PDA

View Full Version : Føring av dykkelogg.

ViLar
06-11-2002, 21:07
Når man begynner med dykking er det jo vanvittig morsomt å føre antall dykk inn i loggen - og det skal jo helst bli flest mulig :D (nesten samme system som de stjernene dine Thomas ;D).

Men så etter X- antall dykk er det noen som går lei, mens andre igjen holder pliktoppfyllende orden på dykkene sine. Hva gjør du?

johnen
06-11-2002, 21:11
fører logg for kvart dykk, ikkje berre for å få mest muli dykk.
men de har og me di eiga sikkerhet å gjere.
skulle du vere uheldi å få en bends og havne i bergen, så kan loggen vere litt viktig :)

Sigve
06-11-2002, 21:44
Hei

Begynner å bli lei av å føre logg nå, etter 280 dykk. Fører fortsatt, men samler nå opp 4-5 dykk på computeren før jeg skriver de inn i loggen (jeg husker jo fortsatt hvor jeg dykket, hva jeg så etc...). Tror ikke jeg kommer til å angre på at jeg fører logg. Kan bli ganske artig å se tilbake på om noen år.

Sigve

Actinia
06-11-2002, 21:59
Loggen er en fin ting.. Spesielt siden dykking fører til dårlig hukommelse (;

Scubagirl
06-11-2002, 22:31
Er ikke like ivrig som før men fører no logg (må jo ha litt dykk for å bli dm/instr) og det er jo greit å huske hvordan de forskjellige stedene er,om man vil dra tilbake dit og sånt :)

Tarantino
07-11-2002, 00:30
Fører logg, men bare på dataen. Laster ned fra computeren. Blir derfor aldri noen underskrift av buddien.

Får håpe dette er godt nok hvis noen trenger å se den en gang i fremtiden...

JET
07-11-2002, 01:42
Fører logg. :D Kanskje ikke alle kursdykk, men det meste
Noe kjedelig å logge kursdykk 100 samme året... på samme plass, men prøver å holde orden i sysakene 8)

komodo dragon
07-11-2002, 07:43
Litt kuult når man reiser rundt i verden å dykker da :D

Men er det noen som har en kjempe fin og grei loggbok å legge på pc'n da? Ja som vi andre kunne få bruke også.

Actinia
07-11-2002, 07:48
Litt kuult når man reiser rundt i verden å dykker da :D

Men er det noen som har en kjempe fin og grei loggbok å legge på pc'n da? Ja som vi andre kunne få bruke også.

Du finner en på www.suunto.com (http://www.suunto.com) som er ok.

ViLar
07-11-2002, 10:53
Jeg fører også loggbok, men det er etter skippertak. Jeg ska ut å dykke i dag kl. 12.00 og nå MÅ jeg føre loggbok før dette dykket for ikke å miste noen dykk på computeren. Dette kalles føring av loggbok etter skippertaksmetoden... Men jeg husker jo hvert dykk godt enda da... (har ikke så mange dykk at hukommelsen har sviktet totalt heller - husker det som er gøy ;))

Triton
07-11-2002, 11:13
Det beste jeg vet når jeg ikke har dykket på noen dager, og angsten for ukomprimert luft begynner å krype kaldt nedover nakken, er å ta frem loggboka, og bla litt i den.
Det er min virtuelle dykkeopplevelse. Der setter jeg inn bilder av dykkesteder, buddyer, samler telefonnummer o.l. fra dykkebudyyer i inn og utland. + at jeg beskriver dykket opplevelsesmessig og funksjonelt. F.eks. Mistet blybelte - må huske å stramme det neste gang (ikke sant, men i den leien.)
Lag en "minnebok" ut av det - kjempemorsomt. Om det bare hadde stått dybder og tider tror jeg ikke jeg hadde giddet.

DKD
07-11-2002, 12:04
Det er jo også morsomt å lage dykkerlogg varianter på PC'n. Har akkurat kommet frem til en, for meg (og kona), brukbar løsning hvor vi benytter 3-rings permen fra PADI. Laget skjema i word, og printer ut for å sette i loggen. Da kan jeg ta med et bilde fra dykket om jeg vil. Kjekt å ha, men nødvendig for å ta kurs. Rescuen krever vel 20 loggførte dykk

/DKD

CatMan
07-11-2002, 13:29
Det er jo også morsomt å lage dykkerlogg varianter på PC'n. Har akkurat kommet frem til en, for meg (og kona), brukbar løsning hvor vi benytter 3-rings permen fra PADI. Laget skjema i word, og printer ut for å sette i loggen. Da kan jeg ta med et bilde fra dykket om jeg vil. Kjekt å ha, men nødvendig for å ta kurs. Rescuen krever vel 20 loggførte dykk

/DKD

Har du funnet noen hulle maskin som passer til Padi sitt system ??

