PDA

View Full Version : Hva tar DIR dykkere med seg på dykketur til andre land

eios
31-12-2003, 16:14
Jeg har lurt på om man drar med seg alt utstyret sitt eller lar noe bli igjen hjemme ved en tur til varmere land, med utfordrende dykk.

Godt nytt år hilsen
mulig fremtidig -DIR dykker

Kjos
01-01-2004, 12:02
Alle avanserte dykkere tar med seg utstyret sitt når de skal reise uavhengig av hva som står på sertifikatlappen. På interkontentinale flyreiser finnes det som regel selskap som lar deg ta med inntil 2 kolli a 30 kg. Martinair som flyr til Karibien blant annet har en ordning der en tydelig merket dykkebagg kan veie så mye den vil og kun teller som ett kolli.

Men flasker og bly lar seg normalt leie overalt. Jeg vet om folk som har reist steder der ordentlige dobbeltsett ikke var tilgjengelige. De hadde med seg spennbånd og manifolder og monterte opp doble alu80. Ellers er feks Rødehavet, Mexico, mange steder i Karibien, Hawai, Thailand, Florida, Brasil osv godt dekket med det utstyret man trenger i tillegg til bly. Til Frankrike som er populært for grottedykking kjører man bil og har med absolutt alt. HVis jeg skal en plass der det er dårlig utvalg i reservedeler tar jeg med meg 2 drakter, ekstra ventilsett/slanger osv. Helst 2 grottelykter også.

For sportsdykking kommer all bagasjen min på 20 kg. Ved grottedykking ca 15 kg til, først og fremst lykt og batterier og ekstra ventilsett.

Hvis du veier en bakplate/vinge og en vanlig jakkevest vil du forresten oppdage at den vanlige jakkevesten er akkurat like tung og vesentlig mer volumiøs....

God tur

Eirik Kjos

WaterGate
01-01-2004, 15:39
...
Men flasker og bly lar seg normalt leie overalt. Jeg vet om folk som har reist steder der ordentlige dobbeltsett ikke var tilgjengelige. De hadde med seg spennbånd og manifolder og monterte opp doble alu80.
...
Eirik Kjos

Hvor får man kjøpt rimelige og gode spennbånd og isomanifold for Alu80'er? Nettbutikk?

Arnt
01-01-2004, 15:43
...
Men flasker og bly lar seg normalt leie overalt. Jeg vet om folk som har reist steder der ordentlige dobbeltsett ikke var tilgjengelige. De hadde med seg spennbånd og manifolder og monterte opp doble alu80.
...
Eirik Kjos

Hvor får man kjøpt rimelige og gode spennbånd og isomanifold for Alu80'er? Nettbutikk?

Vet ikke verken hva som er rimelig eller godt, men
jeg kan jo nevne nettbutikken til www.v4tec.de og
www.highland-millwork.com som begge lager bånd
som får masse skryt av brukerne.

Arnt Eirik