PDA

View Full Version : Hvordan får jeg typen i sjøen?

Heidi
06-11-2002, 16:59
1) Jeg har gitt'n gavekort på dykkelappen i julegave
2) Jeg snakker varmt og mye (for mye?) om mine få dykk
3) Jeg snakker ennå mer om grunnen til at jeg har så få dykk

Gavekortet ble brukt som betaling av service på utstyret mitt og han virker ikke særlig engasjert når jeg legger ut om sjøstjerner og blåskjell (som er omtrent det eneste jeg har sett)

Må jeg bare innse at han ikke vil?

Jeg har min dykking og han har sitt laksefiske og slik blir det liksom. Jeg går med på mye for å få dette til, men setter grensen ved ytterligere opphold i Norfjordeid. (Ja, jeg har vært med på laksefiske)

Så kom med gode tips!

Hilsen Heidi

komodo dragon
06-11-2002, 17:22
Nei det er ikke alltid så lett. Synes ikke at du skal dra på laksefiske ytterlig engang, hvis dette er snakk om blokkerte ører og enveiskjøring i fra hans side. Men Jeg også syntes det var kjedelig å se på utenlandsbilder og å høre på hva andre hadde gjort der nede, til Jeg begynnte å reiste til utenlands selv.

Hva med å la han få snorkle i ei lakse elv da? Det burde jo være drit kuult for laksefiskere. I hvertfall digga Jeg og kammeratene mine det.

Før, så brukte vi å gå oppover elva til vi kom til dammer som ofte ligger rett under fossene. Der bruker det å ligge masse Ørret og laks. Alt dette regner jeg med at typen din vet om. Vi tredde på oss maske og snorkel, så lette vi etter fisken, som ofte lå innunder steiner. Vi lokket eller jagde de frem rett inn i håv eller feller. ofte fanget vi fisken rett og slett med hendene. ;D

Glemte jeg størrelsen også, oi.... 10 1/2 Kg. største som Jeg har fanget med armene min ;)

JET
06-11-2002, 17:41
Kan jo være en fordel å egne interesser og finne andre felles ting..

Hvis du vet om emner han er opptatt av og så prøve å vinkle det inn på ting under vann...

Spenning:Strøm,natt
Historie: Vrak,sukne byer
Damer: still med maske..

Lykke til

Sigve
06-11-2002, 18:17
Jeg går med på mye for å få dette til, men setter grensen ved ytterligere opphold i Norfjordeid. (Ja, jeg har vært med på laksefiske)

Si ifra neste gang du er på Nordfjordeid (dersom det blir en neste gang...), så kan jeg bli med deg å dykke.

Når det gjelder hvordan du skal få typen din til å begynne å dykke, så kunne du jo begynne med et prøvedykk i basseng. Få han med på et slikt opplegg, så kan han jo vurdere et kurs etterpå. Mange som bare skulle prøve det, men blir hektet etter et par timer i basseng.

Sigve

Scubagirl
06-11-2002, 19:33
hvordan få dykketype: 1)dump typen, 2)bli med i en klubb eller på masse dykk 3) sjekk opp en potensiell type ;D neida bare tuller, har faktisk samme problemet selv.

Som sigve sier er det lett å bli hektet etter et prøvedykk men jeg har gitt opp å få min type med i sjøen, han liker ikke noe serlig å bade eller noe, så om han tar kurs kan det jo være han får lettere panikk enn en med vannfølelse og sånt om det skulle skje noe... Vil iallefall ikke tvinge han til noe.

Har merket at folk kan bli lei alt dykkemaset mitt og ;D men det er jo mye mer enn selvet dykket med dykkingen, er jo masse sosialt og :) men ikke nevn alt det styret med bæring av utstyr og skylling og sån da ;) (om han ikke kan kombinere vektløftningen med flaskebæring da)

Actinia
06-11-2002, 22:32
men her er spørsmålsformuleringa "Hvordan skaffe penger så man får satt typen på kurs - for han vil faktisk det". Vi er to fattige studenter og klarer ikke finne rom i økonomien til det.. /:

Scubagirl
06-11-2002, 22:55
Ut å plukk kamskjell Actinia ;D kan tjene litt på det om man finner kjøpere (hvem er det forresten som har råd til å betale 30 kr for gamle kamskjellmuskler?....)

Hammer70
06-11-2002, 23:02
Hvis han absolutt ikke vil, er det lite du kan gjøre med det, tror jeg. Han melder seg på kurs selv hvis han er motivert. Masing blir kanskje bare konflikt.

De færreste par har vel 100% like interesser. Som alltid: kompromisser må til! Når han ikke vil dykke, må han akseptere at du gjør det av og til, og selvsagt omvendt for deg når det gjelder laksefiske. Sunt for forholdet å gjøre litt forskjellige ting, så lenge det ikke tar overhånd. Svært viktig å gjøre ting sammen også, men dere har vel andre sammenfallende interesser? Han kan jo være bakkemannskap en gang imellom, når du blir med på fiske.

Sigves ide om å dykke mens han fisker var god. Alle lakseelver har en munning...

Lykke til!

hilsen lidenskapelig dykker og fisker (...som merkelig nok er singel for tida ???)

Actinia
07-11-2002, 06:21
Ut å plukk kamskjell Actinia ;D kan tjene litt på det om man finner kjøpere (hvem er det forresten som har råd til å betale 30 kr for gamle kamskjellmuskler?....)

Heh (: Takk for godt forslag, men vi har faktisk ikke kamskjell her i fjorden,alternativet er o-skjell, men jeg gir klubben min den inntekta..

