PDA

View Full Version : Dykking som rehabilitering

Pompel
12-11-2002, 16:34
Jeg jobber fast innen rusomsorgen og tanken har streifet meg mange ganger at dykking er tingen for målgruppen vår. Dykking krever planlegging, struktur og ok fysikk. I tillegg så gir den en opplevelse av mestring. Egentlig alt som en eksmisbruker behøver for å vende tilbake til et ok liv.

Jeg har argumentene for og vil ha flere i mot. Innvendinger mottaes med stor takk.

Arne K

DKD
12-11-2002, 17:01
Det første som slår meg er jo: Rissikosport. Dykking under påvirket tilstand (eller oppdages ev slike ting på forhånd ved ev sprekk...)

Jeg er dog veldig enig i alle for argumentene :)

/DKD

snill_ulv
12-11-2002, 17:02
Muligens litt dyrt..? Kan selvsagt være et godt tilbud, men finnes sannsynligvis andre billigere tilbud..? Mange i denne målgruppen vil vel ha en relativt skral økonomi??

JET
12-11-2002, 20:26
En av disse som fikk muligheten til å jobbe i en dykkebutikk i Bergen stakk av etter en stund sammen med en sjekk på 299.000.- Tror det blir en stund til nestemann får muligheten.

Pompel
12-11-2002, 21:48
Så langt har dere helt rett.. det er mye som taler imot, dessverre. Det er grunner til at jeg har holdt igjen... Tror muligens jeg legger fram et fridykkingsprosjekt når det lir mot vår igjen. Det burde være overkommelig.

Til JET er det bare å si at slikt er meget beklagelig, men om vi aldri gir eksmisbrukere en ny sjanse så er sjansen for at de forblir misbrukere stor. Forstår det godt at dere kvier dere for å gå på samme smellen en gang til og jeg har sikkert tenkt likedan selv i samme situasjon.

Arne K.

Tarantino
12-11-2002, 22:05
En av disse som fikk muligheten til å jobbe i en dykkebutikk i Bergen stakk av etter en stund sammen med en sjekk på 299.000.- Tror det blir en stund til nestemann får muligheten.

(Ser problemet, men likevel, en sjekk kan jo stoppes helt til den er hevet!) Men det var "kanskje" ikke det som var poenget her... :P