PDA

View Full Version : Dykkerflagg

Thomas Torjusen
07-11-2002, 19:02
En liten undersøkelse for å finne ut litt mer om bruken av det berømmelige signalflagget A.

/Thomas

Tarantino
07-11-2002, 19:07
Er ikke mange andre enn dykkere som vet hva det betyr, men har man det så hvorfor ikke bruke det?

Drøbak Undervannsklubb bruker det alltid! Er en del av standard utrustning for klubben.

DKD
07-11-2002, 19:14
Klubben min bruker flagget på klubbturer. Det syndes vel litt på privatturer etc

/DKD

JET
07-11-2002, 19:56
På organiserte turer bruker vi det alltid,sammen med alle de andre remediene, men når vi er på privat oppdagelsesferd blir det av og til uten flagg..

jet

SPEEDY6
19-11-2002, 00:08
Vi bruker dykker dykkerflagg,både på privat og organiserte turer.men av og til kan du begynne å lure på om man i det hele tatt,trenger det.
Båtfolket tar jo ikke hensyn.De suser forbi,og vist du da viser de den berømte fingeren,ja da bare vinker de så pent tilbake,og smiler.

Kan like gjerne henge opp det Norske flagg.

Laffen
19-11-2002, 00:54
Båtfolket tar jo ikke hensyn.De suser forbi,og vist du da viser de den berømte fingeren,ja da bare vinker de så pent tilbake,og smiler.

Ingen dum ide, hvis vi heiser det Norke flagg vil de gjerne stoppe opp og hilse til flagget ;)

DKD
19-11-2002, 01:08
Mon tro hva norske båtførere gjør hvis vi heiser det på halv stang!

Dette burde være en kampsak for NDF og Båtfører-foreninger. Ikke bare dykkerflagg, men også gennerelle flagg og båtfører forskrifter. Tror ikke det er mange som eier fritidsbåt i Norge som kjener regler og forskrifter rundt dette.

Klubben vår skal kjøre kurs i bårførerprøven på nyåret. Der lærer man jo noe. Burde det være et krav som dykker og/eller båtfører å kunne pensum til båtførerprøven (vi drar en spørreundersøkelse).

/DKD

Laffen
19-11-2002, 01:13

Dette burde være en kampsak for NDF og Båtfører-foreninger. Ikke bare dykkerflagg, men også gennerelle flagg og båtfører forskrifter. Tror ikke det er mange som eier fritidsbåt i Norge som kjener regler og forskrifter rundt dette.

Klubben vår skal kjøre kurs i bårførerprøven på nyåret. Der lærer man jo noe. Burde det være et krav som dykker og/eller båtfører å kunne pensum til båtførerprøven (vi drar en spørreundersøkelse).

/DKD
Mon tro det. Jeg er nettopp ferdig med fritidbåtførerkurset(Røkkesertifikatet) og selv etter bestått kurs "kranglet" kursdeltagere om flaggreglene, så veldig stort håp må du ikke ha.

DKD
19-11-2002, 01:21
Nei, håp i denne skaen er det vanskelig å ha, men kan det være en start ???

/DKD

Laffen
19-11-2002, 01:28
Nei, håp i denne skaen er det vanskelig å ha, men kan det være en start ???

/DKD
Selvfølgelig, all viten er av det bedre(og noen er det jo alltids håp for)

SPEEDY6
19-11-2002, 01:32

Ingen dum ide, hvis vi heiser det Norke flagg vil de gjerne stoppe opp og hilse til flagget ;)

Vi får prøve det til helgen ;D

SPEEDY6
19-11-2002, 01:36

/DKD

Kjør i vei

komodo dragon
19-11-2002, 06:18
Det må som oftes en sikkelig ulykke til før at noen med ansvar reagerer i dette landet. Mange ganger endel ulykker også. Det burde vært tatt opp og presangtert Ulykker og nesten-ulykkene. Bare det av røkkelappen kan kjøpes for penger går jo utover OSS. Dette er en sak for NDF basta!!!

Kaffox
19-11-2002, 07:22
Bruker alltid dykkeflagget på klubbturer, og har i den siste tida vært påpasseleg med å henge det opp sjølv når det berre er meg og ein buddy som skal i sjøen.

Skulle det skje noko so har vi iallefall vårt på det tørre (liten trøst når ein nett er rent i senk av ein 30-fots princess, men... :) )

Dessutan er det hummersesong no, og muligheten til å bidra med magesår til dei lokale bestandsutrydderene er ein bonus
(har til gode at det ikkje står ein eller annan krok og venter på oss når vi kjem opp, for å undersøke at vi ikkje har tatt *hans* hummer...)

Triton
19-11-2002, 08:18
Jeg har også alltid levet i troen om at dykkerflagget er bortkastet da 90% av dagens båtførere er landkrabber som har båt fordi naboen har det.

