - eller ikke?? ::)

Det hadde jo vært greit å fått den rusen en gang da, så en vet hvordan en fungerer... (helst med en grei buddy i nærheten... ;))

Triton
18-11-2002, 12:39
Dybdrus kan slå ut på mange måter - man må ikke begynne å surre.
Kanskje du følte deg mer / mindre trygg. Mer likeglad.
Det kan gi utslag i mange ting.

Jeg var med i trykkammer til 50 m for noen år siden - og jeg ble utrolig lattermild. Omtrent som på et vorspiel etter noen øl.
Har hatt ett dykk til 40 meter selv, og merket ikke noe munterhet der - men merket mer usikkerhet rundt hva jeg skulle der nede å gjøre.

McGregory
18-11-2002, 13:11
merker at når jeg passerer 30m så puster jeg saktere, slapper mer av. Kan også se på computeren at luftforbruket går ned, selv om det i teorien skulle vært motsatt siden jeg er dypere.

JET
18-11-2002, 14:05
Den gang da vi hadde dypdykk i kurs regi ned til 40 meter så tippet en av eleven rundt på rygg og ble liggende å se på boblene som steg opp mens vedkommene humret og lo over hvor herlig alt var. 0 respons på ok tegn osv. Jeg dro vedkommende opp på ca 30 meter før tilstanden stabiliserte seg og alt var greit igjen. 8)

Ars
18-11-2002, 14:31
Jeg kan merke tendenser til dybderus fra ca 30m. I området 40 - 50m har det av og til vært påtagelig rus (i de gode gamle dager før He ble tilgjengelig). Jeg har aldrig merket rusen ved "merkelig" oppførsel el.lign. Jeg merker det ved konsentrasjonsvansker og dårlig hukommelse.

Det kan ofte være vanskelig å vurdere sin egen dybderus. Jeg stiller meg også tvilende til vbhs påstand om at allt bare er gøy hvis du er klar over at du er rusa. Prestasjonsevnen dine blir redusert av rusen og hvis det oppstår en kritisk episode er det neppe tilfredsstillende å vite hvorfor du ikke takler problemene.

Kristian

Andre
18-11-2002, 16:12
Nå er jeg altså en av dem som mener toleranse ovenfor nitrogennarkose kan trenes opp, og at nitrogenrusen til stor del skyldes mentale innvirkninger som gjerne er innlært. Jeg har tidligere her på forumet skrevet om Tom Mount's eksperiment på 60-tallet som viste at kunnskap om hvordan nitrogennakrose virker hadde "alt" å si for hvor mye test-personene faktisk ble ruset. Det er ingen tvil om at man "tenker" tregere jo dypere man går, men dette kan løses ved opptrening av toleranse, inntrening av prosedyrer og ved å ikke utføre for mange saker på en gang.

På Advanced kurset for en del år siden skulle vi, elevene, utføre noen enkle regnestykker på land, for siden å utføre tilsvarende regnestykker på 30 meter. De fleste av kurselevene var sikre på at nå skulle de ble ruset (som de lærte på teori-delen først) og brukte dermed opptil dobbel så lang tid på oppgavene nede på "dypet" i tillegg til at en del svarte feil på enkle regneoppgaver. Jeg hadde for det første ikke vært med på teori-delen før kurset, og var mentalt forberedt på at dette ikke burde være noe problem. Dette førte til at jeg brukte kortere tid på regneoppgavene på 30 meter enn på land. (og ja svarene var riktige)

Det er to muligheter for at enkelte takler dypere dykking uten nitrogennarkoseproblemer, den ene er at enkelte faktisk er mindre utsatt for nitrogennarkosen i seg selv og ikke blir så lett ruset, nummer to er at det hele er sterkt innvirket av det mentale. Jeg mener det er en kombinasjon av dette, men at mye kan gjøres på det mentale og ved trening.

Jeg dykker relativt mye til mellom 50-60 meter på luft og merker i liten grad påvirkning av nitrogenet, og jeg husker på slike dykk hvert eneste minutt av dykket når jeg kommer opp. Jeg har dykket på vrak på 50+ sammen med kompiser som har dykket trimix og husket mer detaljer av dykket enn de har gjort.

Men dette er ikke noe man bare bør prøve på for å se om det går bra. Jeg har dykket sammen med kompiser til 50-55 meter hvor de overhodet ikke har husket noe av dykket fra de gikk under 45 meter og til de var på 45 meter igjen. Under dykket oppførte de seg normalt og viste ingen tegn til å være veldig ruset (annet enn litt "trege") og de responderte normalt når man ga de tegn.

Actinia
18-11-2002, 16:46
Har aldri opplevd dybderus, jeg, men så har jeg til gjengjeld ikke vært dypere enn ca 30 meter. Jeg har blitt forklart at dybderusen skal være lik alkoholrusen, og den påstanden brukes jo i denne tråden også.. Men jeg vet at jeg oppfører meg ikke lik som alle andre når jeg er påvirket av alkohol.. Har aldri vært "knisetypen"...
Er både nervøs og spent på hvordan det er.. Nervøs i form av at man har hørt så mange skrekkhistorier og er redd for å havne i samme situasjon selv, og spent fordi alt er jo ikke bare skrekkhistorier (:

DKD
18-11-2002, 17:43
Siden jeg var med ViLar på 40m dykket, kan jeg beviselig tilføye at hun ikke kunne hatt dybderus. I alle fall ikke en kraftig en, for da jeg gled rolig mot en åpning i vraket for å se inn, tolket hun det som om jeg tenkte å svømme igjennom til en annen utgang rett fremfor oss. Da var hun ikke sein om å dra meg tilbake. Dette før jeg overhodet va innenfor.

Når det er sakt, kan jeg selv heller ikke si å ha opplevd dybderus. Jeg har vert dypt nok til at jeg egentlig burde ha et snev av den, men kan nå, mens jeg skriver dette gjennoppleve hele seansen. Det må mao være veldig individuelt hvordan man reagerer på dybder (+ en smule dagsform, og som Andre er innepå sykologi). Det er jo som eksemplet med undommer som skulle teste øl. En gruppe på 6, hvor 3 fikk lettøl (og trodde de drakk vanlig øl) mens situasjonen var motsatt for de 3 andre. Gjett hvem som ble "full"

/DKD

Arnt_Marius
19-11-2002, 15:34
Et godt trix for og få opp nitrogentolleransen da? dypere, dypere og dypere? Treningsprogram? kosthold? heh.. ja ikke hvet jeg! =) Hadde vært interesant og vite!

sjøanemonica
19-11-2002, 19:53
Jeg tror jeg opplevde nitrogen narkose for noen måneder siden. Var så vidt kvitt en lei forkjølelse, og dykket ned til 30+. Der ble jeg plutselig svært likegyldig. Ønsket helst å ligge med armene rett ut og ikke gjøre noe.. Noe i bakhodet sa at jeg burde komme meg litt grunnere, og det skulle ikke mange meterne opp før jeg følte at jeg hadde kontroll igjen.

Dragen
20-11-2002, 09:23
Andre skrev:
"Jeg dykker relativt mye til mellom 50-60 meter på luft og merker i liten grad påvirkning av nitrogenet..."

Enkelte ting bør man holde for seg selv!!!!
Hvor mange av leserne her tror du nå tenker at: "kan han klare det, så kan jeg og..."

FYYY ! og SMEKK på lanken.

Dragen

Triton
20-11-2002, 09:30
Hvis noen tenker slik, så bør de også forberede seg like godt som sikkert Andre gjør, og da kan de gjerne gjøre det. Alle kan vel dykke til 50 meter, det er bare avhengig av vilje, kunnskap og rett utstyr.

Om de hopper i sjøen rett fra grunnkurs og tror det er greit og dykke til 50 meter med en 10 liter 200 bar så har de heller ikke skjønt så mye på kurset de gikk.

Jeg velger og tro at folk ikke er så dumme!

Andre
20-11-2002, 09:56
Enkelte ting bør man holde for seg selv!!!!
Hvor mange av leserne her tror du nå tenker at: "kan han klare det, så kan jeg og..."

FYYY ! og SMEKK på lanken.

Hvorfor det? Er dykkere generellt en så dum og lite selvtenkende gruppe at de ikke klarer å ta selvstendige avgjørelser og unngå å ta knekken på seg selv? Hvorfor skal all dykking som beveger seg litt utenpå det som "normale" sportsdykkere driver med ties ihjel til enhver tid?

Det finnes dykkere som dykker 100 - 130 meter på luft, men det får allikevel ikke meg til å gjøre det samme. Jeg tror heller ikke at an sportdykker som normalt dykker til 30 meter finner ut at "hey, han derre fyren på dykkesiden klarer det, så da skal jeg også." og jeg tror heller ikke å tie om slik dykking avskrekker de som har lyst til å dykke slik fra det.

Når jeg legger inn innlegg om hvordan jeg dykker skriver jeg også mye om hva som skal til for å gjøre dette og jeg advarer også om farene ved å utføre slik dykking.

Jeg vil heller påstå at slike holdninger du her viser ovenfor den type dykking jeg bedriver, er med på å bygge opp under nysgjerrigheten til enkelte dykkere. De får høre "rykter" om at enkelte dykker til over 40 meter, men siden ingen kan bekrefte det og ingen vil si hva som kreves så tester de det selv isteden.

Smekk på hånden er ikke mottatt, men sendt i retur som en skikkelig ris på bakenden!

