PDA

View Full Version : Er du medlem av en dykkerklubb?

ViLar
14-11-2002, 00:08
Jeg ser jo av flere emner her at dykkerklubbene sliter med lavt aktivitetsnivå og dårlig rekruttering.

Er det virkelig slik at vi helst vil ha en uforpliktende relasjon til en dykkebutikk istedet for å være medlem av en klubb?

Det hadde vært interressant om de som krysser av for: "har meldt meg ut" skriver en liten epistel om hvorfor.

JET
14-11-2002, 00:14
Vi hadde en stor og aktiv klubb, men ildsjelen gikk lei og fant andre hobbier, flytter fra byn osv. Butikken prøvde å starte den opp igjen ,men uten noen entusiastiske krabater blir det vanskelig.

jet

DKD
14-11-2002, 00:24
Det er et problem for klubbene når ildsjelene slukner. Det er heller ikke morsomt å være ildsjel når ilden ikke tenner på noen, men det kan jo være ilden det er noe galt med. "Hvem vet, inte jag. Hvem vet, inte du" (fritt etter Lisa E.)

Jeg synes det er kjekt med ett klubbmiljø. Man treffer mange, og nye mennesker å diskutere en felles interesse med.

/DKD (DykkerKlubben Dybderus)

Hammer70
14-11-2002, 04:49
Klubben må speile dine egne dykkeinteresser, og ha medlemmer du er nogenlunde på bølgelengde med. Min erfaring, som riktignok er temmelig begrenset, er at enkelte klubber har rimelig høy "macho-faktor" og utstyrspress. Som fersking føler man seg nærmest som en belastning for de andre, langt mer erfarne dykkerne, med minimum tredve-tusen i kassa. Når man i tillegg ikke har særlig mye til felles utenom dykkinga, foretrekker jeg heller buddyer jeg kjenner fra før.

Manglende klubbkultur for å innlemme nye medlemmer, fører naturligvis til sviktende rekruttering. Hjelper ikke å mase om innmelding, så lenge nykommerne ikke føler seg velkomne.

Divegirl skrev forøvrig et godt innlegg om klubbmedlemskap under emnet "Tregoster".

Elmek
14-11-2002, 09:15
Dykkeklubben som jeg var medlem av følger ikke min stil.
Dykket må være min 20m og 40min. Eller så teller det ikke som dykk.
Pluss at de kjører 1000m under vann og du bør helst krysse mållinja først.

Hvor er kosen med å stoppe opp når en ser noe innteresant ?? >:(

Mye bråk internt i klubben.

Nei, det er bedre å være fri. :D

Har vært med Deep Fantasy i Tønsberg og dette var en tur som virkelig var helt topp. Folket fra Oslo og Tønsberg var kjempe ålreite.

Så når Terje Viken (Deep Fantasy) skal ned til Lindesnes i Januar så bare MÅ jeg bli med. ;D

Andre
14-11-2002, 09:59
Er faktisk medlem av 2 dykkerklubber.

Det som jeg ser som det største problemet med dykkerklubber, (ihvertfall den ene jeg er medlem av), er at enkelte bruker dem som "dumpingplass" for sine kurselever. Dvs. at etter endt kurs blir de omtrent "tvangsinnmeldt" i klubben for beiting inntil det er på tide med videre kursing.

Dette medfører at nye ferske dykkere blir tatt vare på og deres interesser går foran "gamle" medlemmer. I den ene klubben jeg er medlem i har det t.o.m. blitt ytret at de nye medlemmene blir skremt når vi dykker med vingevest og doble flaskesett, og at nye medlemmer er mer viktige enn aktive gamle medlemmer. Dette har da medført at de aktive medlemmene stort sett har skippet de vanlige klubbturene og heller kjørt egne "tekniske" turer med klubb-båten, og dette har igjen medført at det har blitt avholdt VELDIG få vanlige klubbturer.

Hmm, kanskje bare den klubben som er sær.....