Men i sommer satt jeg på land og fulgte med på båtene som passerte et trangt sund hvor vi hadde dykkere nede, og flagget oppe. Absolutt alle båtene senket farten og begynte å se etter bobler.
Gjett om jeg var overasket!!! Hadde nesten lyst til å begynne å dele ut bløtkake - det var tilogmed en som snudde og kjørte på andre siden av holmen

Laffen
29-11-2002, 02:07
;)
Jeg bruker dykkeflagg uansett , det er greit at mange båtførere er bortimot lobotomert når det gjelder betydningen av flagget , men det har vist seg at missforsåelser kan ungås ved bruk av flagg.
Vi hadde en episode like utenfor Bergen - for ca 3 år siden , det var en eldre dame som trodde 2-gutter var ramlet ut fra båten , hun ringte AMK - og det ble full utrykkning. Hadde flagget vært oppe hadde redningsmannskapet skjønt at det var dykkere i sjøen.

Vidar :D
Joda, vi får bruke flagget og håpe at folk lærer.
Vi er som syklistene i trafikken; vi kan gjøre mye gale, men det er stort sett oss selv det går ut over.

Vi er de mykeste trafikantene på og i sjøen. :-\

Oystein
29-11-2002, 18:56
Som jeg tidligere har nevnt i dette forum, forslag til nytt dykkeflagg:

komodo dragon
29-11-2002, 19:42
Hvis problemene er så store, og blir værre. Burde vi karnsje få trøkkt sammen et ønske om å få byttet flagg som folk reagerer sterkere på. Og ikke minst. DET MÅ FREM I LYSET så båtfolk vet hva det betyr!

knemur
01-06-2003, 23:50
Vi bruker dykker dykkerflagg,både på privat og organiserte turer.men av og til kan du begynne å lure på om man i det hele tatt,trenger det.

Hør hør ! Sant som bare f***....... Ligger på 3m'ern og venter på å komme opp, så suser det en liten jolle over melonen på deg. Ikke kult!! :o (bruker det alltid) flagget altså ;)

McGyver
02-06-2003, 00:01
Det er kjekkere når du ligger på 3m og venter når en stritsbåt 90 kommer og legger til båten som ligger ankret op i åpent hav med dykkeflagg på. bare fordi man dykker i militært område.......
Hadde det ikke vært dykkerflagg på den hadde de garantert tauet den med seg.....
de nøyde seg med å se at det kom bobler
og borte var de :-[
tor arthur

silje
02-06-2003, 15:28
Når ikke hurtigruta NORDLYS :o respekterer flagget hva skal man gjøre?

Vi var ved Bognøy, (har alt på film...) Speedy6 fikk vondt i øra sine tror jeg >:( >:( >:(

Som sagt bruker vi flagget men det er til liten nytte :(

silje

Arerj
02-06-2003, 15:46

Vi var ved Bognøy, (har alt på film...) Speedy6 fikk vondt i øra sine tror jeg >:( >:( >:(

silje

Det er vel noe med at en skal holde seg unna leia til nyttetrafikken?

Are

remi
02-06-2003, 16:36

silje

Are

finnes vel ikke noe dykkeforbud i leia, gjør det vel?

reglene er enkle, hvis jeg ligger med vår 36 fot slepebåt midt i leia med dykkeflagget oppe og hurtigruta kommer så er det hurtigruta som har vikeplikt, utvilsomt. Uansett hvor mye hurtigruta misliker det så må de senke farten og holde avstand.

Hvis vi ligger og jobber i et trangt sund, med flagget oppe selvsagt, noe vi ofte gjør, så har våre dykkeledere stående ordre om at hvis en båt kommer så nær at de kan treffe den med en 24 mm mutter så tar jeg ansvaret for eventuelle konsekvenser av den handlingen. Det er tross alt snakk om sikkerheten til våre ansatte. Noen Fairline Squadron eiere har rapportert mutterkasting til havnevesenet og fått tilbakemelding om å respektere dykkeflagget neste gang.

Når det er sagt så ser jeg av og til dykkebåter og raske kamskjellplukkere i 20 knop med dykkeflagget oppe, og jeg skjønner ikke at noen dykkere kan kreve respekt for dykkeflagget fra båtførere når de selv ikke respekterer det.

nok om det.

remi

thostr
02-06-2003, 16:52
Dykket i Kvalsundet på Kvaløya i Troms i går, og flere båter gikk såpass nært fjæra i så høy fart at de kunne ha skapt meget farlige situasjoner for dykkere på vei opp. Vanlig dykkeflagg holder ikke helt stikk her når det er strøm, med mindre man sleper det med seg (festet til en overflatebøye) under dykket. Meget god motivasjon til å lære seg å skyte opp overflatemarkøren fra sikkerhetsstoppet!