Actinia
07-11-2002, 13:33

Jeg sliter med det samme.. har en permsak som har tre ringer, ikke Padi, men bestilt fra Vannbasert.. Når jeg bare husker på det, så drar jeg på verkstedet vårt og kliper av den midterste ringen... *irritert på den*

Triton
07-11-2002, 13:40
Gå i en god bokhandel, der kan de enten ha/eller bestille en hullmaskin med amerikansk standard (tre hull).

Actina: hjelper det å klippe av det midterste ringen - avstanden mellom de to gjenværende er jo allikevel forskjellig fra norsk standard - er det ikke?

DeeCore
07-11-2002, 13:45
Har en kjempefin computer med ir-sender som jeg bare legger ved siden av PC'n og overfører alle dataene. Så er det bare å fylle inn de tilleggsoplysningene man ønsker/gidder. Enkelt og greit.
Dessuten er det stort minne. 99dykk, så det må ikke gjøres med en gang.

Hvis dere lurer, så er det en Uwatec Smart Pro.

Triton
07-11-2002, 13:57
Koster flesk?

DeeCore
07-11-2002, 14:07
Hvor dyrt er flesk da? ;)

Med fare for utilsiktet reklame:
Kjøpte den hos Poseidon Service for kr. 3520,-
Og da slipper man å kjøpe kabel og slikt for 1000,-, 1500,- kr.
Må bare si at jeg fikk kjempehjelp der, med god forklaring om de forkjellige funksjonene.

Hvis du vil vite mer om den -->
http://www.uwatec.com/english/framem03.htm

Sigve
07-11-2002, 15:14
Dessuten er det stort minne. 99dykk, så det må ikke gjøres med en gang.

Dersom man ikke har klisterhjerne, så glemmer man jo fort de eldste dykkene på computeren.... og da er jo litt av vitsen borte!

Sigve

Actinia
07-11-2002, 15:20
Gå i en god bokhandel, der kan de enten ha/eller bestille en hullmaskin med amerikansk standard (tre hull).

Actina: hjelper det å klippe av det midterste ringen - avstanden mellom de to gjenværende er jo allikevel forskjellig fra norsk standard - er det ikke?

Klipper jeg den midterste ringen, trenger jeg bare slite med de to ytterste hullene, og ikke det midterste.. Lettere å bare få satt to hull langt ute,enn å enda skal ha et til i midten..

ViLar
07-11-2002, 16:16

Jeg var innom på Binders og fikk høre at det IKKE finnes hullmaskin med 3- hull og 7cm. avstand.
Vi har løst problemet med å fjerne det ene hullet på hullmaskina og lage en "spesialinnstilling" på avstandsmåleren. Så da er det bare å "klemme til" tre ganger.. ;)

Scubagirl
07-11-2002, 16:33

Bruker sånn hullemaskin som brukes til å ta hull i belter eller hva den no er til... den lager ett hull av gangen,er bare å måle seg til hvor hullene skal være :)

komodo dragon
07-11-2002, 16:57

Mulig D. Men den henger etter. Dykker avd. vil ikke opp her.

Flere??
Grrrr.

JET
07-11-2002, 17:06

Mulig D. Men den henger etter. Dykker avd. vil ikke opp her.

Flere??
Grrrr.

Startet som et skudd her..

komodo dragon
07-11-2002, 17:18
Startet som et skudd her..

Også etter førstesiden ??

Triton
08-11-2002, 09:51

Jeg var innom på Binders og fikk høre at det IKKE finnes hullmaskin med 3- hull og 7cm. avstand.
Vi har løst problemet med å fjerne det ene hullet på hullmaskina og lage en "spesialinnstilling" på avstandsmåleren. Så da er det bare å "klemme til" tre ganger.. ;)

Det finnes. Det er standard hull i USA, regner med at de ikke må bruke alle triksene som beskrives her. Da er det bare binders som ikke har de rette leverandørene.

ViLar
10-11-2002, 12:30
Det finnes. Det er standard hull i USA, regner med at de ikke må bruke alle triksene som beskrives her. Da er det bare binders som ikke har de rette leverandørene.

Har du noen ide om hvem som har slike hullmaskiner i sitt sortment da? Jeg kikket innom på Amozon.com men de hadde alt unntatt hullmaskiner.... :P

JET
10-11-2002, 13:12
Også etter førstesiden ??

Ja, men jeg vet ikke om det var dette du var ute etter.
DIVE MANAGER

Suunto Dive Manager is a superior tool for recording, organizing and retrieving dive information from your Suunto dive computer. With the program it is easy to retrieve and print data, graph dives and add notes to the Logbook. Furthermore, Dive Manager features unique personalized Dive Index Print function in which you can have all your dives listed with information of the dive number, date and time, maximum depth, dive time and other personal info. The Simulator function helps you to learn and understand your dive computer.

Supports Windows® 95, Windows® 98, Windows® NT 3.51 or 4 and Windows 2000 and Windows XP.

