PDA

View Full Version : Donau / skiphelle

dymo
21-12-2003, 19:17
Det snakkes om donau og dens forlis, og om alt det spennende som skal ligge på bunnen av skiphelle bukta.

selv har jeg vært der flere ganger, og har aldri opplevd å finne noe annet en lastebil understell.

jeg har vedlagt et kart av området, og håper det er noen der ute som har jobbet litt i området, og kanskje kan fortelle hvem av sonene ,de angivelige godsakene ligger i .

og hvor gikk egentlig donau på grunn er det på stranden, eller er det ved brygga ?

takk for hjelpen

Tarantino
21-12-2003, 21:30
Trodde de virkelige"godsakene" lå ganskje dypt, rundt 40+ meter.

oletrud
26-01-2004, 19:32
Hei!

Jeg skal dykke på Skiphelle i morgen, og lurte på om noen kunne fortelle hvor "tingene" er.
Last ned kartet og marker om dere er snille :)

Mvh. Øyvind

Dobbel 12
26-01-2004, 20:38
Hei, jeg har dykket på Skiphelle flere ganger, lastebiler ligger på 20-22 meter.(5-6 stykker). På 32 meter ligger en andre lastebil ramme.
(Bare en stykk). Jeg har vært til 40-42 meter her, prøvde å finne to lett stridsvogner, men fant ingen. Hørte etterpå at de 2 stridsvogner ligger på 46-48 meter til venstre av kaien. Men som sagt jeg fant de ikke. :P

oletrud
26-01-2004, 20:44
Hei, jeg har dykket på Skiphelle flere ganger, lastebiler ligger på 20-22 meter.(5-6 stykker). På 32 meter ligger en andre lastebil ramme.
(Bare en stykk). Jeg har vært til 40-42 meter her, prøvde å finne to lett stridsvogner, men fant ingen. Hørte etterpå at de 2 stridsvogner ligger på 46-48 meter til venstre av kaien. Men som sagt jeg fant de ikke. :P

Flott :)
Takk!

Jeg fant også en side som forklarte litt :
http://home.broadpark.no/~lgringkj/dykkesteder/skiphelle.html

-ØL

komodo dragon
26-01-2004, 20:56
Når du kommer til stedet, kan man lesse av utenfor konferansehuset ved bommen. kjør da tilbake og parker bilen borte ved garasjene som ligger på øvresiden ( de ligger på rekke, d.v.s. 60 m før det gule komferanse sentret. I veiens ende står bommen, følg stien bak bommen. Den heller nedover mot vannet og en brygge. Gå i vannet på venstre siden av brygga. Det skråner raskt nedover til 20meter. Ligg presis på 20 meter og sving da i 90grader mot venstre.. Svøm ett lite stykke. Du vil treffe på feltsåler tomflasker og bilbatteri ;D Du vil raskt få øye på det som er igjen av 2 stk biler. UNDERSTELLENE etter feltbiler. Husk vær nøyaktig på 20meter. er du ikke det, det er dårlig sikt, du er ute av kursjen raskt. Ofte dårlig sikt og mye flyndre å se. Husk, dette er ett populært sted for sluk og fluefiskere. Bak bryggen finner du også en vannkran om sommeren, hvor man kan spyle,skylle dykker utstyret sitt !!!

Lykketil !!!

oletrud
26-01-2004, 20:58
Takk takk!

Må jeg ta noen spesielle hensyn til tidevannsstrøm ?

-ØL

komodo dragon
26-01-2004, 21:12
kommer ann på hvor dypt du dykker. men ikke til 20meter, nei

Det er veldig lett å gå ut i vannet ved brygga. men du skal altid ha respekt i denne møkkete Oslofjorden, som er etter min mening et digert stort HØLL !!

det skråer bratt nedover. jeg har vært nede å merket tøff strøm der før. Men dette er da ikke på 20 meter, over 30++. Ha heller respekt for sikten og hold dere samlet. ;)

oletrud
27-01-2004, 23:51
Når du kommer til stedet, kan man lesse av utenfor konferansehuset ved bommen. kjør da tilbake og parker bilen borte ved garasjene som ligger på øvresiden ( de ligger på rekke, d.v.s. 60 m før det gule komferanse sentret. I veiens ende står bommen, følg stien bak bommen. Den heller nedover mot vannet og en brygge. Gå i vannet på venstre siden av brygga. Det skråner raskt nedover til 20meter. Ligg presis på 20 meter og sving da i 90grader mot venstre.. Svøm ett lite stykke. Du vil treffe på feltsåler tomflasker og bilbatteri ;D Du vil raskt få øye på det som er igjen av 2 stk biler. UNDERSTELLENE etter feltbiler. Husk vær nøyaktig på 20meter. er du ikke det, det er dårlig sikt, du er ute av kursjen raskt. Ofte dårlig sikt og mye flyndre å se. Husk, dette er ett populært sted for sluk og fluefiskere. Bak bryggen finner du også en vannkran om sommeren, hvor man kan spyle,skylle dykker utstyret sitt !!!