CatMan
14-11-2002, 12:07
Medlem av Sandefjord dykkerklubb og er kjempe fornøyd med klubben min jeg ;D

Actinia
14-11-2002, 14:01
Jeg er medlem av Alta Dykkerklubb, og synes det er en bra klubb å være i. Jeg sitter forsåvidt i styret på andre året som sekretær, og gjør mitt beste der. Klubben vår har en veldig høy gjennomsnittsalder; jeg og to andre er de eneste under 26 år, og jeg utgjør 50% av kvinnene... Dette er litt kjipt.. Vi prøve å kjøre kurs, men dette er jo selvfølgelig dyrt for elevene... Dersom vi ikke skal gå med underskudd må vi opp under 4000 med 8 deltakere... Sist gang vi prøvde, måtte vi avlyse grunnet for få deltakere og stengt svømmehall.. Og da var det 5 jenter påmeldt.. *hvis bare...*

I klubben har vi fra tidligere av to faste dager hvor vi dykker; torsdag og lørdag, og en ny ildsjel har innført søndagen også.. Han gjør et godt arbeide og sender ut sms stort sett hver uke for å få med så mange dykkere som mulig.

For å trekke nye medlemmer, og gjøre det mer komfortabelt for de nåværende, har vi et helt nytt klubbhus under planlegging. Det vi har nå er to sammenbygde moelvenbrakker uten innlagt vann og ikke så veldig stort og praktisk.. Vi har i tillegg en Hårek aluminiumsbåt med 90 hk motor som blir aktivt brukt i klubbsammenheng, både til dykking og annet dugnadsarbeid.

Prisen for å være medlem i klubben vår har vi delt i tre. Medlemskontingenten på 400 må alle betale. I tillegg kan man betale 300 for gratis luftfylling (vi har egen kompressor og fyllepanel med flaskebank) hele året, og 300 for gratis leie av båten (mot at man betaler bensin selv (selvfølgelig)). Barn under 18 år er med gratis og vi tar 100 kr i kontingent for støttemedlemmer. Dette fungerer bra og vi har tenkt å fortsette med det.

Et godt miljø i klubben er veldig viktig på lørdagene. Før dykk har vi alltid 1-2 timer før dykket hvor vi sitter i klubbhuset og utveksler erfaringer o.l. Dette er alltid veldig lærerikt for oss nybegynnere (:. Vi har heldgivis ingenting av den omstridte machofaktoren, eller store konkurranser om å ha best utstyr. Vi har en utstyrsleverandør her oppe, og vi dykker med det han tilbyr oss, dog de fleste aktive er av typen som er komfortable med det de har fra før og dykker med, etter min mening, urgammelt utstyr (; .

Når det gjelder nye kurselever blir de automatisk innmeldt i klubben for resten av året (helt gratis selvfølgelig), og de velger selv om de ønsker å være medlem påfølgende år. Her har vi ingen tvang, men vi prøver i høy grad å oppfordre nye til å være aktiv i dykkingen. De gamle ildsjelene er veldig flinke til å ta vare på, og ta hensyn til de nye, noe jeg og andre er takknemmelige for.

Som dere kanskje forstår, så har jeg ingen motforestilllinger mot å være medlem av en klubb. Synes dette er en fordel med tanke på klubbhus, båt, luftfylling, det sosiale m.m. Trives dere ikke i den klubben dere er i; finn/start en ny, dersom dette er mulig... Er det eneste tipset jeg kan gi..

Dykk sikkert (:

JET
14-11-2002, 15:48
Vi kan jo opprette en Aperitiff klubb, kreves jo noe vedlikehold, men jeg tror vi kan klare det !

jet

snill_ulv
14-11-2002, 17:27
Er medlem av SUB (studentenes undervannsklubb i Bergen), men vurderer også å melde meg inn i en annen mindre klubb i tillegg. Dette fordi SUB er såpass stor og aktiv at det ikke blir like lett å få et personlig forhold til den. Men er uten tvil svart fornøyd og imponert over klubben!

johnen
14-11-2002, 23:02
er medlem av ægir dykkerklubb ( www.aegir.no ).. :)
er kjempefornøgd med klubben.
merka sjøl når eg meldte meg inn so var dei som var medlemar frå før ivrige med å få meg med på dykketurar og dykking utenom.
syns ægir e kjempeflinke med å følge opp nye medlemmar, som fks. sist helg. etter et endt kurs for 3 veke sidan har mesteparten av kursdeltakarane kjøpt seg utstyr og ægir DK arrangsjerte et lite vrakdykk for dei nye dykkerane.

