PDA

View Full Version : nattdykk (erfaring)

johnen
14-11-2002, 23:33
har fått spørsmål frå en del nybegynnera om å få bli med på dykking om natta, er litt usikker på om en skal tore å ta dei med.
Dersom de skulle skje noke me dei, ken får då skulda?

Tarantino
14-11-2002, 23:38
Må ha kontroll på seg selv i vannet og også kunne justere oppdriften uten for mye om og men. Selv hadde jeg under 20 dykk da jeg tok mitt første nattdykk, og det gikk fint. Sikkert mye grunnet mange dykk på kort tid før jeg hoppet ut i det.

Ellers, som tidligere sagt, det er om natten jeg får de beste dykkene! :)

DKD
14-11-2002, 23:44
Dette blir vel individuelt for å stemme over. Noen lærer fort, andre seint. Hvor ofte dykker man etter kurset; bruker man 2 år på de 10 første dykk, børe vel ikke dykk 11 være nattdykk, osv. Kommer vel også litt an på hvilket dykk man snakker om; 10m, 15m 20m vegg, strøm, ukjent farvann. Mange faktorer å ta hensyn til :o

Men det er jo bare noe jeg snyes ::)

/DKD

johnen
14-11-2002, 23:51
Dette blir vel individuelt for å stemme over. Noen lærer fort, andre seint. Hvor ofte dykker man etter kurset; bruker man 2 år på de 10 første dykk, børe vel ikke dykk 11 være nattdykk, osv. Kommer vel også litt an på hvilket dykk man snakker om; 10m, 15m 20m vegg, strøm, ukjent farvann. Mange faktorer å ta hensyn til :o

Men det er jo bare noe jeg snyes ::)

/DKD

fekk spørsmål frå 3 nye dykkera som var ferdi på kurs for 3 veker sidan og har 3 dykk etter kurs, vanskeli å seie nei, men på en anna måte så bør en sei nei på grunn av for lite erfaring.
skulle en av dei plutseli drukne eller noke lignande, hadde ikkje eg då som tok dei med fått skulda for dette då?

DKD
15-11-2002, 00:38
[quote=johnen
skulle en av dei plutseli drukne eller noke lignande, hadde ikkje eg då som tok dei med fått skulda for dette då?

Nei, så absolutt ikke din skyld (med mindre du har opptråd helt i strid med eller totalt .......) Så lenge man følger det man skal følge når man dykker, og der står det lite om når man skal ta første nattdykk, kan man ikke klandres ved en eventuell ulykke.

Hva man selv føler i ettertid er en helt annen sak :'(

/DKD

ViLar
15-11-2002, 00:55
Det er veldig vanskelig å si nøyaktig etter hvor mange dykk man er klar for nattdykket - folk er så forskjellig..
Noen har en psyke av stål, mens andre bruker lang tid på å bli trygg i vannet.
Hvis en person fortsatt "fikler" med utstyret, blir litt stessa og prakkes med oppdriftskontroll, skal de ikke stesses med på ett nattdykk. Det er vanskelig å måle slikt med antall dykk - det er jo av betydning hvor lang tid det går mellom hvert dykk også.. Det viktigste er at de er trygge i vannet - og ikke får panikk dersom f.eks. lykta slukner...

Det er så lett å glemme hvordan det er å være fersking... De første dykkene bør være kosedykk, for at de skal få roen og virkelig lære å nye livet under vann - og bare konsentrere seg om seg selv.. Det blir jo nesten like feil å sette en fersking på ett kamskjelldykk som ett nattdykk..
Stress er feil!!

Ars
15-11-2002, 07:24
[quote=johnen
og der står det lite om når man skal ta første nattdykk, kan man ikke klandres ved en eventuell ulykke.

Jeg mener absolutt å huske at det i forskriftene til grunnkursutdannelse står at et av sjødykkene skal være nattdykk når det er mulig (vinterhalvåret). Jeg ser ingen grunn til å utsette dette så lenge dykkerne er motivert for det. Det første dykket bør selvfølgelig være på et sted med passe dybde, flat bunn, lite strøm og andre ting som kan gjøre dykket unødvendig vanskelig.

Kristian

CatMan
15-11-2002, 09:29
hadde nattdykk som første dykket etter kurset og jeg husker enda at jeg var pisse nærvøs ;D

DagD
15-11-2002, 10:58
Hadde et nattdykk under grunnkurset vi...

