PDA

View Full Version : Røyking

Tassax
14-11-2002, 11:19
Åssen er det med røykingen til norske sportsdykkere?

CatMan
14-11-2002, 12:11
dykking er jo så trygt så noen farer i livet må man jo ha ;D

Ariana
14-11-2002, 12:15
Tror ikke akkurat at røyking er det farligste nei.

Tassax
14-11-2002, 12:24
Er det forresten noen her som har info rundt røyking og dykking?
Økt luftforbruk +++

DKD
14-11-2002, 12:34
Økt luftforbruk +++

Når man røyker, tilpasses kroppen redusert oksygenbehov. Bortsett fra dårligere kondis, er det derfor ikke negativt å røyke når man driver med dykking. :D (har jeg hørt)

/DKD

Divegirl
14-11-2002, 13:02
Økt luftforbruk +++

Når man røyker, tilpasses kroppen redusert oksygenbehov. Bortsett fra dårligere kondis, er det derfor ikke negativt å røyke når man driver med dykking. :D (har jeg hørt)

/DKD

Jeg er ikke sikker på hva du mener med at kroppen "tilpasser" seg et redusert oksygenbehov. Behovet er vel det samme, men kroppens forutsetninger for å yte reduseres sterkt ved røyking. Dette påvirker selvsagt opptaket av oksygen, også under dykking. Så i tillegg til de individuelle forskjellene vil nok en røykende dykker trenger mer luft (i alle fall hvis behovet økes, som ved farlige situasjoner) enn den gjennnomsnittlige ikke-røyker. I tillegg fører røyking til lavere blodsirkulasjon slik at røykere fryser oftere/lettere.

Når det er sagt - jeg er en av de utvalgte synderne og innrømmer at det er lite som er så godt som en røyk etter ett flott dykk - sommer som vinter. Prøv bare å redusere antallet du tar før dykket - det hjelper!

Forøvrig husker jeg vagt en artikkel/utsagn av vår eminente Dr. Jørn Klepper i Dykking, og jeg har en anelse av at han vil være grundig uenig i at røyking ikke betyr å øke risikoen under dykking.

Divegirl

komodo dragon
14-11-2002, 14:41
Om Jeg røyker eh..!? Ikke norsk tobakk. Så da er vel svaret nei. Det var det du mente ikke sant?

:-*

Andre
14-11-2002, 15:08
Tror ikke akkurat at røyking er det farligste nei.

Kommer jo litt an på hva man røyker også da....

DKD
14-11-2002, 15:14
;D
Tror det er langt farligere å gå i en sterkt trafikert gate , enn å ta seg en røyk - (lovlig i salg)

Vidar >:D

Hva om du går i gata og røyker >:D

/DKD

JET
14-11-2002, 15:31
Røyking er noe svineri og jeg nyter det :)

Hero
14-11-2002, 15:37
Det er en generell enighet innen forskningsbranjsen om at røyking nedsetter betemte kroppsfunksjoner. Hvorvidt røyking er "usunt" i forhold til dykking kommer vel ann på flere ting. Hvor lenge har man røyket, hvor mye, røyker man rett før dykking osv. Så det er kanskje vanskelig å si helt bestemt at røyking ikke er bra for en som dykker, men utifra hva forskningen viser er det stor enighet i at kroppsfunksjonalitetene til en ikke-røykende dykker er meget bedre enn sin røykende dykke kollega.

Pompel
14-11-2002, 15:53
Det er 9 år siden jeg sluttet og jeg synes nesten synd på de som aldri har røkt. Opplevelsen av så økt livskvalitet som jeg fikk da jeg sluttet, går de nemelig glipp av. Tenk dere bare det å i voksen alder få tilbake full luktesans. Kan ikke beskrives. Det å kjenne kondisen bli bedre uten å løfte en finger var fantastisk. ;D

De flest jeg kjenner mener at luft forbruket øker om de røyker 1 time før dykking. Noe som også var min erfaring når jeg kombinerte disse syslene.