Suunto introduced the first PC interface and software for dive computers as early as 1991. Since then Suunto has further expanded and developed its software line.

With Suunto Dive Manager you can copy the contents of the dive computer's profile memory into the logbook through the PC interface unit. The large memory capacity of the Suunto dive computers allows you to transfer data such as, for example, dive profile, maximum depth, temperatures, air consumption and Nitrox data directly from your dive computer to the PC when it is most convenient to you. You can enter dive locations, buddy name, equipment and other comments just as you would do with a conventional paper log.

MOST EXTENSIVE SIMULATION ABILITY
The computerized logbook allows you to edit, sort and analyze all information and print it along with a graph of each dive. The simulator helps you to gain greater understanding of decompression theory and computer-assisted multilevel diving. It is also an excellent tool for instruction.
The Suunto Dive Manager is compatible with Suunto Mosquito, Stinger, D3, Cobra, Vytec, Vyper, Spyder, Eon Lux, Eon and the complete Solution range.

SYSTEM REQUIREMENTS
• Windows® 95, Windows® 98, Windows® NT
(3.51 or 4), Windows® 2000, Windows XP
• A hard disk with at least 6 MB of free space
• VGA video with at least 640 x 480 resolution
(for better performance, Super VGA video,
800 x 600 or higher resolution is recommended)
• Available serial port for PC interface

ViLar
10-11-2002, 14:44
Jeg fant en nettbutikk som solgte en slik hullmaskin:

Klikk her (http://www.officedepot.com/shop/catalog/sku.asp?BC=1%3A11%3A1107%3A1107009&ID=733441&LEVEL=SK&SID=BXF3A162LGQG9P0QLMD0DMF92NCT2S03&PP=301001)
Den kosta $29.99 ???

ViLar
10-11-2002, 14:49
Hei - de hadde en som var mye rimeligere :D

Se her (http://www.officedepot.com/shop/catalog/sku.asp?BC=1%3A11%3A1107%3A1107007&ID=427151&LEVEL=SK&SID=BXF3A162LGQG9P0QLMD0DMF92NCT2S03&PP=301001).

Pris: $6.99

Forskjellen er visst at denne tar bare 10 ark i gangen - mot 30 ark på den andre.

Så nå er det bare å shoppe på - og få en lekker dykkelogg ;)
Hyggelig å se at så mange fortsatt fører logg da... Jeg trodde det var flere som hadde "lagt opp" loggføringa jeg..

Yamarin
10-11-2002, 17:27
Har nå begynnt med excelaret mitt jeg
fin logg nok av plass

å skrive ut er oppskrytt, vi har da backup!

dersom noen trenger å vite om jeg er kvalifisert til å dykke noe sted, kan de jo ringe padi :)

Det funker jeg har nemlig prøvd på John Pennecamp i Key Largo, Florida

Scubagirl
10-11-2002, 20:04
Nettopp kommet opp av sjøen og fått logget enda ett dykk :D livet e herlig :D

Laffen
10-11-2002, 23:04

;DFlott, husk loggen på hjemmesiden din også ;D ;D

SøtSild
11-11-2002, 07:48

;DFlott, husk loggen på hjemmesiden din også ;D ;D

:DMoroklompen :D

Scubagirl
11-11-2002, 15:44
Den oppdateres etter hvert den og Laffen :)

Geir
12-11-2002, 23:00
Etter første året hadde jeg 50 papirlapper med like mange dykk på, så jeg ga opp å få orden på det, til jeg fikk den første datamaskinen med nok kapasitet og stabil nok lagring til å lage dykkelogg med. Dette var en Kaypro II, bærbar! (den veide like mye som ei 10litersflaske), med en 8 bits Z80 prosessor som gikk på 2,5 MHz, 64 KB ram,2 stk 400 KB diskettstasjoner og innebygd 9" grønn skjerm - svære greier i 1985! Så var det å skrive et dykkeloggprogram i DBASE II og gå rundt til alle jeg hadde dykket med de ti siste årene og låne loggbøkene deres, men, selvølgelig de to som jeg dykket mest med på den tida førte heller ikke logg.
En del av originalprogrammet har faktisk overlevd helt til nå :P etter å ha vært innom 5 maskiner på veien.

DKD
14-11-2002, 00:36
9" Skjerm i 1985, det høres jo ut som en drøm. Min gamle IBM fra 82 hadde bare 2.5" skjerm med farvevalgene grønn, eller veldig grønn... (og den veier i overkant av en 10L-300b) Tror faktisk den funer den dag i dag...

/DKD

Geir
15-11-2002, 18:36
9" Skjerm i 1985, det høres jo ut som en drøm. Min gamle IBM fra 82 hadde bare 2.5" skjerm med farvevalgene grønn, eller veldig grønn... (og den veier i overkant av en 10L-300b) Tror faktisk den funer den dag i dag...