Dragen
20-11-2002, 11:25
]

Hvorfor det? Er dykkere generellt en så dum og lite selvtenkende gruppe at de ikke klarer å ta selvstendige avgjørelser og unngå å ta knekken på seg selv? Hvorfor skal all dykking som beveger seg litt utenpå det som "normale" sportsdykkere driver med ties ihjel til enhver tid?

Det finnes dykkere som dykker 100 - 130 meter på luft, men det får allikevel ikke meg til å gjøre det samme. Jeg tror heller ikke at an sportdykker som normalt dykker til 30 meter finner ut at "hey, han derre fyren på dykkesiden klarer det, så da skal jeg også." og jeg tror heller ikke å tie om slik dykking avskrekker de som har lyst til å dykke slik fra det.

Når jeg legger inn innlegg om hvordan jeg dykker skriver jeg også mye om hva som skal til for å gjøre dette og jeg advarer også om farene ved å utføre slik dykking.

Jeg vil heller påstå at slike holdninger du her viser ovenfor den type dykking jeg bedriver, er med på å bygge opp under nysgjerrigheten til enkelte dykkere. De får høre "rykter" om at enkelte dykker til over 40 meter, men siden ingen kan bekrefte det og ingen vil si hva som kreves så tester de det selv isteden.

Smekk på hånden er ikke mottatt, men sendt i retur som en skikkelig ris på bakenden!

AUUUU! det svir på stumpen. :'(

Du har dessverre rett i det meste av det du sier, men jeg klarer ikke å se ut i fra ditt innlegg, at du forteller særlig mye om hvordan du utfører dine luftdykk til 50-60m. Jeg er enig i at "hemmeligdykking" er dumt. Det er viktig(syns jeg) at det poengteres hva du legger som forutsetning for å gjennomføre DINE dykk til 50-60m. Det bør kanskje legges til at de mest erfarne i verden på dyp dykking IKKE ville gjennomføre et slikt dykk på vanlig luft hvis det ikke nettop var for å bryte grenser. Sportsdykking dreier seg IKKE om å bryte grenser.

(svir litt mindre nå) :P

Dragen

Ariana
20-11-2002, 12:24
Det er veldig enkelt å si at sportsdykking ikke dreier seg om å bryte grenser,men da tror jeg noen bør få opp øynene sine litt.
Sportsdykkere "leker" veldig ofte med grensene, og de bryter dem.

Ikke alle sportsdykkere er "engler".

P.s Jeg tar ikke alle over en kam.

Dragen
20-11-2002, 13:23
Hei Ariana...

Hva mener du egentlig?

Dette forsto jeg ikke.

mvh

Dragen

Ars
20-11-2002, 13:31
Nå er jeg altså en av dem som mener toleranse ovenfor nitrogennarkose kan trenes opp, og at nitrogenrusen til stor del skyldes mentale innvirkninger som gjerne er innlært. Jeg har tidligere her på forumet skrevet om Tom Mount's eksperiment på 60-tallet som viste at kunnskap om hvordan nitrogennakrose virker hadde "alt" å si for hvor mye test-personene faktisk ble ruset. Det er ingen tvil om at man "tenker" tregere jo dypere man går, men dette kan løses ved opptrening av toleranse, inntrening av prosedyrer og ved å ikke utføre for mange saker på en gang.

Men dette er ikke noe man bare bør prøve på for å se om det går bra. Jeg har dykket sammen med kompiser til 50-55 meter hvor de overhodet ikke har husket noe av dykket fra de gikk under 45 meter og til de var på 45 meter igjen. Under dykket oppførte de seg normalt og viste ingen tegn til å være veldig ruset (annet enn litt "trege") og de responderte normalt når man ga de tegn.

Du har nok til en viss grad rett. Erfaring hjelper når man skal takle dybderus. Men du er ruset likevel, noe du selv innrømmer over ("Det er ingen tvil om at man tenker tregere o.s.v").

Praksis har vist at dyp luftdykking er mer risikofyllt en "vanlig" sportsdykking selv om det selvfølgelig ikke er noen automatikk i at du dør hvis du dykker slik. Jeg mener at vi skal forsøke å redusere risikoen ved fritidsaktiviteten vår mest mulig og da er trimix selvskreven til dyp dykking.

Kristian

Ars
20-11-2002, 13:35
[

Det bør kanskje legges til at de mest erfarne i verden på dyp dykking IKKE ville gjennomføre et slikt dykk på vanlig luft hvis det ikke nettop var for å bryte grenser. Sportsdykking dreier seg IKKE om å bryte grenser.

De mest erfarne dykkerne i verden ville ikke drømme om å utføre et slikt dykk på luft. De er klar over risikoen og har respekt for farene ved slik dykking (det er derfor de er blitt erfarne :-))

Kristian

Dragen
20-11-2002, 13:43
Heeelt enig med deg Kristian !

(Nå var det meg du siterte og ikke Andre)

;)

mvh

dragen

picasso
20-11-2002, 13:46
Det er vel med dybderus som ved annen rus.Du har vel egentlig vert ruset en stund når du innrømmer det overfor deg selv.Selv merker jeg den i overkant av 50m,men da har jeg vel antagelig i klinisk forstand vert ruset en stund.Men det er veldig sjelden at jeg går så dypt.Vrakdykking intereserer meg egentlig ikke så mye,dersom de ikke representerer viktig historie.og eller er mer eller mindre jomfruer da.

Andre
20-11-2002, 13:48
Du har nok til en viss grad rett. Erfaring hjelper når man skal takle dybderus. Men du er ruset likevel, noe du selv innrømmer over ("Det er ingen tvil om at man tenker tregere o.s.v").

Jo, men jeg mener også at det er veldig forskjellig hvor mye enkelte personer blir ruset. Vi har forsåvidt ennå ikke heller helt funnet ut hvorfor man blir ruset av nitrogen under trykk. Graden av påvirkning er veldig forskjellige fra person til person både pga. fysisk påvirkning og psykisk påvirkning.

Praksis har vist at dyp luftdykking er mer risikofyllt en "vanlig" sportsdykking selv om det selvfølgelig ikke er noen automatikk i at du dør hvis du dykker slik. Jeg mener at vi skal forsøke å redusere risikoen ved fritidsaktiviteten vår mest mulig og da er trimix selvskreven til dyp dykking.

Det er jeg forsåvidt enig i, men jeg mener at "DIR-grensen" på at all dykking over 30 meter = trimix ikke er riktig. Jeg mener den avhenger sterkt fra person til person. Jeg anser mine dybder som: nitrox: 10-40, luft 0-60, trimix 50-?... dvs. at på vanlige dykk med begrenset bunntid på dybdeb vil jeg som oftest velge luft fordi dette er enklest og jeg takler det. Andre dykkere har (og bør ha) helt andre "grenser".

Trimix er desverre forbundet med høyere kostnader og en del ekstra pes med tanke på fylling.

Andre
20-11-2002, 13:57
De mest erfarne dykkerne i verden ville ikke drømme om å utføre et slikt dykk på luft. De er klar over risikoen og har respekt for farene ved slik dykking (det er derfor de er blitt erfarne :-))

Nå synes jeg dere generaliserer "de mest erfarne dykkerne i verden" litt vel mye....

DIR folkene (og WKPP gjengen) + en deler av Tech miljøet i Norge (Nordic explorer osv.) bruker Helium i blandingen idet de går over 30 meter, men det er nok av eksempler på "de mest erfarne" som dykker luft til 70 meter (og enkelte dypere), f.eks. Bjarte Vestøl, Richard Pyle, Brett Gilliam, Gary Gentile osv. osv. Disse dykker i tillegg trimix på dypere dykk.

"de mest erfarne dykkerne" består faktisk av andre enn DIR-fanatikerne...

Actinia
20-11-2002, 14:29

Kristian

Kan sitere noe min far sa i går: "Jeg har hatt Nitrox-sertifikat i 25 år uten å ha fått bruk for det". Han er erfaren dykker, har dykket siden en gang på 70-tallet, har jobbet som nordsjødykker i flere år og jobber nå som arbeidsdykker. Ikke alle erfarne dykkere bryter grenser hele tiden.. Ikke alle erfarne dykkere dykker med andre gasser enn vanlig luft..

Ars
20-11-2002, 16:47
Nå synes jeg dere generaliserer "de mest erfarne dykkerne i verden" litt vel mye....

Ja det er nok satt litt på spissen, men det ville være lett å ramse opp en lang rekke dykkere som ble regnet som "de mest erfarne i verden" før de døde under dyp luftdykking.

Kristian

moped
20-11-2002, 17:55
Det er vel med dybderus som ved annen rus.

ALLE dykkere får nitrogennarkose akkurat slik ALLE mennesker får promille av å drikke alkohol. Drikker du lite merker du ikke rusen, men du har likevel promille. Når du dykker grunt merker du ikke narkosen, men mekanismene som gir dybderus har likevel begynt å virke. Jeg synes derfor at "ruset i klinisk forstand" er en god beskrivelse. Dykker du dypt ofte trenes nitrogentoleransen opp, og du mestrer dykkingen bedre på økende dybder. Noen dykkere løser vanskelige oppgaver på dybder der andre knapt klarer å ta vare på seg selv. "Nitrogenpromillen" vil være den samme for alle dykkere, men garvede nitrogenalkoholikere takler altså rusen bedre enn nybegynnere. (Bare tenk på hvor fjollete du selv var på de første hjemme-alene-festene etter tre øl... ::))

Selv merker jeg den i overkant av 50m,men da har jeg vel antagelig i klinisk forstand vert ruset en stund.Men det er veldig sjelden at jeg går så dypt.Vrakdykking intereserer meg egentlig ikke så mye,dersom de ikke representerer viktig historie.og eller er mer eller mindre jomfruer da.