Ariana
15-11-2002, 11:29
Det er jo så individuelt fra person til person.
Det er ikke alle som mestrer nattdykking selv om de har lang erfaring. Selv så hadde jeg det ganske tidlig, og følte meg ganske så hjemme.

Ikke alle liker det totale mørke.

Arnt_Marius
15-11-2002, 14:22
Dette mener jeg er opp til hver enkelt dykker og avgjøre for seg selv, og det er også en avgjørelse de som er "fadder" på den dykkeren bør ta, enkelte tror de klarer mere en de tror, dette kan skape situasjoner som ikke er ønskelige!
Jeg hadde allerede mitt første nattdykk etter 4 dykk, det var et kombinert vrakdykk/nattdykk, og følte meg komfortabel med det!

DKD
15-11-2002, 15:02
Uansett, så er det nattdykk på Advanced kurset. Da blir det jo et spørsmål om når man skal ta PAOW. De fleste instruktører jeg har spurt, anbefaler at man tar PAOW rett etter powd. Dette trenger nødvendig vis ikke alle å være enig i...

/DKD

paal
15-11-2002, 23:41
Nattdykk!
Ja det har jeg opplevd, og det er noe av det mest spennenede jeg har vært med på ;D
Tok OWD kurs i høst, og mitt 10. dykk ble nattdykk. Traff et par på "Buddysøk" her inne, som tok meg med på nattdykk, og det var bare helt rått :o Men skal innrømme at jeg selv i ettertid synes jeg hadde litt for lite erfaring til det. Hadde litt problemer med og følge med på instrument(dybde og oppstigningshastighet) Pga at det med dykking er litt nytt for meg. Tror det er best og vente til man er kjent med utstyret, og har lagt inn automatikk i bruk av kjent utstyr/oppstigning osv :P
Men for all del som tidligere nevnt helt rått! Ja helt rått!
Jeg var så heldig og få være med noen som hadde god erfaring, og tok seg godt av meg på dykket, så det var en bra opplevelse med nattdykk ;D Men synes ikke det bør gjøres før man har fått automatikk i bruk av utstyr og utføring av oppstigning :-\ Jeg steg greit til 5m, men etter det ble det alt for raskt!!! Pga fumlet med lykt og instrument :-[
Vil takke: Mona & Ronny for at jeg fikk oppleve dette!!!

Mvh
Pål

mona
03-02-2003, 19:04
Hyggelig å høre at du hadde et fint dykk Pål! Lærte litt av det jeg også, Mye kunne vært gjort bedre fra vår side slik at du hadde fått ett bedre dykk. Men alt i alt syns jeg du var klar for nattdykk. Men tror at valg av dykkested kunne vært tilpasset litt bedre. Vi kunne også pratet mer om lokale forhold og planlagt dykket bedre. En anbefaling fra meg må være at det første nattdykket skjer på ett sted der man har hatt flere dykk på dagtid. Til slutt får jeg takke for mange fine dykk etter det omtalte nattdykket! ;)

vamonos
04-02-2003, 15:10
Nattdykk var faktisk det første dykket jeg hadde etter at jeg fikk sertifikatet. 8)
Det gikk helt greit (vi gikk ikke dypere enn 7-8 meter).
Eneste var at en lightstick jeg hadde med meg klarte å komme foran masken og sette seg fast, slik at jeg "så lyset" en stund.

Har absolutt ingenting imot nattdykk, bare alle dykkerne er på noenlunde samme nivå, slik at ingen føler noe tidspress el.l.

vamonos

tarjeiv
04-02-2003, 15:55
Synes vel at første dykk etter fullført gr.kurs. ikke bør være et nattdykk.

De 5 første dykkene etter gr.kurs bør etter min oppfatning skje med kjent utstyrt (helst ditt eget), på et sted hvor det er enkelt å dykke (grunt, uten strøm, enkelt å komme i og ut av vannet, osv) og med en som har litt erfaring som buddy.

- Tarjei

vamonos
04-02-2003, 21:20
Vi brukte akkurat samme utstyret som på kurset (vi fikk låne det gratis og da måtte vi jo slå til ;D)
Vi dykket på en plass vi hadde dykket før, vi skulle ned å se på et bilvrak vi hadde funnet noen dykk tidligere. Men det ble bare til at vi fanget krabber og ble litt mer kjent med området.