/DKD

Kan ikke huske noen bærbar IBM fra den tida, men det fantes en som het Osborne I med nesten samme spesifikasjoner som min, bare med mye mindre skjerm 8)

DKD
15-11-2002, 19:10
[quote=Geir
Kan ikke huske noen bærbar IBM fra den tida, men det fantes en som het Osborne I med nesten samme spesifikasjoner som min, bare med mye mindre skjerm 8)

Jeg ble nødt til å gjennomsøke kjelleren, og jo, jeg fant den. Ok, ikke nok med det. Den starter. Dos v3.2. Nå skal det innrømmes at skjermen er noe annet enn hva jeg husker, for den er Brun og mørkebrun (ikke grønn), og den innebygde skjermen er faktisk 8". Men jeg mener nokså bestemt den ble produsert i 82. Innkjøpt av et lokalt revisjonsfirma i sin tid. Orginalt hadde den 2 stk 5 /4" stasjoner. 20MB harddisken ble ettermontert i 85. Mine kilder på nevnte revisjonsfirma mener å huske den koster rundt 80 lapper den gangen.

Vekten var heller ikke som forventet. Den er faktisk hakket lettere enn 2*6-300 settet mitt. :D :D

/DKD

komodo dragon
03-12-2002, 22:10
Hvor laster man ned de fineste og kuuleste loggbøkene da?

ragnar
04-12-2002, 00:58

man mekker dem selv .. !!!
Selvmekka er vell mekka :-)

DKD
04-12-2002, 01:02

man mekker dem selv .. !!!
Selvmekka er vell mekka :-)

Kunne ikke sagt det bedre selv, og da får man jo akkurat det man selv vil ha (eller har tid til å lage). Genialt. :)

/DKD

komodo dragon
04-12-2002, 07:22
Hahahahaha! Ja let hos sine egene det er der svaret ligger ;)

staferni
04-12-2002, 13:03
For å slippe alt styret med odde hullplasseringer og arkstørrelser gikk jeg over til å bruke en standard Filofax og kjøpe tilhørende blanke, ferdighullede ark.

Som en annen nevnte tidligere har også jeg laget malene i word, og hentet inspirasjon fra ulike loggbøker, men fått da min egen vri som også passer standardprodukter her i Norge. Med en fornuftig filstruktur og navnestandard blir dette svært brukervennlig og søkbart. Dog uten automatisk overføring fra computeren... 8)

Laffen
05-12-2002, 01:12
Scannet inn loggark, printet ut på begge sider, kan ikke bli enklere, hullene ingen problem med vanlig hullmaskin og litt amerikansk øyemål... >:D

sjøanemonica
05-12-2002, 01:18
Scannet inn loggark, printet ut på begge sider, kan ikke bli enklere, hullene ingen problem med vanlig hullmaskin og litt amerikansk øyemål... >:D

tar du opp bestilling??? 8) 8)

Laffen
05-12-2002, 01:26

Anytime, baby 8) 8)

sjøanemonica
05-12-2002, 01:27

Anytime, baby 8) 8)

da gir jeg deg et ord når min er skrevet ut.... :-*

SøtSild
09-12-2002, 07:05

God morgen :)

Hvor mye skal du ha for å lage 50sider???

Laffen
09-12-2002, 13:07

:D Ett kjekt dykk :D

Fossekall
09-12-2002, 13:25
når vi er inne på logg føring. er det noken som veit om program til pc for loggføring???

Oystein
09-12-2002, 13:32
Jeg synes det er ok å legge inn en tegning av dykket mitt. Det blir mer interessant å lese etterpå.

Geir
09-12-2002, 21:24
når vi er inne på logg føring. er det noken som veit om program til pc for loggføring???

Dette her ser ut som en seriøs dykkelogghttp://www.powerutilities.no/scubadiving.html, men den koster 55 dollar, demoversjon kan lastes ned.
Har ikke prøvd den da jeg har laget min egen. :P

sjøanemonica
10-12-2002, 13:41

litt av en buisnessmann...... ;D ;D ;D

SøtSild
10-12-2002, 13:46

Da er jo alt i box 8)

Laffen
10-12-2002, 23:32

Du får følge med i konkursspalten...... :'(

sjøanemonica
13-12-2002, 21:02

Du får følge med i konkursspalten...... :'(

det tror jeg jammen jeg må gjøre ::) ::)

brit
06-04-2003, 15:46
:)

Med over 800 loggførte dykk fra mai 1995 vil jeg fortsatt logge. Morsomt når en kommer til en plass det er lenge siden sist.