Arne K.

Som ikke er fanatisk ikke røyker, det bare ser sånn ut.

GN
14-11-2002, 19:10
Røyking og dykking har fleire sider.

Røyk før dykk, større fare for co forgifting, kan være letter å få dybderus. Andre faktorer spiller også inn som feks. stress.

Etter dykk, nikotinen får blodårene til å trekke seg saman.
Kan jo være uheldig!!!!!

(tenker på nitrogen )

Diver_DAD
16-11-2002, 20:27
Røyk lukter vondt :P

komodo dragon
19-11-2002, 06:03
Hvorfor skal man være så jævla sunn? Hva får man igjen for det?? Tror det er mere skadelig å se på tv-underholding.Ja det er fyfy det. :(

SøtSild
19-11-2002, 07:35
Tenker ofte på å slutte å røyke med tanke på å få ned luftforbruket mitt, men røyken smakker så veldig godt etter dykk. :) Så jeg klarer ikke å la være.

Laffen
19-11-2002, 12:41
Tenker ofte på å slutte å røyke med tanke på å få ned luftforbruket mitt, men røyken smakker så veldig godt etter dykk. :) Så jeg klarer ikke å la være.

Motivasjonsfaktor: Lengre dykketid!!!! :-*

SPEEDY6
19-11-2002, 13:45

60 minutters dykk,selv med røykebrøst.Og hvor jeg begynte med 160 bar.holder for meg det ;D ;D

dirk
21-11-2002, 14:30
Røykere har en tendens til å bli "mobbet" i enkelte kretser.
Dykking er jo egentlig ikke så veldig forenelig med røyking, men man må vel få lov til å gjøre som man vil med sin egen helse !

Jeg for min del bruker snus i den tid før jeg skal gjennomføre et dykk, og venter heller med dagens første sigarett før jeg er ferdig med dykket.
;D

Berserk_Steele
21-11-2002, 14:38
Kan man sidestille røking med "lett" asma når det kommer til dykking???? ???

Laffen
22-11-2002, 11:20

60 minutters dykk,selv med røykebrøst.Og hvor jeg begynte med 160 bar.holder for meg det ;D ;D
Kosedykk, ja, men se når det kommer til litt anstrengende dykking, da fyker luftforbruket opp. Kanskje noe med røykingen å gjøre??

SPEEDY6
22-11-2002, 11:26

Kosedykk, ja, men se når det kommer til litt anstrengende dykking, da fyker luftforbruket opp. Kanskje noe med røykingen å gjøre??

I motstrøm f.eks.....Jaaaaaaaaa ;D

Orca
22-11-2002, 12:09
Det jeg aldri har forstått er hvorfor alle røykere ser på det som sin soleklare rett å få lov til å røyke når og hvor de vil. Det er desverre langt mellom røykere som tar hensyn.
En annen ting jeg har lurt litt på er hvor lite solidariske røykere er når andre skal prøve å slutte. Røykere benytter da enhver mulighet for å få denne til å sprekke.

Ja ja, glad ikke jeg røyker.

Laffen
22-11-2002, 12:14
Det jeg aldri har forstått er hvorfor alle røykere ser på det som sin soleklare rett å få lov til å røyke når og hvor de vil. Det er desverre langt mellom røykere som tar hensyn.
En annen ting jeg har lurt litt på er hvor lite solidariske røykere er når andre skal prøve å slutte. Røykere benytter da enhver mulighet for å få denne til å sprekke.

Ja ja, glad ikke jeg røyker.
Synest røykerne er blitt mye flinkere til å ta hensyn de siste 10 år.
Din beskrivelse passer igrunnen best på den tiden, slik jeg opplever det. Har mange røykere i klubben, og; nei, jeg røyker ikke selv.

