PDA

View Full Version : Yrkesdykking - sertifiseringer..

DeeCore
06-11-2002, 20:11
Ser flere steder her i forumet at det blir nevnt både kl. S og kl. 1.
Av ren nysgjerrighet lurte jeg på hvilke klasser som fins og hvilke jobber / dybder ol. som utføres med de forkjellige sertifikatene.

Sikkert noen her som har god peiling....

mvh.

GN
06-11-2002, 20:37
Kl s er til 30m, kun inspek jobber har ikkje lov til å bruke verktøy.

Kl1 50m på luft Inn og offshore.
Men som sagt kun til 30m scuba Over 30m overflateforsynt
Er også krav om å være 3 mann. 1 Dykker, 1 standbydykker 1 dykkerleder Alle må ha min kl 1 og dykkerleder min 5 års erfaring. (eller var det 3)
Slik er det.
Du kan også sjekke arbeidstilsynet 511........

johnen
06-11-2002, 20:46
du har også klasse II, III og R
du finn informasjon om desse på
www.nyd.org

GN
06-11-2002, 20:56
kl II er metningsdykker. Dvs gutta offshore. Har ikkje vore slike kurs i norge sia tidlig på 90tallet

KL III er hjelmdykker

Felles for alle er at du min må ha kl 1 for å kunne bygge vidare.

kl R er offisiell redningsdykker
Les mere på Statens dykkerskole heimeside.
Har selv tatt hobby til jobb. ;D

moped
07-11-2002, 09:20

Er også krav om å være 3 mann. 1 Dykker, 1 standbydykker 1 dykkerleder Alle må ha min kl 1 og dykkerleder min 5 års erfaring. (eller var det 3)
Slik er det.

Arbeidsdykking under klasse 1 som krever dekompresjon kan ikke utføres med selvforsynt dykkerutstyr (scuba). Dvs at dybdebegrensningen for scubadykking er 39m. Ved dykking over 30 skal TRYKKAMMER finnes på arbeidsplassen.
3-manns kravet kan også oppfylles slik: 2 dykkere + 1 dykkeleder. Dykkeleder skal ha 5 års erfaring som kl 1 dykker. :)

mvh Morten

GN
07-11-2002, 20:13
Tja, man må jo ha ein linemann på kvar dykker. Og då er ein jo plutselig 4 mann.
Har ikkje regelverket i hodet, men meinar at då kan ikkje dykkerleder vere linemann også. Er som sagt ikkje heit sikker på dette. Men det eg er sikker på , er at 2 dykker i sjø fungerer som standby for kvarandre.

Dette blir vel skjeldan fulgt, forutan i store selskap
Og selfølgelig på papiret.

OKV
20-11-2002, 20:16

Slik er det.

Arbeidsdykking under klasse 1 som krever dekompresjon kan ikke utføres med selvforsynt dykkerutstyr (scuba). Dvs at dybdebegrensningen for scubadykking er 39m. Ved dykking over 30 skal TRYKKAMMER finnes på arbeidsplassen.
3-manns kravet kan også oppfylles slik: 2 dykkere + 1 dykkeleder. Dykkeleder skal ha 5 års erfaring som kl 1 dykker. :)

2 spørsmål:
- Gjelder kravet om 3 mann også ved klasse S dykking og hvilket sertifiseringsnivå må i så fall dykkelederen ha da?

- Du sier det kreves 3 mann; dykker, standbydykker (eller to dykkere) + dykkeleder ved klasse 1 dykking. Kan ikke en person ha flere roller, f.eks at standbydykker også er dykkeleder?

OKV
09-12-2002, 20:29

Slik er det.

mvh Morten

Er ikke helt enig her. Ifølge forskriftens §5 trenger man først en dykkeleder når det er flere enn en dykker i vannet. Iflg §6 skal også hver dykker ha en dykkerassistent. Med andre ord er du plutselig oppe i fem personer.

Dersom det bare er en dykker i vannet vil det være tilstrekkelig med en dykkerassistent til denne samt en standbydykker. Kravet om dykkeleder faller bort.

Orjan
17-12-2002, 17:34
Ved yrkesdykking skal det ALLTID være med dykkeleder!
En linemann kan ikke styre line + kommunikasjon...

Mermaid
17-12-2002, 18:16
men det er et lite hull der som sier at linmann kann være standby... og som tidligere nevnt er man standby for hverandre når man dykker to, men er det på større dybder en 20m skal hver dykker ha en standby på 20m og da er man plutselig nødt til å ha enda fler linemenn på land og enda fler standby på land...

OKV
17-12-2002, 18:33

Har du noen kilde for den påstanden? I flg. dykkeforskriften er det først nødvendig med dykkeleder når det er mer enn en dykker i vannet.

OKV
17-12-2002, 18:41
men det er et lite hull der som sier at linmann kann være standby... og som tidligere nevnt er man standby for hverandre når man dykker to, men er det på større dybder en 20m skal hver dykker ha en standby på 20m og da er man plutselig nødt til å ha enda fler linemenn på land og enda fler standby på land...

Hmm, dette var ikke særlig klargjørende :-) Hvilket regelverk sier dette, og hva er den enkleste måten å gjennomføre et arbeidsdykk på innenfor lover og regler??

Orjan
18-12-2002, 18:21

Har du noen kilde for den påstanden? I flg. dykkeforskriften er det først nødvendig med dykkeleder når det er mer enn en dykker i vannet.

Hva gjør du hvis du må sende st.by dykkeren i vannet? Da må du ha en dykkeleder. Siden st.by. dykkeren alltid skal kunne gå i vannet må man alltid ha dykkeleder.

Dette med at man må ha ekstra st.by. dykker ved dykking over 20m har jeg aldri hørt om! Lurer på hvor det står??

Siden jeg selv er kl.1 dykker synes jeg det er rart at jeg ikke har hørt om det...

OKV
18-12-2002, 23:16
Hva gjør du hvis du må sende st.by dykkeren i vannet? Da må du ha en dykkeleder. Siden st.by. dykkeren alltid skal kunne gå i vannet må man alltid ha dykkeleder.

Et av kravene til dykkerassistenten er jo at han skulle kunne lede dykket ved et evt uhell. Den situasjonen du nevner antar jeg kommer inn under det.

Men siden du er klasse 1 dykker: Hva er den enkleste måten å gjennomføre et arbeidsdykk på innenfor lover og regler? Skal det alltid benyttes line til overflaten?

Orjan
20-12-2002, 17:02
Det skal alltid benyttes livline, med unntak av bruk av scooter.

Enkleste og mest effektive måten å gjøre et dykk lovlig på er:

To dykkere i vannet med hver sin linemann og en dykkeleder som tar seg av kommunikasjon og journalføring.

Enkleste måten å dykke ulovlig: Ta på deg flaske og hopp uti...

leash
21-12-2002, 16:46
http://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/forskrifter/fors511.html

Hær har dere LOVEN!!!!