Dag
06-04-2003, 15:56
Jeg fører konsekvent dykkelogg. Har akkurat nå 476 loggførte dykk, men over 490 timer i vannet. Loggboken er virkelig bra å ha. Særlig hvis du skal ha super dykking i utlandet. Var på Sipadan høsten 2001. Da ble en japaner med over 260 dykk nektet å dykke nattdykk fordi han ikke kunne dokumentere slike dykk.
Dykker ofte sammen med dykkere som har fra flere hundre dykk til over 1300 dykk. Alle fører logg. Dessuten så er det altfor mange som påstår at de dykker flere hundre dykk i året uten å føre logg. Da stiller jeg spørsmål om hvor ofte de dykker. Vanlig svar ca 1 gang mnd. Etter min kalender blir det ca 12..... Ganske stort avvik.

rondo
11-06-2003, 10:11
Tror også det er lurt å føre logg, og siden jeg er ganske fersk, er jeg nøye på det. Men det er en del dykk som ikke blir kontrasignert siden jeg ikke liker å få loggen klissvåt av saltvann. Og så tar det noen dager, og så er det liksom ikke helt på plass likevel, da...

yips
11-06-2003, 10:59
Har pr. dags dato 97 dykk og har loggført hvert eneste ett. Det er jo greit å ha den rutinen samt at det er kjekt å se tilbake hvordan det var der og der, spesielt hvis du skriver litt i loggen 8)

Oystein A
18-06-2003, 14:26
Hei og hopp
Godtar utdanningsstedene datalogger? Ser for meg problematikken med å få de signert til enhver tid. Har selv vurdert å bruke PC'en for litt mer kreativ logging, men tvilen i forhold til godkjenning av dykk har forløpig tatt overhånd. Noen som vet sikkert hva praksisen er?

Øystein

Andre
18-06-2003, 14:51
Hei og hopp
Godtar utdanningsstedene datalogger? Ser for meg problematikken med å få de signert til enhver tid. Har selv vurdert å bruke PC'en for litt mer kreativ logging, men tvilen i forhold til godkjenning av dykk har forløpig tatt overhånd. Noen som vet sikkert hva praksisen er?

Skal man dokumentere dykkerfaring er datalogger (overført fra computeren) betydelig mer verdifull dokumentasjon enn en selvskrevet logg med uleselige signaturer.

daanis
28-09-2006, 16:11
Jeg skriver logg.. ;) men tror ikke jeg har en enaste buddysignatur... :-[

Man gidder ju ikke å ta loggen med ut på dykk, eller å oppsøke buddyn et par dager etter dykket... ???

hpg
28-09-2006, 16:40
Skrev logg de første 11 dykka. Gjorde omhygelig arbeid, tok meg god tid og skrev alt så fint att det var en fryd.
Heilt til det 10 dykket; da eg selvfølgelig skulle skriv logg i båten.
Da det kom et vindkast å tok heile logg boka med seg på sjøen. Etter det var det ikkje noe gøy å skrive logg for hånd.

Men etter eg investerte i Suunto Gekko comuter, logger eg alle mine dykk i dive manager. Yperlig verktøy for oss slepphendte ;D

ScuboDoo
28-09-2006, 16:51
Jeg fører konsekvent dykkelogg. Har akkurat nå 476 loggførte dykk, men over 490 timer i vannet. Loggboken er virkelig bra å ha. Særlig hvis du skal ha super dykking i utlandet. Var på Sipadan høsten 2001. Da ble en japaner med over 260 dykk nektet å dykke nattdykk fordi han ikke kunne dokumentere slike dykk.
Dykker ofte sammen med dykkere som har fra flere hundre dykk til over 1300 dykk. Alle fører logg. Dessuten så er det altfor mange som påstår at de dykker flere hundre dykk i året uten å føre logg. Da stiller jeg spørsmål om hvor ofte de dykker. Vanlig svar ca 1 gang mnd. Etter min kalender blir det ca 12..... Ganske stort avvik.

Hadde japaneren ikke dokumentert i form av signatur fra buddy, eller i form av manglende logg???? kjedelig situasjon..

Andreas Duck
28-09-2006, 17:07
jeg loggfører konsekvent alle dykk. loggboken er alltid med på tur.

ivleni
28-09-2006, 17:11
Jeg dykket 4 dykk sidste helg. Jeg fører altid logg samt liggerdem inn på pc, og tar et utskrift. Mandag fik jeg syntom er på trygfaldssyke ringte da Ullevål som bad meg komme inn. jeg tok da med perm med alle utskrift. De så dem igjemmen, og syntes det var lurt ta med som dukumansjon. Så ikke noe mistenkelig og tok annen undersøkelse av meg og fant feil. så slapp trygkammer og dykkeforbud.

JBya
28-09-2006, 22:38
Skriver dykkerlogg.... Er vel mest for hukommelsen sin del og for å skjemmes vis det skulle gå for lang tid mellom dykkene..