Laffen
22-11-2002, 15:23
Dykking er jo egentlig ikke så veldig forenelig med røyking, men man må vel få lov til å gjøre som man vil med sin egen helse !

Jeg for min del bruker snus i den tid før jeg skal gjennomføre et dykk, og venter heller med dagens første sigarett før jeg er ferdig med dykket.
;D
Hvordan innvirker snus på luftforbruket, der går vel nikotinen rett i blodet? Lungene blir vel ikke påvirket av snusen? Noen som vet?

komodo dragon
22-11-2002, 16:06

Det har kommet strengere røykelov på verdensbasis de siste 10 årene. Derfor tror Jeg røykere synes flinkere.

Laffen
22-11-2002, 16:47

Det har kommet strengere røykelov på verdensbasis de siste 10 årene. Derfor tror Jeg røykere synes flinkere.
Tvang eller fri vilje, bedre er det nå ihverfall blitt :)

Elmek
22-11-2002, 17:32
Må jo ha en motvekt til all den rene lufta jeg puster under ett dykk.
Det er en syk verden vi lever i, Noen laster må jo jeg også ha ;D

Laffen
24-11-2002, 01:20
Eg vil bare få si kor gale det har blitt. Ta en kikk inn på UVFoto og se kem så e bynt å suge på den derre giftpinn'n!

komodo dragon
24-11-2002, 16:26
Eg vil bare få si kor gale det har blitt. Ta en kikk inn på UVFoto og se kem så e bynt å suge på den derre giftpinn'n!

Ja, jo mere dritt som blir dumpet i vannet. Jo mere lik oss blir fiskene. Men dette var vel røyke press eller... ;D

Laffen
29-11-2002, 01:47

Ja, jo mere dritt som blir dumpet i vannet. Jo mere lik oss blir fiskene. Men dette var vel røyke press eller... ;D
Var jo ikkje myndig engang, den derre.

dirk
29-11-2002, 15:59

;D
Hvordan innvirker snus på luftforbruket, der går vel nikotinen rett i blodet? Lungene blir vel ikke påvirket av snusen? Noen som vet?

Jeg merker ikke noe forskjell på luftforbruket etter å ha snuset. Men det har sikkert en eller annen bi-effekt det også som alt annet som er godt, men ikke helsemessig anbefalt....
Men man er vel klar over at man kan bli avhengig av gulrøtter også !

komodo dragon
29-11-2002, 16:32
Hadde valget stått mellom å drukne eller å puste i ett trinn fult av snus. Da hadde valget vært ganske enkelt. Død med stil !

;D ;D ;D

tommus
29-01-2003, 08:24
Jeg har røkt i mange år. Både før og etter at jeg har dykket. Og her i fjor fant jeg ut at jeg skulle slutte for å spare penger. Da fant jeg ut følgene, ingenting kommer opp mot røyking(før eller etter dykk). Og på en annen side så er ikkerøykerne noen av de kjedligste mennsker jeg har møtt(ikke ta ille opp dere som ikke røyker). Men det blir jo en del penger da til nytt utstyr.
;D ;D ;D

GO SILENT GO DEEP

remi
29-01-2003, 15:01
fakta:

72 timer etter at du har sluttet å røyke har lungene sin evne til å ta opp oksygen og blodets evne til å transportere oksygen fordoblet seg.

har dette noe å si for dykking?

tenk selv

jeg prøvde et helt år å begynne med å røyke, var oppe i en kartong i uka men sprakk så det suste etter et år. Hovedgrunnen til at jeg ikke klarte det var at av disse vel 5000 sigarettene ver der ikke en som var god! men tøft var det :) man var jo tross alt 16 år og borte hjemmefra på skoleskip og visste derfor alt.

