PDA

View Full Version : Penger: Hvordan og til hva?

Arnt_Marius
15-11-2002, 16:04
Heisann, til alle dere der ute, fridykkerklubber, dykkerklubber osv osv! Hvor er det mulig og få tak i penger? måter og tjene penger på? måter og få penger på? Ungdomsarbeid? Støtte til f.eks utdanne dykkerledere, instruktører osv osv?

Om noen har noen tips, så fyr løs!

Og for dere som er i en klubb, der dere driver med fridykking, så er jeg veeeeldig interesert i og komme i kontakt med dere, siden klubben min er i planleggingsfasen med oppstart av fridykking for barn/voksne! =)

Takk!!

DKD
15-11-2002, 16:22
Medlemskontingent er jo kjekt, men kommuner / baker etc er jo ofte spandable, bare man spørr på riktig måte.

/DKD

komodo dragon
15-11-2002, 16:38
Om sommeren så kan du/dere kontakte båt eiere og tilby rengjøring av båtene deres mens de står på vann. Dere kan gå ned å sjekke ankerfestet også. Det kan være lurt å henge opp lapper på brygger hvor det forekommer mye traffik av bade gjester o.s.v. Der dere kan kontaktes hvis noen skulle miste noe i vannet som dere kan fridykke etter. Karnsje det er skipsverft som holder til ved sjøen i nærheten hvor du bor. der kan dere jo tilby å rense opp beddingen for elektroder, skrot o.s.v.

Husk sjekk emailen din ;)

snill_ulv
15-11-2002, 16:45
"Om sommeren så kan du/dere kontakte båt eiere og tilby rengjøring av båtene deres mens de står på vann. Dere kan gå ned å sjekke ankerfestet også. Det kan være lurt å henge opp lapper på brygger hvor det forekommer mye traffik av bade gjester o.s.v. Der dere kan kontaktes hvis noen skulle miste noe i vannet som dere kan fridykke etter og få betalt for dette. Karnsje det er skipsverft som holder til ved sjøen i nærheten hvor du bor. der kan dere jo tilby å rense opp beddingen for elektroder, skrot o.s.v."

Strengt tatt har vel egentlig ikke en dykkerklubb lov til å ta seg betalt for noe undervannsarbeid hvis ikke medlemmene har klasse s- sertifikat.

Pompel
15-11-2002, 17:36
Karnsje det er skipsverft som holder til ved sjøen i nærheten hvor du bor. der kan dere jo tilby å rense opp beddingen for elektroder, skrot o.s.v." skriver Ur.

Min eneste kommentar er glem det. Skibsverft er farlige områder, tauverk, vairer osv. Så om dere ikke har noen å avse så ville jeg stått over den planen.

Arne K

Arnt_Marius
15-11-2002, 17:42
Vi får litt intekt fra slikt småtteri, men hvordan er det med statlige tilskudd? noen mulighet for tilskudd på en eller annen måte, for redusering av kurspriser for ungdom, innkjøp av utstyr?

leash
15-11-2002, 17:55
Penger penger er det alt dere tenker på. :P
Dere kan søke om å få graffse litt i kommunekassa. Det skal gå fint vis kommunen har litt til overs.
Veit at dykkeklubben min har fått pengan sine fra spillemaskiner og medlemmskontigent. ;D

Actinia
15-11-2002, 18:18
Veit at dykkeklubben min har fått pengan sine fra spillemaskiner og medlemmskontigent. ;D

Det er jo uhorvelig med krav Lotteritilsynet har for at man skal få tildelt automattillatelse.. Masse barne/ungdomsmedlemmer og aktiviteter for barn og unge innebefattet i klubbens forskrifter...

DKD
15-11-2002, 19:24
Karnsje det er skipsverft som holder til ved sjøen i nærheten hvor du bor. der kan dere jo tilby å rense opp beddingen for elektroder, skrot o.s.v." skriver Ur.

Min eneste kommentar er glem det. Skibsverft er farlige områder, tauverk, vairer osv. Så om dere ikke har noen å avse så ville jeg stått over den planen.

Arne K

Kan jo være en grei måte å renske opp i rekkene på...

Nei da, så bokstavelig nå. På Orkanger avholdes det en gang i året felles lunch i hovedgata. I år var vi 3 organisasjoner som hadde stand. Vi solgte vaffel / kaffe og pølse for over 7.000,- (netto 5.000,-) Det er jo penger det også. Samtidig fikk vi profilert oss som dykkere (hadde med en utstillingsdokke utkledd som dykker mm). Kanskje dette er grunnen til at vi har så god respons på grunnkurset vi skal holde nå på tirsdag.