DeepC
28-09-2006, 22:56
Har logget alle mine dykk, er ok å kunne gå tilbake å studere skisser og hva jeg har skrevet om dykkerplasser i starten.
Så er jeg enig i det som er skrevet tidligere at det er mange som ikke skriver dykkerlogg, men tror de har rundt 200- 300 dykk eller mer.....!
Yeah right ::)
Syns loggen er en fin måte å dokumentere at du faktisk har dykket og ikke bare "lyg å skryt". Alle har vel vært utfor en "bardykker" med svær dykerklokke, som skyrter uhemmet av sine dykkerbragder til damene. Men trekker seg stille å rolig unna når du begynner å stille ubehagelige tekniske spørsmål 8)
-Thomas-

hpg
28-09-2006, 23:22
Utrolig hvor feil du kan ta av hukommelsen. Da eg fikk computeren meinte eg att eg hadde ihvertfall 35 dykk. Vart litt sjokket da eg satt meg ned å telte over alle dykkene eg hadde hatt før eg startet å logge på divemanger ved hjelp av hukommelsen og mine buddyer sine logg bøker. Kom frem vi att eg bare hadde hatt rundt 20 dykk. Er sikkert mange mørketall på antall dykk folk husker de har hatt.

Hans Erling
29-09-2006, 01:35
Jeg loggfører alt på pc og ber om signatur i etterkant på det meste, har jo faste buddyer. Er enig med det flere har sagt, utrolig mange som opererer med et høyt antall dykk uten å føre logg...

Logg :thumbup:

Kaksa
29-09-2006, 11:33
Eg har ikkje lest heile tråden, men kva er avstanden mellom hulla i dissa tre-hulls permane?

Paulsen
10-10-2006, 16:36
:) Ja jeg fører dykkelogg - men kun på data nå.

Med 1115 dykk blir det jo litt skriving ;) hvis jeg skulle skrive noe om alle. de 400 første dykkene førte jeg nøye men så var det stopp.

Nå blir det nok bare de mest spesielle dykkene - resten går automatisk.

Har du planer om en profesjonell dykkekariere så bør du føre logg.
Det er lett å få jobb som norsk instruktør nesten hvor som helst i verden.

Det fine med loggingen er at du klarer å holde orden på dykkestedene dine. Kan være greit å prøve nye dykkesteder - det utvikler deg som en god og sikker dykker!

Så fortsett loggingen...

totho64
11-10-2006, 11:52
Hei!. Jeg fører bestandig dykkerlogg!. Har dykket siden 1986.Loggen har bed din dykkersikkerhet å gjøre.Loggen skal/bør også vises frem, hvis man skal ta videre utdannelse innen dykking.

Mvh.Tore.

Eksilbergenseren
11-10-2006, 14:04
Jeg tar som regel med meg loggen når jeg dykker.

Selv om jeg dykker litt tørt, litt vått, litt i Norge, litt i syden, av og til med pony, av og til uten, noen ganger med 12 liter og en skjelden gang med 15 liter, vet jeg da alikevel hvor mye bly jeg trenger. Jeg skriver som regel en notis om jeg ikke føler meg hundre prosent avveid.

Loggen inneholder også en liten beskrivelse av dykket/dykkeplassen, men det er blymengde jeg oftest slår opp i loggen for å finne.

Rolf-Arne
13-11-2006, 23:25
Logg er no dr... for sånne som meg som ikke har struktur på en ting ;D da jeg kjøpte komp for en drøss med år siden så printa jeg ut det meste , og lagra på pc-en men så kjørte den pc-en seg fast også gikk det rett vest...

Så hadde jeg jo den holdninga at jeg skulle holde meg til enkel og grei dykking , sku ikke gå no kurs,,, trodde gutten , det holdt jo ikke stikk , no skal jeg opp til DM-eksamen og antall dykk ja det er nok passert 1000 , men sikker nei og når ??

Blei bare tull når en tenker etter, no fikk jeg endelig en kabel til Vytec og Mosqitoen so går mot USB , så no er jeg ajour igjen, og no logger jeg hvert dykk.

Og så logger jeg nesten alle på dykker siden , mangler bare de siste 3 mnd.. så godt går det....

Beundrer de som fører loggen , sjøl er jeg ikke så organisert, skulle gjerne vært det. :o

Tollak
13-11-2006, 23:46
Loggfører alle dykkene mine.
Det er riktignok bare 11 dykk etter kurset, men prøver å gjøre det til en vane å loggføre rett etter dykket. Tar da også med en liten beskrivelse av dykkeplassen, ting jeg vil øve mer på senere, påkledning dersom det er forskjellig fra sist gang, litt hva jeg så på dykket og luftforbruket mitt (så kan jeg følge med på hvor mye det går ned etterhvert som erfaringen øker).

Ser for meg at det kan bli gøy å kikke i den ved senere anledninger :thumbup:

Er også gøy å ha noen kjappe notater om en dykkeplass dersom jeg skal tilbake dit senere en gang.

bullepeis
14-11-2006, 00:11
Har 140 loggførte dykk nå, og logger fortsatt jevnt og trutt. Synes det er greit å ha litt kontroll på dykkestedene jeg besøker, se om det er utvikling i luftforbruket (det har vel stabilisert seg for en god stund siden), notere strømforhold i forhold til tidevannstabeller o.s.v. Og så er det jo greit å ha et tall på hvor mange dykk man har å da. Synes nå jeg.