DKD
15-11-2002, 14:48
Vi kan jo opprette en Aperitiff klubb, kreves jo noe vedlikehold, men jeg tror vi kan klare det !

jet

Count me in ;D Tar oppdraget med å lage første runde på turen 8)

/DKD

Diver_DAD
16-11-2002, 20:26
Medlem og Leder
Samboeren minn er kasserer ;D
Prøver jo å holde klubben aktiv !

Laffen
16-11-2002, 23:57
Å drive en dykkerklubb krever mer enn en ildsjel, ellers blir deet en døgnflue. Spesielt blir det gjeldende for små klubber. Jeg er medlem av Spiro Dykkerklubb. Vi er en liten klubb med ca. 35 medlemmer og av disse ca. 10 "harde brukere". Klubben har prioritert å ha en stor båt istedenfor klubbhus. M/S Toftøy på 69 fot har det meste vi trenger(Bildet av båten på Dykkesiden/kalender) og vi kommer oss ofte ut. Det vanskeligste er å mobilisere for dugnad.
Det virker som flesteparten av de dykkende i dag vil betale for tur, dykke og ferdig med det.
Men tidene kan forandre seg, så hold ut....

SøtSild
19-11-2002, 07:38
Men tidene kan forandre seg, så hold ut....

La oss håpe det. Uansett så har vi det fint. Stor plass å boltre seg på (Toftøy). ;D ;D ;D

SøtSild
19-11-2002, 09:34
Jeg har vært med M/F Toftøy på tur - og det var noe som fristet til gjentakelse.
Alt fra a-å gikk perfekt , sågar var fiskesuppen til Ronald mer enn velsmakende - på vei hjem igjen. All ære til Spiro , stå på videre.

Vidar ;D

Du må bare komme og være med oss igjen... :)

SøtSild
19-11-2002, 11:15
:D
Hadde muligens vært en idè at brukerne av forumet , fikk en fellestur med Toftøy ut på nyåret ?

Vidar :D

Du som er instruktør har vel kurs i ny og ne. Hvorfor ikke legg ett adv.kurs med Toftøy. Vi vet om (du og sikkert) endel plasser som er kjempe flotte når det gjelder f.eks strømdykk.
Bare en tanke jeg hadde.
:)

Laffen
19-11-2002, 23:33
Jeg hadde forespørsel fra dere for noen år siden om AOWD-kurs i forbindelse med tur. Men jeg fikk ikke noen tilbakemelding. Om det var Svein eller Ronald som spurte - kan jeg ikke huske , men det er klart vi kan kjøre litt kurs på turene.

Vidar.. ;)
Vi arbeider med å få Svein inn på siden her, så snart har du han i tale(Han har litt datavegring, men eg tror han likte å surfe i forumet i dag). Ellers så arrangerer eg gjerne tur for medlemmene av dykkesiden når det måtte være, kanskje en tur ut å dykke lørdags formiddag med retur til Zachen.....med nachspiel..... ;) Kom med forslag :D

sjøanemonica
19-11-2002, 23:40
zachen er veldig bra!! jeg er med.. ::)

Laffen
19-11-2002, 23:43
No va det faktisk dykketur vi snakket om her då, ikkje fyllefest aleine....

sjøanemonica
19-11-2002, 23:44
vi trenger ikke å ha fyllefest alene...... flere kan få være med!!

SPEEDY6
19-11-2002, 23:45

Eg og ;D

Laffen
19-11-2002, 23:47
vi trenger ikke å ha fyllefest alene...... flere kan få være med!!
Ha ha ha

SøtSild
20-11-2002, 07:27
Jeg hadde forespørsel fra dere for noen år siden om AOWD-kurs i forbindelse med tur. Men jeg fikk ikke noen tilbakemelding. Om det var Svein eller Ronald som spurte - kan jeg ikke huske , men det er klart vi kan kjøre litt kurs på turene.

Vidar.. ;)

Svein er ikke så aktiv i klubben som han var. Ronald har jeg aldri sett. Det kommer til å ligge en terminliste på NEMO. Da er det bare for deg å finne en dag som måte passe. Ring kapteinen for den turen og meld på.

