PDA

View Full Version : Det snør, det snør......

Triton
12-11-2002, 12:53
Sitter her å ser ut av vinduet at snøen laver ned (Oslo). Aaaargghh!!! Jeg vil ha sol og sommer med shorty og uten hette så jeg kan høre alarmen på dykkerklokka mi. ;D

Noen som liker isdykking? Har aldri prøvd det selv, og for å være helt ærlig så frister det ikke veldig heller (Ikke fordi det er kaldt, men er ikke spesielt glad i å dykke med tak over hodet), men det er vel snart ikke til å unngå. Fortsetter det slik så fryser vel snart hele fjorden til. >:(

JET
12-11-2002, 12:59
Sol e tingen ;D Men i Byen mellom de mange fjell, så sludder det...

jet

DKD
12-11-2002, 13:19
Trøndelag har strålende sol, og litt utenfor byen, var der 16 kalde i morres. Orkdalsfjorden er tilfrosset 5Km utover...

Kan jo somaltids invitere til isdykking for den intereserte, men har aldri prøvd det selv. Høres morsomt ut :D

/DKD

Actinia
12-11-2002, 14:46
Hvor i all verden er det dere bor? her har vi noen få cm snø på marka og -3 grader...

"varme" hilsner fra Finnmark (;

DKD
12-11-2002, 15:03
Det skal sies at Trondheimsfjorden / Orkdalsfjorden (innerste del) er noget spessiell med sine 600m's dybde og dyphavskoraller på 27m dybde. I tillegg er vi så heldige å ha spessielle vær forhold Kuldehull er vel betegnende...

/DKD

Gry
12-11-2002, 16:49
Artig med litt snø da!!Stå og skifte i 15cm med snø,-5* grader og frostrøyken står som en damp rundt hode... Når jeg kommer opp av vannet,
følelsesløs i fingre og blå lepper da tenker jeg noen ganger hva i ..... er det du driver med!!!Men det er jo verdt det,tross allt...

"Finns ikke dårlig vær,bare dårlig dykkeklær"

;D ;D ;D ;D

leash
12-11-2002, 16:57
dykking i minus ekke no problem. Godt utstyr og en termos med varmt vann e tingen.
Eg fløtt te Fagerstrand på Søndag. Trudd eg sku kom meg bort fra det kalde være hær i Nord. :-\

komodo dragon
12-11-2002, 19:32
Ja ikke sant!!!

Kom hjem i fra flotte Roma i dag. Når vi landet på Gardermoen hadde bagasjedøra fryst fast på Air france flyet. Flybussen som kjører rett utenfor min dør i tiger'n, ventet vi på i 40 min. før vi hoppet på flytoget. Da vi kom til Oslo sentrum ventet vi 1time og 20 minutter på trikken. Da den endelig kom var den 99% full. Etter at sjåføren hadde kjørt til 3 stopp holdeplasser. Skrek han at han ikke kjørte lengre, på grunn av at han måtte med i sentrum igjen. Vi ventet 5 nye minutter før turen gikk helt hjem :D

Velkommen til 7-8 mnd med snø måking

Jonas
12-11-2002, 19:41
Kanskje vi burde kalle denne tråden for . For det har jo ikke mye med dykking å gjøre.

Jonas

Jonas
12-11-2002, 19:42
Værmeldingen var ordet jeg forsøkte å få i kursiv.

Jonas

komodo dragon
12-11-2002, 19:55
Med den tittelen .... Hva hadde du egentlig forventet deg da, på en slik dag som denne (må Jeg sette spørsmåls tegn bak)?

Laffen
12-11-2002, 20:09
8)Ai Ai kor godt det e å vere her kor det dere hvite greiene bare blir i fem(eller var det fire) minutter 8). Nei, alvorlig talt, det eneste riktige å gjøre er dra og dykk med snøballkrig etterpå

Tarantino
12-11-2002, 21:17
Dykket på søndag med http://duk.dykkeklubb.no/ . Da jeg var ferdig med å skylle utstyret la jeg fra meg dette på bakken slik at vanne skulle renne av. Etter 10 minutter skulle jeg ta det opp for å legge det i bilen. Da var det frosset fast... Var snø i luften så jeg burde vel tatt ett hint!

Ellers ble det to fantastiske dykk på Mølen utenfor Tofte. Lite liv, men alltid noe å se likevel.

Nå er vinteren her, men mye kaldere blir det uansett ikke i vannet (hvis ikke det fryser da).

