PDA

View Full Version : "Nestenulykke" muligens...

Fisherman
07-01-2004, 12:44
:o Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det en nestenulykke.

Men i fjor sommer var jeg på den gerske øya Karpathos.
Forholdene var fine, god sikt. Jeg og fetteren min drev UV- jakt. Og vi var ikke særlig mye dypere enn maks. 5-6 m.

Det som skjedde var at fetteren min tok et dykk ned til ca. 5 m, for å sjekke mellom noen steiner på bånn etter et mulig bytte. På veien opp igjen satt han seg fast i et garn, som han dessverre ikke så (burde ha sett). Denne gangen var vi heldige og han fikk akkurat hode over vannet, så han fikk puste. Siden vi dykket sammen så jeg denne hendelsen med en gang. Jeg svømte bort til han og kuttetet over garnet som var festet godt i svømmefoten hans med en kniv.

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle dette en nestenulykke, men det var litt ekkelt. Og det kunne ha endt mye værre hvis han hadde satt seg fast dypere. Det hele gikk egentlig veldig greit, fordi begge to var rolige... Men det er alikevell en episode som jeg vil huske. Og jeg håper at jeg slipper å gjenta det!!!

Great Barrier
07-01-2004, 12:51
Et glimrende eksempel på hvordan man skal gjøre håndtere en "krisesituasjon: STOPPE TENKE HANDLE...... Mange her har nok hørt den før forhåpentligvis :D

I og med at dere fridykket vil jeg si dere hadde en engel rundt dere ettersom han klarte å få hodet over vann,heldigvis, men dere gjorde det rette og det er bra...Holdt roen!

lurre
09-01-2004, 07:21
Dette er en definitiv nestenulykke. Flaks at det gikk bra.

- Godt argument for å "buddydykke" også ved fridykking (en i overflata, en nede)
- Godt argument for alltid å ha med kniv (Også i syden, selv om ingen andre svømmer med det)
- Godt argument for alltid å holde utkikk etter garn i overflata før man går ned.

Her i Norge er det jo så vanlig med trollgarn og slikt. Disse garna kan være utrolig vanskelige å spotte før man er helt inntil under vann. Spesielt når det er litt strøm kan man fort vikle seg kraftig inn i et slikt garn på grunn av alle "utstikkerne" vi har på utstyret.

Man skal ikke kimse av fiskesnører heller. En annen her på dykkesiden kan jo fortelle om det fine dykket vi hadde utenfor Evenestangen, en yndet fiskeplass for både nordmenn og tyskere her oppe ved Ofotfjorden. Et vanlig fiskesnøre er greit. En back-lash som har fulgt med et fiskesnøre utover er ikke greit. Litt jobbing før vi begge kom utav det.

Godt å ha buddy ja.

Kyrre
Edit: Grums og omskrivinger