Laffen
20-11-2002, 11:16

Vidar.. ;)

Svein er ikke så aktiv i klubben som han var. Ronald har jeg aldri sett. Det kommer til å ligge en terminliste på NEMO. Da er det bare for deg å finne en dag som måte passe. Ring kapteinen for den turen og meld på.
PS. Turene kommertil å bli annonsert på dykkesiden også fremover, følg med... :D

ViLar
21-11-2002, 00:48
Denne avstemmingen må da kunne karakteriseres som meget lovende for klubbmiljøet i Norge. Bare 8 som var svarte negativt i forhold til klubbmedlemsskap av 51 svar!

Vår klubb har ca. 30 medlemmer - det må vel karakteriseres som en liten klubb..? (Antall aktive er jo bare 1/3...)
Hvor mange medlemmer er det i klubbene deres da?

SPEEDY6
21-11-2002, 00:58
Denne avstemmingen må da kunne karakteriseres som meget lovende for klubbmiljøet i Norge. Bare 8 som var svarte negativt i forhold til klubbmedlemsskap av 51 svar!

Vår klubb har ca. 30 medlemmer - det må vel karakteriseres som en liten klubb..? (Antall aktive er jo bare 1/3...)

Våres klubb har i overkant av 30 medlemmer,men det hjelper ikke når vi kun er en 4-5 aktive.

Det er disse veteranene som går hen og stifter familie,og da bare faller dykkingen,helt av...Synd for de.

Prøver jo da å rekrutere nye medlemmer,men som sagt som før,så får vi høre at vi kjører for lange turer,og at vi er for sosiale ??? ??? ???

Nei,da vet ikke jeg hva dykking,går ut på ::)

picasso
21-11-2002, 09:30
Det var da svært til sure oppstøt da Speedy.Jeg synes at du skal tenke litt mere over hva du sier.Vi gamle gutta som har bygget opp vår klubb Spiro er ikke så aktive som du,neivel.Jeg Picasso dykker ikke så mye om vinteren fordi jeg har Astma som blandt annet er kulderelatert.(har bare 80% lungekapasitet,men svømmer fra deg likevel)Med doble flaskesett 2x10l(har også 2x 15l for dekodykk) ,og dere dykker med noen 10 og 12 l og blybelter med et helt seletøy på fordi dere har så vondt i rygg og gud hvorhen.Jeg kjører turer for dere selv om jeg sjølv ikke dykker på turen.Og å si at klubben ikke er så aktiv blir jo feil.Tror du skal få et problem med å finne noen klubber som er noe mer aktiv enn vår(utenom SUB).Noen av de gamle faller fra,javel men når sant skal sies så har eg jo følelsen av at noen av de nye har en tendens til å falle litt av i svingene også.Spesielt når det gjelder aktiviteter utenom dykketurene.fx skaffe penger i kassa.Det er jo engang slik at det er dere(vi) aktive som får benytte desse.Det er nå engang slik at dere har kommet til duk og dekket bord.Vi gamlekara prøver så godt vi kan og henge på men vi har kone og 2 barn( vi er i jobb også ;D) som krever sitt.Så du kan ikke vente at vi skal klare å holde dykkedampen oppe på ditt nivå.Dessuten så er det for deg som de andre fritt frem for å tilegne deg kunnskap nok til å føre Toftøy.Selv om den allerede går hver helg.
Så til slutt.En sak har alltid minst to sider og en medalje har også en bakside. Picasso. No hard Feelings.

Ps Den derre sosialiten din har jo ført til at vi er blitt litt forsinket av og til. ;D

SøtSild
21-11-2002, 09:46
Hei, Picasso :)

Vi ønsker bare å se mer til dere på turene. Vi forstår at det er vanskelig når familien krever sitt. Slik er det nå en gang bare.
Denne diskusjonen har jo du og Speedy6 hatt før ;D

SøtSild
21-11-2002, 10:02
Slik som jeg har opplevet turene til Spiro - er det jo familie turer. Alle kan jo være med (slik var det på de turene jeg var med på ( var bare 2))

Vidar ;D

Turene er åpne for alle. Store og små. :)

Laffen
21-11-2002, 10:07
Slik som jeg har opplevet turene til Spiro - er det jo familie turer. Alle kan jo være med (slik var det på de turene jeg var med på ( var bare 2))