/DKD

komodo dragon
15-11-2002, 22:16
Ja tror det er mye du/dere kan gjøre. Men Hold deg/dere avhengig til en organisert dykkeklubb.

Å være tilknyttet en seriøs dykkeklubb som du liker ,er JÆVLIG VIKTIG. Husk det er ikke alltid du har brukt for den. Men mange ganger passer den på deg ;D

snill_ulv
15-11-2002, 23:09
Var nok ikke jeg som foreslo opprydding utenfor skipsverft..
Det avsnittet står i hermetegn, og ble opprinnelig skrevet av komodo dragon.. Vet dette ikke kom tydelig fram, men vet ikke hvordan jeg får til å lage slike fine bla bokser med gjenntagelser av hva andre har skrevet.

Det jeg sa at klubben i hvert fall ikke kunne ta noen som helst undervannsarbeid uten klasse s-sertifikat.

vil bare ha alt på det rene...

ViLar
15-11-2002, 23:16
Vi får litt intekt fra slikt småtteri, men hvordan er det med statlige tilskudd? noen mulighet for tilskudd på en eller annen måte, for redusering av kurspriser for ungdom, innkjøp av utstyr?

Idrettskretsen har jo såkalte voksenopplæringsmidler. Det er flere kurs som er godkjent for et slikt tilskudd, blant annet båtførerprøven (som vi skal avholde kurs på etter jul..)

Når det gjelder tilskud for innkjøp av utstyr har jo kommunen såkalte kulturmidler som fordeles av idrettsrådet, dette skjer 1 gang i året, søknadsfristen er 1. april. (nei, ikke aprilsnarr ;)). Når det gjelder kulturmidler så er det en STOR fordel for klubben å være representert i idrettsrådet. Idrettsrådet er ett organ oppnevnt av kommunen, som består av representanter fra de ulike frivillige representanter i kommunen) Det sier seg selv at de først og fremst representerer sin egen organisasjon... Kulturmidlene deles ut på bakgrunn av antall medlemmer og aktivitetsnivå (det mÅ vedlegges et godkjent regnskap for foregående år..)
Desverre er det ofte slik at kommunen har et "lite" budsjett som lagene må sloss om å fordele (idrettsrådet), og da er det ofte de store allidrettene som vinner (og sannsynligvis fortjent..)

I tillegg kan en klubb søke om STUI- midler (tippemidler). Dette er midler for investeringer i klubben, og her er det mye penger å hente! Tippemidlene dekker fra 1/4 - 1/3 av budsjettet. Kriteriet er at investeringen skal være av varig verdi (dvs. min. 20år). Det betyr at dette gjelder mest bygging/ renovering av klubbhus etc. Jeg har søkt om STUI- midler ifbm. ny klubbåt, men fått avslag. (ikke varig nok :P)
Jeg har imidlertid ikke gitt opp, jeg vet nemlig at idrettslaget fikk STUI- midler for å kjøpe en ny tråkkemaskin til lysløypa...

Uansett så er det meget viktig at man har medlemmer som er under 18år (helst under 16). Det er mange dører som åpner seg med en gang man snakker om forebyggende arbeid for ungdom - det BØR i hvertfall være argumentet når man søker om kulturmidler hos kommunen. ;)

Scubagirl
16-11-2002, 11:34
Vet dette ikke kom tydelig fram, men vet ikke hvordan jeg får til å lage slike fine bla bokser med gjenntagelser av hva andre har skrevet.

trykk på siter knappen på det innlegget du vil lage blå boks fra :)

komodo dragon
16-11-2002, 12:42

Arne K

Skal du skyte noen for noe galt de har gjort , må du ikke sikte på jaktkameraten din "fy skamme deg" Ur skal ikke ha skylda for dette. Dette bør du be om unskylding for. du er Fxx meg frekk!! ;D

Pompel
16-11-2002, 17:16
Ber så mye om unnskyldning til UR. :'( :'( Komode Dragen; Skam deg. Tenk å foreslå noe så horibelt! ;)

Arne K

komodo dragon
16-11-2002, 17:34
;D var vel litt stygg (karnsje)

Men de kan jo stikke ut om natta å skyte hull i båter så vi har noe å dykke på. Hva med Bastesen sin først? eller greenpeace?? Så kan vi jo ta kronerulling. ;D

Diver_DAD
16-11-2002, 20:07
FRIFOND har gitt oss penger ;D