remi

CatMan
29-01-2003, 16:07
jeg prøvde et helt år å begynne med å røyke, var oppe i en kartong i uka men sprakk så det suste etter et år. Hovedgrunnen til at jeg ikke klarte det var at av disse vel 5000 sigarettene ver der ikke en som var god! men tøft var det :) man var jo tross alt 16 år og borte hjemmefra på skoleskip og visste derfor alt.

remi

LOL ;D ;D

Es-Veldra
29-01-2003, 16:47
Jeg har røkt i mange år. Både før og etter at jeg har dykket. Og her i fjor fant jeg ut at jeg skulle slutte for å spare penger. Da fant jeg ut følgene, ingenting kommer opp mot røyking(før eller etter dykk). Og på en annen side så er ikkerøykerne noen av de kjedligste mennsker jeg har møtt(ikke ta ille opp dere som ikke røyker). Men det blir jo en del penger da til nytt utstyr.
;D ;D ;D

Jeg røkte en måned i sjuende klasse, for da va det tøft ;)
men så ga eg meg, for det va jo ikkje nokke vits i, ødelegge helsa og betale for det i tillegg...
Men det er min mening, eg har ingenting imot de som røyker, det er deres eget ansvar, men å si at ikke-røykere e kjedlige folk, det må jo bare bety at enten så omgås du kun røykere, ellers så har røykinga gjort deg god og sløv ;)

Tigergutt1
31-01-2003, 16:16
Til dirk Selv om man kan bli avhengig av gullerøtter er det ikke dermed sakt at de smaker godt.

Til remi Du må være den tøffeste jeg vet om som røyer/lider deg gjennom 5000 cigg uten å klare å begynne å røyke

Til SPEEDY6 det er ikke no å skryte av at du bare bruker 160bar på 60 min, HVIS du hopper i havet med 3 *18liters flaskesett på ryggen og ligger på 2,5meters dybde i snitt

Det er som, tidliger nevnt, faktisk litt av en opplevelse å slutte å røyke. Jeg har vært så og si røykfri siden 11.11.02 og angrer ikke på det. Hovedgrunnen til at jeg sluttet var kondisjon og luftforbruk relatert til dykking. Men, JA, jeg savner koserøyken. Det er klart at det er vanskelig å bryte et handlingsmønster som er opparbeidet gjennom årevis. *Eks. Nå fortjener jeg en røyk fordi jeg har gjort en så god jobb. Tar en røyk for å slappe av. Tar en røyk fordi jeg er så stressa og må roe meg. Nå skal vi kose oss vi tar en røyk. Party party party; røyk røyk røyk osv. osv.

Det er en opplevelse å våkne opp etter en fest uten å være redd for at kjeften aldrig kommer til å bli normal igjen.

Mvh
X-røker

thostr
31-01-2003, 18:53
Folk på min arbeidsplass har sluttet å røyke i fleng i det siste, og benyttet Allen Carrs bok 'Easyway' som motivasjonshjelpemiddel. Se evt.

http://www.bt.no/forbruker/article102527

for mer informasjon om denne boken.

Hilsen ikke-røyker

Blimey
03-02-2003, 01:42
Ka med å kutte røyken noen daga før dykking??
Se om det blir nokka forskjell..
Skade ikkje å prøve... :)

remi
03-02-2003, 13:41
Til remi Du må være den tøffeste jeg vet om som røyer/lider deg gjennom 5000 cigg uten å klare å begynne å røyke

Vel, du trenger ikke være tøff for å gjøre akkurat det, det holder lenge å være dum og ung. nå er jeg ikke ung lenger.

Prøvde en gang å begynne med kaffe, like mislykket!

tenkte jeg kunne prøve å begynne med dop i steden, skal visst være veldig lett. :)
remi

SPEEDY6
03-02-2003, 15:31
Til dirk Selv om man kan bli avhengig av gullerøtter er det ikke dermed sakt at de smaker godt.