Vrakdykking interesserer ikke..!!?? Her har vi et klassisk tilfelle av kronisk dybderus. Du må jo ha vært ufattelig på en snurr når vrakdykkene dine ikke har frelst deg! ;) Eller så kan det ikke ha vært rare skrothaugene du har sett ;D ;D

mvh Morten, vrakoholiker

Actinia
20-11-2002, 21:26
Tror forresten at når NDF for noen år siden heiv seg på "idrett uten rus"-kampanjen, så hadde de glemt nitrogenrusen

Vegardso
20-11-2002, 22:14
Tror forresten at når NDF for noen år siden heiv seg på "idrett uten rus"-kampanjen, så hadde de glemt nitrogenrusen

Er det all snømåkinga som gjør folket oppe i Finnmark så vittig? ;D ;) ;D
Den var ikke så dum den,Actinia! 8)

Actinia
20-11-2002, 22:17

Snø?? Er såvidt at det er 10 cm snø på marka her.. har såvidt snødd hittil i vinter, og det som har falt ned, har smelta og blitt borte (blitt til is - sånn at når man dykker med poseidondrakt så er man dømt til å gli *au*)
Sykkelnøkkelen min er på en nøkkelring fra NDF som det står akkurat dette på, derfor jeg funderte litt.. SÅ mye snø er det altså...

Vegardso
20-11-2002, 23:20

Snø?? Er såvidt at det er 10 cm snø på marka her.. har såvidt snødd hittil i vinter, og det som har falt ned, har smelta og blitt borte (blitt til is - sånn at når man dykker med poseidondrakt så er man dømt til å gli *au*)
Sykkelnøkkelen min er på en nøkkelring fra NDF som det står akkurat dette på, derfor jeg funderte litt.. SÅ mye snø er det altså...

Oi,jeg tok det for gitt at snøen var kommet for fullt i Alta også. :-X Hørte nemlig fra en kompis i øst-fylket at både spaden og snøskuffa var nærmest utslitt etter den siste uka. Og han er ikke av typen som klager over litt fysisk aktivitet.
Og glatte drakter er det bare å fikse. Du kan gjøre som jeg har blitt tipset om: lime litt filt under sålene. Det skal visst være suverent. Regner med du har myke såler som meg på Unisuit'en. En på Polardykk i Bodø fortalte meg at han limte et par vanlige grove gummisåler (fra kalosjer e.l) på føttene, og da åpenbarte en ny verden seg når det gjaldt å gli, samt at det ble behageligere å gå på småstein og strekkmetall-rister på brygger,landganger etc. En slipper jo å være redd for å rive hull på drakten også. :)

Andre
21-11-2002, 01:15
Ja det er nok satt litt på spissen, men det ville være lett å ramse opp en lang rekke dykkere som ble regnet som "de mest erfarne i verden" før de døde under dyp luftdykking.

Jaha? Og det gjelder liksom ikke for trimix dykking? Mennesker som tyner grensene til det ytterste har som regel en tendens til å være i en gruppe som topper statistikken...

Og jeg tror neppe at det er mange av "verdenseliten innen dykking" som har dauet på 60 meter på luft... Det har gått med en god del som har dykket 130+ på luft, ja.....

picasso
21-11-2002, 01:34
Hei.Jeg skrev at jeg interreserer meg lite for vrak dersom de ikke inneholder historie (krigsvrak og eldre).Ellers har jeg vel dykket en del på vrak i tidligere tider.Har blandt annet funnet vraket av et Tysk jagerfly. en Focke Wulf 190.Så jomfruer går an,men mye av dette andre, det er bare sorgen.Thats life forskjellige meninger.Men til deg som kommenterte.Jeg har 3000 dykk fordelt på 25+ år, så jeg har vel lov og være litt kvalitetsbevist.

Andre
21-11-2002, 10:52
Brett Gilliam og TDI sin pro dypluft holdning har ikke bidratt til mye annet en unødvendige dødsfall.
Men for all del, de som vil lære utstyr, prosedyrer og holdninger fra Brett/TDI kan godt lese vedlegget her.

Igjen snakker du om DYP luftdykking, og når vi her sier DYP vil det si 100m +..... Jeg har aldri påstått at å pushe Po2 grensene er lurt... TDI har vel ikke akkurat gitt seg selv et godt rykte ved å gjøre slike stunt nei....

DIR, WKPP og George Irvine har en god del gode punkter på sin utstyrsrigging de, men det betyr ikke at deres løsning alltid er det beste. (selv om de påstår det) Etter hvert vil flere finne ut at DIR systemet faktisk hemmer utvikling innen dykking ved at de kveler enhver form for selvstendig tenkning og nyutvikling. Det er ikke særlig heldig at gutta bak "DIR filosofien" også står bak produsksjonen av Halcyon (som forøvrig også eier "Brownie" som jo vel er noe av det mest Stroke'te innen dykking) og utdanningsorg. GUE. Dvs. at de har utviklet en uavhengig standard/filosofi for alle aspekter innen dykking, og bruker denne til å rakke ned på konkurrenter av sine egne produkter og kurs.

Å påstå at DIR utstyrsrigging er det eneste riktige er noe vrøvl, og man kan lære en masse nyttige saker ved å lese bøkene til Gilliam. Han sitter på utrolig mye kunnskap når det gjelder fysikk og fysiologi som det er greit å ta med seg i bagasjen. Men les gjerne DIR boken også... mang en nordisk techdykker kan få seg en god latter av enkelte ting der...

DKD
22-11-2002, 00:41
Nå er dere over på noe helt annet en fritidsdykking. Jeg er ikke moderator her, men sier det alikevel. Dette hører hjemme under teknisk dykking, og bør derfor diskuters der.

Jo da, man kan som fritidsdykker få nitrogen narkose som temaet for tråden er, men ikke bland inn dykking på det nivået dere gjør under dette forumet. 50-60 meter på luft ??? ??? ??? Hvilken sportsdykkerverden er det dere lever i da. NEI, riktig, dere er ikke sportsdykkere. -> eget forum for teknisk dykking.

/DKD

Actinia
22-11-2002, 00:59
Denne diskusjonen, som de fleste andre, ble dratt ut og endte med dyp teknisk dykking. Nitrogennarkosen kan jo treffe hvilken som helst sportsdykker som dykker til dybder innenfor sportsdykkets grenser..

Actinia
22-11-2002, 19:28
At noen dykkere fremdeles har sånne personer til forbilder og bruker dem til å legitimere uansvarlig dykking er trist.

Jeg har ikke slike dykkere som forbilder og vil heller ikke legitimere det. Tar heller avstand fra det og synes det er meningsløst å konkurrere om hvem som har vært dypest...

Dragen
22-11-2002, 19:37
Hei TEC2
Veldig godt skrevet og jeg er
110% ENIG!!!

Dykk pent... :D

mvh

Dragen

Kverulanten
23-11-2002, 15:36
Ser at der er veldig mange meninger om nitrorus men all nitrorus før du kommer til 45-50 mtr er mentalt.
Dersom du psyker deg opp til dykket så merker du ikke noe før rundt 50 mtr.

K.N :P

JET
23-11-2002, 15:48
Ja det var jo også en påstand... men navnet sier vel alt om
hensikten ? ;D

moped
23-11-2002, 16:58
Skal du dykke noe særlig dypere enn 30 meter gjør du det med helium i pustegassen, ellers lar du være.

Den var ikke dum. Fortell en vits til da...!

moped
23-11-2002, 19:21
[quote=tec02 De fortjener ikke å bli assosiert med useriøse dykkere som fremdeles driver en dykkepraksis som ble forlatt for flere år siden.

Hvis dykkere fremdeles driver slik dykkepraksis, så ble den vel ikke forlatt for flere år siden, eller..?

Dragen
23-11-2002, 21:28
[quote=tec02 De fortjener ikke å bli assosiert med useriøse dykkere som fremdeles driver en dykkepraksis som ble forlatt for flere år siden.

Hvis dykkere fremdeles driver slik dykkepraksis, så ble den vel ikke forlatt for flere år siden, eller..?

Joda, den ble forlatt av SERIØSE dykkere. De i den andre leiren må jo gjerne få finne opp kruttet på egen hånd...

Dragen

moped
23-11-2002, 23:03

Joda, den ble forlatt av SERIØSE dykkere. De i den andre leiren må jo gjerne få finne opp kruttet på egen hånd...

Dragen

Dykking til 30 m eller mer med luft er altså useriøst? Jeg synes det lukter litt av hjernevasking, dette...

Arnt_Marius
24-11-2002, 00:38
Kjære tec02, jeg undres på noen spørsmål, jeg er selv en helt uvanlig Padi OWD, jeg benytter meg av sportsdykkerutstyr, jeg dykker dypere en 30 meter på luft, gjerne 40++ om det er mulig!
Det jeg egentlig lurer på her, jeg regner med du holder deg til GUE/DIR filosofien, og følger dens normer og regler! Men hva synes du egentli om oss vanlige sportsdykkere, og den kamikazedykkingen vi driver med?
Jeg forstår det slik, at om du ikke kan gjøre det på den riktige måten(DIR) så skal man ikke gjøre det i det hele tatt!
Og dette lever du opp til?