Meddykkeren var svigerbroren min, vi tok sertifikatet sammen, så vi kjente hverandre godt fra før.

Må bare legge til at det var J***IG kaldt å komme opp av vannet og ta av seg tørrdrakten etter dykket :D, men vi hadde en fyr på land som hjalp oss, så det gikk jo egentlig greit.

Jeg er enig med deg i alt du sier om de første dykkene, men jeg kan ikke se at nattdykk er så mye vanskeligere (hvis man bare har lykt med seg da), men det kan jo være kjekt å få noen flere dykk bak seg før man begynner. Smak og behag, egentlig...

Grunnen til at det ble nattdykk var det at noen elever som brukte utstyret om dagen, og for at vi skulle få dykket i det hele tatt (gratis) måtte vi ta et nattdykk.

mvh vamonos

Es-Veldra
04-02-2003, 21:28
Hadde selv ca 15 dykk før mitt første nattdykk, og synest det var sånn passe. alt man gjør første gang er jo spennende, og det stemte med dette dykket også!
Buddyen min va en erfaren dykker, og vi hadde hver si lykt og hver si back-up lykt. Dykket foregikk på ca 18 meters dyp.
Har siden den tid dykket masse nattdykk, da dette er omtrent det eneste å få til i ukene på denne årstid, når man er i 8-16 jobb!!
Synest dette faktisk er helt greit, da det er mer liv å se på nattestid en dagtid, også dette pga årstiden!!

picasso
04-02-2003, 21:33
Jeg mener at hver enkelt selv må bestemme når de er klar for nattdykk.Ingen andre skal bestemme det for deg.
Når det er sagt så bør hver enkelt være klar over at grensa for å få panikk og gjøre noe en ikke bør eller må,er meget lavere enn i dagslys.Fx lykta slutter å virke.Så de første nattdykka gjøres med fordel med erfarne dykkere ved deres side.
Det er nok av folk inne på dette forum som vil "bestemme" hva og hvordan ting skal gjøres.

Actinia
05-02-2003, 18:31
Nattdykk var faktisk det første dykket jeg hadde etter at jeg fikk sertifikatet. 8)
Eneste var at en lightstick jeg hadde med meg klarte å komme foran masken og sette seg fast, slik at jeg "så lyset" en stund.

Et ord: Uforsvarlig...

Vi dykket på en plass vi hadde dykket før, vi skulle ned å se på et bilvrak vi hadde funnet noen dykk tidligere.

Hva om dere hadde kommet dere dit, og du eller buddyen hadde satt dere fast i vraket? Ingen mulighet for din del å f.eks. nødblinke..

lurre
05-02-2003, 18:40
Mange sterke meninger om nattdykk... og det finnes vel ikke et enkelt svar paa spoersmaalet.

For mitt eget vedkommende har jeg alltid syntes at nattdykk er utrolig behagelig. Med en gang jeg kommer ned i vannet faar jeg en ro som ikke kommer automatisk naar jeg dykker paa dagen.
Saa lenge man har oppdriftskontroll ser jeg ingen grunn til aa legge et visst antall dykk til grunn for aa begynne nattdykking. Husk at det er natt 4-6 maaneder i aaret i nordnorge...

Kyrre

Actinia
05-02-2003, 18:55
Mange sterke meninger om nattdykk... og det finnes vel ikke et enkelt svar paa spoersmaalet.

For mitt eget vedkommende har jeg alltid syntes at nattdykk er utrolig behagelig. Med en gang jeg kommer ned i vannet faar jeg en ro som ikke kommer automatisk naar jeg dykker paa dagen.
Saa lenge man har oppdriftskontroll ser jeg ingen grunn til aa legge et visst antall dykk til grunn for aa begynne nattdykking. Husk at det er natt 4-6 maaneder i aaret i nordnorge...

Kyrre

I følge tråden "Anonymitet.. En uting" så er Vamonos fra 94**, og jeg er fra 95**, så jeg er nok minst like langt unna polarsirkelen som han, så jeg vet nok hva jeg snakker om..