Og husk: Sikten blir bare bedre og bedre! Det er nå sesongen begynner! :D :D :D

SøtSild
13-11-2002, 06:57
8)Ai Ai kor godt det e å vere her kor det dere hvite greiene bare blir i fem(eller var det fire) minutter 8). Nei, alvorlig talt, det eneste riktige å gjøre er dra og dykk med snøballkrig etterpå

Hei :)
Hvor og når er dette bilde tatt??? Og hvor er disse menneskene blitt av??? ;D

Laffen
13-11-2002, 09:22

Hei :)
Hvor og når er dette bilde tatt??? Og hvor er disse menneskene blitt av??? ;D

Det e ikkje mer enn 1 1/2 år gammelt, og personene er femdeles med i klubben.

SøtSild
13-11-2002, 10:04
Blir du med å dykke i morgen, selv om det er fare for snø?? :D

SøtSild
13-11-2002, 11:29
Hallo ! Du bor i Bergen , 3+ grader og strålende sol !
(Eller er du på reise ? )

Vidar >:D

I dag kanskje, men hvem vet hva himmelen har å by på i morgen. :)

SPEEDY6
13-11-2002, 11:59

jeg stiller med høye kneløft.Kanskje et nattdykk på helleneset.Klem ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;DSTUFF

ViLar
13-11-2002, 12:10
Det har jo sin sjarm å dra på dykketur i snøstorm oxo ;D.
Trøsten er jo at når det er snøstorm er det bedre turvær under vann enn over vann :).

SøtSild
13-11-2002, 13:16
[

jeg stiller med høye kneløft.Kanskje et nattdykk på helleneset.Klem ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;DSTUFF

Veldig bra :D ;D
Klem

SøtSild
13-11-2002, 13:18
Det har jo sin sjarm å dra på dykketur i snøstorm oxo ;D.
Trøsten er jo at når det er snøstorm er det bedre turvær under vann enn over vann :).

Enig når det gjelder selve dykket. Ikke så kjekt å skifte i slikt vær :D

Laffen
13-11-2002, 21:07

Bankers, snø er best over vann.

CatMan
14-11-2002, 12:10
har gledet meg til vintersikten hele sommeren jeg ;D

slettajr
07-12-2002, 23:53
;D fiddelibom...trallala..
flytt til MIDSUND,,her blåser det så mye at snøen ikke får feste ;)

komodo dragon
09-12-2002, 07:09
;D fiddelibom...trallala..
flytt til MIDSUND,,her blåser det så mye at snøen ikke får feste ;)

Da har Jeg lagt inn padle-årene forlengst ;D

Fikser ikke for mye vinter ;D (heldigvis).

SøtSild
09-12-2002, 07:12
Da har Jeg lagt inn padle-årene forlengst ;D

Fikser ikke for mye vinter ;D (heldigvis).

Da er vi to. Var å dykket i går. Heldigvis var det ikke snø, men det var fryktelig kaldt. Ser frem til våren og sommeren. Og godt skal det bli. 8)

komodo dragon
09-12-2002, 07:20
Jeg dykket ved Drøbak på Lørdagen og igår rett ved Svestad brygge (utenfor Oslo). Sikt 13-14m. Flynder og rognkjeks. Men idag ser Jeg at det er -9,6 grader. Da får Jeg heller lete etter flybillet igjen ;D ;D (som Varan- tekkfugel skulle Jeg vært borte for lengst ;D ;D

SøtSild
09-12-2002, 09:01
Jeg dykket ved Drøbak på Lørdagen og igår rett ved Svestad brygge (utenfor Oslo). Sikt 13-14m. Flynder og rognkjeks. Men idag ser Jeg at det er -9,6 grader. Da får Jeg heller lete etter flybillet igjen ;D ;D (som Varan- tekkfugel skulle Jeg vært borte for lengst ;D ;D

Å reise sydover på denne tid av året er jo bare helt skjønt. Vekk fra kulden og snøen. Hvor pleier du å reise???

Laffen
09-12-2002, 13:06

Å reise sydover på denne tid av året er jo bare helt skjønt. Vekk fra kulden og snøen. Hvor pleier du å reise???
Og med det knall dykket Speedy og eg hadde?

Nei, Ola Normann må tåle å fryse litt, det er godt for karakteren! >:D

komodo dragon
09-12-2002, 17:32
Og med det knall dykket Speedy og eg hadde?

Nei, Ola Normann må tåle å fryse litt, det er godt for karakteren! >:D

Har ligget i telt i Finmark i minus 45 grader, Sjokkskadet en Same på vidda med lyskasteren i fra Stridsvogn (Leopard).

