PDA

View Full Version : Det mest helsprøe du har opplevd ved dykking.

Fish
17-11-2002, 16:55
Tenkte det kunne være gøy å høre noen "morro" historier fra dykkermiljøene rundt omkring i Norges land. Utfordrer alle til å komme med noen "helsprøe" historier..........Kommer ikke på noe i farten selv....

DKD
17-11-2002, 17:09
Sprøtt og sprøtt, det var i alle fall ganske vittig å se på en av deltagerene på dagens dykketur da han gjorde et noe underlig forsøk på å få av seg drakten uten å åpne glidelåsen først ;D ;D

/DKD

Actinia
17-11-2002, 18:28
..eller at det arrangeres mindre leteaksjon fordi en har mistet båtnøkkel/dykkemaske/etc for så i finne det senere i vestlomma... (ja dette har hendt, og samme personen har gjort dette ved flere anledninger) ((;

Oystein
17-11-2002, 18:34
Da jeg holdt i et bilvrak - uten å se det. 0 cm sikt på 12 meters dyp.

auskr
17-11-2002, 18:44
historie fra instruktør, da han prestert å hopp i vannet med alt utstyr på, men uten å ta igjen glidlåsen...*hihi* :P

komodo dragon
17-11-2002, 19:14
For mange årsiden!

Satt å så på noen karer som skulle lære en å dykke. Alle hadde dykkelappen bortsett fra meg som sto på kaia ,og han som de skulle lære opp. Jeg kom akkurat da jeg så to bein som stakk opp av vannet. De gikk som trommestikker på han som skulle læres. Dette var hvist drit morsomt siden alle lo. Han som trodde han skulle drukne hadde full panikk. Etter dette tviler jeg på at det ble noe mere dykking på trommist'n. Jeg skjønte ingenting av det som foregikk.

men...... Jævla bra trommist ;D ;D ;D

Pompel
17-11-2002, 19:23
Vi hadde et lag i fra Brønøysunds disdriktet som vi skulle lære opp i den edle kunst å fangste kråkeboller. Vi var ikke overbegeistret for å ha de med, men skippern bestemte.

Noen av gutta var motiverte og var ok dykkere, men en var i særklasse håpløs. Satte du på han fullt utstyr så ble det for tungt og han knakk sammen i lettbåten. Han satt for det meste på bunnen og klødde seg i bakhodet.

Men dette var bare forsmaken på det som ventet. Han tok av seg jakkevesten under vann og blåste den opp. Han hang derved etter vesten, mens han febrilsk prøvde å holde 2.trinnet i munnen. (Med blybelte på.) Takket være rask reaksjon fra en av de andre fangsterne så berga han.

Vi i det faste teamet var rimelig sjokkerte, og ville ikke ha han med ut igjen. Men vi fikk garanti fra gutta på opplæring at dette overhode ikke skulle gjenta seg... Hvilket det faktisk gjorde dagen etter. Samme stuntet!! Gutvotten ble satt på hurtigruta og ønska god tur hjem.

Arne K

Geir
17-11-2002, 22:12
Dette har jeg ikke opplevd selv, det var et av "de andre" dykkemiljøene i byen som var på båttur ute på Sletta, de var en ganske sosial gjeng så det ble gjort i stand suppe som skulle serveres på hjemturen.
Etter dykket og suppeserveringa, halvveis tilbake til byen var det en som la merke til to ubrukte tallerkner. Hvor f... er ?? og ???
De savnede dykkerne ble funnet på et skjær noe seinere.
Dette er en morsom historie fordi jeg ikke var med da det skjedde :-\

Divegirl
18-11-2002, 12:46
Historie fra trøndelagskysten, fortalt til meg av hovedpersonen selv:

Kvinne dykket med gamlegutta i Trondheimsfjorden. Overflateberedskap i båt og god sikt. På 20 meter gikk glidelåsen til hel.....Den erfarne dykkeren fikk karret seg til overflaten med drakta full av vann - hvorpå hun, med hodet såvidt over vannskorpa, signaliserte med velkjente håndbevegelser at hun trengte assistanse. Gutta i båten repliserte øyeblikkelig: "Nei, sjå der e a Hilde" - og vinket hjertelig tilbake.

Divegirl ::)

Fish
18-11-2002, 14:02
;D

Ikke akkurat veldig helsprøtt, men her kommer det....

