PDA

View Full Version : Partial trykk

Elmek
14-11-2002, 09:04
Hvor høyt partial trykk strekker Dere PP02 trykket.

Går Dere ut i fra 1,4 på bunngassen eller kjører Dere dette høyere ???

Og hvor nøye er Dere når det gjelder oppfølging av dykke planen. ???

Andre
14-11-2002, 09:37

Bruker stort sett max 1.4 på bunngass, men jeg har strekt det litt over ved meget korte bunntider (bounce dive). På deco bruker jeg 1.6 som max.

Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet om oppfølging av dykkeplan, men jeg overstiger ALDRI dykkerplan når jeg dykker med bottomtimer og PC-laget deco-plan. (selv om jeg har med backup-planer).

Ved computer dykking er jeg litt mer fleksibel når det gjelder dykkerplanen. Setter stort sett snupunkt for Gass, max bunntid og max decotid og holder meg innenfor disse grensene mens computeren gjør sitt.
Nå har jeg "lekt meg" med tabeller og deco teori til den grad at jeg klarer å ta meg ut av situasjoner, hvor computeren går fløyten, ved å "improvisere" frem en deco-plan.

Erik Kold Bakkevig
14-11-2002, 13:09
Jeg praktiserer likt med Andre

Velger alltid gass som gir max 1,4 bar PPO2.

Ved dykke computer baserte dykk hender det at for en meget kort periode overstiger TOD slik at jeg får PPO2 opp i mot 1,6 Bar.

Dype dykk med lang bunntid og decogass planlegger jeg med software, på slike dykk "strekker" jeg aldri hverken dybde eller bunntid.

Erik

Ars
14-11-2002, 18:46

På ikke-decodykk bruker jeg stort sett EAN32 uansett dybde, maks 35m (pO2 = 1,44). På decodykk bruker jeg GUEs standardgasser, d.v.s. at max pO2 blir litt lavere enn 1,4 (bortsett fra på deko, da blir pO2 opp til 1,6).

Dykkeplanen følger jeg alltid nøye. På ikke - decodykk (med kjente buddyer)vil det si at vi planlegger maksdybde og multilevelprofil, resten improviseres stort sett underveis ved hjelp av dykkecomputeren.

På deco-dykk planlegger jeg dykket på PC. Denne planen gir ikke rom for improvisering.

Kristian

Elmek
14-11-2002, 19:10
Dette høres fornuftig (håper jeg for jeg gjøre det samme) :P

Det med Planlegging av deco med PC-prog hva slags program bruker Dere ???

Kunne vert artig å sjekke ut nærmere.

Ars
14-11-2002, 21:29
Det med Planlegging av deco med PC-prog hva slags program bruker Dere ???

Kunne vert artig å sjekke ut nærmere.

Jeg bruker XS-Gf. På denne siden: http://www.cisatlantic.com/trimix/trimix.html
finner du linker til mange forskjellige programmer for planlegging av dykkerelaterte aktiviteter.

Kristian

Elmek
16-11-2002, 01:29
Takker og bukker for tipset :)