Så kulde og sjokk vet Jeg godt hva er.
Ja, jeg er en pingle når det gjelder kulde. Og det er Jeg ganske stolt over.Det er noe Jeg har lært med åra. DET er meningen det. Skal man takle jakt med blåse og gift piler inne i regnskogen, må man holde seg god og varm eller så kommer hetesjokket. Vinter og kulde er for spesielt inntriserte. Som palmer og coraler er for andre. ;D ;D

komodo dragon
09-12-2002, 17:46

Jeg pleier å reise til det landet som ligger mest sør øst i Asia.
Det landet som består av over 17 000 øyer fordelt på 6 forskjellige klokketider. Landet består av litt snø,ørken.regnskog.vulkaner,3 forskjellige atolll coralrev, røde strender, hvite strender, sorte strender, uberørte strender, Mere rikt på dyreliv, muligheter, eventyr og billigere land å reise i ,tror Jeg finnet på denne siden av planeten Pluto

;D ;D

Laffen
10-12-2002, 00:48
[quote][quote=komodo dragon] Vinter og kulde er for spesielt inntriserte. Som palmer og coraler er for andre. ;D ;D

Ja, det er sånn det skal være.

Vi er veldig glad i regnet på vestlandet, det forhindrer oss i å bli oversvømt av østlendingene og tyskerne.
Nå begynner vi å bli litt beskymret; været er jo blitt så bra de siste årene at vi kan risikere værflyktninger østfra.

Tenk hvor heldige vi er som dykker om vinteren, slipper å tenke på det kalde vannet, det er jo mye varmere under vann enn over.

SøtSild
10-12-2002, 08:47
Jeg pleier å reise til det landet som ligger mest sør øst i Asia.
Det landet som består av over 17 000 øyer fordelt på 6 forskjellige klokketider. Landet består av litt snø,ørken.regnskog.vulkaner,3 forskjellige atolll coralrev, røde strender, hvite strender, sorte strender, uberørte strender, Mere rikt på dyreliv, muligheter, eventyr og billigere land å reise i ,tror Jeg finnet på denne siden av planeten Pluto

;D ;D

Har du stor koffert? Plass til meg?????? ::) ;D 8)

sjøanemonica
10-12-2002, 13:15
[quote=Laffen .

Tenk hvor heldige vi er som dykker om vinteren, slipper å tenke på det kalde vannet, det er jo mye varmere under vann enn over.

dagens sitat.... ;D ;D
det er ikke så kalt, det er jo bare å kle på seg...

komodo dragon
10-12-2002, 14:38
Har du stor koffert? Plass til meg?????? ::) ;D 8)

Det eneste som er planlagt nå er 1 Juli til øya Sumatra og dykking i fra båt øst for Bali. kan komme nermere til bake på dette over jul. Men plass i kofferten er det helt sikkert, men hvis kofferten veier over 20Kg, må jeg ha hjelp honorar ;D

Men vi blir en gjeng til sommeren ja. ;D ;D

SøtSild
06-01-2003, 10:58
Da var det full vinter i Bergen. - 10grader idag morges. Og det er KALDT. Men som viking jeg er så hopper jeg i sjøen fordet. 8)

Laffen
06-01-2003, 16:10
Da var det full vinter i Bergen. - 10grader idag morges. Og det er KLADT. Men som viking jeg er så hopper jeg i sjøen fordet. 8)

Hallo, har pc-en din fått kuldesjokk, eller e det bare tastaturet det er noe galt med ??? ;)

PS. -13 i Fana i morges

Scubagirl
06-01-2003, 17:06
PS. -13 i Fana i morges

15 her duh... kan bli en varm fornøyelse til helgen ;D akkurat no hadde det ikke gjort noe om varmeanlegget på toftøy hadde vært badstu fremdeles 8)

DeepC
06-01-2003, 21:26
Herregud dokker har d fint :DVa å dykka idag i 15 minusgrader & vind, etter en kort tur opp tel biln i knæhøyt sne va alt frosse tel is. Draktslangen måtte en av di andre varme opp ved å blåse på den ei go stund, hanskan va helt stiv av is. Men d verst va da drakten skulle av, æ har en Poseidon Tng tecnikadrakt me et sånt grovt stoff utpå. Stoffe gjør at vanne blir ligganes, så etter vært blir drakten stiv som ei rustning. Måtte banke is av beinan på drakten før å klare å få den av mæ:-\
Men klaga æ, neida ;DVa lykkelig før å komme iland me to fulle fangstnett.Lykken gange to :D
Nu vet æ ikke om d blir nokka dykking imårn, før nu e d så dårlig vær at d e umulig å se nabohusan :'(
Men vest han roe sæ såpas at vi kommer åss uti,så blir d vel dykking imårn å!Nån som vil være me?Men i mårn tar æ me mæ en termos me varmt vann, så æ får tint opp koblinge & hanska.
Iskald buddyklæm fra
DeepC :)

dirk
06-01-2003, 21:29
syke, syke mannen.......