Var nylig på dykkertokt utenfor Stokkøya i Sør Trøndelag. Skulle gjennomføre et kveldsdykk ute på storhavet på ettermiddagen sammen med noen Svensker. Festet min forholdsvis nye dykkerlykt (dyre..) til vingevesten og gjorde meg klar til å slippe meg ut av båten. I det jeg lener meg bakover fester lykta seg til ripa i båten og festet ryker og lykta faller over bord.......LYKTA VAR IKKE PÅSLÅTT!! Som å lete etter nåla i høystaka...Ga opp letingen og gikk til overflaten noe forbannet...Etter ca 50 min kommer den første svensken til overflata svært så fornøyd....(Han viste ikke hva som hadde skjedd). Han veivet med den nye dykkerlykta han tilfeldigvis hadde funnet på storhavet......

Gjett om en ble glad og en annen ikke fullt så glad....

ViLar
18-11-2002, 19:58
Ikke akkurat helsprøtt - mest amatørmessig (og komisk i ettertid..)

Jeg var type superfersking - første dykk etter grunnkurs. Vi ble med en gjeng som drev dykkerklubben (vi nå er medlem av) på tur til Vingsand.

Der kjørte vi båt (aluminiums fiskebåt) ut til ei øy hvor vi skulle dykke fra land. Var temmelig ukomfortabel med alt utstyret, samt å gå med svømmeføtter ut fra glatte svaberg. For liksom å "dekke over" en SMULE ubalanse gikk jeg uti langsmed båten. Men akk, mistet totalt balansen og falt overende - prøvde å holde meg fast i båten. Med det kunststykket at jeg klarte å tre årepinnen igjennom neoprenet på tørrdrakten min.... ::) ::)
Var nokså hjelpeløs der jeg hang etter årepinnen - samt en seriøs dose slukøret... Så viste det seg at årepinnen hadde bare gått igjennom beskyttelsesklaffen for glidelåsen (på ryggen!!??) og at drakten faktisk var like hel. Hvordan jeg fikk til dette er fremdeles et mysterium - type pinlig.. ::)
Vel, to sterke menn i klubben kom og dro meg av årepinnen, som en fisker drar fisken av fiskekroken :P :P
Jo da, har fått bedre balanse etter dette.. 8)

picasso
19-11-2002, 10:30
Vel for en del år siden så var jeg og klubben min ute for å sanke diverse mat til et skalldyrbord ved et av Bergens store hoteller.Min jobb var å ta og fylle en sekk med Oskjell.Jeg hadde fylt sekken(EN rimelig stor jutesekk)og fylte først opp drakta(Poseidon jetsuit ).Idet jeg brøt vannflata var jeg litt uheldig og mistet balansen.Men fordi jeg hadde sett lettbåten slapp jeg ikke sekken men vart hengende med bena rett opp og holde sekken.Det gikk en 5 minutter til båten så meg ,men som den heller sta personen jeg er forbannet jeg meg på at jeg ikke skulle slippe sekken.De i båten imidlertid lo så de nesten gren over synet av to svømmeføtter som sto 20cm rett opp av vannet.Ps.ved levering inneholdt sekken 74 kg Oskjell.og da var jo mye av vannet rent ut.

Bernt
21-11-2002, 16:28
Det sprøeste jeg vet om er når eldste mann i klubben( han er nordens eldste aktive sportsdykker) er nede på 40 meter til flasken er helt tom, også fyrer han av vestflaska si og tar heisen opp til overflaten, slik gjør han veeeeeldig ofte, og han dykker kun solo. Slå den, viss noen tørr.

silje
21-11-2002, 16:44
ja, ha...

vet ikke helt om jeg er enig der >:(

silje

Actinia
21-11-2002, 16:53
Det sprøeste jeg vet om er når eldste mann i klubben( han er nordens eldste aktive sportsdykker) er nede på 40 meter til flasken er helt tom, også fyrer han av vestflaska si og tar heisen opp til overflaten, slik gjør han veeeeeldig ofte, og han dykker kun solo. Slå den, viss noen tørr.

Flaks har gjort han til nordens eldste aktive sportsdykker...?