Vidar ;D
Vi har de typiske familieturene på 1. mai, st. hans og gjerne en pinsetur, utenom det blir det gjerne den "yngre" garde som er med på tur (holder meg ung ved å dykke!). Det er klart at det kan være vanskelig å finne tid til dykking når en har familie, og hvis ikke begge er aktive, så eg synest vi skal være glad vi har så mange av de garvede medlemmene med fortsatt (Selv om de gjerne bare har ett par dykk i året).
Hvor mange av de yngre hadde fortsatt å stå som medlem med så få dykk i året(?)?

picasso
21-11-2002, 10:16
Fy og fy, ;D ikke bare bare å bli gammel.Ikke bare ser vi dobbelt, vi husker dobbelt og. ;D :D

Laffen
21-11-2002, 10:19
Fy og fy, ;D ikke bare bare å bli gammel.Ikke bare ser vi dobbelt, vi husker dobbelt og. ;D :D
Ka vil det si, må vi trekke fra halvparten av fangsten og vekten du har ramset opp ??? ???

picasso
21-11-2002, 10:27
Trekke fra halvparten og tvile på resten :D

Laffen
21-11-2002, 10:29
Trekke fra halvparten og tvile på resten :D
Det e godt du har bevismaterialet, då!

SPEEDY6
21-11-2002, 11:38
Det var da svært til sure oppstøt da Speedy.Jeg synes at du skal tenke litt mere over hva du sier.Vi gamle gutta som har bygget opp vår klubb Spiro er ikke så aktive som du,neivel.Jeg Picasso dykker ikke så mye om vinteren fordi jeg har Astma som blandt annet er kulderelatert.(har bare 80% lungekapasitet,men svømmer fra deg likevel)Med doble flaskesett 2x10l(har også 2x 15l for dekodykk) ,og dere dykker med noen 10 og 12 l og blybelter med et helt seletøy på fordi dere har så vondt i rygg og gud hvorhen.Jeg kjører turer for dere selv om jeg sjølv ikke dykker på turen.Og å si at klubben ikke er så aktiv blir jo feil.Tror du skal få et problem med å finne noen klubber som er noe mer aktiv enn vår(utenom SUB).Noen av de gamle faller fra,javel men når sant skal sies så har eg jo følelsen av at noen av de nye har en tendens til å falle litt av i svingene også.Spesielt når det gjelder aktiviteter utenom dykketurene.fx skaffe penger i kassa.Det er jo engang slik at det er dere(vi) aktive som får benytte desse.Det er nå engang slik at dere har kommet til duk og dekket bord.Vi gamlekara prøver så godt vi kan og henge på men vi har kone og 2 barn( vi er i jobb også ;D) som krever sitt.Så du kan ikke vente at vi skal klare å holde dykkedampen oppe på ditt nivå.Dessuten så er det for deg som de andre fritt frem for å tilegne deg kunnskap nok til å føre Toftøy.Selv om den allerede går hver helg.
Så til slutt.En sak har alltid minst to sider og en medalje har også en bakside. Picasso. No hard Feelings.

Ps Den derre sosialiten din har jo ført til at vi er blitt litt forsinket av og til. ;D

Må jo bare få lov å kommentere denne.Alt det du sier er rett.Men så var no det ikke det jeg mente.Kanskje jeg skulle formulert det på en annen måte.Det jeg mener,er at alle har tid til et dykk i ny å ne,og at det hadde væert koseligt å truffet disse gamlegutta,utenom Årsmøte.

Ikke noe vondt ment ;D

Laffen
21-11-2002, 11:43
Må jo bare få lov å kommentere denne.Alt det du sier er rett.Men så var no det ikke det jeg mente.Kanskje jeg skulle formulert det på en annen måte.Det jeg mener,er at alle har tid til et dykk i ny å ne,og at det hadde væert koseligt å truffet disse gamlegutta,utenom Årsmøte.