Kan ærlig talt si at jeg tror -ingen- helt nybegynnere er trygge på sitt første nattdykk. Jeg hadde over 30 dykk før mitt første nattdykk, men følte allikevel litt uro.. Det var tross alt noe nytt jeg ikke hadde prøvd før, i tillegg til at det var bekmørkt..

lurre
05-02-2003, 19:21
I følge tråden "Anonymitet.. En uting" så er Vamonos fra 94**, og jeg er fra 95**, så jeg er nok minst like langt unna polarsirkelen som han, så jeg vet nok hva jeg snakker om..

Kan ærlig talt si at jeg tror -ingen- helt nybegynnere er trygge på sitt første nattdykk. Jeg hadde over 30 dykk før mitt første nattdykk, men følte allikevel litt uro.. Det var tross alt noe nytt jeg ikke hadde prøvd før, i tillegg til at det var bekmørkt..

Jeg tviler ikke et sekund paa at du vet hva du snakker om, Linn.

Og for aa fortsette paa diskusjonen:
Det hele kommer vel an paa hvor komfortabel man er med moerket, dykkeplass og utstyr.
Det blir snakket mye om lykt... Med selvlysende computer eller selvlysende tall paa dybdemaaler/klokke/manometer samt evt. buddyline ser jeg ikke paa nattdykking som noe saerlig mer dramatisk enn det aa dykke om dagen. For mitt vedkommende synker baade hjerterytme og luftforbruk om natta. Og det gjorde det ogsaa paa foerste nattdykk.

Merk at jeg selvfoeligelig ikke anbefaler aa dykke uten lykt. Mitt poeng er at man ikke er spesielt mye naermere doeden om lyset slukker, og derfor er det ingen krise. Gaar man ned med den innstillingen vil kanskje ikke panikken ta en med en gang noe uforutsett hender.
Et godt planlagt dykk, om det saa er foerste dykket etter dykkekurset, trenger ikke vaere uforsvarlig. Men det kan vaere det.

Og nok en gang: Beklager ae'er, oe'er og aa'er. Jeg er i USA med en dustecomputer.

Kyrre
Vanligvis med postnummer 9409. :)

Arnt_Marius
05-02-2003, 20:29

Har absolutt ingenting imot nattdykk, bare alle dykkerne er på noenlunde samme nivå, slik at ingen føler noe tidspress el.l.

vamonos

Du er ikke så borte vekk du! DU har hatt en god start!
Og hva som er uforsvarlig, for tidlig skal ingen uttale seg så krast om, hva som er rett tidspunkt for en person og gjøre etter så og så mange dykk er opp til den personen, noen dykker nattdykk med engang, noen venter 80 dykk, og er enda ikke komfortabel med det! Jeg har hatt min start, på min måte! Og har lært sinnsykt mye om meg selv, og dykking!
Og det som ikke tar livet av deg, beriker deg stadig! =)

moped
05-02-2003, 20:34
Og det som ikke tar livet av deg, beriker deg stadig! =)

Jeg er ufattelig enig! Hvis bare alle hadde hatt en slik befriende bekymringsfri holdning til livet... ;D

vamonos
05-02-2003, 20:46
Et ord: Uforsvarlig...Hva om dere hadde kommet dere dit, og du eller buddyen hadde satt dere fast i vraket? Ingen mulighet for din del å f.eks. nødblinke..

Ingen sjans i havet *hehe* for at vi skulle sette oss fast. Vi skulle bare svømme rundt. Det er like stor risiko for å sette seg fast når man har et vanlig dykk. Vi dykket ikke særlig dypt som sagt, og hadde masser av luft.

Vi signaliserte til hverandre med å vifte med lykta. Det fungerte utmerket fint! Vi sjekker hverandre ca. en gang i halvminuttet, så vi vil merke det om en av oss forsvinner.

mvh vamonos

Viper
05-02-2003, 21:17
Akkurat nå husker jeg ikke hvor mange dykk jeg hadde før jeg tok mitt første nattdykk, men det var nok en plass mellom 30-40.
Bor i finnmark og tok lappen i Juli så det har sine naturlige årsaker(midnattssol) 8)

Mitt første nattdykk var på et sted hvor jeg hadde dykket mange ganger tidligere og dette gjorde at jeg følte meg trygg på omgivelsene.
Hadde også med meg min faste buddy(Arnt Eirik) og var godt kjent med utstyret mitt.
Kjøpte komplett utstyr før jeg begynte på kurset så jeg lærte å dykke i eget utstyr.