/:

Bertram
21-11-2002, 19:32
:DJeg vil viderefortelle en historie jeg fikk fra en dykkervenn i Halden. ::)
To meget erfarne dykkere fra HSD, tok kontakt med en annen klubb i distriktet, og undersøkte om det var mulig å få bli med ut en tur påfølgende helg. Denne klubben er kjent for å drive meget seriøst med sikkerhetsarbeide, og våre to venner ble spurt ut om det meste før de fikk lov til å komme på besøk. Påfølgende helg møtte de så opp på brygga som avtalt med komplet dykkerutstyr, og gjennomførte to flotte dykk sammen med klubben. Øynene på dykkerlederen ble store da den ene etter dykket sa ”Dette var jammen moro Per, tror jammen vi må se å få meldt oss på et dykkerkurs” ??? ???

Pompel
21-11-2002, 21:32
En av mine tidligere buddyer var plaget med ei aktiv blære og bare lyden av glidlåsen gjorde at han måtte late vannet. For å lette på prakket med dette fikk han montert glidlås strategisk plasert.

Han var et snedig syn når han sto i snødrevet på skvalpskjæret med fullt utstyr og latet vannet. Men morsomst ble det først da dønningen kom og vannet nådde han langt oppe på brystet.... Banningen tydet på at det var kaldt så det holdt.

Arne K

Erik Kold Bakkevig
21-11-2002, 21:49
( han er nordens eldste aktive sportsdykker)

Bare litt nyskjerrig ... Hvor gammel er han ??

Asle_Tromsø
02-10-2003, 19:41
Da jeg og Bent-Jøran jakta steinbit i Ullsfjorden, og oppdaga at selv om det er ganske safe å være to dykkere som holder fisken under kontroll, så blir det problemer med to spyd som krysser hverandre inne i fisken. Hvordan får man av den hodet, som er selve saken????!!! Seks ganger noen og tjue kilo illsint steinbit og to dykk senere, var vi like kloke. Heftig opplevelse å ha en over en meter lagn fisk som flabber deg opp med halen og glefser etter alt som kommer i nærheten, samtidig som du jobber for harde livet med kniven for å kappe en nesten tommetjukk ryggrad! Livet er en kamp! og fryseboksen er full :)

nooz
02-10-2003, 23:09

"There are old divers and bold divers, but no old bold divers"

Kanskje det er en alikevel ;D

Harry
02-10-2003, 23:22
He he .. må være å finne en dykkerklokke som jeg selv mistet under et dykk 5 år tidligre ... Eller så hadde vi klubb konkuranse i å drikke øl fra flaske på 15 mtr ..... :-) Kansje, den gangen me fant Spanske sølv dukatene .... Eller den gangen med hummer på nesten 4,5 kg .. som satte klørene i ventil slangen .. Ja ja ... Artig !

remi
03-10-2003, 16:30
det mest helsprø?.............. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D...............................

nope, det tror jeg ikke sømmer seg her nei.

remi

Harry
03-10-2003, 16:42
He he he ,,, aldri prøvd det da, hverfall ikke undervann Remi da !

haaka
03-10-2003, 22:09

Nok en grunn til å ikke dykke solo ;D

remi
04-10-2003, 12:45

prøv det.

Bobla
04-10-2003, 14:47
Kan du forklare litt nærmere? :o Hadde du drakt med gylf? Hva med buddyen? ;D

En som undrer

Tarantino
04-10-2003, 16:21
Hadde du drakt med gylf?

En som undrer

Det er mulig å gjøre dette i varmere farvann...

solcat
04-10-2003, 22:22
Kanskje ikke helt helt sprøtt men...

Dykketurer med gutta boys gir ofte god fangst i nettene. På en påske tur for noen år siden var dette tilfelle da de kom opp med en lass steinbit, krabber, diverse skjell og den søteste fineste mest nusselige blekkspruten. :-*
Det kom jo ikke på tale at dette lille vesenet skulle i gryten!
Så jeg fikk overtalt dem til å la meg slippe den fri...
Fint plassert på min neopren bekledde arm, søg den vettskremte lille blekkspruten seg fast med alle sine suge propper. Med trøstige lovord om snarlig forbedring av dens daværende situasjon, ble blekkulf senket pent ned i vannet. Det var som om jeg kunne se lettelsen i dens øyne :D !!!
Blekkulf ble større og større der han blåste seg opp og gjorde seg klar til å svømme tilbake til det fri. Og med et kraftig sprut tok han sats og svømte vekk.
Selvfølgelig samtig som han fant det for godt til å takke meg med en god sprut blekk midt i trynet.