Arnt
06-01-2003, 21:36
Jeg er selvsagt med... La oss nå for høyere makter
håpe på ENDA mere frost, og gjerne litt lett snødrev
i overaquaflaten. Det gjør alt så meget triveligere :D

Arnt Eirik
Aldri kaldt nok

DeepC
06-01-2003, 22:48
Regna jo me at du blei me Arnt, tenkte bare at æ sku være hyggeli å invitere flere me :)
Tel Dirk:Nesten alle som dykka idag står oppført på Lensmannskontore si beretskapslista, den gjelder for hele året 24 tima i døgne. Når dem ringe kan man ikke se ut av vindue å trekkkkkke på svar,å si:"D ser så kaldt ut, kan vi ikke leite etter den lille jenta imårn????? :-\"!
Her oppe ser folk at vi dykke i all slags vær & vet at vi stille opp i all slags vær, pluss at vi vet at vi e forberett på d meste...Iallefall æ føle det sån!
Har dessverre vært me på litt vel mange leite aksjona dær garasjedykkera stille opp å skal dykke før første gang på flere år...Nei,ut å møt kulda me et stort smil, mens du glede dæ tel å nyte sommer'n. Takle du det her,så takle du alt ;)
Blei det mye moral nu????
Hilsen DeepC :D

dirk
07-01-2003, 09:16
Skjønner jo at beredskap er noe annet, men med de beskrivelsen du har av dykket, tviler jeg på at jeg hadde tatt meg en tur kun for å fylle fangstnettet.... Sagt på en litt annen måte; "så sulten blir jeg bare ikke"...
Men dykking i SAR-øyemed blir noe ganske så annet.

Har selv dykket i forsvaret på vinterstid i det vakre Nord, og det er jo ganske så unektelig en ting som bare må gjøres !

Og som 50% Finnmarking så kan jeg vel ikke være helt pudding... I morgen skal jeg i vannet også !

SøtSild
07-01-2003, 13:10
Hallo, har pc-en din fått kuldesjokk, eller e det bare tastaturet det er noe galt med ??? ;)

PS. -13 i Fana i morges

Ikke noe galt med pc`en min eller tastaturet!!

DeepC
07-01-2003, 23:06
Kor va d du dykka,da du va i forsvaret dirk?
E student og har en masse studiekompisa som e sultn på krabbe(kæm e ikke d?).Så d e vel d som driv mæ i have, men idag hadde vi et kjempeflott dykk:
Stjerneklart,månen & nordlyse!Pluss at d var vindstilla,kun 10 minus da.Så blei jo fangstnettan kraftig full idag :D
Så nu blir d krabbe,fersk loff,majones & øl/hvitvin i Tromsø,garantert :) ;D
Ha et fint dykk imårn Dirk!
Hilsen DeepC

thostr
08-01-2003, 00:37
10 minus da.Så blei jo fangstnettan kraftig full idag :D

Å herre min fader nå ble jeg jævlig misunnelig her jeg sitter i mitt krabbe-vakuum og lengter...

dirk
08-01-2003, 09:10
Kor va d du dykka,da du va i forsvaret dirk?
E student og har en masse studiekompisa som e sultn på krabbe(kæm e ikke d?).Så d e vel d som driv mæ i have, men idag hadde vi et kjempeflott dykk:
Stjerneklart,månen & nordlyse!Pluss at d var vindstilla,kun 10 minus da.Så blei jo fangstnettan kraftig full idag :D
Ha et fint dykk imårn Dirk!
Hilsen DeepC

Takker, det blir deilig å komme seg ut i vannet igjen !

Dykket en god del rundt omkring, var stasjonert på kystvakten....