Hvilket lys tror du du setter deg selv, og de som er i samme båt som deg, da du går ut og kritiserer, omtaler "sportsdykking" som galskap!
Nå bør vi riktignokk skille mellom luftdykking til 60 meter, og vanlig luftdykking til 30++!

GUE har jo standardtabeller som er fine og bruke, og ja, de sier vel ikke at man skl puste luft på 40 meter! Nei, men betyr det at det er det eneste riktige, og at alle som gjør noe annet, gjør noe feil! NEI!
Det du og dine bør tenke på, er at det er forskjell på og skremme folk, og få dem til og tro at dere er tullinger, i forhold til og tilrettelegge, og mate det sakte inn: Det finnes andre muligheter en og bruke en octopuss(falsk trygghet), og eventuelt kontrolert svømmende nødoppstigning!
For ikke snakke om blybeltedropp om du føler deg litt tung!
Teknisk dykking er en mulighet, og du rekruterer ikke folk til en verden med 3 overlevelsesmuligheter, ved og drive slik propaganda!
Dette var kveldens visdomsord! Om alt muligens var ukorekt, bryr jeg meg lite om! Det var dagens sukk and Teknisk dykking, og dens monster! 8)

Ars
24-11-2002, 09:44
Jeg forstår det slik, at om du ikke kan gjøre det på den riktige måten(DIR) så skal man ikke gjøre det i det hele tatt!
Og dette lever du opp til?

Hvilket lys tror du du setter deg selv, og de som er i samme båt som deg, da du går ut og kritiserer, omtaler "sportsdykking" som galskap!
Nei, men betyr det at det er det eneste riktige, og at alle som gjør noe annet, gjør noe feil! NEI!

Du har helt rett, Arn B. vi snakker ikke om det eneste rette, vi snakker om den beste måten.

Alle burde kunne være enige om at det er bedre å utføre et dykk uten dybderus enn med dybderus. Skal du dykke dypt er den eneste måten å unngå dybderus å bruke helium! (Hvis du da ikke er en av dem som ikke får dybderus (sukk)).

Det er selvfølgelig ikke noen automatikk i at det går galt hvis du dykker dypt på luft, men risikoen er utvilsomt større! Hvis det på et dypt luftdykk oppstår en kritisk situasjon vil du være betydelig dårligere rustet til å takle problemene selv om du ikke "følte" deg ruset på forhånd!

Et annet poeng som taler for bruk av trimix (tx) er den reduserte pustemotstanden. Ved dyp luftdykking blir pustemotstanden betydelig. Dette gir redusert mulighet til å utføre "arbeid" på dykket samt økt fare for Co2 opphopning. Begge deler kan føre til at du forulykker i ytterste konsekvens.

Kristian

P.S. Jeg er ikke en DIR dykker, men jeg benytter meg av de beste sidene ved dette systemet.

Dragen
24-11-2002, 11:41
P.S. Jeg er ikke en DIR dykker, men jeg benytter meg av de beste sidene ved dette systemet.

FEIL!!!

Du benytter deg av det DU mener er det beste ved DIR.
(som forøvrig jeg også gjør...)

Dragen

moped
24-11-2002, 13:44

FEIL!!!

Du benytter deg av det DU mener er det beste ved DIR.
(som forøvrig jeg også gjør...)

Dragen

Da er det altså en individuell avgjørelse hva som er best likevel? PUHH.. Jeg trodde et øyeblikk at jeg bare måtte kutte ut hele dykkinga!

På vegne av meg selv og alle de millioner av idioter verden rundt som dykker til 35 meter på luft vil jeg be en stille bønn om at DIR, GUE og lignende ikke finner veien inn i lovgivende og bestemmende organer innen sportsdykking. (Hvis vi overlever lenge nok til å finne det ut da.)

Jeg er i prinsippet enig i at dykking skal gjøres så sikkert som mulig, men det går en grense for hvor hysterisk en skal bli. Jeg går ut i fra at du bruker HJELM når du kjører bil også ;)

Dragen
24-11-2002, 14:18
Da er det altså en individuell avgjørelse hva som er best likevel?

Nei !

Det er hva DU velger å gjøre som er en individuell avgjørelse.
Hva som er best er en helt annen sak...

mvh

Dragen

moped
24-11-2002, 15:21
Da er det altså en individuell avgjørelse hva som er best likevel?

Nei !

Det er hva DU velger å gjøre som er en individuell avgjørelse.
Hva som er best er en helt annen sak...

mvh

Dragen

Hvem er det som bestemmer hva som er best da? ???

Ars
24-11-2002, 15:38
Da er det altså en individuell avgjørelse hva som er best likevel? PUHH.. Jeg trodde et øyeblikk at jeg bare måtte kutte ut hele dykkinga!

På vegne av meg selv og alle de millioner av idioter verden rundt som dykker til 35 meter på luft vil jeg be en stille bønn

Det er ingen tvil om hva som er best (både sikerhetsmessig og opplevelsesmessig), det er dykk uten rus. Våre individuelle avgjørelser er en annen ting.

Jeg har ikke nevnt 35m (eller noen annen dybdegrense). Det er et individuellt valg hvor dypt man vil dykke på luft (og hvor stor risiko man vil utsette seg for). Problemet er at enkelte tydeligvis tar denne beslutningen på feil grunnlag: de innbiller seg at de kan dykke til store dybder på luft uten å være påvirket av dybderus. Det er å lure seg selv!

Kristian

Dragen
24-11-2002, 16:00
Hvem er det som bestemmer hva som er best da? ???

Det er det dessverre INGEN som kan påberope seg retten til å kunne gjøre( selv om noen av "DIR-gutta"gjør så godt de kan...).
Scubaverdenen i dag sitter inne med kunnskap om fysiske begrensninger, praktiske muligheter og empiriske erfaringsmodeller som hvis de ble anvendt til det beste for enhver scubadykker, ville ta knekken på utstyrsprodusentenes fremtid.

Kristian beskrev veldig godt i sitt forrige innlegg:

"Alle burde kunne være enige om at det er bedre å utføre et dykk uten dybderus enn med dybderus. Skal du dykke dypt er den eneste måten å unngå dybderus å bruke helium! (Hvis du da ikke er en av dem som ikke får dybderus (sukk)).

Det er selvfølgelig ikke noen automatikk i at det går galt hvis du dykker dypt på luft, men risikoen er utvilsomt større! Hvis det på et dypt luftdykk oppstår en kritisk situasjon vil du være betydelig dårligere rustet til å takle problemene selv om du ikke "følte" deg ruset på forhånd!

Et annet poeng som taler for bruk av trimix (tx) er den reduserte pustemotstanden. Ved dyp luftdykking blir pustemotstanden betydelig. Dette gir redusert mulighet til å utføre "arbeid" på dykket samt økt fare for Co2 opphopning. Begge deler føre til at du forulykker i ytterste konsekvens."

Sitat slutt.

Vi har i dag erfaring med at det å gå på akkord med denne kunnskapen før eller senere vil få fatale konsekvenser for den det gjelder.

mvh

Dragen

moped
24-11-2002, 16:09
Det er ingen tvil om hva som er best (både sikerhetsmessig og opplevelsesmessig), det er dykk uten rus.

Jeg har ikke nevnt 35m (eller noen annen dybdegrense).

Kristian

Hva med prismessig? Og jeg har ikke sitert deg når det gjelder 35m. Det var tec02 som påsto at luftdykkere skulle la være å dykke over 30m.

Det høres dessuten ut som det ikke finnes mellomting mellom rusfri og livsfarlig rusa. Men det gjør det faktisk. Det går helt fint å dykke til 35 meter (med riktig erfaring) på luft uten å sveve i livsfare. Mange av oss gjør det flere ganger i uken. Har du prøvd det? Det har jeg, og jeg var laaangt unna å dø av det. Fine opplevelser fikk jeg og. >:(

Ars
24-11-2002, 16:42
Det går helt fint å dykke til 35 meter (med riktig erfaring) på luft uten å sveve i livsfare. Mange av oss gjør det flere ganger i uken. Har du prøvd det?

Min dybdegrense for bruk av trimix går et sted mellom 30 og 40m avhengig av profilen på dykket. På et langt decodykk til 30m ville jeg bruke trimix, på et multileveldykk der jeg er nede på 35 - 40m noen få minutter ville jeg bruke nitrox. Luft er ikke aktuellt til noen dykking (for meg).

Kristian

Arnt_Marius
24-11-2002, 17:44
Dette begynner jeg og like, men for all del, dere som dykker teknisk, jeg har selv tenkt og begynne og dykke teknisk med tiden!
Men tenk på det, dere sitter inne med en dek fysikk og gasslære som andre dykkere ikke sitter inne med, + at noen av dere sitter inne med endel utstyr, og penger dere ikke har problemer med og bruke!, et rusfritt dykk hadde vært fint det, men dykker du ofte, og sikkert, og er erfaren, så er det ikke selvmord og dykke til 30-40 meter, alt ut etter dykkeprofilen selvsagt!
Men å krittisere andre for at akkurat det de gjør er feil, det er feil! Jeg tror det er mange luftdykkere som har dykket til 40-50 meter, for og så begynne med teknisk dykking, og så alldri ha luft på flaskene igjen! 8)
Luft fungerer til det meste! :P

DKD
25-11-2002, 00:05
Hvorfor skal alle sammen fortelle meg hva som er best. Jeg vet hva som er best, for meg. Dere kan fortelle meg hva som kan være med på å gjøre det bedre, men uansett, er det jeg som må få lov til å ta den avgjørelsen. Hva som er best for noen, er kanskje ikke best for meg.