Moralen: ikke rot dere bort i utakknemelige blekkulfer! ;)

scu_bi_2
04-10-2003, 23:14
Selvfølgelig samtig som han fant det for godt til å takke meg med en god sprut blekk midt i trynet.

Moralen: ikke rot dere bort i utakknemelige blekkulfer! ;)

heh.. :) du er klar over at blekksprutblekk er en delikatesse på luksusrestauranter? Kanskje du burde være takknemlig :D

Ikke en sprø opplevelse, men artig var det:

Dykket med instruktør på Malta med svært god sikt. Var 6-7 meter eller noe sånt under badende unger. En ser oss og kommer fridykkende ned. Instruktøren griper fatt i armen hans, og gir han en ventil i munnen mens han purger. Gutten ser først panikkslagen ut, men når han skjønner han kan puste lyser han opp! Dette var gøy! Blir der en stund, før han svømmer opp igjen og vi videre. Gudene må vite hva folk på land som så han forsvinne ned og ikke komme opp igjen tenkte...

:-) Arne

ertonn
05-10-2003, 15:27
Hørtes ut som en meget ansvarsfull instruktør. Han gikk vel ut i fra at guttungen hadde lest litt dykketeori, og visste at han ikke måtte holde pusten når han svømte opp igjen fra 6-7 meter ??? ???

scu_bi_2
05-10-2003, 17:46
Hørtes ut som en meget ansvarsfull instruktør. Han gikk vel ut i fra at guttungen hadde lest litt dykketeori, og visste at han ikke måtte holde pusten når han svømte opp igjen fra 6-7 meter ??? ???

Hei, tenkte på det jeg og, men selv om det selvsagt fortsatt er en problemstilling så er det mer enn godt mulig dette var flere meter grunnere enn jeg skrev i farten, dette er mange år siden, og han kom enkelt svømmende ned uten svømmeføtter eller noe... Men mente det uansett ikke som noe eksempel til etterfølgelse! (gjelder forhåpentligvis flere av historiene her ;))

:-) Arne

Zauron
16-10-2003, 18:57
Vet ikke om dette er sprøtt eller skummelt men dykket her på søndag da buddy bare helt uten vidre mistet munnstykke på ventilen.. fikk raskt byttet til octopuss men det ble jo et lite "sjokk" allikavel da han skulle puste inn og det kom saltvann istedetfor..
Det hører med til historien at vi satt på munnstykket igjen og fortsatte dykket som normalt..

Calypso
17-10-2003, 08:50
Ikke helt sprøtt, men en morsom situasjon, selvopplevd:
På tur til Sharm el Sheik var jeg så dum at jeg fortalte vår kvinnelige dykkeguide at det forestående dykket var mitt nr. 100. Hun smilte og spurte hvilken drakt som var min, fikk vite det og tok drakta med "nedenunder". Så plystret hun på de andre dykkeguidene som ble orientert om mitt nr. 100, hvoretter de tok alt jeg hadde av tekstiler. Stod til slutt igjen med bare badebuksa - og dama sa "Takk, den tar jeg - hos oss er det tradisjon at alle dykk nr. 100 foregår i netto'n!"
Gammal nok til å ikke være særlig blyg tok jeg tak i strikken og skulle til å låre plagget - og kom til å se på de to 18-årige bleke rødhårete engelske jentene som brydd fulgte med på det som foregikk.
Syntes jeg skulle spare dem for et pinlig opptrinn (og det kunne jo hende de ville blitt vanskelige å holde unna hotelldøra etterpå hvis jeg hadde åpenbart familiejuvelene), så jeg la ansiktet i de alvorligste folder og sa til dykkeguidene: "Jeg skulle gjerne spilt med og holdt tradisjonen deres i hevd, hvis det ikke hadde vært for at min RELIGION forbyr nakenhet under disse forhold".
Å herrejemini som dykkeguidene ble tatt på senga! Aldeles ikke forberedt på denne vrien hentet de fram alt utstyr de hadde tatt fra meg og kom med allverdens unnskyldninger - de hadde jo ikke ment å støte noen religiøse tabuer!