Ståle

Lars-Erik
14-11-2006, 22:53
Etter en dykke-dag ved sjøen så er loggføringen med kaffekoppen etter utstyrsvasken en fin mulighet til å reflektere over opplevelsen man har hatt synes jeg....

....og jeg vil fortsette å logge!

Stratus
15-11-2006, 00:04
Hei på alle sammen. Har ført logg bok bok siden 1982. så det har blitt noen dykk der. moro å se tilbake og se om man har på en plass før. ;D

Andreas Duck
15-11-2006, 00:47
fører alltid logg. er alltid kjekt med kaffekopp og logging på land/ i båten med buddy etterpå mens man skravler om løst og fast.

toffy
15-11-2006, 01:55
Har vært veldig slapp med logginga de siste åra, men enig i at det er en god ting, vel og merka for egen del. Kan ikkje sjå at ein dykkelogg skal vera eit godt dokument for erfaring, litt vel enkelt å forfalska. Har heller aldri opplevd å måtta visa logg når eg har dykka i utlandet. Men selfølgelig må da ver kjipt å bli nekta dykking om ikkje du har med logg.

TT

spetznaz
15-11-2006, 02:01
Jeg logger alle dykk, blir mest rene "tekniske data" men om det er noe spessielt logger jeg det også.

I tillegg har jeg logget de 50 siste dykkene på PCen (Gentoo Linux med XP i VMware og SDM) Jeg synes igrunnen SDM fungerer greit som logg. Særlig liker jeg at D9en logger luftforbruket ditt til enhver tid. Da kan man se når luftforbruket øker og når det synker. Muligheten til å legge inn bilder til dykkerplassene kunne godt vært litt bedre, men det funker jo på et vis.

Det er litt dumt at når man allerede har alle dataene inne i SDM at den ikke kan trekke ut mer statestikk. Men det kommer vel forhåpentligvis i senere versjoner.

roydahl
15-11-2006, 08:59
Hei på alle sammen. Har ført logg bok bok siden 1982. så det har blitt noen dykk der. moro å se tilbake og se om man har på en plass før. ;D

Har også ført loggbok 'hele tiden og bruker den som stratus mye til
å slå tilbake. Bruker også loggen til å skrive opp hvilke muligheter
plassen gir for å fortøye båten ved ulike værforhold etc.

decade
30-11-2006, 02:49
For dere som ikkje liker å gjere ting vanskelig, har ndf ferdige logger med tabeller og info om tfs, nødnr med forslag til nødplan. Tåler litt fugtighet og, så den er grei å ha med seg. :laugh:

Diveaslongasyoulive
23-12-2006, 16:50
Jeg loggfører alle dykkene mine..har ikke all verden med dykk(ca 70) men tror jeg kommer til og fortsette med det..gøy og følge litt med
:)

saphiens
23-12-2006, 20:20
Logger mine dykk, både her på dykkesiden og i boka. Liker veldig godt funksjonen her på forumet, finner stadig ut nye funksjoner der....glimrende rett og slett syns jeg :)

jacknu
23-12-2006, 21:59
Kom over en side her som bare er å skrive ut, den har riktig str, eneste som mangler er de tre hullene......... >:(

http://www.osi.uio.no/dykking/nedlasting.php

Scubadude
02-02-2007, 14:27
Klart jeg logger!
Det er jo en "dykkerdagbok" med gode minner, samt erfaringer og kunnskap fra dårlige dykk/problemer. Også morro å se hvordan et dykkersted utvikler seg med årene, forskjell på dag og natt, erfaring med strøm ulike tider av døgnet osv.

Men, etter massemasse dykk og flere permer fulle synes jeg nå "totalt antall timer og minutter under vann" er det morsomste. (Men så er jeg kanskje en nerd også, hehe!) ;D

Dessuten, morro å vise gutta i Rødehavet dykk hvor overflaten har holdt -1 og bunnen +1 grad.. Ansiktet dems blir litt...eh...underlig.

/Ch

mahy
14-11-2007, 08:44
Det og føre en dykkerlogg er en del av dykkingen bla. for å slippe og huske hvordan var det der å dykke ol.
Jeg føre forsatt dykkelogg både på papir utgaven og på pc så dobbelt opp selv nå som jeg nermer meg 300 logga dykk men jeg er dårlig til å skrive kommentarer i boka ;)

w_shark
22-11-2008, 12:35
Slutta og logge dykk når første logg bok var full, men skal begynne å logge mere så snart jeg får liv i PC interface på computer da blir det mere morro når du kan ta ut profil på dykk også.

goddis
22-11-2008, 12:54
Loggførte de ca 30 første dykkene i papirform. Etter dette har jeg rett og slett brukt dykkesiden sin logg.
Er flere ganger jeg har vurdert å lage meg et skikkelig system, men det har blitt med tanken.
Logger alltid etter at ting er vasket og satt på plass. Da er det en kaffekopp og logging på PC :)
Jeg har vel egentlig aldri fått noen signaturer på dykkene mine. Føler at disse lett kan manipuleres hvis en vil ha flere dykk logget enn det en egentlig har...Brukes disse virkelig som bevis for videre utdanning?