Arerj
02-06-2003, 18:46

silje

Are

reglene er enkle, hvis jeg ligger med vår 36 fot slepebåt midt i leia med dykkeflagget oppe og hurtigruta kommer så er det hurtigruta som har vikeplikt, utvilsomt. Uansett hvor mye hurtigruta misliker det så må de senke farten og holde avstand.

Hvis vi ligger og jobber i et trangt sund, med flagget oppe selvsagt, noe vi ofte gjør, så har våre dykkeledere stående ordre om at hvis en båt kommer så nær at de kan treffe den med en 24 mm mutter så tar jeg ansvaret for eventuelle konsekvenser av den handlingen. Det er tross alt snakk om sikkerheten til våre ansatte. Noen Fairline Squadron eiere har rapportert mutterkasting til havnevesenet og fått tilbakemelding om å respektere dykkeflagget neste gang.

Når det er sagt så ser jeg av og til dykkebåter og raske kamskjellplukkere i 20 knop med dykkeflagget oppe, og jeg skjønner ikke at noen dykkere kan kreve respekt for dykkeflagget fra båtførere når de selv ikke respekterer det.

nok om det.

remi

Tenkte vel ikke på arbeidsdykking, mer på vanlig kosedykking fra en liten fritidsbåt.

Og siterer fra Veien til båtførerprøven:

"Fritidsbåter skal alltid holde av veien for nyttebåter. En stor, tung lastebåt som stikker dypt i sjøen, kan ikke styres hvor som helst og slipper derfor å følge de vanlige reglene for vikeplikt i skjærgården."

Så om vi plasserer den lille fritidsbåten vår midt i ei trafikkert lei så øker vi vel ikke akkurat marginene for at ting går bra. Men det er min mening. :)

Are

vamonos
03-06-2003, 18:11
Spør dere meg, tror jeg et flagg på land vil trekke til seg flere småbåter en det vil holde unna. "Ka i hælvetta e de førr ett flagg?" Vroooooooom :(

Skulle stått "Dykkere i vannet" med tydelig skrift på flagget eller noe sånt...

vamonos

Zup
03-06-2003, 20:00
Enig med at man skulle hatt et stort flagg med "Dykkere i vannet 500 meter sikkerhets avstand" eller noe i den dur.

staferni
04-06-2003, 08:29
Tenkte vel ikke på arbeidsdykking, mer på vanlig kosedykking fra en liten fritidsbåt.

"Fritidsbåter skal alltid holde av veien for nyttebåter. En stor, tung lastebåt som stikker dypt i sjøen, kan ikke styres hvor som helst og slipper derfor å følge de vanlige reglene for vikeplikt i skjærgården."

Så om vi plasserer den lille fritidsbåten vår midt i ei trafikkert lei så øker vi vel ikke akkurat marginene for at ting går bra. Men det er min mening. :)

Are

litt langt, men sakset dette fra KNBF (oktober 2002):

------
Vikeplikt for nyttetrafikk?

Vi får ofte spørsmål og saker til Båtforbundet KNBF som gjelder vikeplikt for nyttetrafikken. Den gyldne regel for fritidsbåters forhold til nyttetrafikken er: HOLD UNNA! På den annen side kan det oppstå situasjoner hvor det er en fordel å kjenne til Sjøveisreglenes bestemmelser om fritidsbåter vikeplikt for nyttetrafikk.

Det fremgår av Sjøveisregel 44 at fritidsbåter ”mest mulig” skal holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk når de passerer i trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Reglen er satt til vern for de større fartøyene og for nyttetrafikken når nyttefartøyet er hemmet i sin manøvreringsdyktighet på grunn av sin størrelse i forhold til fritidsbåten. I Sjøveisregel 18 fremgår det blant annet at annen trafikk har vikeplikt for fartøyer som ligger stille og fisker. Maskindrevne og seildrevne fartøyer skal dessuten holde av veien for fartøy som holder på å fiske, selv om dette fartøyet er under veis.
I Sjøveisreglenes ansvarsparagraf står det dessuten følgende:
”Ved tolkning av disse reglene og når de følges, skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, likeens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter (som for eksempel en fritidsbåt som ligger og fisker), som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare”.
Det forundrer oss imidlertid at mange profesjonelle navigatører synes å være ukjente med sjøveisreglenes bestemmer og lever og navigerer i den tro at fritidsbåter har en ubetinget vikeplikt for nyttetrafikk. Derved bidrar de til å skape konfrontasjoner og situasjoner hvor den profesjonelle navigatøren ikke automatisk kan forutsette at føreren av fritidsbåten har de samme kunnskaper om regelverket som han burde ha. Det er nok å minne om ansvarsparagrafen og om siste setning i sjøveisregel 44: ”Selv om det gjelder en trafikkert lei, gjelder ikke vikeplikten når det på det aktuelle tidspunkt ikke er andre fartøyer i leden enn nyttefartøyet og fritidsbåten.”

