PDA

View Full Version : Reiseforsikring

Andreas E
10-06-2002, 17:16
Nå har jeg endelig rotet meg til å bestille meg en dykkerferie. Spørsmålet da er hva slags reiseforsikring bør jeg velge. Jeg vil jo helst ikke komme hjem med en enorm regning for helikopter og trykkammerbehandling hvis jeg skulle være så uheldig/dum at jeg får trykkfallssyke. Har ikke sjekket så mye enda , men det virker som om europeiske f.eks har dybdebegrensning på sine forsikringer, er DAN et alternativ? Og hva med utstyret, går utifra at det blir dekket av den samme forsikringen. Kom gjerne med innspill eller erfaringer hvis du har noen, det er sikkert flere enn meg som lurer på dette.

Andreas

Thom
10-06-2002, 17:37
Jeg skal også dykke i utlandet i ferien og har gjort noen forsikringsundersøkelser.
Europeiske har en dybdebegrensning på 30 meter (men det holder vel??!!)
Når det gjelder utstyr har Europeiske standard reisegodsforsikring på opptil kr 20.000, og det er jo ikke særlig mye dersom du har relativt nytt utstyr. Alternativet da er å avtale en forhøyet forsikringssum for reisegods, men dette koster (kanskje mer enn det smaker). Dette kan også tegnes for en avgrenset tidsperiode, feks for feriens varighet.
Du kan også tegne en verdisaksforsikring, f.eks i IF på utstyret ditt, men etter det jeg har funnet ut blir dette fort en årspremie på 3-4000 kroner med en egenandel på 500,-. Selskapene virker ikke særlig interesserte i å forsikre dykkerutstyr!
Noen andre som har gode tips å komme med?

ghh
10-06-2002, 18:10
Hei
Jeg har også sjekket dette med forsikring og de vanlige ferie/fritidsforsikringene dekker vanlig dykking (ikke konkurranse) ned til 30 meter.
Når det gjelder utstyret varierer det fra selskap til selsakp som Thom sier (Hei Thom ;D) både når det gjelder egenandeler og premier. Gjensidige Nor forsikrer utstyret ditt hvis du har andre forsikringer hos dem(som bil, hus) ikke voldsomt dyrt og egenandel på 10% av forsikret sum på skadet gjenstand. Innbo og løsøre forsikring dekker bare utstyr så lenge det ligger i huset og til nød i bilen, og vanlig reiseforsikring har som Thom også sier begrensninger på hvor mye de dekker. Så jeg ville ha sjekket med selskapet ditt, evt andre muligheter - f.eks kan du forsikre utstyret ditt gjennom LO- hvis du er med i en fagforening med felles forsikring.

Jeg har tidligere spurt hva dere andre der ute gjør når det gjelder forsikringer - men det ser ikke ut som om det er vanlig å ha forsikring hverken på utstyr eller reiseforsikring - er det tilfelle?

- G ???

Andreas E
10-06-2002, 18:47
sendte mail til europeiske de sa at

<klippe>
Dykking ned inntil 40 meter vil være omfattet av forsikringen. (f.o.m. 03.06.02 er det 40 m før dette var det 30m).
</klippe>

Men de dekket bare utstyr til 10000 som nevnt i tidligere innlegg, dette er jo ikke mere enn til å dekke flaskene og vingen... så kommer regulatorer, computer ,drakt ,etc i tillegg
så jeg må nok tegne en ekstra forsikring på alt utstyret.

Fenre
10-06-2002, 19:28
Ville bare si at dere må være ups på at vanlige reiseforsikringer "bare" varer på reiser under 40 dager. Hvis du skal være ute lenger enn det, blir det MYE dyrere....

Jeg satser forøvrig på Europeiske....

Sommerhilsen fra Fenre

dirk
10-06-2002, 22:27
Var ute på tur med utstyr og det hele i fjor. Før jeg dro tok jeg en telefon til mitt forsikringsselskap ( Sparebank1 ) og spurte ang forsikringer på både utstyr og mitt eget ve og vel....... :-/

Og svaret jeg fikk var utrolig nok : " Dykk så mye og så dypt du vil, bare du ikke tar betalt for det...."

Mao. så har ikke Sparebank1 Forsikring noen grense på hverken dybde eller på utstyr så lenge det ikke overskrider de vanlige summene for tilbakebetaling av vanlig bagasje..

Men uansett ! GOD TUR 8)

Thomas Torjusen
11-06-2002, 08:11
Og svaret jeg fikk var utrolig nok : " Dykk så mye og så dypt du vil, bare du ikke tar betalt for det...."

Det høres bra ut, men jeg hadde ikke nøyet meg med dette muntlig. Står det noe i avtaleteksten som tilsier dette?

/thomas

ghh
11-06-2002, 10:56
Hei igjen
Et lite tips til når det gjelder reiseforsikring , fly og utstyrsforsikring.

