PDA

View Full Version : Priser på grunnkurs?

DeeCore
12-11-2002, 12:41
Ser at det varier ganske mye på priser for grunnkurset (Padi OW) rundt omkring. Hva kan være grunnen til dette? Er det forskjellig hva som er innkludert? (Bokpakke ol.) Er det geografisk variasjon?
Hva mener dere er en passe pris?

JET
12-11-2002, 12:57
Det kommer jo litt ann på hvor i landet du holder til. Men rundt 3-4000 kr synes jeg er en fair pris for et skikkelig kurs.

På nemo i Bergen har de hatt gi bort priser så lenge at folk i byn tror kurs ikke skal koste noe mer...

I BA i går reklamerte de med 50 kursplasser til Kr 790.-
I tillegg kommer sertifiseringavgift kr 190.-
Bokpakke kr 390.-
Legesjekk kr 250.-
Eventuelt skjermbilde kr 450.-
ABC utstyr kr 1390 eller kr 1790.-

Siden jeg ikke jobber på Nemo for tiden så kan de ha forandret enkelte av prisene siden sist jeg var der.

Med disse prisene taper de penger på kurset og håper dere vil invistere i fult utstyr til ca Kr 18.000.-

Da jeg tok kurset i 93, så kostet kurset 3500 + utstyr og lege
og jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være billigere i dag.

Lykke til

jet

Prøvde å rydde i tallrekkene, men maskinen vil ikke..

Pompel
12-11-2002, 13:03
Synd å si det, men så lenge prisene er så lave så vil vi få en del impuls påmeldinger. Det er så billig at jeg har ikke råd til å la det være tankegang. Har vi egentlig bruk for alle disse som snubler inn og forsvinner for så å dykke igjen om 1 år siden de jo har lappen?

Arne K

DKD
12-11-2002, 13:16
I Trondheim tar de 2.750,-

/DKD

DeeCore
12-11-2002, 13:18
Med slike "supertilbud" fra dykkesenterene kan det ikke være store utbetalinger til de som faktisk holder kursene. Instruktører og Divemaster'ne.

JET
12-11-2002, 13:31
I steinrøysen her er det slavearbeid, men vi liker det..

Hvis du holder egne kurs og tar deg fornuftig betalt, så blir det greit med penger også :)

jet

Triton
12-11-2002, 13:35
Divemastere har vel ikke så store utbetalinger uansett, har de?

JET
12-11-2002, 13:41
Kommer ann på DM det , men generelt så er det vel ikke mange som blir DM i Norge for å tjene penger, det er vel heller et skritt på veien til Instruktør utdannelse eller at de meldte seg på DM kurs for erfaringens skyld.

For en grei betaling kan jeg gjerne være Divemaster :D

jet

Ars
12-11-2002, 15:25
I Stavanger har vi to dykkerskoler, Jæren Dykkersenter (JD) og Stavanger Dykkersenter (SD).

JD har kurs til "kr0,-". D.v.s. etter påpakning fra forbrukerombudet koster det nå kr1,-. I tillegg kommer bokpakke kr950,-, sertifiseringsgebyr kr 350,-, legesjekk og det er obligatorisk å kjøpe ABC utstyr på JD. Teorien tas SVJV stort sett som selvstudium.

På SD koster grunnkurset kr 1900,- + legesjekk. Det er ingen betingelser om utstyrskjøp o.l.

De dykkerne jeg kjenner som har gått på kurs på SD er stort sett fornøyd. Elever fra JD klager ofte over stort kjøpepress, for lite oppfølging på kurset og at det til slutt blir dyrere enn reklamen forespeilte.

Kristian

snill_ulv
12-11-2002, 17:22
I slike tilfeller må det da også være et heller lite hyggelig press på dm- og instruktører på å få solg de utstyrsmerkene som dykkersenteret fører. Slik at de til slutt anbefaler utstyr som de i utgangspunktet ikke hadde gjort hvis de var 100% uavhengige.. Dette var i hvert fall det inntrykket jeg fikk i den perioden jeg var med på kurs..

Tassax
12-11-2002, 17:52
Synd å si det, men så lenge prisene er så lave så vil vi få en del impuls påmeldinger. Det er så billig at jeg har ikke råd til å la det være tankegang. Har vi egentlig bruk for alle disse som snubler inn og forsvinner for så å dykke igjen om 1 år siden de jo har lappen?

Du kan ikke mene at prisene skal være høyere, fordi du da får bedre og engasjerte elever??
Garantert mange som har hoppet på et kurs, og funnet ut at det var kjempekult, og virkelig bitt av basillen. Og noen faller fra igjen.
Sånn tror jeg det alltid vil være.

I tillegg legger disse (som faller fra) penger igjen i dykkemiljøet i Norge, noe som neppe er negativt.

Dessuten må det vel være bedre å få de som ønsker å dykke (ofte eller sjelden) på kurs, istedenfor at de dykker uten.

komodo dragon
12-11-2002, 19:42
Sitat i fra JET.... Her er det slavearbeid, men vi liker det..

Skjelden Jeg hører slike nydelige ord i fra en slik staut kar som deg ;) (Her var det ikke mye polakkblod i årene hører Jeg).

Bygger dere Liveaboard båt også ? Vi 600 medlemene kunne gjerne tenke oss å delt en sliken båt i sommer?? ;D

JET
12-11-2002, 20:18
Skjelden Jeg hører slike nydelige ord i fra en slik staut kar som deg ;) (Her var det ikke mye polakkblod i årene hører Jeg).