Til SPEEDY6 det er ikke no å skryte av at du bare bruker 160bar på 60 min, HVIS du hopper i havet med 3 *18liters flaskesett på ryggen og ligger på 2,5meters dybde i snitt

har 15 liter,og vi hadde en gjennimsnits dybde på 20m.Vi var faktisk så langt som 32..So da So
Det er som, tidliger nevnt, faktisk litt av en opplevelse å slutte å røyke. Jeg har vært så og si røykfri siden 11.11.02 og angrer ikke på det. Hovedgrunnen til at jeg sluttet var kondisjon og luftforbruk relatert til dykking. Men, JA, jeg savner koserøyken. Det er klart at det er vanskelig å bryte et handlingsmønster som er opparbeidet gjennom årevis. *Eks. Nå fortjener jeg en røyk fordi jeg har gjort en så god jobb. Tar en røyk for å slappe av. Tar en røyk fordi jeg er så stressa og må roe meg. Nå skal vi kose oss vi tar en røyk. Party party party; røyk røyk røyk osv. osv.

Det er en opplevelse å våkne opp etter en fest uten å være redd for at kjeften aldrig kommer til å bli normal igjen.

Mvh
X-røker

picasso
03-02-2003, 15:35
har 15 liter,og vi hadde en gjennimsnits dybde på 20m.Vi var faktisk så langt som 32..So da So

Mvh
X-røker

Har du Sluttet.Og så har du ikke fortalt det til meg.Picasso (helten din) Kommer til å mobbe deg noe sinnsykt dersom du sprekker. ;D ;D

SPEEDY6
03-02-2003, 15:37
Prøvde meg på å sitere her.men det gikk shit.

Dårlig med 3 + 18 liter her i gården du.Holder meg til en 15 liter jeg.Og bare så det e sagt,så hadde vi en gjennomsnits dybde på 15m....So da So.. ;D

SøtSild
04-02-2003, 11:08
Har du Sluttet.Og så har du ikke fortalt det til meg.Picasso (helten din) Kommer til å mobbe deg noe sinnsykt dersom du sprekker. ;D ;D

Skal si du er en snill "læremester". :-X Man sparker ikke noen som ligger nede....eller??? :o

picasso
04-02-2003, 14:42
Skal si du er en snill "læremester". :-X Man sparker ikke noen som ligger nede....eller??? :o

Dette har du misforstått helt.Dersom Speedy ikke "risikerer"
"noe" med å sprekke så er det også lettere å gi opp det gode forsett. :)

Og hva tror du han hadde gjort hvis jeg var i hans sted.trøstet meg og bysset meg i seng. :o

Jimster
05-03-2003, 14:00
Som remi sa tidligere...han kunne ikke klare og begynne med kaffe.

Ikke jeg heller!!!

Hva er det som gjør kaffe så fantastisk? Tror dere at kaffe kan virke inn på dykking annet enn at det er vanndrivende?

/Jim

moped
05-03-2003, 15:31
Hva er det som gjør kaffe så fantastisk? Tror dere at kaffe kan virke inn på dykking annet enn at det er vanndrivende?

/Jim

Har du beinfrosne våthansker før andredykket, kan jo kaffe være redningen. Litt plagsom arabica-lukt av hendene etterpå, men varm og god på henda blir du iallefall.... ;D
Kakao blir det bare kliss av. Te er bedre. Og er nøden riktig stor kan du jo kvitte deg med litt ballast selv... ::)

Nei dette ble bare tull. Kaffe, ja... Man blir jo våken av den...
Ellers synes jeg ikke svart kaffe er så fryktelig godt egentlig. Wienerbrød eller sjokolade gjør imidlertid kaffe til en helt kurant dykkepausedrikk. :)

Scubagirl
05-03-2003, 18:49
Har du beinfrosne våthansker før andredykket, kan jo kaffe være redningen. Litt plagsom arabica-lukt av hendene etterpå, men varm og god på henda blir du iallefall.... ;D
Kakao blir det bare kliss av. Te er bedre. Og er nøden riktig stor kan du jo kvitte deg med litt ballast selv... ::)

neida kakao blir ikke klissete så lenge man bruker rett i koppen og kun har vann på termosen. ;D
kaffe smaker dårlig uansett.

tarjeiv
05-03-2003, 19:41
neida kakao blir ikke klissete så lenge man bruker rett i koppen og kun har vann på termosen. ;D
kaffe smaker dårlig uansett.