Lykketil !!!

Dette er 100% riktig, og vi traff rett på lastebilene :D
God sikt etter forholdene, ca.10 meter.
Ingen strøm.

Var det så at det skulle være noe til høyre for brygga også ?

-ØL

bukt
31-01-2004, 18:55
hvordan var dykket ellers, var bilvrakene verdt å dykke på eller vil du ikke gjenta dykk her..?

aldri dykket i drøbak, tenkt en tur dit snart men er ikke sikker på hvor jeg skal dykke? ::)
har hatt nok "bomturer" med lite givende dykk :P
er litt lettere å finne bra steder hvis de blir anbefalte ;)

mvh øyvind

oletrud
01-02-2004, 01:55
hvordan var dykket ellers, var bilvrakene verdt å dykke på eller vil du ikke gjenta dykk her..?

aldri dykket i drøbak, tenkt en tur dit snart men er ikke sikker på hvor jeg skal dykke? ::)
har hatt nok "bomturer" med lite givende dykk :P
er litt lettere å finne bra steder hvis de blir anbefalte ;)

mvh øyvind

Vel, vi dro tilbake dagen etter, med en dykker til.
Det er ikke slik at jeg kommer til å dykke der hver uke nei..... Kanskje en gang i mellom :)
Men har du ikke vært der, er det absolutt verdt et besøk.

Mvh. Øyvind

bukt
01-02-2004, 11:44
takk, da blir det en tur dit ;D

dymo
21-03-2005, 10:18
Griper fatt i denne tråden igjen.

det snakkes mye om stridsvogner, panservogner og lett artilleri på rundt 45-50m.

noen som har sett dette med egne øyne, og kan beskrive hva de har sett, og hvor de skal ligge.

har gjennomført noen søk der ute nå, uten å finne noe, med unntak av en del jernplater, eller akslinger på rundt 45m, ehr lå det også noe seletøy til hester, men jeg har fortsatt tilgode å finne noe som kan ligne på kjøretøy her nede.

noen som selv har vært der, og har sett kjøretøy, trå inn i tråden med innspill.

Per Gunnar
21-03-2005, 11:30
Har bodd på skiphelle i 4 måneder.(hvitt hus rett over hotellet) Dykket en gang og fant lastebil rammene. såg ingen ting annet som var av interesse. Dykket i seg selv synest jeg ikke var noe spesielt bra. Kjedelig sandbunn og dårli oslofjordsikt! :) Ble hvertfall ikke fristet til å gjøre flere dykk der... :)

Per Gunnar
21-03-2005, 11:34
Men jeg kan verken bekrefte eller avkrefte om det ligger noe mer interresangt dypere, men jeg spurte meg litt rundt og ingen jeg traff på hadde sett snurten av noe stridsvogner. En jag pratet med mente at donau var for lite til å frakte stridsvogner, men dette blir igjen bare spekulasjoner... :)

dymo
21-03-2005, 12:19
Problemet er at de fleste man snakker med har hørt eller blitt fortalt, men ingen har sett.

har også hørt at det skal eksistere noen bilder på nettet, av hjulgående pansrede kjøretøy, men finner jeg dem, nei..

dymo
22-03-2005, 14:49
ingen info noen

quat
22-03-2005, 15:05
Hei,
Vi har hatt et par dykk på rundt 50 meter på jakt etter lette stridsvogner (? hvis det er noe der, og hvis det er det det er), men ikke funnet noe. Vi startet fra bryggen og gikk ca rett vest til vi traff på kloakkrør, fulgte det sørvest, ned til 50 +. Dro deretter sørover, til vi oppdaget at vi hadde havnet på nedsiden av en vegg.

Det vi har sett:

Lastebiler på 18-20 meter. (gå rett ut og ned til 20, drei så sørover)
Flere lastebiler lenger nord for disse, ca samme dybde.
Det ligger også noe greier - rund, taggete sak som en vi snakket med mente var et slags feltkjøkken - på 39 meter, i rett linje nedover fra den store lastebil-ansamlingen.

Vi planlegger en tur i påskehelgen og oppdaterer hvis vi har noe å melde.

Kathrine.

Busdiver
23-03-2005, 16:01
Her er link til hva unge Skovheim skriver om Donau: http://www.skovheim.org/located/akershus/donau/donau.htm.

På hans domene www.skovheim.org er det mye annet interessant om vrak både i Norge og i utlandet.