EANx
17-10-2003, 11:12
Vrakdykkertur til Sognefjorden over en langhelg. Buddyen, likt de andre på skøyta, var nokså erfaren (>1000 dykk) og ganske rutinert, men denne gangen glemte han altså å ta med tørrdrakta si. Det kan jo skje enhver. Men istedet for å opplyse om dette og banne og steike på veien ut og innse at helgen var temmelig amputert, så tiet han om tabben og lot som han var sjuk hele helgen og ikke kunne dykke! :D Alle syntes synd på ham og stelte og dullet godt, men ikke før et par år etterpå fikk jeg høre, i all fortrolighet, om hva som egentlig skjedde!!! :D :D

svømmehud
17-10-2003, 23:19
Gleden var stor da jeg i sommer fikk investert i en tørrdrakt. endelig skulle jeg kunne dykke tørt og gleden var like stor hver gang jeg kom på land og var like tørr etter et dykk. så en gang vi var ute og dykket, og jeg og buddyen min hadde et veldig fint og morro dykk fant han plutselig på at han skulle dra opp glidelåsen på drakta min under vann..

det er vell det mest helsprøe jeg har opplevd hittil... :-[

PS: ja han fikk høre det etterpå....

Grytøy-Dykkeren
18-10-2003, 21:49
Når vi er inne på slike hendelser, vil jeg fortelle hva som skjedde på mitt 2.dykk etter fullført CMAS*-kurs. Dette var i sommer, og siden jeg ville se steinbit under vann, dykket vi på en god "steinbit-plass" utenfor Harstad. Buddyen min stakk noen steinbiter, mens jeg så på. Det var kun han som hadde slynge, siden jeg ikke ville ha slynge, og heller konsentrere meg om dykkinga mi. Men midt på sandbunnen ligger en fin steinbit og "bare venter" på å bli stukket. Optimist som jeg er gjør jeg tegn til buddy om å få slynga. Vi hadde avtalt på forhånd at jeg kunne få den hvis jeg følte for det. Så tømte jeg drakten for luft, og stakk fisken i nakken. Men uheldigvis traff jeg bare med to av piggene på slynga, og fisken satt derfor dårlig på. SÅ var jeg ukonsekvent, og flytta ikke steinbiten fra sandbunnen. Dette resulterte i at det ble virvlet opp så mye sand at jeg ikke så noen ting. Plutselig kjenner jeg ikke noen motstand i slynga, og skjønner at noe er galt...Plutselig ser jeg bare "en masse tenner" ut av sandskyen, og i sekundet etter kjenner jeg at steinbiten har bitt seg fast i hofta mi!! :o Men etter noen sekunder med kaving, enormt mye pusting og mange slag mot steinbiten, slipper den taket..Jeg snur meg så mot buddy, for å se hans reksjon..Og den ser jeg tydelig; han ligger på bunnen og flirer så det holder. (Det var så vidt han hadde ventilen i munnen siden han flirte så mye! ::) )
Når vi kommer opp av vannet får jeg et par spydige kommentarer, og spørsmål om hvordan det gikk. Men det var bare å flire av hele situasjonen; siden det gikk bra med meg. Men, hadde jeg hatt en film av dette kunne jeg holdt et kurs om hvordan man ikke skal stikke steinbit!! ;D ;D

Creppy
07-05-2004, 00:11
Ok, dette er kanskje ikke helsprøtt, med det var hvertfall morsomt å være der og se på! En venninne av meg tok OWD på Koh Tao i Thailand, og på det siste kursdykket skulle de ha med kameramann. Elevene måtte da selvfølgelig lage litt show. Først skulle alle hoppe fra båten 'James Bond'-stil; stup med landing på ryggen. Ikke alle turte, sånn som bestemor på 60 som tok splitthopp og fikk den usikrede octopusen rett i panna! På sandbunnen skulle så alle ta av seg svømmeføttene og stille seg på rekke bortover. På klarsignal fra instruktøren var det løp om kapp - så utrolig latterlig ut!!!! De tok også av seg maskene og tok på solbriller og 'drakk' øl under vann, mens de rocka rundt.. Resultatet av dette, og flere andre morsomme ting instruktørene arrangerte under vann, var at hele kurset ble skikkelig lystbetont, og alle (kanskje unntatt bestemor) fikk noen utrolige positive minner om 'down under'.