DeepC
08-01-2003, 19:13
Tjoheisan Thostr!
Nu som æ har fåd dæ tel å bynne å dykke, kan æ vel ikke være så småli at æ ikke kan lære dæ å dykke på krabbe... ;)
Men d blir kun å se,klappe forsiktig å bare studere den...NOT :D
Tenkte at du kanskje hadde vært stasjonert som dykker på Olavsvern i Tromsø,eller nokka sånt,Dirk!
Vi hadde et ok dykk idag, nesten vindstilla minus 13 grader, måneskinn. Tok me et extra nett idag, så æ hadde tre Scandinavian modell nett å fylle...Å d blei dæm, sleit hund me å få dem opp tel bil'n etterpå:-[D va jo den dær kondis'n....
Dirk?Kos'n va dykke ditt?
Hilsen
DeepC

Arnt
08-01-2003, 19:15
Vi hadde et ok dykk idag, nesten vindstilla minus 13 grader, måneskinn. Tok me et extra nett idag, så æ hadde tre Scandinavian modell nett å fylle...Å d blei dæm, sleit hund me å få dem opp tel bil'n etterpå:-[D va jo den dær kondis'n....

Nå nå... Du var nu ikke aleine om å slite.
Tor måtte jo nesten bære dæ også opp fra fjæra ;)

Arnt

DeepC
08-01-2003, 19:26
Hei Arnt!Takk før sist ;)
Synd at det va æ som velgte plass å dykke på idag, før da kunne æ ha kjefta på dokker, før at dokker dræg mæ me på sånne tullate plassa :DNu må æ jo bare bite d i mæ....Va jo æ som ville dykke der :-\
Tor e snill han, hjelpe en ung utrent student :-[
D e den her j...... sneen som tar live av en stakkars dykker...
Sliten idag,men klar imårn ;)
DeepC

komodo dragon
08-01-2003, 22:40
Hehehe!

Det er ihvertfall liv i dere ;D

Hadde dere overlevd en Juli dag i sol steika på Carl Johan uten softis ;D (eller var det Mack og måse-prior) ? ;D

DeepC
09-01-2003, 00:24
Når æ e i Oslo, like æ å kjøpe fersk ræka nede på Akerbrygge. Så kan man sette på en av benkan å myse på live, e vel ikke mye liv der nu.... :-\
Trives godt i varmen æ, vet at han Arnt like kulde framfør varme....
Mack øl & måsegg e en klassisk vinner, men snart blir det vel Mack øl & russekrabba ;D
-DeepC-

komodo dragon
09-01-2003, 06:47
Kan ikke dere legge inn noen oppskrifter om nettopp russer krabber i matboksen her inne ;D

Lenge siden Jeg har smakt disse nå. Ihvertfall over 20 år.

Arnt
09-01-2003, 09:43
Hehehe!

Det er ihvertfall liv i dere ;D

Hadde dere overlevd en Juli dag i sol steika på Carl Johan uten softis ;D (eller var det Mack og måse-prior) ? ;D

Neppe... Det høres jammen ALT for varmt ut ;)

Arnt Eirik
Trives best i minus grader

komodo dragon
09-01-2003, 11:30
Temperatures:

+15°C / 59°F
This is as warm as it gets in Norway, so we'll start here.
People in
Spain
wear winter-coats and gloves. The Norvegians are out in the sun,
getting a
tan.

+10°C / 50°F
The French are trying in vain to start their central heating.
The
Norvegians
plant flowers in their gardens.

+5°C / 41°F
Italian cars won't start.
The Norvegians are cruising in cabriolets.

0°C / 32°F
Distilled water freezes.
The water in Oslo Fjord gets a little thicker.

-5°C / 23°F
People in California almost freeze to death.
The Norvegians have their final barbecue before winter.

-10°C / 14°F
The Brits start the heat in their houses.
The Norvegians start using long sleeves.

-20°C / -4°F
The Aussies flee from Mallorca.
The Norvegians end their Midsummer celebrations.
Autumn is here.

-30°C / -22°F
People in Greece die from the cold and disappear from the face
of the
earth.
The Norvegians start drying their laundry indoors.

-40°C / -40°F
Paris start cracking in the cold.
The Norvegians stand in line at the hotdog stands.

-50°C / -58°F >
Polar bears start evacuating the North Pole.
The Norvegian army postpones their winter survival training
awaiting
real
winter weather.

-70°C / -94°F
The false Santa moves south.
The Norvegian army goes out on winter survival training.

-183°C / -297.4°F
Microbes in food don't survive.
The Norvegian cows complain that the farmers' hands are cold.

-273°C / -459.4°F
ALL atom-based movent halts.
The Norvegians start saying "Faen, it's cold outside today."

-300°C / -508°F
Hell freezes over, Norway wins the Eurovision Song Contest