Piratdykkere
28-11-2008, 16:03
Logger alle dykk over 18 m.

RandiH
03-12-2008, 16:53
Klart jeg logger!
Det er jo en "dykkerdagbok" med gode minner, samt erfaringer og kunnskap fra dårlige dykk/problemer. Også morro å se hvordan et dykkersted utvikler seg med årene, forskjell på dag og natt, erfaring med strøm ulike tider av døgnet osv.

Men, etter massemasse dykk og flere permer fulle synes jeg nå "totalt antall timer og minutter under vann" er det morsomste. (Men så er jeg kanskje en nerd også, hehe!)* ;D

Dessuten, morro å vise gutta i Rødehavet dykk hvor overflaten har holdt -1 og bunnen +1 grad.. Ansiktet dems blir litt...eh...underlig.

/Ch

Klart man logger ... og som du sa, det er en dykkedagbok. Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Det kuleste er når man har flere timer enn dykk under vann.
Har loggført alle mine 892 dykk med underskrift. Bra det ikke er bare meg som peser buddyen med underskrift i loggboka. :)

roydahl
04-12-2008, 00:48

Bare sånn av ren nyskjerrighet... Hva med dykk UNDER 18 meter? 21 mtr, 24, 27... osv..?

Logger du ikke dem? De er da under 18...?

Lillian L
04-12-2008, 11:14

Bare sånn av ren nyskjerrighet... Hva med dykk UNDER 18 meter? 21 mtr, 24, 27... osv..?

Kverulant... ;D

Lillian L
04-12-2008, 11:16
Jeg logger alle mine dykk - både på papiret og her på Dykkesiden. JEg har ikke logget de seks første dykkene her (OWD-kurs), men de er på papiret. :)

Synes jeg har gjort det bra på et halvår... :)

Har signatur på de fleste, men ikke alltid jeg har med boka ut. Det viktigste for meg og loggføringen, er å kunne se tilbake på alt jeg har observert udner vann, og hvor jeg har sett det... :thumbup:

Piratdykkere
04-12-2008, 11:28

Kverulant... ;D

Min dykker utdanning er på OWD, har ikke lov til å dykke dypere !!
Kan selvsagt men.....

Må innrømme at jeg har listet meg ned på 21,5 meter en gang, men dykket ble logget som 18 m ;)

06-12-2008, 23:01
Hmm, jeg tok lappen i -94, og dykket endel i årene etter det.. men siste 10-12 år bodde jeg i oslo uten å få dykket, og i løpet av den tiden har loggboken min blitt borte vekk.
Litt kjipt å måtte starte fra scratch igjen, men sånn er det når man ikke har lagret ting på data og har backup av ting :)

Nå tenkte jeg å ta opp dykkingen igjen, har fått meg båt som er ypperlig å dykke fra, utstyr holder på å ordne seg, og flere kompiser og dykke med. Og i mai skal jeg til egypt å dykke, så nå tar nok interessen seg opp igjen.
I April skal vi på AOWD kurs også. Tar virkelig av her 8)

Men, vedr. logging, skal jeg kjøpe ny bok og skrive der, eller begynne å føre på dataen syns dere?

TorJ
07-12-2008, 11:53
Er det noen som har noen gode loggeprogrammer til pc å anbefale? Kunne tenke meg å logge på data selv, men bruker pr nå ikke computer som har loggesoftware..
-t

lambi666
07-12-2008, 11:55
sunto diveManager og uwatec SmartTrack er gode programm å bruke

Lambi

jeny
07-12-2008, 12:14
Men, vedr. logging, skal jeg kjøpe ny bok og skrive der, eller begynne å føre på dataen syns dere

Jeg ville nå foretrukket papir versjon.

Er litt trøblette å drasse med seg stasjonæ pc´n til røde havet eler thailand eller andre steder hvor dykkesentera ønsker og se loggboka. :-\\

Evald
07-12-2008, 20:39
Men, vedr. logging, skal jeg kjøpe ny bok og skrive der, eller begynne å føre på dataen syns dere

Jeg ville nå foretrukket papir versjon.

Er litt trøblette å drasse med seg stasjonæ pc´n til røde havet eler thailand eller andre steder hvor dykkesentera ønsker og se loggboka. :-\\

Kansje ta med den bærbare pcn? fører sjøl bare papirlogg, men vurderer å jøre begge deler for å ha en backup