Dag Deberitz
Stavern

dymo
11-08-2007, 15:37
er det noe nytt om denne

vedlegger også noen bilder

dymo
11-08-2007, 15:41
bidle2

Edit:
Erik: Jeg måtte redusere billedbredden på dette bildet til 500 pixler som er maks bredde på bilder her i forumet! mvh Dag Deberitz, global moderator

dymo
11-08-2007, 15:42
utklipp fra krigsdagbok

Busdiver
11-08-2007, 15:54
Min far var i Mil.Org's gruppe M15(=Hjemmefronten) i Horten under krigen. Etter krigen var han med for å være vidne ved Nürnbergdomstolen mot krigsforbryterne siden han ble ansatt i Politiet i 1946 samt at han også innimellom ble beordret til å være fangevokter for noen av de tiltalte der.

Vi ferierte tidligere mye i Drøbak og vi rodde ofte forbi plassen rett ut for den vinklede bygga i Skiphelle, og han forklarte at Høvding Skipsopphugging fjernet/tauet av gårde med mesteparten av vrakrestene etter "Donau" i årene etter krigen (1953). Men sikkert ligger det rester igjen av lasta rundt der Donau sank. Som også Skovheim skriver på sida jeg refererte til i min forrige posting i denne tråden.

mvh
Dag Deberitz
- Stavern

OT:
Og Erik: Sender deg som PM senere i dag kontaktinfo til svogeren min om de gamle mil.-anleggene du var interessert i ved Stavern, "Fredriksværn Verft" og på Rakke.
Min far var stasjonert på Rakke før krigen og har etterlatt seg mange bilder derfra som jeg skal scanne inn og sende deg!
ds.

dymo
05-09-2007, 13:34
kaller landets dykkere, stå frem med informasjon !!1

Froskemannen
05-09-2007, 13:36
Hva er det du savner - du har jo fått lassevis? Kanskje du faktisk må ta noen dykk der selv for å finne ut noe mer...?

Mvh Christian

parknudsen
05-09-2007, 14:17
Jeg kunne ikke dy meg med ref til Erik H sin signatur/profil: "We shall not cease from exploration"

http://www.google.no/search?hl=no&q=define%3AExploration&meta=
Øverste 2 definisjonene skulle være dekkende ;)

Mvh
PA

dymo
05-09-2007, 14:49
Hva er det du savner - du har jo fått lassevis? Kanskje du faktisk må ta noen dykk der selv for å finne ut noe mer...?

Mvh Christian

har en del dykk der ute, og hva som er reelle funn er beskrevet i denne tråden, ved siden av å faktisk dykke i vannet, har jeg gjort noe tørr arbeider, som bla annet har brakt frem bilder osv.

jeg håper ved å holde denne tråden varm, at noen husker noe eller har en bestefar som kan fortelle om hva som faktisk finnes.

i denne reisen har jeg også snakket mye med folkene som drev berging av diverse deler fra understellene som idag står igjen, og de kan fortelle om pansrede kjøretøy lenger ned.

i tillegg er det en vandrehistorie fra hydra miljøet som forteller om en kar der, som faktisk besitter fotografier av kjøretøyene---

parknudsen
05-09-2007, 15:01
Ok, hva menes med "lengre ned" ? Er dybde en begrensning i dagens søk? Hva slags dybder er aktuelle?

dymo
05-09-2007, 15:14
mellom 50-70m

Ned til 55-60 skal det være gjennomført søk av ulike grupperinger, jeg har kun fått info fra 2 lag jeg vet om, disse skal være negative.

selfølgelig kan det være slik at noen har funnet noe, men ikke ønsker dette publisert, eller så kan de ha tenkt å skrive om det, men glemt det (litt av grunnen til hvorfor tråden holdes varm)

parknudsen
05-09-2007, 15:22
Ok, søk på den dybden med dårlig sikt er jo ikke det enkleste. Men lette panserfartøy burde jo kunne la seg finne. Er det kupert eller flatt terreng? Bunnforhold?

Søkte litt på søndag i et område som var ubåtbase i Kristiansand under krigen. Langt grunnere, men stort sett bare noen få meter sikt. Mye å finne for den som er litt tålmodig tror jeg, av små ting altså.
Jeg er ikke så tålmodig så det ble mer scooter kjøring enn graving i gjørma ;D

Men panservogner er jo mer spennende da, kanskje en skulle hatt en tur å prøvd seg en gang.