Seniordiver
07-05-2004, 00:57
En ting er jo å skvette til når noen kommer innpå deg uventet når du er på land, en annen ting er når det skjer under vann.. Var ute ved Hitra og dykket alene på et vrak av en liten lastebåt om lå svært grunt.. Mener at masta eller noe stakk opp eller så var det ei stake på stedet jeg fortøyde gummibåten i. Svømte rundt der nede og trodde jeg var helt alene. Hørte en påhengsmotor to ganger, men tenke ikke noe over .. Ligger og studerer noe og plutselig skvetter jeg til da en annen dykker ligger rett foran meg.. Hyggelig med besøk men ikke uventet besøk under vann når man tror man er alene..

Husker også en dykker som kom bort til meg under et dykk og med håndsignaler prøvde å få meg til å ikke svømme rundt og holde i pusteventilen.. Gjør av og til dette da jeg har gebiss og kan bli sliten i gommene av å "holde bittet" sammen så lenge.. Karen trodde nok at jeg holdt slik pga. at jeg var redd for å miste ventilen.. Tok så ut ventilen og tennene fra overmunnen... Den andre ble nokså rar. pustet ut masse luft og forsvant til overflaten med latterkrampe..

Og så var det den gangen det holdt på å kunne gått riktig galt.. Hadde aldri dykket med tørrdrakt før den gang jeg var medlem i Orkla Undervannsklubb. Lånte drakten til et av medlemmene, men kom meg ikke ned.. Noen av de andre medlemmene hengte på meg et helt blybelte til og da kom jeg iallefall ned.. Sto med slam til langt opp mot knærne og det hjalp lite å blåse vesten og å blåse luft i drakten..Syns i dag dette var rart at det ikke ga nok oppdrift, men sto iallefall godt der nede..Dette var på nokså grunnt vann og bare litt lengre inne var bunnen annerledes.. Verget meg for å kaste blybeltene og begynte å bykse meg innover mot land. Sikten ble lik nulll og kom etter mye strev inn på mere fast bunn.. Kavet innover mot fjæra og hadde blåst luft i drakten nokså mange ganger underveis. Gikk plutselig tom for luft, men det var nå så grunnt at jeg ved å sparke ifra fikk hodet over vann og fikk trukket luft før det bar ned igjen.Slik pågikk det en stund...Ingen hadde reangert ombord i båten utrolig nok til tross for at mange ting burde ha gjort dem oppmerksom på situasjonen mens dette pågikk. Kom meg så inn på grunna og ble liggende der og hvile ved en stor stein.. Hadde løst problemet med å kaste blybeltet, men en verger seg tydeligvis for det i det lengste..

Creppy
07-05-2004, 01:07
Hehe, ikke rart at så mange ulykker skjer i overflaten... Litt teit å drukne med 5 cm vann over hodet og to blybelter rundt livet! Men for all del, det gikk jo bra heldigvis!

Lille
07-05-2004, 13:25
Jeg har en tabbe som blekner med alt det andre som kommer opp her på nettsidene.. Men her er noen..

Under OWD kurset vårt skulle vi ha et ekstra dykk ifra båt. (Etter endt kurs) Det var i fjor sommer og knallvarmt. Vi satt i båten og ventet på at den andre puljen skulle komme opp. Vi satt i Tørrdrakt og tørrdrakt+30grader=veldig varmt. Derfor ville Venninna mi kjøle av seg litt ved å hoppe i sjøen uten utstyr. Hun oppdaget raskt at hun hadde glemt å lukke glidlåsen. Og hun hadde ikke akkurat tatt et lite hopp, og det medførte at hun måtte svømme et godt stykke før hun kom seg opp.... Bare det er ikke så enkelt med en drakt fylt til randen med vann...

Andre episode var på dypdykket på AOWD kurset. Jeg hadde i den perioden litt problemer med luft i føttene. På vei opp lå jeg å så på noen "tarmtotter". Skulle til å legge med på sikkerhetsstop da jeg kjente at føttene var på vei opp.. Fant en stein som jeg klamret meg til og gav hektiske signaler til buddyen min. Hun vinker koselig tilbake.. PLutselig henger jeg opp ned, pga av at jeg holder i stenen. :headache: Fant ut at dette var meget ubehagelig.. Snakk om at alt blodet randt ned i hodet... :headache: Derfor slapp jeg. Derfor komm jeg opp med føttene først foran 20 andre dykkere. Stilig... :P
Men dette medførte ingen fare da "tarmtottene" var på 5 meter og jeg hadde ligget der i 5 min.. Flaks...