Men nok en gang: Det beste rådet til fritidsbåtførere er å holde seg godt klar av nyttetrafikken uansett!
-------

det kan altså være forskjell på hvem som har retten på sin side og hva som er lurt...

EANx
04-06-2003, 12:36
Min erfaring fra utlandet er at enkelte steder er det straffbart å ikke bruke flagg når en dykker. Og det blir håndhevet. Ekle bøter. En annen sak er at dersom en ankrer opp og hopper uti uten at flagget vaier skjer det av og til at det kommer en eller annen tulling og ser en tom båt, slår vill alarm eller til og med tauer med seg båten. Dersom flagget var oppe og det samme skjedde har en i hvert fall en større sjangs juridisk dersom det skulle bli snakk om å betale for redningsaksjon for uvettig adferd osv.

remi
05-06-2003, 18:01

silje

Are

nok om det.

remi

Are

er det noen forskjell på sikkerhetsproblemet for en yrkesdykker og en sportsdykker?
propellen på en passerende båt bryr seg vel neppe om hvorvidt dykkeren får betalt eller ikke.

Men, ja man skal så langt det er mulig vike for nyttetraffikk, men når du ligger på et dykkested med flagget oppe så er det de facto alle andre som har vikeplikt, sånn er det bare med den saken.

remi

Arerj
05-06-2003, 20:02
er det noen forskjell på sikkerhetsproblemet for en yrkesdykker og en sportsdykker?
propellen på en passerende båt bryr seg vel neppe om hvorvidt dykkeren får betalt eller ikke.

Men, ja man skal så langt det er mulig vike for nyttetraffikk, men når du ligger på et dykkested med flagget oppe så er det de facto alle andre som har vikeplikt, sånn er det bare med den saken.

remi

Er ikke noen forskjell i sikkerhetsproblemet for yrkesdykkere og sportsdykkere, men yrkesdykkere har jo jobb å gjøre på det stedet de er, mens vi sportdykkere gjerne kan finne oss dykkemål som ikke ligger midt i leia.

Plassen arbeidet skal utføres kan ikke flyttes, men plassen fritidsaktiviteten skal utføres kan flyttes.
Hvis du skjønner hva jeg mener. :)

Are

Spiralis
08-06-2003, 12:33
En link som beskriver passe noeyaktig hvordan man skal signalisere dykkere i vannet (m.m.)
http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/regel27.htm

Noen som har erfaing med annet enn A-flagget? Loddrett Roed/hvit/roed rundtlysende lanterner og/eller kule/terning/kule dagsignal?
Tipper dette er enda mer ukjent enn A-flagget >:(

Hva med aa benytte seg av punkt g? (minerydding, fare 1000m radius) :D ;D

Foroevrig er det vel god fokeskikk aa kontakte lokale havnemyndigheter (gjerne med Marin VHF-en man alltid har i baaten ;)) for aa sjekke om det kommer stoerre skip i ens retnig samtidig som man forteller dem at man har intensjon om aa dykke i farvannet.
Tenker at dette er mest aktuellt paa steder som Oslofjorden osv. (Foroevrig er havnesjefen i Oslo paa kanal 80 og alle etater lytter paa 16 :))

Har selv opplevd aa bli 'overkjoert' av en eller annen rask baat. Instruktoeren min fikk det ogsaa paa video (bokstavelig talt). Vi laa ved siden av hverandre, hun paa ca 0,6m (det var 1,2m dypt). Foruten den intense lyden ser man paa videoen at kameraet faar et dunk og deretter propell-vortexen som entrer bildet oeverst og forsvinner i horisonten. Det var to skraastilte riper i kamerahuset :o. Flagget var oppe ca 50m unna, godt synlig.

hilsen

Harry
08-06-2003, 12:40
Harry syns det er veldig smart å bruke dykke flag når det i hovedsak bare er dykkere som vet hva dette flagget betyr.

Harry

Henke
08-06-2003, 12:59
Hvis jeg ikke husker feil, så står det vel et eller annet sted at man skal holde seg i passelig avstand fra dykkeflagget? Når man kjører 50 meter fra et dykkeflagg, så bør man vel være på den sikre siden??

Deler forøvrig oppfatning med mange andre her om at det ikke kan være mange som vet hva flagget betyr. Eneste funksjon jeg kan se flagget har, er at andre dykkere strømmer til, og så kan man få pratet litt om dykking! ;D

Gard Dini
08-06-2003, 22:16
Jeg bruker dykkerflagg! Og det burde alle andre gjøre også!