/DKD

DKD
25-11-2002, 01:45
[quote=tec02
Hvor sakte ønsker du at det skal mates inn ?
7 år så langt.

Så da er vi inne på noe nytt; hva er grensen for sportsdykking. (til dere som er nye, dette er ironi).

Jeg siterer ikke noe spesielt fra artikkelen din, men å nevne helium, eller "hvilken gass" du skal bruke på et "sportsdykk", Dykke grunnere pga feil gass på flaskene, eller dykking til de dybder det snakkes om. Dette er iallefall i mine øyne ikke sportsdykking.

Når så er sagt, så kan jeg også legge til at jeg dykker dypt (av og til) men kun med luft. Jeg har til gjengjeld rikelig av den, og fra flere kilder.

/DKD

Ars
25-11-2002, 07:18
Jeg tror det er mange luftdykkere som har dykket til 40-50 meter, for og så begynne med teknisk dykking, og så alldri ha luft på flaskene igjen! 8)

Dette har du nok helt rett i! Har du tenkt over hvorfor det er slik?

Kristian

moped
25-11-2002, 08:56
[quote=tec02

Så da er vi inne på noe nytt; hva er grensen for sportsdykking. (til dere som er nye, dette er ironi).

/DKD

Grensen for sportsdykking er lett å definere. Ærhversmessig dykking med unntak av kurs er arbeidsdykking, alt annet er sportsdykking. Det ligger vel i ordet - man gjør det for sport.

moped
25-11-2002, 09:32
Jeg tror det er mange luftdykkere som har dykket til 40-50 meter, for og så begynne med teknisk dykking, og så alldri ha luft på flaskene igjen! 8)

Kristian

Ja jeg har igrunnen det. Jeg kommer til at det hersker en misforstått oppfatning av at luftdykking er mye farligere enn det egentlig er. Jeg er lysende klar over fordelene med dykking på andre gasser enn luft, men det må være grenser for hvor dogmatisk man skal være. Det som utløser en viss frustrasjon hos meg er fundamentalismen hos enkelte "tekniske" dykkere, som har blitt frelst av nye tech-ideologier. Sportsdykkingen har mange fasetter, ikke glem det. For de fleste holder det å "touche" 35m og da er luft godt nok i massevis. De som vil virkelig dypt skaffer seg kunnskap om, og utstyr til, dykking med alternative gasser. Eller de aksepterer den økte risikoen ved å dykke dypt på luft. Så enkelte er det. INGEN har monopol på sannheten.

GN
25-11-2002, 09:53
kl 1 dykkere har jo lappen til 50m på luft.
Har aldri brukt annet.
Dybderus kan man bli meir tollerant mot, snakker av erfaring.
Men det er jo heilt klare fordeler med helium blanding.
Men å påstå at kun det er rett er vel litt drøyt.

Dragen
25-11-2002, 10:16
[
Det siste først. Det var en som skrev at han ikke stolte på IANTD til å fortelle hva som var en god utstyrskonfigurasjon, samtidig som han sverget til IANTD sine mix/grotte kurs.
Her hadde han visst nok lært at: ett problem fikser du, to problemer er et problem, tre problemer og du er død.
Det jeg gjorde var å peke på at i GUE sin filosofi skal du forberede deg så godt at du kommer hjem til familien etter dykket selv om du møter på tre problemer, imotsettning til hva du visst nok lærer fra IANTD.

Det å komme hjem til familien selv om du møtte på problemer under dykket ser jeg som et godt argument for å lære seg teknisk dykking fra de som vet hva de holder på med.

Hva mener du med at "teknisk dykking er en mulighet" ?

"Kamikazedykking" er ditt ord.
Still deg under en 30-40 meter høy byggning og forestill deg at du får et problem så langt fra overflaten.
Hvor mye rus ønsker du å være påvirket av når du skal løse problemer så langt fra ditt "rette element" ?

Generelt burde sportsdykkere være bedre trent, ha større teoretisk kunnskap, mer strømlinjeformet utstyr, mer robust utstyr, mer bevisst forhold til dykkelpanlegging, mer aktivt forhold til å bruke bedre egnete pustegasser og mindre motstand mot å øke sin egen sikkerhet under dykking.

Ja, jeg mener det er bedre å velge en grunnere dykkeplass eller la være og dykke hvis det er alternativet når du mangler riktig pustegass.

Personlig håper jeg det ikke stiller noen i et dårlig lys å ta avstand fra dypere dykking med en pustegass som er plaget med blant annet narkotiske egenskaper.

Du ønsker å skille mellom 30+ og dykking til 60 meter.
Hvor skal det skillet settes ?
Hvorfor ønsker du å akseptere større grad av nedsatt mental kapasitet og motoriske ferdigheter ?

Å putte helium i pustegassen når du begynner å bevege deg dypere enn rundt 30 meter er faktisk det eneste riktige dersom du prioriterer sikkerhet under utøvelse av hobbyen din.
Til og med TDI guru Rob Palmer skrev i boka sin at 30 meter var en naturlig dybde å begynne med helium i pustegassen før han døde under et luftdykk til 130 meter.
Miljøet rundt Gilliam og Mount er litt rare på den måten.

I 1997 døde 17-18 tekniske dykkeinstruktører tilknyttet de miljøene under dype luft dykk. Men de fortsatte å kjøre extended range wreck penetration kurs til 65 meter på luft.

Det blir feil å kritisere Trey og wkpp, JJ og GUE eller andre for å argumentere for et alternativ som gir økt sikkerhet til alle dykkere, enten de holder seg i 0-20 meter sjiktet, befinner seg dypt i åpent hav eller dypt nede og langt inne i en eller annen hule.

Jeg tror Jarrod Jablonski har rett, heldigvis, når han spår at: "Nonetheless, the future is surely one in which air diving will be looked at solely as a historical curiousity, not as a realistic alternative to sensible gas mixtures."

Jeg er ikke i tvil om at du finner dykkere som vil stritte heftig imot, men jeg kan ikke få meg til å forstå motstanden mot å øke sikkerheten forbundet med hobbyen sin.

Hvor sakte ønsker du at det skal mates inn ?
7 år så langt.

Perler for svin...

(finn et annet fora)

Dragen

Dragen
25-11-2002, 10:20
kl 1 dykkere har jo lappen til 50m på luft.
Har aldri brukt annet.
Dybderus kan man bli meir tollerant mot, snakker av erfaring.
Men det er jo heilt klare fordeler med helium blanding.
Men å påstå at kun det er rett er vel litt drøyt.

Det har de vel ikke!!! Ved bruk av scubautstyr (ikke overflateforsynt) er deres grense 30 meter.

Merkelig forresten....

Dragen

Divegirl
25-11-2002, 10:55
De aller fleste sportsdykker i Norge som dykker 30 + gjør det på luft. Så lenge dette er en realitet og verden nok vil fortsette å dykke på denne måte ( ialle fall i noen tiår til?), ville diskusjonen kanskje gitt majoriten her mer igjen om man tok opp HVORDAN man best kan sikre seg mot dybderus og andre ulumskheter når man dykker 30+ på luft. Men,men...

Så til DIR-filosofien og tanken om at noe er rett og alt annet er galt. Til alle oss som har en utdannelse; når vi begynte på høgskole/universitet mm var vi verdensmestre etter det første året. Det var ikke måte på hvilken kunnskap vi hadde tilegnet oss. Så kom andre og tredje året. Og nedturen. For dess mer kunnskap vi fikk om et fag, dess mer forstod vi at vi ikke kunne. Dette tror jeg er gjeldende for "alt og alle". Derfor etterlyser jeg litt mer ydmykethet i forhold til hva som er best.

Vi kunne faktisk lære litt fra hverandre hvis A sa at "jeg dykker slik og slik" og B svarte " så spennende! Er du ikke redd for dybderus?" hvorpå A sier "Nei, fordi jeg går sakte ned" osv. Men dette ville helt sikkert føre til kjedeligere diskusjoner som ingen vil ha......?

Jeg er helt enig i at dykkere med KUNNSKAP OG ERFARING kan trekke egne konkulsjoner etterhvert, for å gjøre sin egen dykking så sikker som mulig. Nybegynnere bør stole på instruktøren (jada, mange uerfarne instruktører...)og den konfigurasjon man er opplært til (ingen begynner å mekke på bilen uten å ha peiling?).

Selv har jeg erfaring fra ulike utd.org. Jeg mener også at jeg plukker det beste fra de ulike, slik at jeg dykker slik jeg mener er best. Samtidig erkjenner jeg at andre kan komme til andre konklusjoner.

Matematikergeni kan sikkert argumentere for at 2+2 IKKE er 4, men jeg anbefaler alle å bruke denne enkle tallforståelsen i det daglige. Jeg har all respekt for tekniske dykkere (hvor får de tiden og pengene fra?), men tror ikke man kan overføre kunnskap fra det ene feltet til det andre og automatisk få en god diskusjon.

MEN- jeg tror alle sportsdykker kan lære av å få informasjon/kunnskap om sikkerhetsarbeid blant tekniske dykkere. Det vil øke forståelsen av at de driver med noe vi IKKE kan. Og at vi burde øke fokuset på vår egen sikkerhet?

Divegirl :)

moped
25-11-2002, 11:02
Amen.

Andre
25-11-2002, 11:03
Her hadde han visst nok lært at: ett problem fikser du, to problemer er et problem, tre problemer og du er død.
Det jeg gjorde var å peke på at i GUE sin filosofi skal du forberede deg så godt at du kommer hjem til familien etter dykket selv om du møter på tre problemer, imotsettning til hva du visst nok lærer fra IANTD.