Personlig tror jeg at det er viktig at man kjenner sitt eget utstyr, har en bra buddy og er kjent på plassen man skal dykke sitt første nattdykk.

OG at man har skikkelig lys, ikke noe stearin greier som alle dykkebutikkene pusher på deg.( håndholdt lys med vanlige batterier)

Odd-Torstein

Arnt_Marius
05-02-2003, 22:16
Det er alltid muligheter for at det umulige kan skje, men skal man vente i det uendelige med at det umulige kan skje, lærer man ikke stort, og får ikke dykket mye, dykk med rett utstyr, når man vil, og hvor man vil!

Det som ikke dreper deg, beriker deg stadig!

Og ut i fra Dødsstatestikken dør man oftest før 50 dykk, så dykk mange dykk på en dag, så du kommer over den magiske grensen, så er du safe(spøk)!!!

tarjeiv
05-02-2003, 23:31
Og ut i fra Dødsstatestikken dør man oftest før 50 dykk, så dykk mange dykk på en dag, så du kommer over den magiske grensen, så er du safe(spøk)!!!

Skjønner at du spøker, men det er faktisk her alvoret kommer inn. Rundt 50 % av alle dykkere som har omkommet i Norge de siste årene har 'relativt lite erfaring' (mener å huske det var definert til mindre enn 10 dykk). Det er derfor jeg mener så sterkt det det jeg sa tidligere opp i tråden (Når du er fersk; dykk på kjent og enkelt sted, med buddy som har erfaring, med utstyr du er kjent med og kun når du er frisk og føler for å dykke).

Mange dødsulykker kunne utvilsomt vært ungått hvis de fire forhåndsreglene jeg nevnte hadde vært tatt hensyn til.

Og dette er ikke noe jeg mener folk 'må gjøre' - dette er bare min oppfatning av en sikrere start på en kuul hobby (hva skal du forresten med en hobby hvis du er død ?).

- Tarjeiv

lurre
05-02-2003, 23:50
Mange dødsulykker kunne utvilsomt vært ungått hvis de fire forhåndsreglene jeg nevnte hadde vært tatt hensyn til.

... og med buddyline. Og det er sagt uten smiley.

Kyrre

remi
06-02-2003, 12:56
i vårt miljø ser vi på det som helt naturlig å ta med nyutdannede dykkere på nattdykk så tidlig som mulig, nattdykk i seg selv er ikke spesiellt mye farligere enn dag-dykk, de fleste synes selv at de har mye bedre kontroll både på seg selv og buddyen. Vi setter selvsagt opp dykkeparene slik at de som ønsker et får en erfaren med-dykker. Forøvrig så er kontrollen med med-dykkerene på et nattdykk på sunnmøre uten lys betydelig bedre enn på et dag dykk i Oslo-fjorden der du faktisk ser bedre med øynene lukket. :)

remi

Scubagirl
06-02-2003, 13:01
hadde mitt første nattdykk etter noen og 20 dykk (inkl kursdykk) og det var det kuleste dykke jeg hadde hatt til da :) var mye mer rolig enn vanlig og hadde det skikkelig bra :) eneste minuset var litt problemer med oppstigningen fra sånn 10m eller noe,med lykt i ene hånden og holde styr på utventil og comp med den andre, så gikk det litt fort opp

men jeg har opplevd folk som ikke føler seg trygge på å hoppe ned i det mørke dypet... det er lov å være mørkredd :)

tarjeiv
06-02-2003, 13:07
Mitt poeng er;

Nyutdannede dykkere står for 50 % av dødsulykkene.
Ved å redusere risikoen for disse reduserer du også antall dødsulykker.

(Så for du selv trekke slutning av hva jeg mener om nattdykk som første dykk etter grunnkurs)

- Tarjeiv

Scubagirl
06-02-2003, 14:13
det hjelper ikke at en har 100dykk om man ikke liker mørket, så egentlig så blir det vel opp til hver enkelt når man føler at man er klar, og at man ikke blir presset av buddy med "du har jo ørten dagdykk,kom igjen vi dykker ikveld!" men jeg tror jeg er litt imot det som første dykk ja...

lalo
06-02-2003, 14:46
Jeg mener at man kan dykke på natten når man er TRYGG, og som mange nevner: Det varierer...

Ang det med at nybegynnere dør... riktig det, men hvor mange av ulykkene er nattdykk? HVET man at det er farligere enn noe annet?