Bygger dere Liveaboard båt også ? Vi 600 medlemene kunne gjerne tenke oss å delt en sliken båt i sommer?? ;D

Hørte dere om han som syklet i tynne klær forbi den stengte bommen på Hardangervidda i helgen ? Det var en Polakk på vei over fjellet for å søke jobb i Bergen. Tuller ikke veivesenet reagerte fordi de hadde stengt veien pga. kolonnekjøring og han syklet forbi..he-he

Thorvald
12-11-2002, 21:41
Synes 3-4000 er mye for et kurs. Synes det bør holde med ca 1500-2000 +avgifter,bokpakke,helsesjekk,abc.

Det er tross alt ikke mange kurs dagene. Jeg trur man får endel på kurs som bare tar kurset fordi de ikke har noe spes. annet å finne på. Men mange av disse får forhåpentligvis øynene opp for en spennende hobby.

Jeg pleier å si til kammeratene mine at det er bare å melde seg på kurs, så finner de ut om de liker det eller ikke. Trur det er vanskelig å vite dette på forhånd.

johnen
12-11-2002, 22:18
syns at 3000-4000kr er akkurat nok.
må for de første tenke på at de koster penger å holde et kurs også.
-du må ha forsikringer
-leige basseng
-leige/kjøpe utstyr
-autorisasjon
-bøker og sertifikakrekvisisjonar
-luftfyllinger
-instruktør
-osv

Thomas Torjusen
13-11-2002, 01:07
JD har kurs til "kr0,-". D.v.s. etter påpakning fra forbrukerombudet koster det nå kr1,-. I tillegg kommer bokpakke kr950,-, sertifiseringsgebyr kr 350,-, legesjekk og det er obligatorisk å kjøpe ABC utstyr på JD. Teorien tas SVJV stort sett som selvstudium.
Det synes jeg er useriøst. :(

Personlig ville jeg da tenkt hva dette går på bekostning av. Sannsynligvis min egen sikkerhet, og den er jeg nok villig til å betale litt for....

/Thomas

JET
13-11-2002, 01:20
Mener å huske at ca 2400 kr var kostprisen på dykkesenteret hvor jeg jobbet og de har eget basseng.
Men priser på ca 1900 ++ kan vel gjerne forsvares om man er importør av utstyr.

jet

Divegirl
13-11-2002, 09:48
Følgelig er en fornuftig pris ca kr: 3900,- + legesjekk.
Selv underviser jeg ikke billige kurs (min. 3500,-) , men det kommer an på ant.elever.

Vidar ;)

Her er jeg helt enig med Vidar. Å være instuktør i dag er for de aller fleste som en hobby å regne - ikke alle har fast jobb på et senter. Hvis man tjener noen anstendige penger på det, vil man antagelig kjøre flere kurs og dermed bli en bedre intruktør. Man bruker tross alt noen timer (også foruten selve undervisningen), og det er tross alt er visst ansvar som følger med, særlig på grunnkursene.

Dykking er en rar sport. I de fleste andre markeder går prisen opp når noe blir populært. Enten lever vi i bakvendtland, eller så har dykking blitt en kunstig populær sport ved at man holder lave priser. Ikke vet jeg, men jeg synes instruktørene fortjener lønn for strevet og da bør prisene generelt sett ligge mellom 3-4000.

Divegirl

Thorvald
13-11-2002, 13:38
Thorvald : Du må nok gjerne regne på det en gang til , det er direkte latterlig med grunnkurs til under kr 4000,-

Lattelig er det ikke, hvis du trekker fra bok, sertifisering, fortjeneste og slår utleie inn drift får du 2000,-.

Men som du sikkert har skjønt så ser ikke jeg dette fra dykkesentrets side. Jeg ser det fra den som vil begynne å dykke. Jeg var ikke så sikker på at dette var noe for meg når jeg startet opp, og hvis jeg hadde kommet og fått beskjed om at kurset koster 4000,- ++. Så hadde jeg ikke begynt.

JET
14-11-2002, 15:34
Men som du sikkert har skjønt så ser ikke jeg dette fra dykkesentrets side. Jeg ser det fra den som vil begynne å dykke

Uten fortjeneste vil ikke et dykkesenter kunne eksistere !
Følgelig er der ingen å ta kurs med.

Vidar :o

Vidar siden du nå har 499 meldinger, har du en slående kommentar for ditt bidrag nr. 500 ?

JET
14-11-2002, 15:46
Jeg var ikke så sikker på at dette var noe for meg når jeg startet opp, og hvis jeg hadde kommet og fått beskjed om at kurset koster 4000,- ++. Så hadde jeg ikke begynt.

Dette er vel en god grunn til at de fleste skolene tilbyr prøvedykking og for at fallskjerm/paragliding tilbyr tandemhopp osv. Vi behøver ikke prostituere oss helt... 8)

jet

Til vbh: nr. 501 ble ikke så værst det. Dette burde jeg laget som egen melding, men pytt..

DKD
14-11-2002, 16:00
[quote=JET

Til vbh: nr. 501 ble ikke så værst det. Dette burde jeg laget som egen melding, men pytt..

Førstemann til 1000 /DKD ;D

JET
14-11-2002, 16:31
Kanskje vi burde ha eget forum for billige innlegg.. :D

DKD:du runder nok 1000 før meg....

Diver_DAD
16-11-2002, 20:32
Her i Narvik koster det 4000,- for kurset med bøker.

Ellers er jeg enig i at de billige innleggen bør legges ett annet sted !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!