Tror nok at meningen med den setningen var mer for å få deg til å tenke igjennom hvordan du rigger utstyr, forbedereder deg og planlegger dykket. Det menes ikke at "ooops, der fikk jeg tre problemer, jaja da er det bare å legge inn årene...." Men realiteten med f.eks. grottedykking er at f.eks. blås på en ventil håndteres greit, når begge ventilene blåser har man faktisk et problem, når makkeren ikke ser at du har problemer er faktisk helvete ute....

Til og med TDI guru Rob Palmer skrev i boka sin at 30 meter var en naturlig dybde å begynne med helium i pustegassen før han døde under et luftdykk til 130 meter.
Miljøet rundt Gilliam og Mount er litt rare på den måten.

Palmer følte vel at hans stjerne på dykkerhimmelen hadde begynt å falme litt, og gjorde et dumdristig forsøk på å krabbe opp på kjendistoppen igjen. (det går ihvertfall spekulasjonenene ut på.)

I 1997 døde 17-18 tekniske dykkeinstruktører tilknyttet de miljøene under dype luft dykk. Men de fortsatte å kjøre extended range wreck penetration kurs til 65 meter på luft.

Som jeg sa i en posting på en annen tråd: TDI instruktørene har vel egentlig et lite rykte på seg som "litt" cowboyaktige...

moped
25-11-2002, 11:10
Det har de vel ikke!!! Ved bruk av scubautstyr (ikke overflateforsynt) er deres grense 30 meter.

Merkelig forresten....

Dragen

Hvorfor er det merkelig? KL 1- dykkernes grense er dessuten ikke 30m med scubautstyr. Den er 39m. Dykkeforskriften sier at scubadykking ikke skal planlegges med DEKOMPRESJON. Hvis du tar en titt i Norske Dykke- og Behandlingstabeller vil du se at 39m er største dybde uten dekompresjon. Ved dykking over 30m skal det finnes TRYKKAMMER på abeidsplassen.

Arnt_Marius
25-11-2002, 15:37

Kristian

Helt klart, og derfor har jeg tenkt og begynne med teknisk dykking! har det meste av utstyret, mangler bare noe som heter kurs! Og ja, teknisk dykking er sikker dykking! Og en god mulighet! Men gjennom provokasjon og kritiske spørsmål er det jo lov og få seg selv, og andre til og tenke! Jeg missliker den "overlegene" holdningen teknisk dykkere har imot "vanlige" dykkere!
Det bør være lov og dykke til 40 meter!
Det bør være lov og ikke kjenne til alle teorier og konfigurasjoner fra GUE/DIR , og samtidig vite når alle store helter med store ord har strøket med under dykk som motsier deres egene teorier!!
Enkelte bryr seg ikke!(derfor hører egentli denne hjemme under teknisk dykking)

=)

Arnt_Marius
25-11-2002, 16:01
Hvorfor skal alle sammen fortelle meg hva som er best. Jeg vet hva som er best, for meg. Dere kan fortelle meg hva som kan være med på å gjøre det bedre, men uansett, er det jeg som må få lov til å ta den avgjørelsen. Hva som er best for noen, er kanskje ikke best for meg.

/DKD

Dette som DKD skriver , gjelder for all dykking !
Kjenn deg selv og kjenn dine egne begrensninger !

Vidar >:D

Ikke dumt sier jeg! =)

Andre
25-11-2002, 16:14
Helt klart, og derfor har jeg tenkt og begynne med teknisk dykking! har det meste av utstyret, mangler bare noe som heter kurs! Og ja, teknisk dykking er sikker dykking! ...........

Det bør være lov og ikke kjenne til alle teorier og konfigurasjoner fra GUE/DIR , og

Jeg håper for din egen skyld at du ikke mener at du skal begynne å dykke teknisk OG samtidig ha lov til å ikke sette deg inn i teorier og konfigurasjoner..... Holdningene dine tyder litt på at du er en sånn "vil-være-med-men-ikke-fortell-meg-hvordan-det-gjøres-for-det-finner-jeg-best-ut-selv"-type... Mulig jeg tar feil...

Dragen
25-11-2002, 17:08
Hvorfor er det merkelig? KL 1- dykkernes grense er dessuten ikke 30m med scubautstyr. Den er 39m. Dykkeforskriften sier at scubadykking ikke skal planlegges med DEKOMPRESJON. Hvis du tar en titt i Norske Dykke- og Behandlingstabeller vil du se at 39m er største dybde uten dekompresjon. Ved dykking over 30m skal det finnes TRYKKAMMER på abeidsplassen.

Ehh... Her skriver du jo selv at jeg har rett! Har DU trykkammer tilstede når(hvis) du dykker dypere enn 30 meter kanskje?
Med merkelig mener jeg at det er et pussig sammentreff at grensen for arbeidsdykk er satt til 30 meter(vel å merke UTEN trykkammer tilstede) og at mange erfarne tekniske dykkere har dette som en slags ideell grense for max nitrogenpartialtrykk. Kan det være sammenfallende erfaring og kunnskap som ligger til grunn?

Det har ingen ting med ovenfra og ned holdning det jeg skriver i mine innlegg. Blir det oppfattet slik må jeg be om unnskyldning. Det er ikke ment slik.

mvh

Dragen

picasso
25-11-2002, 20:46
Litt av en diskusjon dette her. Neste påstand,(som jo er sann) er at den sikreste måten å utforske de store dyp(over30 m) er å sitte hjemme i stua å se på National Geographics.Dette er jo et spørsmal om hvor mye tid og resurser man er interessert i å bruke på det ene dykket til over 30m.Jeg kan gjerne bruke Nitrox eller for den saks skyld trimix dersom målet helliger midlene.Dersom akkurat dette dykket er så viktig å utføre på akkurat den måten som krever disse gassene.Men for meg i praksis ,aldri. Må jeg ha dekomp så må jeg og 2x15 literen henger og venter på meg.Tar heller den ekstra tiden hvis eg må.Og får jeg dybderus,så får jeg det og må ta mine forhåndsregler for det.Så får dere teknikkens mestere bare sitte på deres høye hest å påstå hva den eneste sannhet er.
Sannheten er vel at det har gått ivei flere blandingsgassdykkere på grunn av blandefeil ol enn av tilnermet normale dykkere på grunn av luften på dykk under 55 m.

Det er jo mere behagelig å kjøre en ny Mercedes i 100kmt enn en gammel Volvo,men det blir jo for dumt å påstå at alle må kjøpe seg en for det.

Tassax
25-11-2002, 23:17
Kan jeg få lov til å være B og spør "Hvorfor gir en langsom nedstigning mindre dybderus" ?

Det gir kanskje mer kontroll over når rusen ev. slår inn, dersom du skulle få den, enn en rask nedstigning.

Andre
26-11-2002, 01:29
Realiteten er at:
- Blås på en ventil håndteres greit.
- Når begge ventilene blåser har du en situasjon du har trent for å mestre.
- Hvis du ikke klarer å få kontakt med en meddykker i teamet mens du puster på den blåsende ventilen har du:
1. Dr.... deg ut lenge før dykket ved å velge feil makker/team.
eller
2. Dr.... deg ut under dykket sånn at du har satt deg i en situasjon hvor du ikke kan få assistanse fra makker/team.

Og ja, Darwin deler ut priser i grotter også.

Morsom liten sak du.... Hvis du tror at ulykker og situasjoner aldri skjer blandt DIR dykkere (stemmer det ja, hvis de kommer ut for en ulykke eller man ikke opptrer korrekt er man jo automatisk stroke... og på den måten dør aldri DIR dykkere mens de dykker...) så lever du i en fantastisk liten dørmmeverden. Så lenge det er mennesker som dykker er sjangsen til stede for at noe galt kan skje...

Dragen
26-11-2002, 01:38
Morsom liten sak du.... Hvis du tror at ulykker og situasjoner aldri skjer blandt DIR dykkere (stemmer det ja, hvis de kommer ut for en ulykke eller man ikke opptrer korrekt er man jo automatisk stroke... og på den måten dør aldri DIR dykkere mens de dykker...) så lever du i en fantastisk liten dørmmeverden. Så lenge det er mennesker som dykker er sjangsen til stede for at noe galt kan skje...

Og med det innlegget lærte jeg en hel masse... ???
Du mener altså(slik jeg leser det) at det som skjer det skjer, og at den eneste måten å finne ut HVORFOR det skjer er (i dette tilfellet) gjennom GSG-dykking???

Hva har jeg misforstått?

Dragen

Ars
26-11-2002, 07:48
Kan jeg få lov til å være B og spør "Hvorfor gir en langsom nedstigning mindre dybderus" ?

Det gir kanskje mer kontroll over når rusen ev. slår inn, dersom du skulle få den, enn en rask nedstigning.

En rask nedstigning gir mer dybderus p.gr.a. Co2 opphopning i kroppen.

Ved en rask oppstigning vil luften i lungene ekspandere slik at du for det meste puster ut (ref. Aaah - lyden ved svømmende nødoppstigning). Ved en rask nedstigning skjer det motsatte, du puster mer inn enn ut. Det fører til dårlig ventilering av lungene og innholdet av Co2 stiger (både i lungene og i blodet).

Kristian

Divegirl
26-11-2002, 08:35
Det er vel egentlig snakk om en akklimatisering. I tillegg vil man lettere få dybderus på en "dårlig dag", på samme måte som man lettere får andre sykdommer når man er sliten/nedkjørt osv.