3.hendelse var på Hitra. Skulle bruke mitt nye brukte utstyr for første gang. Skulle være flink pike og ta på meg Viper-compen min alene, uten hjelp, i båten. Og som den klumsa jeg er greide jeg å miste den utenfor ripa.. Så der sto vi 5 dykkere og så at compen sank til bunns.. Heldigvis var det bare 5m dypt og god sikt. Dvs. Jeg ble kledd på i ekspressfart og kastet uti for å hente den.. Gikk bra et og!
Erfaringen er: Enten få hjelp, eller ta den på land før du hopper i båten.. ;D

veiled
08-05-2004, 17:42
hei hopp!

I høst fant noen kompiser en stor gummipi** under et dykk. Det var rimelig sprøtt.

sjekk linken under for å lese tråden jeg startet da:
http://www.dykkesiden.com/forum/index.php/topic,7152.0

Klas

P.S. ellers har vi en tradisjon i DG som vi kaller "bjarting". Det skjer titt og ofte under dykk og kan lede til mange morsomme situasjoner. ;D
Dere andre dg'ere vet hva jeg snakker om.....

veiled
08-05-2004, 22:23

prøv det.

;)

FunDiver
28-05-2004, 09:48
Her er noe av det mest sprøe eg har opplevd, det hele skjedde iøpet av to dykketurer på tre dager.

Da me skulle starte første dykket på en søndag, burde me tatt hintet, bilen sto i garasjen med flatt batteri, etter at nokon hadde glemt å skru av lysa på bilen etter lørdagsdykket.

Heldivis skulle det være med andre med bil, slik at me fekk starta bilen med startkablar.

Vel ute i sundet der me skulle dykke gjekk det greitt med dykkinga ei stund. Men da det siste paret skulle uti begynte ting å gå litt galt. Den ene av dei som skulle dykke mista blylomma si idet de skulle gå ned. (Dette var ved to øyer innenfor sundet, et godt stykke fra ferjekaien me brukre som "base")

Da han hoppa uti og prøvde å få tak i blyet begynte eg og buddyen hans å drive bort med båten, fordi motoren ikkje ville starte. Og etter et par forsøk på igjenstart røyk startsnora...

Dette var også dagen da me hadde glemt både årer og VHF. Heldigvis hang den andre dykkaren på slep etter båten. Det endte dermed
opp med at me tok tørn med å svømme inn båten mot land. Halvegs mot land fekk me hjelp av den uheldige dykkeren, som hadde lagt av seg flaskesett og det gjenverande blyet, for å svømme ut til oss, for å hjelpe til. Dette var motstrøms, og det er rimelig kraftig strøm i sundet.

Me kom oss tilslutt iland på øya, og begynte å
signalisere etter hjelp. Dei ande dykkarane som hadde dykka ved kaien sto på land og lurte på kva me gjorde på. Enden på visa vart at me fekk hjelp av ein forbipasserande båt som fekk slept oss til land.

Tirsdagen etterpå hadde me avtalt at me skulle ut for å sjå om me klarte å finne igjen blylomma som ble mista. (noko me faktisk klarte). To dykkepar drog ut på øyene i sundet igjen.

Da me kom opp etter endt første dykk, låg gummibåten alene på drift midt ute i sundet!!! Denne gangen hadde den slitt seg. Det var den uheldige "blymistern" som igjen fekk bruk for det han lærte på ***-kurset om langdistansesvømming... Han kom seg opp i båten og fekk starta båten. Me hadde denne dagen med klubbens andre påhengsmotor, da den første var sendt til en hardt tiltrengt service, etter havariet på søndagen.

Da det andre dykkeparet kom seg uti, skjedde det noe! Motoren skulle startes, og gjett hva som hendte!? Joda startsnora røyk.

Denne gangen hadde me med både årer,VHF og mobil. Men strømmen var for sterk til at me kunne padle over. Dermed var det kontakta nødsentral i mangel av kjendte med båt i området rundt sundet, og ellers generelt liten trafikk gjennom sundet ein tirsdag formiddag.