Heidi
07-11-2002, 10:22
Takker for mange bra tips!

Vi har mange felles interesser og noen sære, men det er nå en gang slik at jeg gjerne vil at han skal fatte interesse for dykking. Mulig at jeg her må fire litt på krava og vurdere laksefiske på nytt.

Så dette er plan A;

Finne et sted hvor laksefiske og dykking lar seg kombinere og legge ferien dit sommeren 2003
(mulig det blir Nordfjordeid, Sigve)
Jeg er i gang med å be om brosjyrer / info om de aktuelle stedene og dette skal legges på strategiske plasser rundt i heimen.
Hvis/når vi enes om en slik ferie så gjelder det få han med på et prøvedykk når vi kommer så langt.
Når/hvis han prøver så er jeg overbevist om at han vil elske det og som den utstyrsfreaken han er så skulle vel dykkersporten ha en del å by på.

Plan B:

Følge scubagirl's råd nr. 1 ;)

Hilsen Heidi

Arnt_Marius
07-11-2002, 15:52
heh.. Joda, her er planen, du kommer til fosen, mannen i huset fisker i et av landets 10 beste lakseelver ( www.stordalselva.no ) og du blir med og bader hver dag på stokkøya! heh... www.hosnasand.no er det vel de kaller seg(men jeg har jo båt og buddys)

Scubagirl
07-11-2002, 16:26
Hvis du, som komodo dragon, kommer opp etter et dykk(snorkletur) med større fisk enn typen kan det jo kanskje også overbevise litt da ;D

JET
07-11-2002, 17:07
Hvis du, som komodo dragon, kommer opp etter et dykk(snorkletur) med større fisk enn typen kan det jo kanskje også overbevise litt da ;D

Det høres ut somen plan !! Burde være bankers.
(hvis du ikke ser noen, så kjøp en).

AlCapone
07-11-2002, 18:15
du kan:

-få satt på han kjetting rundt bena og få'n kastet utfor kaia , hvor du venter med extra ventil.

-bli uinteresert i hans hobbyer (ligge med ryggen til)

-skaffe deg en nyere og sprekere modell , som er litt mer engasjert og ikke bare en slapp-peis.

:)

Hammer70
11-11-2002, 21:52
Brutalt drastiske tiltak, mr. Capone! BRUTALT! "To sleep with the fishes" er det også noe som heter, men det har visstnok ingenting med dykking å gjøre. Kan jo liksågodt skyte stakkaren!

Må bare si meg enig i at ideen om å komme drassende på en KJEMPEFISK var fantastisk genial! ;D Hvis ikke DEN virker, er plan B nærliggende å foreslå! "It`s an offer you can`t refuse!"

hilsen Michael Corleone

Hobbes
12-11-2002, 20:49
Sjølsagt hadde da vore snadder me ein type som va me meg å dykka, men da e jo eit par fordeler då...

Ein som faktisk vil savna meg relativt fort viss eg ikkje gir lyd om at eg e på land igjen.. og ein som bære utstyret litt av og te for han har dårlig samvittighet for at han ikkje har lyst å dykka ;D

komodo dragon
19-11-2002, 06:40
Hvordan går/gikk dette da? Kommer du nærmere ditt mål?

Eller er det kun fluebinding på han? ;D

Darth
19-11-2002, 13:54
Vel vel !
Ditt punkt nummer 2 er viktig. når jentene skarvler for mye så lukker vi karene ørene. Bruk det som et argument at han slipper å høre så mye når dere dykker ;D

Jeg både dykker og fisker etter laks og synes at kombinasonen av dette er kjempebra. Husk han er ikke interesert i å høre om sjøstjerner. Jeg regner med at han er en jakt og fiske mann. Fortell heller om alt som kan jaktes på under vann og hvor vanskelig det er. (steinbit, breiflabb, flyndre og andre fisker) dette vekker instinktet hos en mann.
Men pass på og fordel dette på små doser.
Start gjerne med å skryte over laksefisket hans for da blir han fornøyd.

Vi menn er egentlig ganske enkle ;D

Hvis ikke dette går, så er det mange muligheter å kombinere ferien på vestlandet

silje
19-11-2002, 14:05
Buddien min (typen altså) var på "ferie" på Ibiza, 8) kom hjem og skulle absolutt begynne å dykke etter at den kvinnelige dykkelederen der nede alltid var toppløs!!

Han har ikke sett noen flere av det her i det kalde nord, men han dykker i hvertfall... ;D

kanskje ingen god ide å sende han alene på ferie, men dette virket... ::)

Yamarin
21-11-2002, 04:55
Ta han med på fiske i saltstraumen!!!
skal visst være gode forhold for å få noe, men ikke ta noe steinbit når du dykker der, for den skal jeg hilse på neste gang jeg drar opp dit 8)

Du kan jo plukke masse sluker til han der dersom han også fisker med sluk? Det er vel en fiskers motiverende faktor å få tilbake den sluken som forsvant...får kanskje oppklart hva som engentlig skjedde og...var det sværingen som rev av snøret eller? (kanskje best å ikke få vite sannheten og leve i drømmen om at det var en virkelig stor en ;D )

Lykke til

komodo dragon
21-11-2002, 06:56
Dere kan også bli med meg til sommeren. Skal til Indonesia å dykke. Der fisker de Barracuda og tuna på over 80 kg ;D ;D

Hvor stor Blue og blackmalinen er vet jeg ikke. Men de fisker med blond hår etter Barracudaen. Fester håret rundt kroken. Tenkte jeg skulle prøve med hamp sammens med dem ;D