Når det gjelder dybderus (og bends) bør spesielt jenter være opmerksom på den månedlige syklusen. Det er minimal forskning på dette, men mange som har vært utsatt for slike ting har hatt menstruasjon under dykket, uten at man kan dra en direkte årsakssammenheng her. På samme måte har man funnet en sammenheng mellom korsbåndsskader blant håndballspillere og menstruasjon - uten at man kan påpeke en signifikant årsakssammenheng.

Divegirl :)

Andre
26-11-2002, 09:39
Og med det innlegget lærte jeg en hel masse... ???
Du mener altså(slik jeg leser det) at det som skjer det skjer, og at den eneste måten å finne ut HVORFOR det skjer er (i dette tilfellet) gjennom GSG-dykking???

Nei nei, men å si, utifra et DIR synspunkt, at hvis makkeren et lite øyeblikk er uoppmerksom, eller faktisk i en situasjon hvor han ikke er istand til å kunne komme deg til unnsetning, så har man "driti seg ut med valg av makker" eller "driti seg ut ved å sette seg i en situasjon osv. osv." er bare flåsete. DIR dykkere tror tydeligvis at deres makkere er så 100% oppmerksomme og de alltid dykker på slike steder at de uansett kan bare strekke ut armen og ta tak i backup hos buddy.

Jeg finner veldig mange gode løsninger hos DIR systemet, men desverre er fanatismen hos tilhengerne litt vel stor og deres klokketro på at alle til enhver tid følger "boka" og at det aldri skjer noe man ikke kan håndtere hvis man gjør det, er skremmende...

Det jeg sier, er at så lenge DIR systemet godtar at mennesker er med på dykkingen, vil det være muligheter for at uforutsette hendelser eller at backup'en man har i menneskene rundt seg feiler..

Å si at GUE/DIR mener at man fint håndterer tre simultane problemer, for samtidig å si at med to blåsende ventiler og en ikke tilstedeværende buddy er å "drite seg ut" er liksom ikke helt sammenhengende.....

Arnt_Marius
26-11-2002, 15:30
Helt klart, og derfor har jeg tenkt og begynne med teknisk dykking! har det meste av utstyret, mangler bare noe som heter kurs! Og ja, teknisk dykking er sikker dykking! ...........

Det bør være lov og ikke kjenne til alle teorier og konfigurasjoner fra GUE/DIR , og

Jeg håper for din egen skyld at du ikke mener at du skal begynne å dykke teknisk OG samtidig ha lov til å ikke sette deg inn i teorier og konfigurasjoner..... Holdningene dine tyder litt på at du er en sånn "vil-være-med-men-ikke-fortell-meg-hvordan-det-gjøres-for-det-finner-jeg-best-ut-selv"-type... Mulig jeg tar feil...

Mulig om at du leser inlegget mit igjen, så er det snakk om generelle ting her, jeg mener folk som ønsker det kan dykke til 40 meter, uten og ha puget GUE/DIR filosofier, jeg for min del har en interesse for dette, og lærer en del gjennom dette forumet, + at jeg og dykkerne i klubben deler erfaringer, og diskuterer utstyrskonfigurering!
Og hvor rett du har i den "vil-være-med-men-ikke-fortell-meg-hvordan-det-gjøres-for-det-finner-jeg-best-ut-selv" teorien din om meg, kjenner jeg ikke til! Jeg er konservativ etter mine egene erfaringer, og gjør det jeg og min buddy har planlagt, slik at det blir sikkrest mulig!

Andre
26-11-2002, 15:44
Mulig om at du leser inlegget mit igjen, så er det snakk om generelle ting her, jeg mener folk som ønsker det kan dykke til 40 meter, uten og ha puget GUE/DIR filosofier, jeg for min del har en interesse for dette, og lærer en del gjennom dette forumet, + at jeg og dykkerne i klubben deler erfaringer, og diskuterer utstyrskonfigurering!
Og hvor rett du har i den "vil-være-med-men-ikke-fortell-meg-hvordan-det-gjøres-for-det-finner-jeg-best-ut-selv" teorien din om meg, kjenner jeg ikke til! Jeg er konservativ etter mine egene erfaringer, og gjør det jeg og min buddy har planlagt, slik at det blir sikkrest mulig!

Fint det... Men jeg mener altså i tillegg at skal folk dykke til 40+ (eller forsåvidt 30+) bør det kunne kreves av de at de setter seg inn i hva de driver med og hvordan de bør gjøre det. Jeg sier IKKE at man bør pugge dykkerhistorie og DIR filosofiene, men DIR konfigurasjon er faktisk ganske god og gir en rimelig god sikkerhet og er vel nesten som obligatorisk pensum å regne :-)

Jeg ser stadig tre (hoved)typer dykkere som dykker dypt. Den ene typer er de som lever og ånder for det vi driver med og sluker stort sett alt de får av informasjon og kunnskap og holder seg godt oppdatert både kunnskapsmessig og praktisk. nummer to er de som lærer det de trenger og ikke så mye mer. De er mer opptatt av opplevelsen enn teorien bak metodene som gjør dem istand til å oppleve. Disse to gruppene er stort sett gode å dykke med og man kan som dykkerleder være sikker på at de vet hva de gjør og ikke blir med på noe som de ikke bør.

Den tredje gruppen derimot, er farligere. De vil være med på allt, men er særdeles uinteressert i å lære noe om det eller å sette seg inn i ting. De lar andre konfigurere utstyret sitt og blir gjerne med på dykk som ligger utenfor deres begrensede evner. Denne gruppen vil jeg helst ikke ha i min nærhet når jeg er på dykkertur..

Ars
27-11-2002, 08:28
En rask nedstigning gir mer dybderus p.gr.a. Co2 opphopning i kroppen.

Kristian

Co2 er et sluttprodukt av oksygenmetabolisering.
En hurtig nedstigning fører ikke nødvendigvis til økt metabolisk rate.
En langsom nedstigning ikke er noe forsikring mot ineffektiv ventilering av Co2.

Hva lærer PADI og CMAS dykkere om Co2 ?

Det er riktig at en langsom nedstigning ikke garanterer effektiv ventilering, men en rask nedstigning vil garantere redusert ventilering av Co2.

Når et fysiologisk fenomen skal forklares kan vi ikke begrense oss til POW-pensumet.

Kristian

Dragen
27-11-2002, 13:04
Nei nei, men å si, utifra et DIR synspunkt, at hvis makkeren et lite øyeblikk er uoppmerksom, eller faktisk i en situasjon hvor han ikke er istand til å kunne komme deg til unnsetning, så har man "driti seg ut med valg av makker" eller "driti seg ut ved å sette seg i en situasjon osv. osv." er bare flåsete. DIR dykkere tror tydeligvis at deres makkere er så 100% oppmerksomme og de alltid dykker på slike steder at de uansett kan bare strekke ut armen og ta tak i backup hos buddy.

Jeg finner veldig mange gode løsninger hos DIR systemet, men desverre er fanatismen hos tilhengerne litt vel stor og deres klokketro på at alle til enhver tid følger "boka" og at det aldri skjer noe man ikke kan håndtere hvis man gjør det, er skremmende...

Det jeg sier, er at så lenge DIR systemet godtar at mennesker er med på dykkingen, vil det være muligheter for at uforutsette hendelser eller at backup'en man har i menneskene rundt seg feiler..

Å si at GUE/DIR mener at man fint håndterer tre simultane problemer, for samtidig å si at med to blåsende ventiler og en ikke tilstedeværende buddy er å "drite seg ut" er liksom ikke helt sammenhengende.....

Du har rett, vi er enige her... :)

mvh

Dragen

Ars
28-11-2002, 00:07
Du pekte på at gassmolekylene i lungene ville komprimeres og medføre at det pustes inn mer enn dykkeren puster ut.
Ser du isolert på det forhold vil du komme til den konklusjon at Co2 opphoping er en nødvendig følge av hurtig nedstigning.

Men da har du ikke tatt med en viktig faktoren.

Den relative andel frisk gass som når lungene pr innpust i en dykkesituasjon hvor omgivelsestrykket øker raskt er betydelig større enn hva du oppnår ved konstant omgivelsestrykk omgivelsestrykk.
(Av samme grunn som du oppgav for inneffektiv ventilering av Co2).
Denne større andelen frisk gass vil "tynne" ut avfallsgasser og begrense/viske ut effekten av ineffektiv ventilering som kan gi økt PaCo2.

Disse to faktorene vil virke mot hverandre. "Veldig forenklet" kan du stryke ene mot den andre.

Burde ikke CMAS og PADI dykkere ha en basis forståelse av de fenomenene dykkere opplever ?
Spesielt når de ønsker å dykke til dybder mellom 35-60 meter på luft som det er gitt uttrykk for i diskusjonen.

Utskillingen av gass i lungene styres (stort sett) av gradienten mellom gasstrykket i vevet/blodet og partialtrykket i lungene. Ved en rask nedstigning vil ventileringen bli redusert og Co2 vil hopes opp i lungene. Dette fører til høyere Co2 partialtrykk i lungene og derved redusert utskilling fra vevet/blodet uavhengig av hvor mye annen gass du har i lungene.

Og ja, jeg er enig i at dykkere bør ha kjennskap til de viktigste fysiologiske forholdene som angår dykking, særlig hvis de dykker dypt. (Men da ville de neppe dykke dypt på luft :D)

Kristian

Andre
28-11-2002, 09:22
Det tar tid å tømme dobbelt settet ditt.
Du bør klare å rekke bort til en i teamet du dykker med før du har mistet all gassen din.