Bergen radio vart kontakta. Men heldivis, før det vart satt igang større operasjonar kom det ein fiskar forbi. Og me vart for andre gang på tre dagar slept til land på ferjekaien. Der sto jo selvsagt politiet og venta på oss. Han hadde
tidlegare på dagen fått melding om ein båt som låg på driv midt ute i sundet. (!)

Han hadde da i lengre tid stått på kaien og blinka med flomlys og blålys for å få vår oppmerksomhet...

Vel inne på land vart alt avklart, og me kunne meddele lensmannen at alt sto bra til. Han kunne fortelle oss me ikkje trenge vera flaue for det som
hadde skjedd, for han hadde hørt at nokon andre tullingar også måtte slepast iland fra samme staden på søndag, med motorproblemer....

Fisherman
28-05-2004, 15:39
Ikke veldig sprøtt
Men på et kursdykk var jeg sammen med buddy`n på ca. 5-6 m. Da fikk jeg plutselig luft i beina.... Jeg tok tak i en stein, hang opp ned etter henda, så buddy`n i øyna (oppned) så slapp jeg og føyk opp.... (Godt det var såppass grundt...) ;D ;D ;D

scooterboy
04-06-2004, 15:00
Ikkje så veldig sprøtt kanskje. Men på ein dykketur med SUB i fjor hadde eg (med nytt utstyr) kome i skade for å fylle luft med reservesjalteren på flaska oppe.
Eg kan tydelig huske at eg sa "Øyh, skal vi ta med ei ektra flaske eller?" før vi drog, og at det blei svart "Neei.. vi gidder ikkje det" av ein av dei mest erfarne på turen. :thumb:

Då vi skulle til å dykke i Ulvsundet - 45 minutts køyring frå Bergen - oppdaga eg at eg hadde 50 bar på flaska.. Eg var forståelig nok sur og lei, og satte meg godt til rette med dunjakka mi på ein stein og stura. :boored:

Like etter skulle dei andre koble bensintanken på påhengsmotoren (vi hadde tatt den som ikkje var så stor fordi det var litt kødd med den vi vanligvis brukte) - men heisann - vi hadde visst tatt med feil tank, så slangekoblinga passa ikkje på motoren.
Dermed kunne ikkje dei ti andre som var med dykke heller, og eg melde meg frivillig til å køyre tilbake til Bergen og hente den andre tanken, og ei ny flaske til meg.

Eg trur eg var den einaste som var glad for det..

Då vi nokre timar etter kom oss i vatnet, kom det ein diger supply-båt som passerte oss på ikkje så mange ti-meters hold. :duck: Og med ein sint kaptein som stod på brua og brølte. :deal:
Neste gong tar vi med oss dykkeflagg også.

Scooterboy

Gnisten
04-06-2004, 15:26
:DJeg vil viderefortelle en historie jeg fikk fra en dykkervenn i Halden. ::)
To meget erfarne dykkere fra HSD, tok kontakt med en annen klubb i distriktet, og undersøkte om det var mulig å få bli med ut en tur påfølgende helg. Denne klubben er kjent for å drive meget seriøst med sikkerhetsarbeide, og våre to venner ble spurt ut om det meste før de fikk lov til å komme på besøk. Påfølgende helg møtte de så opp på brygga som avtalt med komplet dykkerutstyr, og gjennomførte to flotte dykk sammen med klubben. Øynene på dykkerlederen ble store da den ene etter dykket sa ”Dette var jammen moro Per, tror jammen vi må se å få meldt oss på et dykkerkurs” ??? ???

TI-HI dette er vel den jeg syntes e' best :)

Gnisten
07-06-2004, 01:45
Det MÅ da være mer historier der ute jeg ennå IKKE har fått meg en latter av. Kom igjen, denne tråden var genial så bruk den :)!!!!!

:blabla: :thumb: :blabla:

scooterboy
07-06-2004, 01:48
Det MÅ da være mer historier der ute jeg ennå IKKE har fått meg en latter av. Kom igjen, denne tråden var genial så bruk den :)!!!!!

:blabla: :thumb: :blabla:

Skulle nesten satt den opp som eit eige forum. Alle har sikkert ei eller anna historie som det er verd å høyre.

Grunde

wickwire2000
05-07-2004, 17:44
I Spania var det en som dykket med et glass øye. Jeg la faktisk ikke merke til det før dykket, men av en eller annen merkelig grunn løsnet protesen under vann. Kanskje pga trykket?. Det så sykt ut.