Videre er mange av den innstilling at man kan dykke solo og røyke fordi man kun skader seg selv... Hvorfor da denne fokus på nattdykk da? Det er vel farligere å røyke enn å dykke på natta... Vet det er en søkt sammenligning, men på den tråden var det nesten kun "røyker godt og puster ren luft under vann hø hø hø" - type innlegg... Det blir for dumt når en samtidig synes det er SÅ farlig å dykke når det er mørkt...

Jeg mener man aldri skal gjøre noe man er nervøs for når det gjelder dykking. Er man trygg, planlegger godt og har god backup, da kan man vel dykke med 5 dykk bak seg også...?

Lasse

komodo dragon
10-02-2003, 18:02
... og med buddyline. Og det er sagt uten smiley.

Kyrre

Buddyline på nattdykk?? ;D

Dragen
10-02-2003, 18:39
Buddyline på nattdykk??

Hvorfor ikke??

Dragen

lurre
10-02-2003, 19:30
Hvorfor ikke??

Dragen

Ja hvorfor ikke? Buddyline har jo vaert diskutert to death, og for meg er det klart at hvis man har noe imot aa bruke buddyline under det argument at den er i veien eller farlig saa har man ikke en skikkelig buddyline.
(Hvis man har noe imot buddyline fordi man ikke liker buddyliner saa er det helt greit for min del. Det er naa uansett en kjennsgjerning at buddyliner kan redde liv. Jeg venter fremdeles paa indikasjon paa at buddyline har foraarsaket ulykker.)

Uhh... jeg kjenner at dette ikke er en kamp jeg gidder aa kjempe.... ;) Dykk solo med buddy 35 meter unna dere, see if I care...

Kyrre

Kragset
21-05-2003, 12:41
hadde mitt første nattdykk etter ca 19 dykk.

da tok de to intruktørene som hadde sertifisert meg til cmas* med til frekkøy. (en liten holme i rett innenfor stadt)

det var en kjempe opplevelse... ehm eller det vil si det var fra jeg fikk reservelykta til en buddy, for en lite 15w lykt er ikke akkurat noe å skryte av.... så de 10 minuttene mellom jeg fikk lykta og ventilen begynte å blåse, og jeg måtte avbryte var kjempe bra. med nesten helt krystall klart vann og kunne alltid ha kontakt med de erfarne buddyene mine. selv om de var 15 meter under meg.

NATTDYKK=KJEMPEGREIE!!!

nikkern
23-10-2007, 13:33
Hadde et nattdykk under grunnkurset vi...

Jeg også....

joggy
23-10-2007, 14:19
jeg må si meg enig med mange av de andre her som mener at det er helt individuelt når man er klar og at man bør ha rimelig god kontroll på utstyret før man hiver seg i det.
Det som er problemet med nattdykking er at når noe skjer er det ikke like lett å løse problemene som om dagen. Dette kan fort føre til at små problemer blir til store problemer, spesielt hvis man har lite erfaring..

På mitt første nattdykk i indre oslofjord fikk buddy først ventilsvikt (vi vet fortsatt ikke hva som skjedde, men den ga ikke luft og det var luft på flaska) vi besluttet derfor å avslutte dykket mens han pustet på octon min. rett etter at vi begynte oppstigningen sviktet lykta hans. Vi måtte derfor ta en oppstigning fra ca. 20m uten noen referansepunkter med en lykt mens han pustet på octoen min.

Jeg er VELDIG glad for at dette ikke var det første dykket mitt etter OWD kurset, tror fort at oppstigningen kunne blitt ukontrolert da...

Joachim

kvasiDIRdiver
23-10-2007, 14:25
Jeg mener ikke at det kan måles på antall dykk, men på om dykkeren er klar for å dykke på natten.
Det forutsetter jo selvfølgelig at dykkeren ikke har sitt førse nattdykk på 1 dykk og at dykkeren er tilstrekkelig utdannet og kjent med sitt eget og andres utstyr, samt bruk av lys signaler og lyktbruk.

larsfredrik
23-10-2007, 18:20
Når har man erfaring nok? Noen har det etter få dykk, mens andre bruker lenger tid.
Jeg tror ikke det er flere ulykker om natten enn om dagen. Er klar over at det er flere som dykker i dagslys.......
Tenk sikkerhet, hopp i vannet å kos dere ;D