Jeg har nettopp snakket med SAS og den hyggelige damen på SAS baggasje service sa at jeg burde ha egen forsikring på utstyret, fordi flyselskapet kun dekker den vanlige satsen på 250kr pr kg. Det vil si at 20kg forsvinnet utstyr vil gi deg 5000kr tilbake - ikke mye nytt utstyr å få for det. :-[

Damen visste også at vanlige reiseforsikringer ofte har tak på sine utbetalinger og rådet meg til å sjekke dette opp med mitt forsikringsselskap.

- G

Scubagirl
11-06-2002, 19:30
er det noen ting med dykking som forsikringsselskapene ikke regner som ulykke (og som ikke dekkes av forsikring) om det skulle gå gale?... mener å ha hørt det en gang... men er ikke sikker... :-/

SindreB
13-06-2002, 17:56
Dykking hadde en interessant artikkel om dykking og forsikring for en tid tilbake. Jeg tror det er den som heter "Fritidsdykking og forsikring" og ligger på linken http://www.dykking.no/wsp/dykking/webon.cgi?func=show&table=PUBLISH&func_id=9034&template=artikkelarkiv
Jeg har dessverre ikke passord, men husker godt at f.eks trykkfallsyke sannsynligvis ikke vil være en ulykke ifølge forsikringsselskapenes definisjon på "ulykke".

Scubagirl
14-06-2002, 12:55
det var der jeg hadde lest det ja...

en ulykke er en skade forårsaket av plutselig ytre fysisk begivenhet... og tfs blir jo til i løpet av dykket og ikke bare plutselig... (men det er vel gjerne tfs vi vil forsikre oss for???)

gkjoesen
23-06-2002, 14:11
Men da står en heldigvis igjen med DAN (https://www.daneurope.org/dan/dansk_.htm).

DAN er en ideell organisasjon som driver forskning innen dykkermedisin, og som samtidig tilbyr kombinerte medlemsskap/forsikringer.

Disse starter på ca kr. 550,- pr år, og inkluderer også en liten reiseforsikring.

Fordelen med DAN-forsikringene er at de dekker alle dykkerelaterte skader (i motsetning til ordinære forsikringsselskaper), samt at de ikke kun er rettet motdekker dykking i forbindese med reiser (hvor mange av dere har forsikringsdekning når dere dykker her hjemme ???).

Har selv DAN-medlemsskap, men håper selvfølgelig at jeg slipper å gjøre bruk av det

::)

PS! DAN dekker ikke annet utstyr enn det som mistes som følge av en dykkerulykke (f.eks. utstyr som dumpes), og da med begrensede beløp.

Rescue_Diver
06-08-2002, 00:35
Jeg skal også dykke i utlandet i ferien og har gjort noen forsikringsundersøkelser.
Europeiske har en dybdebegrensning på 30 meter (men det holder vel??!!)
Når det gjelder utstyr har Europeiske standard reisegodsforsikring på opptil kr 20.000, og det er jo ikke særlig mye dersom du har relativt nytt utstyr. Alternativet da er å avtale en forhøyet forsikringssum for reisegods, men dette koster (kanskje mer enn det smaker). Dette kan også tegnes for en avgrenset tidsperiode, feks for feriens varighet.
Du kan også tegne en verdisaksforsikring, f.eks i IF på utstyret ditt, men etter det jeg har funnet ut blir dette fort en årspremie på 3-4000 kroner med en egenandel på 500,-. Selskapene virker ikke særlig interesserte i å forsikre dykkerutstyr!
Noen andre som har gode tips å komme med?
:-/Hadde et tyveri av ventil på Kreta i fjor. Ventilen var helt ny. Posten Reiseforsikring dekker inntil 7500,- på Sportsutstyr..... Tror de andre selskapene har samme limit..

Diver_DAD
06-08-2002, 08:49
Jeg har Europeiske
Den dekker reisegods kr. 20.000,-
eller for familie 30.000,-
Ulykke og syke gjelder for sports- og fritidsdykking den til 40 meter. :)
Hjemtransport er også med (ubegrenset sum)

Claus
06-08-2002, 14:27
Jeg har bestilt forsikring hos Gouda Rejseforsikring i Danmark.
De findes også i Norge på http://www.gouda.no
Så vidt jeg huske dækkede de til 45 meter

gkjoesen
06-08-2002, 14:55
DAN har så vidt jeg har oversikt over ingen maxdybde (se forøvrig mitt forrige innlegg), men husk at max dybde i sportdykking (d.v.s. ikke dekompresjonsdykking) er 40 meter. ;)

gkjoesen
11-09-2002, 14:57
Men hjelper reiseforsikringen ??? Jeg bare spør.....
http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=111550

Eystein Grusd
12-09-2002, 09:15
Hei

Her var det mye rart vedrørende forsikring. Jeg skal straks legge ut på en jordenrundt tur i et år, for å dykke på alle de syv hav :) Og forsikring er selvsagt en viktig del av turen, så vi har researchet hos alle norske, og noen utenlandske selskaper. Det er mye forvirring ute å går, men jeg kan dele av mine dyrekjøpte erfaringer. De aller fleste norske forsikringsselskaper er så små, at de faktisk ikke forsikrer selv, men reforsikrer forsikringene sine i utlandet. Med den følge at de fleste vilkår er mer eller mindre like.

