PDA

View Full Version : Til alle dykkere

Bernt
07-11-2002, 19:08
Jeg har lagt merke til en ting.
At når det skjer en dykkerulykke, og det blir oppslag i pressen om det, så blir det ofte en diskusjon her på dykkesiden om at pressen ikke har peiling på hva de holder på med, og at den delen av det norske folk som ikke dykker får ett skjevt bilde av hva dykkign er. :'(
Derfor har jeg ett lite forslag, hva om ett samlet norsk dykkermiljø en gang for alle setter foten ned, og går ut i de landsdekkende pressene og forklarer hva dykking virkelig er for noe, slik at de får ett virkelig bilde av hva som skjer under vann, og ikke det bildet som ofte blir dannet av pressen om at dykking er farlig. >:(
Her på forumet har vi jo mange gode folk så vi burde vel klare å formulere noe greit noe. ;)
hva mener dere??? Håper dere sier meningene deres.

komodo dragon
07-11-2002, 19:26
og ikke det bildet som ofte blir dannet av pressen om at dykking er farlig. >:(

Ja, kjempe bra innlegg nesten helt enig.

Men etter MIN mening så er dykking farlig.

Ja KJEMPEFARLIG
Synes det er feil å si at det ikke er farlig, sålenge det er det.

ViLar
07-11-2002, 19:27
ideen er god den, men jeg frykter at de store avisene synes det er bedre stoff å skrive om en dramatisk ulykke, enn å skrive om en sport som faktisk svært mange bedriver.

Vinklingen for å få dem interessert er derfor avgjørende - hva kan det være?

JET
07-11-2002, 19:52
Det hadde vært kjekt om alle kjente dykkingen som dykkere,
men som Vilar sa, hvorfor skulle avisene bry seg om det ?
Når reportere glatt truer med å skrive det værste om en ulykke hvis du ikke gir dem et intervju. Og hvis vi fikk en helside med alle de gode tingene om dykking, hvem ville huske det en uke senere, når neste dykkerulykke er et faktum ? Så min konklusjon så langt er at et avisoppslag kan være god reklame på samme måte som TV innslag osv. men
vi hadde ikke forandret hverdagen av den grunn. Så jeg tror du må få alle i vannet for å klare dette.. Og er det ikke enkelt nok å ta dykkelappen i dag ? Dykking er ikke for alle.

jet

Bernt
07-11-2002, 20:42
:)flot å høre at dere har en mening om dette temaet.
Det var bare ett forslag, men viss det skulle blitt noe av det så måtte det nok ha hvert flere innlegg over en lengre periode, men journalistene er nok ett problem, selvfølgelig så er det jo tragedier som selger, men viss man ikke gjør noe så vil nok folk bli mere skeptisk til dykking, og der er trist, det er en flott hobby som flere burde prøve, men det er nok mange som blir skremt fra det, uheldigvis :(
La oss gå sammen og vise de positive sidene ved dykking og ikke bare det negative.
Det er farlig å kjøre bil også, men god opplæring eliminerer faremomentene, slik er det nok med det meste.
Men stå på for ett positivt dykkermiljø. Håper vi kan klare å gjøre noe med den negative omtalen som av og til kan være.

JET
07-11-2002, 21:28
Håper vi kan klare å gjøre noe med den negative omtalen som av og til kan være.

Dette er jeg helt enig i og det tror jeg alle andre er også.

jet

thostr
07-11-2002, 22:28
Dødsrisikoen for dykking regnes som å være 50 ganger høyere enn for bilkjøring, se f.eks.

http://www.arbeidstilsynet.no/publikasjoner/arbeidervern/art36.html

Den ekstra risikoen med dykking kan vel bare håndteres ved gjentatt og konstant fokusering og øvelse på sikkerhetsrutiner. Som superfersk dykker er jeg kanskje mer opptatt av dette enn mer vante dykkere, men jeg håper jeg ikke får et mindre bevisst forhold til risikoen ved dykking etterhvert som jeg blir mer erfaren...