Mvh
PA

Lars-Fredrik
05-09-2007, 16:04
Jeg kan fortelle om et par steder det IKKE finnes spennende ting der ute. Jeg har en del dykk der, og jeg har liten tro på at det som ligger igjen der er veldig spennende. Det går en elv i et dalsøkk på siden av stranden. Denne kan sees på skissen i et av de første innleggene. Dette søkket fortsette under vann, og jeg har fulgt det laaangt. I søkket ligger det en stor vannledning, så det er lett å orientere seg. På ca 70 meters dybde slutter røret, men søkket fortsetter utover. I dette området ligger det ingenting. Jeg mener å huske jeg så en jernstang som kanskje har vært en stige. Altså ingenting å dykke etter. Det finnes 100 andre steder i fjorden som er mer spennende, men lykke til uansett.
"Den som går i andres fortspor kommer aldri først"
Mvh
Lars-Fredrik

dymo
05-09-2007, 17:33
Jeg antar du snakker om ledningen / røret med betongsøkkene.
det er snakket om at lasten veltet mot mossesiden av brygga, har du vært i det området

Lars-Fredrik
05-09-2007, 19:03
Jeg har dykket rett ut for brygga. Der ligger jo restene av lastebilene. Litt lenger sør skal det på grunt vann ligge rester av et vrak. Dette har jeg ikke lett etter. Noe mer har jeg ikke funnet i dette området.

rbrt
05-09-2007, 21:17
Jeg kan fortelle om et par steder det IKKE finnes spennende ting der ute. Jeg har en del dykk der, og jeg har liten tro på at det som ligger igjen der er veldig spennende. Det går en elv i et dalsøkk på siden av stranden. Denne kan sees på skissen i et av de første innleggene. Dette søkket fortsette under vann, og jeg har fulgt det laaangt. I søkket ligger det en stor vannledning, så det er lett å orientere seg. På ca 70 meters dybde slutter røret, men søkket fortsetter utover. I dette området ligger det ingenting. Jeg mener å huske jeg så en jernstang som kanskje har vært en stige. Altså ingenting å dykke etter. Det finnes 100 andre steder i fjorden som er mer spennende, men lykke til uansett.
"Den som går i andres fortspor kommer aldri først"
Mvh
Lars-Fredrik

Det rör som jag har dykt på slutar det på 50 meter. Det som ligger på betongfundamenten. Har gjort en del sök i spannet 40-60 meter. Inte funnit någonting av intresse förutom lastbilarna mm på 20-25 meter och lastbilen med tillhörande "släp" på 38 meter.(finns en gasflaska på ca 50 m). Söder om röret ligger en vägg som jag tror går från 45 till drygt 50 meter.

mvh
Robert

Lars-Fredrik
05-09-2007, 23:17
Nå har jeg sett på loggen, og det stemmer nok at røret slutter på 50 meter. "Søkket" røret ligger i fortsetter, og vi ga oss på 70 meters dybde. Skikkelig spennende :D

GlennK
06-09-2007, 06:52
kaller landets dykkere, stå frem med informasjon !!1
YEY!
Høres ut som tingen er et sonarsøk i området?

Vi har også dykket her, tilbake i '93 el noe, og kom da i kontakt med en kar som var en ung mann den gangen som Donau dro på land, og han pekte ut stedet for oss, så vi svømte rett på. I ettertid så har vi hørt diverse røverhistorier om 2 stridsvogner på større dyp, men om dette er sant? Det tviler jeg på du....

Men man skal ikke se det for alt for usansynlig at det kan dukke opp en mosaikk av sonarbilder fra området om ikke så alt for lenge.

gulingvott
13-09-2007, 11:09
Skiphelle og panservogn historien igjen ::)
Urban legende (hvis du kan kalle Drøbak urbant), det er det det er

odin89
21-12-2008, 20:50
noen som vet om det ligger noen hjelmer eller lignende der nede da??

Kristo
21-12-2008, 21:43
Har ikke sett noen hjelmer eller annet av interesse ned til 42 meter på skiphelle. Det ligger lastebilrammer med akslinger, bildekk, batterier og frontlykter inntakt, og en eller annen slags firkantet konstruksjon som jeg ikke vet hva er. Det er kanskje denne som har blitt forvekslet med en stridsvogn, man vet jo aldri hva dybderusen får folk til å se.

odin89
21-12-2008, 21:48
vet faren min hadde en hjelm med seg opp som han valgte å slippe ned igjen (noe som irriterer meg grønt) og jeg er veldig intressert i å få tak i en hjelm derifra noen som vet hvor jeg kan få tak i det?

Kristo
21-12-2008, 22:07
vet faren min hadde en hjelm med seg opp som han valgte å slippe ned igjen (noe som irriterer meg grønt) og jeg er veldig intressert i å få tak i en hjelm derifra noen som vet hvor jeg kan få tak i det?

Jeg tror slike aktiviteter (plyndring) blir sett på som negativt i dykkermiljøet. I visse tilfeller er det vel også ulovlig hvis jeg ikke tar feil.