Hva er poenget med å bruke kakao i hanskene når du har vann på termos ?

- Tarjeiv

Scubagirl
05-03-2003, 19:44
var altså meningen å bare bruke vannet da.. (men det er den eneste måten å få begge tingene på en gang på)

ja takk begge deler ;)

isjas
25-12-2006, 09:18
mange som røyker gitt :police:

Arnt
25-12-2006, 09:48
mange som røyker gitt :police:

Adskillige flere som ikke røyker...

Tore D
25-12-2006, 10:42
Folk på min arbeidsplass har sluttet å røyke i fleng i det siste, og benyttet Allen Carrs bok 'Easyway' som motivasjonshjelpemiddel. Se evt.

http://www.bt.no/forbruker/article102527

for mer informasjon om denne boken.

Hilsen ikke-røyker

Det er ikke bare på din arbeidsplass folk har sluttet å røyke ved hjelp av denne boken. Den kan anbefales på det sterkeste for alle røykere som ønsker å frigjøre seg fra sin tvangstrøye.

Det boken gjorde for meg var at den fikk meg til å innse alle løynene jeg selv hadde generert for meg selv for å forsvare at jeg skulle fortsette å røyke. Jeg var storrøyker over en periode på 20 år. Så tankemønsteret var godt innrøkt.

Når tankemønsteret var endret var det en eneste stor befrielse å få lov til å legge fra seg tobakken. Og jeg har ikke savnet den ett sekund siden. Og hvorfor skulle jeg? Den eneste grunnen til at jeg røkte var fordi nikotinen trigger dopamin som er en sentral del av belønningsystemet til oss mennesker. Jeg var dypt avhengig. Og når jeg endelig innrømmet det for meg selv og fikk satt min røyking i perspektiv, var det jo en helt grei sak å slutte. Men best av alt. Jeg har ikke lyst på røyk igjen.

Ellers har jeg hørt at disse overprisede pillene man kan få gjennom legen også skal være veldig effektive. Men disse har jeg ikke noe erfaring med. Men jeg ville ikke kuttet ut boken til Allan Carr selv om jeg skulle gått på disse pillene nettopp fordi nøkkelen er et endret tankemønster. Og piller endrer ikke på dette selv om de tar bort de fysiske abstinensene.

Egentlig burde "staten" gitt oss informasjon om hvilke metode som er mest effektivt mht. å slutte å røyke (basert på tall fra de store masser og ikke enkeltindividets subjektive oppfattelse). Slik det er nå har man jo målsetning om å redusere andelen røykere i befolkningen, men uten å komme med praktisk veiledning til de som ønsker å slutte. Dette såvidt meg bekjent, så om jeg tar feil håper jeg noen tipser meg mht. referanser.

Så til dette med røyking og dykking. Der er det min soleklare mening at disse ikke hører sammen. Dette henger sammen med at jeg ikke anser røyking for å være forenelig med noen som helst aktiviteter som skal være med å frigjøre enkeltmenneskets innerste potensiale. Det eneste røyken gjør er å forverre livskvaliteten. På samme måte som heroin. Dykking er jo en livsutfoldende aktivitet.

[Jeg er klar over at det teoretisk er mulig å benytte både nikotin og heroin som krydder i livet, og at de da kan ha liten negativ effekt på den øvrige livsførsel og individets oppfattelse av seg selv, men ser man på det store bildet er det fåtallet som over tid klarer å holde det på dette nivået og da blir det en stor negativ effekt]

Så jeg vil oppfordre alle til å stumpe røyken for godt, for det er en sann fornøyelse når man kommer gjennom de første ukene med abstinenser.