Ikke noe vondt ment ;D
Du, alt blir gjerne verre framtåt natten, Når solen kommer opp, då kommer alt seg, ikke sant?

picasso
21-11-2002, 12:11
Hei og hå Speedy.Når en uler iskogen får en svar vet du.Jeg vet at du egentlig har det som plommen i egget i Spiro, men liker å fyre litt oppunder no og da.Og eg er egentlig ganske lik deg på det området.Eller er vi på gli nå

SPEEDY6
21-11-2002, 12:20
Hei og hå Speedy.Når en uler iskogen får en svar vet du.Jeg vet at du egentlig har det som plommen i egget i Spiro, men liker å fyre litt oppunder no og da.Og eg er egentlig ganske lik deg på det området.Eller er vi på gli nå

;D ;DEkke vi altid på gli da.Selv om litt uoverenstemmelser stikker innom i ny å ne ;D

picasso
21-11-2002, 12:34
Hei Vidar.Nå må du moderere deg litt.Det må da være fint at vi Spirodykkere holder kontakten på en så lærerik måte mellom dykkene.Og vi surfer da innom noen andre temaer i samme farten.Ellers så er dette en koselig side.Picasso.
NO HARD FEELINGS? ;)

Sigve
21-11-2002, 13:06

Hei

Jeg er medlem av Ægir Dykkerklubb. Ved årsskiftet 2001/2001, hadde vi 47 medlemmer. Nå er tallet oppe i 67 medlemmer, og vi har 5-6 som vil melde seg inn rett over nyttår. Denne øken i medlemstallet skyldes en ting; kurs! Det har vært avholdt 2-3 kurs i år, og vi har fått flere aktive medlemmer derfra. Jeg tør påstå at kurs er den eneste tingen som hjelper på aktiviteten i en klubb.

Av de 67 medlemmene vi er i dag, er det ca 20-25 som er aktive.

Sigve

dirk
21-11-2002, 14:37
FSD !

Fredrikstad Sports Dykkere !
Godt organisert klubb, med ei stor og flott skøyte !

Laffen
22-11-2002, 01:31
Spørs om ikke denne diskusjonen nå burde vært døpt om til :
lokal mobbing for Spiro medlemmer ?
(Tviler på at noen flere en de som kjenner til Spiro er med i diskusjonen )

Vidar ;D

Det var noen som snakket om disse ^-^ flåkjeftene fra Bergen ett annet sted i forumet, og her skal ingen gå skuffet hjem :P

picasso
23-11-2002, 20:06
Her er et bilde av logoen til forumets mest ( hatede) ;)klubb.

Som kjent så er det bare en ting som er større enn kjønnsdriften her i landet. Og det er MISUNNELSEN.

nsker dere alikevel velkommen som nye medlemmer.
Picasso

Laffen
24-11-2002, 00:52

Som kjent så er det bare en ting som er større enn kjønnsdriften her i landet. Og det er MISUNNELSEN.

Ønsker dere alikevel velkommen som nye medlemmer.
Picasso
Eg tror alle har fått med seg at det er en klubb som heter Spiro, ikke sant Picasso. Nå kan vi kanskje få høre om noen andre klubber. >:D

Laffen
29-11-2002, 01:52

Ønsker dere alikevel velkommen som nye medlemmer.
Picasso
På bildet ovenfor ser vi Picasso i fri dressur, men uten picassoen sin.
Ellers er det ikke mye som har forandret seg (Skulle vel vært i "Kom ut av skapet" dette bildet?). >:D

tinge
25-11-2008, 22:51
Hadde tenkt ....men det er for lite eller ingen aktivitet i klubben her.
Virker som at de fleste er med fordi at de får fylle ubegrenset luft på årskontigenten.
Er innom hjemme siden deres flere ganger i uken, den er ikke oppdatert siden august.
Tror ikke de ønsker flere medlemmer....
Dere kan se selv på:

www.froskemann.org

Begynte selv å dykke i 2007 og er ganske ivrig, klubben kan og bør ikke forlange at ferskinger skal drifte ?

Dykker sammen med en fast gjeng( 3-4 stk) der noen er medlemmer av klubben.
Luft får jeg fylle billig hos vår velvillige Tommy på Kirkenes dykke & aktivitetsenter.

ahvang
25-11-2008, 23:40
Vi er en liten klubb som ble startet for noen år siden i den hensikt å skaffe til veie en kompressor på den lokale kaia.

Det målet ble nådd ganske fort.

Vi er en 3-4 som dykker relativt ofte men vi mangler massen. Har mange støttemedlemmer men det blir ikke noe klubbmiljø av det...

Likevel, ambisjonen var å få tak i kompressor. Det har vi klart å da er vi egentlig fornøyd med det ;D