Dykkerutstyr
Dykkerutstyr kommer i kategorien "sportsutstyr" hos de fleste forsikringsselskaper, og har en egen beløpsgrene uavhengig av reisegodssummen. Så det hjelper ikke å øke reisegodssummen for å dekke dykkerutstyr, man må øke "sportsutstyr" summen. Sportsutstyr er dekket med inntil 10.000 pr ulykkestilfelle(gjennomsnittet av forsikringsselskaper, noen litt over, noen litt under), så hvis man er et ektepar (som vi er) så mangler vi 50.000 på full dekning av utstyr. Dette står i de "store" vilkårsbøkene, og ikke stol på saksbehandlerne... Vi fikk først beskjed om å øke reisegods, vi gjorde så, leste vilkårene og fikk hakeslepp. Deretter skulle vi øke "sportsutstyr" summen, men fikk kun lov til å doble den hos de forsikringsselskapene vi hørte med, så vi sto igjen med den "enkleste" forsikringen som er verdisaksforsikring. Verdisaksforsikring tegnes som tillegg til innboforsikring, og kun til totalkunder... (vi innhentet tilbud hos flere selskaper, men fikk ikke tilbud engang fra mange med mindre vi var totalkunder) Prisen på en verdisaksforsikring ligger på rundt 10% av verdien, men dekker omtrent alt, mistet utstyr, stjålet utstyr etc.

Dykking
I dag tillater de fleste dykking med forsikringen, men de har som regel begrensninger på dybde og ulykkestype. En av forsikringene dekket sågar ikke drukning som forekom under dykking. DAN har her den beste forsikringen med kun et par begrensninger. Den ene tilsier at man ikke skal dykke med et partial O2 trykk på mer enn 1.8 (eller var det 1.9) som tilsier ca. 90 meter på vanlig luft. De forsikrer også "profesjonelle" dykkere, men da må man velge en annen type DAN forsikring enn den vi valgte. Med en DAN forsikring følger også med en av de beste reiseforsikringene jeg har sett, nesten uten begrensninger, men med lave dekningssummer for sykehusopphold. (ca. 8000 euro)

Vanlig forsikring
Selvfølgelig trenger man en vanlig reiseforsikring også, for sykehus, hjemreise og tyveri av reisegods. Her er vilkårene, som sagt tidligere, veldig like, og man kan velge og vrake utfra pris. Jeg har tidligere fått bruk for reiseforsikring, og kan fortelle en liten hemmelighet. Det finnes kun to "alarmsentraler" som betjener Norge. Den ene er Europeiske alarmsentral i køben, den andre er SOS International, også denne i Køben. SOS er eid av samtlige av forsikringsselskapene, unntatt IF/Europeiske, som alle benytter samme sentral. Så servicen når man uhellet er ute er likt over hele fjøja. Det er de samme personene og de samme pengene som hjelper deg, uansett selskap. (med unntak for IF/Europeiske, som har sin egen)

Dette ble mye skriving, men enden på visa ble følgende forsikringer, for et helvt år:
DAN separate forsikringer ca. 2.000 (1.000 pr pers)
Helårs reiseforsikring ca 1.000 (dekker ektepar)
Utvidelse reiseforsikring ca 15.000 (dekker ektepar)
Verdisaksforsikring dykkerutstyr ca. 4.000 (dekker utstyr for 40.000 i tillegg til 10.000 i sportsutstyr vanlig forsikring)

Mye forsikringer, men bedre føre var enn etter snar.

Det er lett å gå seg vill i forsikringsverden, så jeg håper mine erfaringer kan hjelpe andre.

Dersom noen ønsker mer informasjon fra meg, kan jeg gladelig hjelpe til...

MVH

Eystein Grusd

McDiver
15-09-2002, 23:11
Hei igjen!

Dirk fikk følgende svar fra Sparebank1 forsikring:

Jeg sjekket tidligere med min reiseforsikring i Sparebank1 og fikk til svar: Inntil 30 meter ikke ervervsmessig dykking dekkes.

Her er det enten nye regler, eller noen saksbehandlere som ikke kan jobben sin!

Mvh
Trond

Thomas Torjusen
16-09-2002, 09:12
" Dykk så mye og så dypt du vil, bare du ikke tar betalt for det...."

Da ville jeg bedt om å få det skriftlig - evnt. få en kopi av avtaleteksten.

/Thomas