Det tar faktisk ikke lange tiden å tømme et 2*12 sett når en ventil eller to står på full blås og man er på 20m+ Det tar faktisk skremmende kort tid. (spesiellt hvis det ikke skjer på begynnelsen av dykket.)

Arnt_Marius
28-11-2002, 17:01
Utskillingen av gass i lungene styres (stort sett) av gradienten mellom gasstrykket i vevet/blodet og partialtrykket i lungene. Ved en rask nedstigning vil ventileringen bli redusert og Co2 vil hopes opp i lungene. Dette fører til høyere Co2 partialtrykk i lungene og derved redusert utskilling fra vevet/blodet uavhengig av hvor mye annen gass du har i lungene.

Og ja, jeg er enig i at dykkere bør ha kjennskap til de viktigste fysiologiske forholdene som angår dykking, særlig hvis de dykker dypt. (Men da ville de neppe dykke dypt på luft :D)

Kristian

Så for og få meg til og slutte med slikt, hvor får jeg slik kunskap? må jeg ta kurs? eller er det noe literatur/internett literatur du kan anbefale!

Ars
29-11-2002, 07:50
Så for og få meg til og slutte med slikt, hvor får jeg slik kunskap? må jeg ta kurs? eller er det noe literatur/internett literatur du kan anbefale!

http://www.ocean-discovery.org/GUE_courses.htm
http://www.gue.com/classroom/index.shtml
Literatur:
http://www.gue.com/catalog/order
http://www.gue.com/classroom/reading.shtml

Her har du fått DIR versjonen ser jeg :).

På denne siden finner du en del nyttig lesestoff:
http://www.cisatlantic.com/trimix/trimix.html

I tillegg har jeg en del artikler jeg kan maile til deg om du er interessert.

Selvstudium kan fungere bra, men det er viktig at du forstår det du leser (og forstår det rett). Tar du et kurs får du et godt grunnlag, slik at det blir lettere å forstå avansert dykkelitteratur.

Kristian

Andre
29-11-2002, 08:59
Hvis det tar skremmende kort tid burde det kanskje "skremme" deg til økt team awareness.
IANTD hadde en hver mann for seg selv ideologi for en 6-7 år tilbake siden. Jeg trodde ikke den eksisterte lengre.

Jeg har forsåvidt aldri sagt at jeg tilhører IANTD på noen som helst måte, og om denne ideologien fremdeles eksisterer hos dem vet jeg ikke.

Men jeg har ihvertfall den filosofien at jeg skal være selvforsynt under vann, selv om jeg dykker i team.

Triton
29-11-2002, 09:38
"Team Awareness" - betyr vel bare å planlegge dykket, og dykke etter planen, med en buddy.
Som vi alle lærer og mesteparten gjør i større eller mindre grad.
Kjekt også i tillegg å være selvforsynt i tilfelle buddy skulle bli "stroke" i et sekunds uoppmerksomhet mens han studerer en hummer.
;D ;D ;D

PS.: Det ligger endel ironi i denne.

Tredje
29-11-2002, 12:27
Hvis det tar skremmende kort tid burde det kanskje "skremme" deg til økt team awareness.

IANTD hadde en hver mann for seg selv ideologi for en 6-7 år tilbake siden. Jeg trodde ikke den eksisterte lengre.

Vel og greit det... men du ??

Man er ikke udødelig selv om man har en plakat av George Irvine hengende over sengen og hvit flekkete laken.....

Andre
29-11-2002, 12:40
Man er ikke udødelig selv om man har en plakat av George Irvine hengende over sengen og hvit flekkete laken.....

DEN var dagens! :-)))

Arnt
11-09-2004, 17:44
Sitter å koser meg her i nord med delvis bra
kragebein, og fant en laaang diskusjon fra
gammelt av.

Personlig dykker jeg enn så lenge kun luft,
med nitrox (50%) som decogass.
Min følelse av dybderus er lik sirup i tankegangen
men har iallefall ikke fått noen "supermann-tendenser"
av det.
Merker det spesiellt ved uv foto dypt.

Grunneste OG verste dybderusen jeg har hatt
er på ett vrakdykk til 33 meter sammen med DeepC
i Båtsfjord. Da SLO den kraftig fra 24 meter.
Dårlig sikt og lang svømming til vraket tror jeg var
en medvirkende årsak.

Normalt sett(?) plages jeg ikke nevneverdig med
dybderus ned til 50 meter, og har gjerne 35-45
meter som "comfortsone" under dykk... Stille og fredelig :)

Arnt Eirik

DivePack
11-09-2004, 21:59
Gøy å lese 2 år gamle tråder da! :)

Det som slår meg sånn umiddelbart er at dypluft ikke ser ut til å være like "akseptert" lenger ut fra mangel på forkjempere her på dykkesiden.
I tillegg ser det jo ut til (personlig oppfatning) at debatten om hvorvidt dybderus er en variabel ut fra person og omstendigheter eller et konstant faktum har stilnet av.

Jeg har 3 teorier:
1. Dypluftgutta har forlatt dykkesiden.
2. Dypluftgutta er her fortsatt men debatterer ikke emnet lenger.
2. Dypluftgutta puster trimix i dag, 2 år senere.

Det ville jo vært leit om det nesten bare er finnmarkinger med frostskadde hjerneceller og kul i panna som fortsatt tør si høyt hva de driver med mener jeg! ;D :duck:

picasso
11-09-2004, 22:30
Undertegnede har dykket 50+meter på luft tidligere og mitt neste 50+ metersdykk vil høyst sannsynlig også bli et sykkeldekkgass neste gang.Hvis ikke noen plutselig finner ut at en annen gass passer bedre i sykkeldekk da.Jeg vil på ingen måte prøve å si at luft passer bedre til dypdykk enn TX. Men med min frekvens med dypdykk ser jeg ingen grunn til å ta de nødvendige sertifikater,nødvendige innkjøp av utstyr,etc.Nå vet ikke jeg hva divepack har lagt merke til,men jeg har da allerede for et par år siden lagt merke til at neppe noen bestrider det faktum at rent pustemessig er det best å bruke tx på større dyp.Uenigheten har vel heller dreid seg om når nytteverdien overstiger ulemper vedrørende kostnader,sertifisering, arbeid og nye feilkilder ved div blandingsgasser.

dhjerp
14-09-2004, 17:11
Jeg har 3 teorier:

Phø......jeg var ikke her for 2 år siden...... ;D ;D ;D

Tassax
14-09-2004, 17:28
Jeg har 3 teorier:

Snakk om å heve seg selv opp på en pidestall høyt over ...ehhh.. dypluftgutta......
Hvem nå enn som havner i den kategorien? Sykkeldekkgass under 10 meter?

Sier meg forøvrig enig med Arnt, Picasso og Vidar.

scubaguy
16-09-2004, 09:50
Jeg synes at denne og andre tråder mister sin interesse når temaet ikke lenger diskuteres, men blir tilsidesatt for ytringer av høyst subjektive meninger om diskusjonsdeltakernes personlige ferdigheter og kunnskap. Hva med å bruke PM til den slags, om det føles absolutt nødvendig å framheve/påberope egen fortreffelighet i forhold til andre? Kan hende er slike ytringer ment i beste mening mellom venner, men det kan jo ikke nye forumdeltakere vite. All verdens "smileys" hjelper ikke, frykt for å bli utsatt for samme behandling om man skulle våge seg ut på en (betent) temadebatt er en meget effektiv stopper for bidrag fra personer som har erfaringer i forhold til temaet.

Jeg er for stor takhøyde, men da on topic!

DivePack
17-09-2004, 01:05
Jeg har 3 teorier:

Snakk om å heve seg selv opp på en pidestall høyt over ...ehhh.. dypluftgutta......
Hvem nå enn som havner i den kategorien? Sykkeldekkgass under 10 meter?

Sier meg forøvrig enig med Arnt, Picasso og Vidar.

Kjære deg da??
Dette var da ikke ment som noe slags angrep på noen som helst. Skjønner ikke helt hvor du tok det fra egentlig. ???
La frem noen teorier i håp om å sparke liv i debatten igjen. F.eks. høre om tidligere dypluftdykkere siden har endret praksis eller om miljøet her på dykkesiden til tider blir for surt til at folk gidder å henge med om de benytter seg av "omstridte" metoder for å gjennomføre sine dykk.
Intet mer - intet mindre.
Det var utviklingen over en 2-årsperiode jeg var ute etter her å pirke litt i her. :-\\

Arnt
17-09-2004, 08:14
Da jeg dro denne gamle tråden frem fra glemselen
hadde jeg håpet at tema kunne diskuteres uten at
det ble diskutert på ett personlig nivå.

Siden det tydeligvis ser ut til at noen tema ikke
kan diskuteres uten at noen tyr til håndgemeng
stenger jeg denne gamle, og slenger ut en pekefinger... >:(

Arnt Eirik :-\\

Thomas Torjusen
17-09-2004, 08:42
Hei

Skriver et siste innlegg i denne tråden selv om den er sperret.

Her har vi vært vitne til et personangrep og forfølgelse fra Fredrik. Dette er en ikke akseptabel holdning. Han har fått advarsler mange ganger tidligere om å la denne stridsøksen ligge død og heller ta det utenfor Dykkesiden. Brukeren er nå stengt ute fra Dykkesiden på ubestemt tid.

/Thomas