God jul og godt røykfritt år til alle! :)

Diveaslongasyoulive
28-12-2006, 17:20
Holder meg til alkoholen jeg ja ;D

MindViruz
28-12-2006, 22:17
Er det mulig å drikke alkohol uten å røyke? :D

Har hvert røykfri siden bagynnelsen av april, utenom når jeg drikker.

Nå ser det ut til å det og går til helvete... Tar meg en øl når jeg kommer hjem hvis jeg har røykt tidligere på dagen, så jeg er ikke helt ute å kjøre enda ;)

K-nut
29-12-2006, 02:32
Hvorfor skal man være så jævla sunn? Hva får man igjen for det?? Tror det er mere skadelig å se på tv-underholding.Ja det er fyfy det. :(

friskere kropp, f.eks? :P

men om man skal velge mellom å ligge på sofaen en dag eller dykke (om enn med en røyk eller to) er det kanskje bedre å ta seg en blås før og eller etter dykkinga skulle jeg tru

froskejente
20-01-2007, 06:30
Testa dette med røyking og dykking da jeg drev med kamskjelldykking. Jobbet sammen med noen svenske dykkere. Vi hadde funnet et fint og langt felt, og han ene dykkern var misfornøyd med bunntiden sin.. Skjønte ikke hvordan vi andre kunne ha lengre dykk enn han. Neste dag røyka han ikke før dykket, og hadde samme dybde og like mye luft på flaska som dagen før. Og fikk faktisk hele 20 minutter lengre bunntid!Han ble skikkelig skremt av episoden, og kutta helt å røyke etter dette. Så jeg mener at om man vil være lengst mulig i det herlige elementet, stump røyken ;D

Tore D
21-01-2007, 10:33
Er det mulig å drikke alkohol uten å røyke? :D

Ja, til og med jeg klarer det. Selv om jeg har vært storrøyker i over 20 år. Kan bli drita full men likevel bryr jeg meg ikke om røyken, selv om jeg sitter blant røykere på festen. Og forklaringen ligger i det endrede tankemønsteret. Som gikk opp for meg etter boken "endelig ikkerøyker".

Har hvert røykfri siden bagynnelsen av april, utenom når jeg drikker.

Da er hjernen din avhengig av nikotin. Kjøp bok, fiks tankemønsteret ditt. (Hvis du vil da, naturligvis) Det er jo en ærlig sak å røyke livet ut.

Nå ser det ut til å det og går til helvete... Tar meg en øl når jeg kommer hjem hvis jeg har røykt tidligere på dagen, så jeg er ikke helt ute å kjøre enda ;)

Den der har jeg hørt før. For ikke å snakke om de som bare drikker i helgene, så når de kommer hjem fra jobb på fredagen. Så går de og henter en øl. Åpner den. Så tar de en røyk. FØR de engang har smakt på øllen. Da er man på tur da... :)

FluFFy
29-01-2007, 13:46
har selv røyka i nå ca 6 år. aldri fast, røyker kunn når jeg selv føler for det. kan fint gå en mnd uten å røyke eller føle sug for det. men noen ganger er det godt å bare slappe helt av å ta en røyk. men har nå sluttet helt ettersom jeg hadde en pause på ca 1,5 mnd også tok jeg en røyk med noen på jobben men da var den gode følesen borte og da gidder jeg ikke mer.. hehe.

min teori er at det ikke er røyken i seg selv som gjør en avhengi men at man setter røyken inn i det daglige mønsteret. akurat som folk som må ha kaffe o.l.

Tore D
02-02-2007, 20:09
min teori er at det ikke er røyken i seg selv som gjør en avhengig men at man setter røyken inn i det daglige mønsteret. akkurat som folk som må ha kaffe o.l.

Din teori høster ikke mye støtte i vitenskapelige kretser, hvor man har forsøkt å finne ut dette. Leste litt i wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine Spesielt interessant at nikotin i noen studier har vist seg å være mer avhengighetskapende enn både cocain og heroin. Noe å tenke på det, neste gang man har befatning med stoffet (nikotin altså).

Andrei
03-02-2007, 11:04
Røyk er avhengighetsskapende så det monner, men det er en viss forskjell på fysisk avhengighet og psykisk avhengighet.. Det er en innarbeidet tankegang blandt folk at det er sinnsykt vanskelig og nesten umulig å slutte, og dermed så gjør vi det til noe verre enn det er.. I april i fjor fant jeg ut at jeg skulle prøve en ny vri, jeg sluttet med røyken til fordel for snusen med den strategien at jeg skulle slutte med snusen når jeg hadde vent meg av med tanken på å ta tobakken fram og rulle meg en røyk.. Nå har jeg kuttet snusen også.. for tre dager siden for å si det sånn.. Greit, jeg merker suget etter nikotin, innrømmer det, men det er ikke verre enn at etter fem min med "abstinenser" så gir det seg til neste gang det kommer.. Så ingen problemer med rette instillingen..

Og en ting, røyk er no dritt, det smaker godt akkurat mens man røyker (hvis man er tidligere røyker da) Men etterpå kommer ettersmaken, og den varer 60 ganger lenger enn en stakkars sigg.. og den er stygg!!!!! Pluss at livskvalitet, smakkssans, kondis, allmentilstand, alt forbedres.. Våkner aldri opp om morgenen med sandpapir i halsen mer.. livet er herlig:)

Mvh Espen Steinsvik

Ranja
03-02-2007, 15:17
Nikotin er et avhengighetsskapende sentralnervestimulerende middel. Gir abstinenser relativt umiddelbart, i snitt etter 30-60 minutter.

MEN: Den fysiske fremkalte abstinensen går kjappere over, enn ved andre rusmidler. Rekk opp hånda alle røykere som våkner av røyksug i løpet av natten? Med andre ord, du er ikke-røyker hver morgen du står opp. Resten sitter i vanemønsteret.

Hilsen meg,
som slutta å røyke for ett år siden. Og som drakk en halvliter vann fort og gæli hver gang en psykisk fremkalt abstinensfølelse oppstod. Noe som skjedde ofte i uke to, flatet ut i uke tre - og kom som jula på kjerringa tre måneder senere. Da var det vill vest: Vann! Fort! Nå! Fløtt deg! Hehe. Siden har det gått fint. Null røykesug.

FluFFy
03-02-2007, 15:24
min teori er at det ikke er røyken i seg selv som gjør en avhengig men at man setter røyken inn i det daglige mønsteret. akkurat som folk som må ha kaffe o.l.

Din teori høster ikke mye støtte i vitenskapelige kretser, hvor man har forsøkt å finne ut dette. Leste litt i wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine Spesielt interessant at nikotin i noen studier har vist seg å være mer avhengighetskapende enn både cocain og heroin. Noe å tenke på det, neste gang man har befatning med stoffet (nikotin altså).

`
sier ike at nikotin i seg selv ikke er avhegihetsskapende men sier at det enn så mye skyld i at det blir satt i et vanemønster. beklager hvis jeg skrev slik at det kom ut feil i forrige innlegg. mem som det ble nevnt, får du røyksuget og klarer å gjøre noe annet enn å ta en røyk bryter du det vanesystemet og da blir det mye enklere å både motivere seg selv og faktisk klare å slutte å røyke

Runar Haugen
26-12-2007, 15:17
Er sluttet. Har ikke røykt siden 21 mars. Merker eg bruker mindre luft etter eg sluttet :)

Froskemannen
26-12-2007, 15:41
Bra, da blir det mer på oss andre ;)